Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har støvallergi. Altså allergisk mot midden i husstøvet.

Det er ett år siden jeg fikk dette og jeg er fortsatt altfor sløv til å vaske og støvsuge og alt man må når man ikke tåler støv. Merker nemlig ikke så mye til det, siden jeg ofte tar tabletter, men nå har jeg sluttet å ta dem for å se om jeg reagerer. Jeg blir tett når jeg legger meg.

Noen tips til hvor ofte man må rengjøre og hvor grundig? Disse svake symptomene kan jeg leve med, men det blir jo verre med årene om jeg ikke skjerper meg.

Hvor raskt kan det forverre seg? Kan jeg få en skikkelig allergisk reaksjon der jeg blir virkelig syk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har vært allergisk i alle år, og er selv utrolig sløv med å gjøre rent :rodme: Skjer ikke verre enn at øynene griner og jeg nyser konstant hver gang jeg rydder rommet! :D

Skrevet
Jeg har støvallergi. Altså allergisk mot midden i husstøvet.

Det er ett år siden jeg fikk dette og jeg er fortsatt altfor sløv til å vaske og støvsuge og alt man må når man ikke tåler støv. Merker nemlig ikke så mye til det, siden jeg ofte tar tabletter, men nå har jeg sluttet å ta dem for å se om jeg reagerer. Jeg blir tett når jeg legger meg.

Noen tips til hvor ofte man må rengjøre og hvor grundig? Disse svake symptomene kan jeg leve med, men det blir jo verre med årene om jeg ikke skjerper meg.

Hvor raskt kan det forverre seg? Kan jeg få en skikkelig allergisk reaksjon der jeg blir virkelig syk?

Jeg har slitt med dette i ale år.Renholdet er viktig. Sørg iallefall for at du lufter sengetøy hver dag. jeg gjør rent soverom min en gang pr.uke. Sengetøy henges ute. Mye dritt i sengetøy. Bla midd som allergikere reagerer på.

med godt renhold slipper jeg å ta så ye med. reagerer mye til folk som ikke er å nøye med renhold.

Skrevet

Jeg har også allergi, men sløv på vasking. Det som er litt lettvint, er å bruke tørrmopp. Tar å sveiper fort over 3 ganger i uka, spesielt godt under senga. DA slipper jeg å våkne tett som søren på morgenen.

Skrevet

Støvtørking er viktig særlig på soverommet.

Tar med tørrmopp, under senga, tre-fire ganger i uka, eller støvsuger med hepafilter.

Luft senga, ikke re opp, men la dyna ligg brettet opp sånn at det kommer luft til. Varme og fuktighet er middens beste venn.

Har du mulighet legg dyna i fryseboksen, eller heng den ut når det er kaldt, minimum -10 helst kaldere. Det dreper midden.

Du kan også få nesespray, som virker lokalt inesen, F.eks Flutide nasal som fås på resept. Den kan du bruke om natten uten at slimhinnene blir ødelagt. Det er også kommet relativt nylig en allergi tabelett som ikke skal virke sløvende. Aerius, har ikke prøvd den selv.

Gjest På besøk
Skrevet

Husk at medisiner ikke løser problemet/fjerner årsaken til din allergi. De holder stort sett bare symptomene tilbake. Du skal vite at du etter å ha brukt medisiner lenge nok (hva en person tåler av medisiner i det lange løp varierer veldig...) kan få nye symptomer, men da på andre ting som skyldes selve medisinbruken. Kortisonpreparater som er vanlige i forhold til allergier (og astma) kan føre mange ubehagelige lidelser med seg.

Det beste vil være at du følger de rådene som går på renhold. Bruk støvsuger med hepafilter, sørg for å lufte etter at du har støvsugd. Alt støv som svever i luften legger seg på gulv og andre flater iløpet av natten. Bruk av tørr (statisk) mopp, eller fuktig (ikke våt) klut, med rolige bevegelser (så støvet ikke virvles opp) om morgenen er mest effektivt.

Skrevet

Fjern alle gulvtepper. Du får kjøpt spesial-putetrekk som hindrer midd, men jeg vet ikke hvor...

Ikke bruk skyllemiddel, det kan være du reagerer også på parfymen i vaskemidler osv.

Skinnsofa som du lett kan tørke av med lett fuktet klut. Tørk lett over gulv framfor å støvsuge, selv med hepa-filter. Ikke bruk mye vaskemiddel, og må du, så ha i en dråpe grønnsåpe.

Ha helst bøker i reol med glasskap du kan lukke igjen.

Ikke re opp senga. Hvis du har plass, så oppbevar klær osv i ett annet rom enn på soverommet, som også bør være lettest mulig å rydde (ikke ha mye nips osv stående framme).

Spis sunt, og ta tilskudd av c-vitaminer og solhatt som bedrer immunforsvaret.

Du kan også oppsøke homeopat.

Skrevet

om du ikke orker å støvsuge eller vaske selv kan du jo leie folk til å gjør d da...å holde senga ren og ryddig med rent og lufta sengtøy er det viktigste....ha vinduet litt oppe å få frisk luft er også viktigt...fjerne tepper og gardiner som samler mye støv og heller bruke andre ting feks.persienner...ellers ha det ryddigt å rent rundt deg...har du prøvt soneterapi?dette er en ganske smart måte å bli kvitt eller redusere problemet ditt på (hvis du finner en skikkelige fotsoneterapaut da)det koster fra 300-400 kr per time men er apsolutt verd det om du tenker på problemene du har :) jeg er ikke utdannet fotsoneterapaut selv men har det som hobby og maserer alltid tantungen min som har midd allergi når jeg har besøk av henne og hun blir ALTID god...verd å prøve :) lykke til

Gjest Gjest_jane how_*
Skrevet

Takk for svar!

Jeg er ikke så veldig allergisk, men det forverres jo om man ikke forebygger. Har pause i allergimedisiner nå for å teste ut om jeg vasker grundig nok.

Problemet mitt er at jeg støvsuger ofte men det blir skittent igjen med en gang. Har bare en vanlig støvsuger, hva er egentlig hepafilter? Må jeg kjøpe ny støvsuger eller er det et filter jeg kan sette inn?

Er student/jobber deltid så har ikke flust med penger. Prøver å være flink, men vet liksom ikke hvor mye som er nødvendig. Persienner på soverommet hadde kanksje vært en ide, særlig nå som det er så mørkt uansett :)

Har testet ut tørrmopp nå også, den funket fint.

• 4 uker senere...
Skrevet

Det viktigste er å gjøre noe med senga, særlig siden du merker at du blir tett der. Vask dyna og puta på minst 60 grader. Frost dreper riktignok også midd, men det er egentlig avførina til midden vi reagerer på og den forsvinner først ved vask. Hvis du gjør dette regelmessig, blir du sikkert bedre.

Det største problemet et madrassen, den kan man jo ikke putte i vaskemaskina. Det er billigere å bestille over Internett fra f.eks. Tyskland enn å kjøpe i Norge. Har selv madrasstrekk fra Allergocover og den andre dagen følte jeg meg allerede mye bedre. Den første natta var verre siden det ble virvlet opp så mye da jeg basket med madrassen og strevde med å få trekket på...

Ta en titt på

www.allergocover.de De har en onlineshop

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...