AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #1 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg har vært hos ny fastlege for første gang. Har følt meg svimmel, energiløs og rar i det siste. Fikk beskjed om å ta blodprøver og har fått svar at jernlageret mitt, ferittin ligger i nedre normalgrensen. Og at jeg skal ta jerntilskudd for å få lageret opptil rundt 100, for å se om jeg føler meg sløv og svimmel. Men jeg har ikke fått noe beskjed om når jeg skal ta nye blodprøver for å se hvor mye jeg er kommet opp i lageret på jern. Jeg er så usikker på om jeg skal kontakte denne legen igjen eller hva? Hva hadde du gjort? Ferritin ligger på 34. Jern ligger på 17,9. Anonymkode: 4a1c8...022
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #2 Skrevet 24. oktober 2022 Tja, kan du ikke bare ringe kontoret og si at du gjerne vil vite når du skal ta nye blodprøver? Enten får du da et svar fordi det er et ganske standard intervall som de på kontoret kjenner til, eller så spør de legen? Jeg har fått beskjed om 10-12 uker, og at det ikke var vits tidligere. 34 er vel det høyeste jeg har ligget på de siste årene, etter tilskudd 🤣 så for meg er det ikke høyt. Jeg merka ikke noe selv når det var på 12.. Mulig du er veldig sensitiv for nivå da? Det er jo godt over grensa.. Rart at ikke legen så på andre ting i tillegg synes jeg? Anonymkode: 35a53...a55 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #3 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tja, kan du ikke bare ringe kontoret og si at du gjerne vil vite når du skal ta nye blodprøver? Enten får du da et svar fordi det er et ganske standard intervall som de på kontoret kjenner til, eller så spør de legen? Jeg har fått beskjed om 10-12 uker, og at det ikke var vits tidligere. 34 er vel det høyeste jeg har ligget på de siste årene, etter tilskudd 🤣 så for meg er det ikke høyt. Jeg merka ikke noe selv når det var på 12.. Mulig du er veldig sensitiv for nivå da? Det er jo godt over grensa.. Rart at ikke legen så på andre ting i tillegg synes jeg? Anonymkode: 35a53...a55 Tusen takk for svar Legen sa til meg at jeg bør ligge på 100 på jern, uansett, og det før jeg tok blodprøve for det.🤷♀️ Ts Anonymkode: 4a1c8...022
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #4 Skrevet 24. oktober 2022 Når jeg hadde jernmangel så hadde jeg begge de verdiene rundt 10, da måtte jeg ta 200mg jern og blodprøver hver 5 uke for å se. Det hadde økt veldig når det var så lavt Tok likevel 7 måneder å komme opp i rundt 90-100 Anonymkode: 00c6a...a86
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #5 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når jeg hadde jernmangel så hadde jeg begge de verdiene rundt 10, da måtte jeg ta 200mg jern og blodprøver hver 5 uke for å se. Det hadde økt veldig når det var så lavt Tok likevel 7 måneder å komme opp i rundt 90-100 Anonymkode: 00c6a...a86 Jeg har heller ikke fått beskjed om hvor mye jeg skal ta heller. Anonymkode: 4a1c8...022
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #6 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har heller ikke fått beskjed om hvor mye jeg skal ta heller. Anonymkode: 4a1c8...022 Det er for dårlig, hvis du feks tar en dagsdose jern, så vil du ikke komme opp i 100 før neste år, om noen gang tipper jeg.. desto lavere en har, desto høyere bør en starte på. Jeg tok niferex 100mg 2 ganger daglig Anonymkode: 00c6a...a86
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #7 Skrevet 24. oktober 2022 Er du kvinne i fertil alder, TS? I såfall er jo ikke ferritin på 34 så veldig lavt. Jeg ligger som regel rundt 12-15 og klarer å få den opp til 30 med tilskudd, merker stor forskjell på energinivået da. Jeg har fått beskjed om nye prøver 3 mnd etter oppstart på tilskudd. Fikk du sjekket nivået av d-vitamin? Anonymkode: 6ced8...4a3
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #8 Skrevet 24. oktober 2022 Jeg lå på verdier rundt 9 og 5 på disse etter svangerskap. Fikk streng beskjed om å ta jerntilskudd. Tok sånne som ikke er harde for magen, hemjern eller noe sånt. Jeg gadd ikke ta nye prøver når jeg etterhvert kjente meg bedre. Ikke vær jeg så god til å tilskuddet heller men jeg kom meg over en kneik og har det bedre. Ser ikke vitsen med å ta en ny blodprøve når jeg føler meg bra. Men det tar 8-10 uker a bygge opp jernlagre etter et raskt Google søk. Så du kan jo ta jo takt med legekontoret for ny blodprøve om noen måneder om du ikke skulle føle deg bedre? Anonymkode: 096e7...61d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå