AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #41 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, for første gang så ble jeg mammapoliti. Men jeg er absolutt ikke av verste sort. Og jeg har ikke sagt at mitt barn er fasiten. Men det er grunnleggende at babyer og spesielt(!) nyfødte trenger masse tilrettelegging for søvn. A holde babyen sin våken i mange mange timer og en av timene alene (kanskje mer?) alene?! En nyfødt? De skal jo ikke være våken/ha stimuli så lenge en gang. Ja, noen barn sover ikke like mye, men det betyr ikke at vi som voksne ikke skal forsøke å tilrettelegge for søvn/hvil så de ikke blir overstimulert. Og hva vet vel jeg om de er så opptatt med sine egne ting eller å ha fri, at de overser alle disse tegnene til at babyen er trøtt? Altså, gråt er jo siste bønn for å be om å få sove. Det finnes utallige tegn før det. Jeg synes fremdeles det er synd på disse barna. Må være slitsomt. Anonymkode: 9dc30...850 Gråt betyr ikke bare søvn. Jordmødre og helsesykepleiere oppfordrer til å amme baby ved gråt. De trenger ofte pupp. Hva gjør du når du må på do? Tar du baby med inn? En nyfødt klarer å ligge alene en stund. Selv om noen skriver "alene", så er det nok ikke ment som at mor og far ikke ser til hen/er tilstede i samme rom. Anonymkode: 62b55...a37 1
Crazydoglady Skrevet 25. oktober 2022 #42 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 24.10.2022 den 0.05): Fra når begynte du å bruke babygym med babyen din? Hvor gammel var babyen? Anonymkode: c8514...7c0 Du ser jo når baby begynner å respondere på den. Så bare ha en stående med noe godt underlag i å prøv å legg baby der innimellom, så ser du når baby begynner å vifte og sparke og se etter tingene som er der. 😊 men de er ikke så mange ukene når de begynner å ha utbytte av det, husker ikke akkurat når vi begynte. Rundt 5 ukers alder kanskje? 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #43 Skrevet 25. oktober 2022 On 10/24/2022 at 10:47 AM, AnonymBruker said: Så heldige dere er som har baby som kal ligge litt for seg selv. Min er 6 mnd og endelig kan hun legges fra seg selv om det bare er 5 min om gangen i gymen😞 Ser at andre har det lettere sånn sett, når jeg opprettet tråd om temaet skrev alle at det var helt normalt å bære baby24/7 og at de også gjorde det. Anonymkode: 22e97...926 Jeg har opplevd begge deler. Men unge nr 2 la jeg i babygym hver morgen fordi hun godtok det. Godtok det akkurat lenge nok til at jeg fikk smørt frokost til unge nr 1. Unge nr 1 var klistremerke Anonymkode: 79636...37a
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #44 Skrevet 25. oktober 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Gråt betyr ikke bare søvn. Jordmødre og helsesykepleiere oppfordrer til å amme baby ved gråt. De trenger ofte pupp. Hva gjør du når du må på do? Tar du baby med inn? En nyfødt klarer å ligge alene en stund. Selv om noen skriver "alene", så er det nok ikke ment som at mor og far ikke ser til hen/er tilstede i samme rom. Anonymkode: 62b55...a37 Det er mange som går på do med baby i fanget ja. Anonymkode: 79636...37a 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #45 Skrevet 25. oktober 2022 On 10/24/2022 at 12:41 PM, AnonymBruker said: Men hvordan rekker dere alt det andre, som kos, mating, bleieskift, evt ekstra stell hvis babyen ligger under babygymmen i mer enn en time. Det er jo hele maxtiden en så liten baby skal være våken i strekk (45-60min) 🤷♀️🥴 Anonymkode: 9dc30...850 Den makstiden har jeg aldri hørt om. Det er er jo omtrent en ammeøkt det Anonymkode: 79636...37a 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #46 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nyfødte har et søvnbehov på 13 til 17 timer i døgnet, og kan bli slitne etter 1 til 2 timer våkentid. Blir våkentiden for lang kan barnet bli overtrøtt og overstimulert. Dette varer opptil ca. 3 mnd alder. At du ikke skjønner at du har et overstimulert barn, kan ikke jeg gjøre noe med. Snakk med HS du. Anonymkode: 02ff6...ca4 Jeg har ikke et overstimulert barn. Takk for vurderingen din over nettet. Men nå snakker vi plutselig om 2 timer. Hva skjedde med de 45 minuttene og skal sove etter maks 1 time? Du ser det også står 13 til 17 timer i