Gå til innhold

Katten min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen. :)

Jeg har sett endel på Animal Planet i det siste, utrolig spennende innhold på kanalen. Og da ser jeg mange triste tilfeller hvor dyr er mishandlet. Og derfor har jeg begynt å tenke mer på katten vår.

Vi har en hunnkatt på ca 8 år. Jeg har lest på nettet at katten bør få ormekur et par ganger i året. Nevnte det nettopp til min mor. Og hun sier hun har noe ormekur på lager. Lurer på hva som er anbefalt å gi av medisiner osv til en utekatt. Bør katten vaskes? Katten får samme tørrmat hele tiden, og jeg lurer på om hun trenger litt mer variasjon for å få alle næringsstoffene hun trenger.

Hilsen snillpike :-D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Store poser med "spesialfor" 3-5 kg som man får kjøpt på dyrebutikk skal være tilstrekkelig sammensatt når det gjelder næringstoffer etc.

Gjest feliscatus
Skrevet

Katter er ikke opptatt av variasjon i maten på samme måten som oss mennesker. Hvis du kjøper kvalitetsfor fra dyrebutikk/veterinær er dette fuklkostfor og dekker alle næringsbehov. Vil ikek anbefale å gi for mye våtfor, da dette på sikt kan føre til mye tannproblemer.

Katter trenger ikke å vaskes hvis de ikke er veldig skitne. For mye vasking vil bare ødelegge det isolerende fettlaget og gjøre at katten ikke holder varmen like bra. Katter er veldig opptatt av pelsstell, og dette er også for at pelsen skal ligge riktig for at den skal isolere best mulig.

Ellers er det ansvarlig kattehold å kastrere katten, men det har du sikkert gjort allerede? ;)

Utekatter som fanger fugler/smågnagere bør få ormekur 2-4 ganger i året. Ormekur virker ikke forebyggende, så det er ikke noe poeng å gi det i hytt og pine heller. Men det kan være vanskelig å se symptomene hvis katten går mye på do ute (det er da man ser ormen kravle). Når dere gir ormekur er det viktig å ikke gi for lite av middelet, siden ormen da kan utvikle resistens. Gi derfor heller for mye (i pakningsvedlegget står det mer om dette og at det ikke er noen bivirkninger ved å gi for mye). Det finnes forskj preparater: Panacur tar alle ormetyper, og gies over tre dager (kan blande i maten eller gi pillen i munnen). Drontal tar ikke alle ormetypene, men gies med kun en tablett. Banmith derimot gies for det meste kun til kattunger, siden den kun tar spolorm.

Katter må vaksineres en gang i året (vaksinen er egentlig holdbar i 2 år). Det vanlig er å gi en trippelvaksine som beskytter mot katteinfluensa, kattepest (begge er virussykdommer) og katteclamydia. Virussykdommene er dødelige, og det er essensielt at alle katteeiere begynner å vaksinere kattene sine, så spredningen kanskje blir begrenset. I tillegg er det andre dødelige kattesykdommer på frammarsj slik som FIV (katte-aids) og FIP. Katte-HIV har man ingen kur mot, men den beste måten å beskytte katten er å kastrere den (smitter gjennom blod og spytt). Katten er generelt mindre utsatt for sykdommer når den er kastrert, siden den er i mindre kontakt med andre katter (gjennom slosskamper og parring).

Var dette svar på noe av det du lurte på? :)

Skrevet (endret)

Oj! :overrasket: Skulle nesten tro du er dyrelege. Hvis du er det da. ;)

Ja, katten vår får tørrfor, Friskies Viality+ Adult. Regner med det er bra kattemat?

Ellers er katten vår kastrert. :) Hun har ikke vært hos dyrelege på 8 år, da hun ble kastrert. Må hun til dyrelege, da? For en sikkerhetssjekk liksom.:P

Den vaksinen, går det an å gi den til katten selv?

Takk for alle svar! :)

Endret av snillpike
Skrevet

Vaksiner blir gitt av dyrlegen, og det er ganske lurt at du tar med katten din på sjekk nå. Ho er tross alt en gammel dame, og da kan man ikke være for forsiktig med ho.

Det er på tide at dyrlegen får sjekket tenner og allmenntilstand, akkurat som med oss mennesker. Regner med at du går til legen oftere enn hvert 8. år ;) Ta ho med årlig, eller i hvertfall annet hvert år for en god sjekk og nye vaksiner.

Siden ho er såpass gammel, ville jeg ha skrifta ut foret hennes med seniorfòr. Det hjelper ho med å holde skjelett, tenner og pels i orden. Du får kjøpt det hos dyrlegen. Det er dyrere enn frieskies og whiskas, men det holder mye, mye lenger, og er bra for katten din. Butikkfòr er ofte fulle av salt, E'er etc. Og det er ikke så bra.

Skrevet

husk å bruk skikkelig kattefôr, ikke sånn fôr som du får i dagligvare butikken. Er hun sterilisert? vist ikke er det viktigå gi p-piller. (men mere sikkert med sterilisering) vi har kjempe masse hjemmløsekatter, så jeg synes det er viktig å katteeiere tar ansvar ang formering.

Kjempe flott at du tenker på katten din og at du vil det skal ha det bra!

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. :)

Moren min sier at siden katten ser ut til å ha det bra, så er det ikke vitsi å gå til dyrelegen med henne ... :forvirret: Er det veldig dyrt med en sånn allmennsjekk?

Skrevet

aner ikke hva en sjekk koster. men be dyrlegene se over henne når hun skal ha sin årlige vaksine.

Gjest Spacegirl
Skrevet

Du burde velge et annet tørrfor til katten din. De som selges i dyrebutikker er bedre enn Friskies og andre merker som selges i dagligvarebutikker. F.eks Royal Canin har jeg inntrykk av at mange katter liker. Det kan virke dyrt å kjøpe tørrfor i dyrebutikk, men i praksis kommer du til å spare penger fordi dyrebutikkforet er mer mettende og det går derfor mindre av det. :)

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Alle katter skal ha ormkur enten det er utekatt eller innekatt!

Katter kan være født med spolorm.

Kattunger bør behandles ved 3, 5, 7, og 12 ukers alder, og voksen katt må behandles 4 ganger i året.

Endret av Miloine
Skrevet

Vi kjøper 10 kilos sekk med katte mat i dyrebutikk, det holder i nesten 6 mnd. Og koster ca 400 kr. Varierer litt og noenganger tilbud osv.

Regnet på det og det er ikke mye dyrere enn dagligvarefor. Såpass syns jeg katten vår er verdt.

Vi er til vetrinærmed katten en gang i året og får han vaksinert. Sist tror jeg jeg betalte 300 kr. men da kikket veten også i ørene hans siden jeg hadde mistanke om øremiddinfeksjon.

http://www.dyreklinikken-stend.no/katt.htm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...