døgnet. Det betyr de skal være våkne et eller annet sted i løpet av døgnet. Og at det står kan bli slitne og at de kan bli overtrøtt. Jeg tenker de aller fleste foreldre kjenner barnet sitt godt nok til å vurdere hva som er bra for dem Anonymkode: c8514...7c0 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #47 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er helt enig med deg faktisk. En nyfødt skal ikke ligge alene i 1 time i en babygym, det er helt riktig at nyfødte skal ha tilrettelegging for mest mulig søvn. De skal sove mest mulig løpet av et døgn. Anonymkode: d9179...b5e Men det dere ikke skjønner tydeligvis er at mange nyfødte sovner nærmest hvor som helst. Det er ikke nødvendigvis noe mer stimulerende for en nyfødt å ligge i en babygym enn på en sofa med malerier rundt seg feks. De enser ofte fint lite av omgivelsene. Om en baby sovner i en babygym betyr det muligens bare at babyen er flink å selvregulere. Og har sovnet av seg selv. Ingenting problematisk med å la en baby ligge alene heller så lenge den sover eller virker tilfreds. Anonymkode: 46ad1...a59 1 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #48 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Den makstiden har jeg aldri hørt om. Det er er jo omtrent en ammeøkt det Anonymkode: 79636...37a Jeg har 4 barn og hadde ikke hørt om det før nr 4 kom og "krevde" det. Hvis ikke vi følger dette slavisk med den blir det "helvete". Så barn er forskjellige. Anonymkode: 46ad1...a59
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #49 Skrevet 25. oktober 2022 41 minutter siden, AnonymBruker said: Den makstiden har jeg aldri hørt om. Det er er jo omtrent en ammeøkt det Anonymkode: 79636...37a https://www.nestedbean.com/pages/baby-and-newborn-sleep-schedules-patterns Her. Og Googler du finner du utallige artikler som sier akkurat dette. Ja, det er ikke så mye man rekker på den tiden. At noen frivillig klarer å presse tre timer inn i det våkenviduet er for meg en gåte. 6 minutter siden, AnonymBruker said: Men det dere ikke skjønner tydeligvis er at mange nyfødte sovner nærmest hvor som helst. Det er ikke nødvendigvis noe mer stimulerende for en nyfødt å ligge i en babygym enn på en sofa med malerier rundt seg feks. De enser ofte fint lite av omgivelsene. Om en baby sovner i en babygym betyr det muligens bare at babyen er flink å selvregulere. Og har sovnet av seg selv. Ingenting problematisk med å la en baby ligge alene heller så lenge den sover eller virker tilfreds. Anonymkode: 46ad1...a59 At du faktisk klarer å påstå at en Babygym er like stimulerende som en stue med malerier er jo hysterisk🤭 ærlig talt! Alle som er nogen Lunde i vater vet at en Babygym med leker og farger dinglende oppi ansiktet er mer stimulerende enn et rom med malerier. Du tror at en nyfødt ikke enser sine omgivelser. Men det er jo en avkreftet myte. At du ikke skjønner det er jo litt urovekkende 🙈 Så du tror mer på at en nyfødt er skikkelig flink til å selvregulere enn at den nyfødte er overtrøtt etter tre timer våken? Javel. Og til TS; det har ikke noen sinne falt deg inn å søke informasjon? Hvis du tror at det er normalt og fint at en nyfødt sover lite, og tilsynelatende har det bra med tre timers våkentid.. Der har liksom ikke falt deg inn at babyen kan være overtrøtt? Du vet, babyer er jo så forskjellig som du sier. Noen babyer reagerer med gråt når de er overtrøtt og overstimulert. Andre babyer igjen blir mer våken og gira. Hvis du ikke rekker å legge til rette for søvn i tide, så har jo det søvntoget gått og du må vente til neste anledning byr seg. Da sier det seg selv at det ikke er så lett å få babyen din til å sove. Den er jo trolig lys våken av overstimulering. Håper du kommer på andre tanker etter det her. Jeg blåser en lang marsj i om du synes jeg er teit. Jeg bare håper du I stillhet kan ta lærdom. Anonymkode: 9dc30...850 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #50 Skrevet 25. oktober 2022 Jeg hadde helt fint sett tegn hvis babyen var overstimulert eller overtrøtt, så jeg tar ikke lærdom i stillhet. Jeg forstår ikke helt hvor du vil med dette, og hvorfor du er så opptatt av å angripe alle som ikke har babyer som sover like mye som du mener er fasiten. Du sprer ikke kunnskap, du fremstår bare som en ufin bedreviter. Jeg har ingen problem med at andre gir råd, men du har ingen informasjon om hverken meg, babyen min eller situasjonen vår. Hvis det var helt krise for babyer å være våkne mer enn 45 minutter som du skal ha det til, hadde dette vært noe alle vet om. Noe som ble opplyst om på barsel og helsestasjoner. Jeg forholder meg til hva helsepersonell har sagt - bli kjent med og lytt til babyen din. Og da gjør jeg nettopp det. At jeg spør når andre begynte å bruke babygym, fordi jeg vil høre hva andre gjør med sine babyer, forstår jeg ikke har noe med om jeg har informasjon eller ikke. Hvis du ikke har noe mer å bidra med rundt når du begynte med babygym eller hvorfor du har valgt å ikke bruke det, kan du gjerne opprette en egen tråd med søvn og babyer. Anonymkode: c8514...7c0 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #51 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg hadde helt fint sett tegn hvis babyen var overstimulert eller overtrøtt, så jeg tar ikke lærdom i stillhet. Jeg forstår ikke helt hvor du vil med dette, og hvorfor du er så opptatt av å angripe alle som ikke har babyer som sover like mye som du mener er fasiten. Du sprer ikke kunnskap, du fremstår bare som en ufin bedreviter. Jeg har ingen problem med at andre gir råd, men du har ingen informasjon om hverken meg, babyen min eller situasjonen vår. Hvis det var helt krise for babyer å være våkne mer enn 45 minutter som du skal ha det til, hadde dette vært noe alle vet om. Noe som ble opplyst om på barsel og helsestasjoner. Jeg forholder meg til hva helsepersonell har sagt - bli kjent med og lytt til babyen din. Og da gjør jeg nettopp det. At jeg spør når andre begynte å bruke babygym, fordi jeg vil høre hva andre gjør med sine babyer, forstår jeg ikke har noe med om jeg har informasjon eller ikke. Hvis du ikke har noe mer å bidra med rundt når du begynte med babygym eller hvorfor du har valgt å ikke bruke det, kan du gjerne opprette en egen tråd med søvn og babyer. Anonymkode: c8514...7c0 Fyi, det blir faktisk opplyst om dette hos jordmor og helsesøster osv. Anonymkode: 02ff6...ca4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #52 Skrevet 25. oktober 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: https://www.nestedbean.com/pages/baby-and-newborn-sleep-schedules-patterns Her. Og Googler du finner du utallige artikler som sier akkurat dette. Ja, det er ikke så mye man rekker på den tiden. At noen frivillig klarer å presse tre timer inn i det våkenviduet er for meg en gåte. Anonymkode: 9dc30...850 Man kan finne artikler som støtter det meste. Jeg har hatt 2 helt ulike barn selv, så jeg dømmer ingen på søvn og våkentid. Heldigvis hadde jeg en helsestasjon som så helheten og ikke ba meg følge et skjema. Da hadde jeg følt meg som enda dårligere mor enn jeg gjorde med kolikkungen min Anonymkode: 79636...37a 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #53 Skrevet 26. oktober 2022 ang. det opprinnelige temaet, det første min var interessert i i babygymmen var et speil. Hang det så hun så det om hun så rett opp (og hadde ikke masse andre ting hengende) så var det også fin øvelse på å klare å ligge med hodet rett istedet for å se til siden (fikk info om det fra fysio på helsestasjon, vi øvde mye på å ikke bare ligge med hodet til favorittsiden) Anonymkode: 0973f...e9d
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #54 Skrevet 26. oktober 2022 Min var 3 uker gammel da jeg la ham under babygymmen. Veldig enkel sak fra ikea, hvor jeg hadde hengt opp små svart/hvite dyr. Han lå leeeeenge og så på dyrene som dingler fram og tilbake. Ikke typ én time lenge, men sikkert et kvarter eller 20 minutter. Men den ungen elsket å se på ting. Han skulle bare ligge i vogn hvis det var trær som bevegde seg over, men helst skulle han opp og se. Fra han var helt nyfødt. Var vel et par måneder gammel før han begynte å dytte til lekene. Nå er han 4, og fremdeles en liten observatør som vil ha godt utsyn og gjerne kan sitte lenge og bare se 😊 Forøvrig virkelig ikke alle babyer som har hørt om at de bare kan være våken en time av gangen 😅 Anonymkode: b4392...72a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå