AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #21 Skrevet 25. oktober 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Fordømmende mammapoliti av verste sort vil jeg si. Den sorten som tror deres egen baby er fasit på alt. For en kommentar. Du forstår at babyer er forskjellige? Noen trenger konstant nærhet, noen har ikke samme behov for nærhet. Anonymkode: c8514...7c0 Ja, for første gang så ble jeg mammapoliti. Men jeg er absolutt ikke av verste sort. Og jeg har ikke sagt at mitt barn er fasiten. Men det er grunnleggende at babyer og spesielt(!) nyfødte trenger masse tilrettelegging for søvn. A holde babyen sin våken i mange mange timer og en av timene alene (kanskje mer?) alene?! En nyfødt? De skal jo ikke være våken/ha stimuli så lenge en gang. Ja, noen barn sover ikke like mye, men det betyr ikke at vi som voksne ikke skal forsøke å tilrettelegge for søvn/hvil så de ikke blir overstimulert. Og hva vet vel jeg om de er så opptatt med sine egne ting eller å ha fri, at de overser alle disse tegnene til at babyen er trøtt? Altså, gråt er jo siste bønn for å be om å få sove. Det finnes utallige tegn før det. Jeg synes fremdeles det er synd på disse barna. Må være slitsomt. Anonymkode: 9dc30...850 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #22 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, for første gang så ble jeg mammapoliti. Men jeg er absolutt ikke av verste sort. Og jeg har ikke sagt at mitt barn er fasiten. Men det er grunnleggende at babyer og spesielt(!) nyfødte trenger masse tilrettelegging for søvn. A holde babyen sin våken i mange mange timer og en av timene alene (kanskje mer?) alene?! En nyfødt? De skal jo ikke være våken/ha stimuli så lenge en gang. Ja, noen barn sover ikke like mye, men det betyr ikke at vi som voksne ikke skal forsøke å tilrettelegge for søvn/hvil så de ikke blir overstimulert. Og hva vet vel jeg om de er så opptatt med sine egne ting eller å ha fri, at de overser alle disse tegnene til at babyen er trøtt? Altså, gråt er jo siste bønn for å be om å få sove. Det finnes utallige tegn før det. Jeg synes fremdeles det er synd på disse barna. Må være slitsomt. Anonymkode: 9dc30...850 Jeg syns du har en fæl holdning. Rett og slett. Det er ingen som faktisk holder babyen sin våken i mange timer. Alle barn sover ikke like mye. Du virker ikke å ha en forståelse av at alle ikke trenger like mye søvn og antar at man overser barnet sitt hvis de ikke sover «når de skal». Fortell meg veldig gjerne hva du ville gjort med en baby som er fornøyd, som ikke vil sove, men ligger rolig og har det fint? Gjerne ha med scenarioet en baby som ikke gråter eller sutrer, eller søker noe annet. Du antar også at man er opptatt med noe annet, men mange mødre sitter og stirrer på babyen sin de første ukene og månedene. Babyer kan faktisk gråte av å bli håndtert for mye også. Det må være slitsomt å gå rundt og tenke så mye om alle andre Anonymkode: c8514...7c0 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #23 Skrevet 25. oktober 2022 28 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg syns du har en fæl holdning. Rett og slett. Det er ingen som faktisk holder babyen sin våken i mange timer. Alle barn sover ikke like mye. Du virker ikke å ha en forståelse av at alle ikke trenger like mye søvn og antar at man overser barnet sitt hvis de ikke sover «når de skal». Fortell meg veldig gjerne hva du ville gjort med en baby som er fornøyd, som ikke vil sove, men ligger rolig og har det fint? Gjerne ha med scenarioet en baby som ikke gråter eller sutrer, eller søker noe annet. Du antar også at man er opptatt med noe annet, men mange mødre sitter og stirrer på babyen sin de første ukene og månedene. Babyer kan faktisk gråte av å bli håndtert for mye også. Det må være slitsomt å gå rundt og tenke så mye om alle andre Anonymkode: c8514...7c0 Da skal du få synes det. Jeg synes DU har en fæl holdning som mener at babyen din har godt av å ligge over en time alene i babygym og videre våken i 2 timer til. Stakkars barnet ditt. De jeg kjenner til har en veldig fornuftig tilnærming til sin foreldrerolle. Det har ikke du. Jeg vet at alle barn ikke sover like mye. Men som jeg har nevnt tidligere, det betyr IKKE det samme som at man ikke skal tilrettelegge for de basale behovene. På meg høres dere ut som en gjeng som ikke er oppmerksomme nok, og antar at så lenge babyen ikke gråter så er alt bra. Hadde ikke hatt samvittighet til å holde en nyfødt våken så lenge i strekk, den er jo utslitt. Noen sier til og med at den sovner der den ligger (av for mye stimuli og utmattelse, kanskje resignering fordi den ikke får kontakt med moren sin på over en time..?) Grøss! Anonymkode: 9dc30...850 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #24 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg syns du har en fæl holdning. Rett og slett. Det er ingen som faktisk holder babyen sin våken i mange timer. Alle barn sover ikke like mye. Du virker ikke å ha en forståelse av at alle ikke trenger like mye søvn og antar at man overser barnet sitt hvis de ikke sover «når de skal». Fortell meg veldig gjerne hva du ville gjort med en baby som er fornøyd, som ikke vil sove, men ligger rolig og har det fint? Gjerne ha med scenarioet en baby som ikke gråter eller sutrer, eller søker noe annet. Du antar også at man er opptatt med noe annet, men mange mødre sitter og stirrer på babyen sin de første ukene og månedene. Babyer kan faktisk gråte av å bli håndtert for mye også. Det må være slitsomt å gå rundt og tenke så mye om alle andre Anonymkode: c8514...7c0 Men ærlig talt. Du vet vel selv at det å holde så små babyer våkne i flere timer har en negativ påvirkning på deres utvikling? Hvis du ønsker en unge som henger etter i alt, så vær så god. Anonymkode: 02ff6...ca4 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #25 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da skal du få synes det. Jeg synes DU har en fæl holdning som mener at babyen din har godt av å ligge over en time alene i babygym og videre våken i 2 timer til. Stakkars barnet ditt. De jeg kjenner til har en veldig fornuftig tilnærming til sin foreldrerolle. Det har ikke du. Jeg vet at alle barn ikke sover like mye. Men som jeg har nevnt tidligere, det betyr IKKE det samme som at man ikke skal tilrettelegge for de basale behovene. På meg høres dere ut som en gjeng som ikke er oppmerksomme nok, og antar at så lenge babyen ikke gråter så er alt bra. Hadde ikke hatt samvittighet til å holde en nyfødt våken så lenge i strekk, den er jo utslitt. Noen sier til og med at den sovner der den ligger (av for mye stimuli og utmattelse, kanskje resignering fordi den ikke får kontakt med moren sin på over en time..?) Grøss! Anonymkode: 9dc30...850 Babyen min ligger ikke i babygym Jeg er bare helt imot mom-shaming som du driver med nå. Anonymkode: c8514...7c0 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #26 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Men ærlig talt. Du vet vel selv at det å holde så små babyer våkne i flere timer har en negativ påvirkning på deres utvikling? Hvis du ønsker en unge som henger etter i alt, så vær så god. Anonymkode: 02ff6...ca4 Ingen holder babyen våkne i flere timer. Anonymkode: c8514...7c0 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #27 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da skal du få synes det. Jeg synes DU har en fæl holdning som mener at babyen din har godt av å ligge over en time alene i babygym og videre våken i 2 timer til. Stakkars barnet ditt. De jeg kjenner til har en veldig fornuftig tilnærming til sin foreldrerolle. Det har ikke du. Jeg vet at alle barn ikke sover like mye. Men som jeg har nevnt tidligere, det betyr IKKE det samme som at man ikke skal tilrettelegge for de basale behovene. På meg høres dere ut som en gjeng som ikke er oppmerksomme nok, og antar at så lenge babyen ikke gråter så er alt bra. Hadde ikke hatt samvittighet til å holde en nyfødt våken så lenge i strekk, den er jo utslitt. Noen sier til og med at den sovner der den ligger (av for mye stimuli og utmattelse, kanskje resignering fordi den ikke får kontakt med moren sin på over en time..?) Grøss! Anonymkode: 9dc30...850 Jeg venter fremdeles på oppskriften din til å tvinge en baby i søvn, som ikke vil sove. Anonymkode: c8514...7c0 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #28 Skrevet 25. oktober 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg venter fremdeles på oppskriften din til å tvinge en baby i søvn, som ikke vil sove. Anonymkode: c8514...7c0 Hvordan vet du om babyen din ikke trenger å sove? Du gjør jo åpenbart ingenting for å tilrettelegge. Oppskrift kan du finne sjæl 🙈🤷♀️ Anonymkode: 9dc30...850
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #29 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg venter fremdeles på oppskriften din til å tvinge en baby i søvn, som ikke vil sove. Anonymkode: c8514...7c0 Du kan starte med å ikke overstimulere, og se om det hjelper. De skal være max en time våkne om gangen når de er så små. Amme i søvn om du ammer, gå trilleturer, ha babyen i rolige omgivelser. Noen trenger at det er mørkt og stille på rommet for å sovne, andre sovner lettere i vogn. Er bare å prøve seg frem. Og det blir en bedre hverdag for deg også. Garantert. Anonymkode: 02ff6...ca4 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #30 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg venter fremdeles på oppskriften din til å tvinge en baby i søvn, som ikke vil sove. Anonymkode: c8514...7c0 En annen ting som er viktig å merke seg, er at babyer som er overstimulert blir ofte mer våkne og virker opplagte. Som mistolkes til å tro at babyen ikke er trøtt. Men babyen er i realiteten utslitt etter alle inntrykkene etter å ha vært våken så lenge. Anonymkode: 02ff6...ca4 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #31 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan starte med å ikke overstimulere, og se om det hjelper. De skal være max en time våkne om gangen når de er så små. Amme i søvn om du ammer, gå trilleturer, ha babyen i rolige omgivelser. Noen trenger at det er mørkt og stille på rommet for å sovne, andre sovner lettere i vogn. Er bare å prøve seg frem. Og det blir en bedre hverdag for deg også. Garantert. Anonymkode: 02ff6...ca4 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En annen ting som er viktig å merke seg, er at babyer som er overstimulert blir ofte mer våkne og virker opplagte. Som mistolkes til å tro at babyen ikke er trøtt. Men babyen er i realiteten utslitt etter alle inntrykkene etter å ha vært våken så lenge. Anonymkode: 02ff6...ca4 Alt du skriver er utprøvd, så venter fremdeles på de gode og magiske rådene dine. Bare siden babyen min tydeligvis må ha mer søvn i følge deg. Du vet jo tydeligvis bedre hva babyen min trenger uten noen bakgrunn. Fortell meg også gjerne hvordan hverdagen blir bedre for meg Anonymkode: c8514...7c0 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #32 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan vet du om babyen din ikke trenger å sove? Du gjør jo åpenbart ingenting for å tilrettelegge. Oppskrift kan du finne sjæl 🙈🤷♀️ Anonymkode: 9dc30...850 Spennende at du vet at jeg gjør ingenting for å tilrettelegge Anonymkode: c8514...7c0 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #33 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alt du skriver er utprøvd, så venter fremdeles på de gode og magiske rådene dine. Bare siden babyen min tydeligvis må ha mer søvn i følge deg. Du vet jo tydeligvis bedre hva babyen min trenger uten noen bakgrunn. Fortell meg også gjerne hvordan hverdagen blir bedre for meg Anonymkode: c8514...7c0 🤦♀️ Ta det med HS da, om du har så vondt for det. Kanskje du lærer noen triks. Tydeligvis er det noe du ikke gjør riktig om ingenting av dette funker. Anonymkode: 02ff6...ca4 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #34 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du kan starte med å ikke overstimulere, og se om det hjelper. De skal være max en time våkne om gangen når de er så små. Amme i søvn om du ammer, gå trilleturer, ha babyen i rolige omgivelser. Noen trenger at det er mørkt og stille på rommet for å sovne, andre sovner lettere i vogn. Er bare å prøve seg frem. Og det blir en bedre hverdag for deg også. Garantert. Anonymkode: 02ff6...ca4 Nei. KJære deg, nei.. De KAN bli trøtt etter så lite som 1-2 timer. Men noen blir altså ikke trøtt etter bare en time båken. Dette er det ingen regel på - det styrer babyen helt selv.. Det viktige er at foreldrene er obs på barnets søvntegn, og tilrettelegger for at barnet får sove når det trenger det. Det er ingen som anbefaler at man tvinger et barn til å sove etter bare en time våkentid. Hvor i alle dager har du dette fra? Det er direkte feil. Anonymkode: 6038d...6a0 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #35 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 🤦♀️ Ta det med HS da, om du har så vondt for det. Kanskje du lærer noen triks. Tydeligvis er det noe du ikke gjør riktig om ingenting av dette funker. Anonymkode: 02ff6...ca4 Jeg har ikke vondt for det, og jeg har ingen behov for råd egentlig - for babyen min har det helt fint og sover det den skal og trenger. Men jeg mener det ikke er helt bra du sitter her og sier at foreldre gjør noe galt om babyen er våken i mer enn 45-60 minutter om gangen. Aldri hørt om dette, hverken på barsel, av helsesøster eller andre mødre. Derfor vil jeg gjerne vite hvordan man skal tvinge dem til å sove hvis de ikke har sovnet etter 45 minutter og har ikke behov for søvnen. Anonymkode: c8514...7c0 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #36 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. KJære deg, nei.. De KAN bli trøtt etter så lite som 1-2 timer. Men noen blir altså ikke trøtt etter bare en time båken. Dette er det ingen regel på - det styrer babyen helt selv.. Det viktige er at foreldrene er obs på barnets søvntegn, og tilrettelegger for at barnet får sove når det trenger det. Det er ingen som anbefaler at man tvinger et barn til å sove etter bare en time våkentid. Hvor i alle dager har du dette fra? Det er direkte feil. Anonymkode: 6038d...6a0 Hun har antakelig en baby som IKKE styrer dette selv. Dette varierer fra barn til barn. Noen regulerer det selv og sovner lett når de er trøtt, av seg selv eller ved lett tilrettelegging. Mens andre må følge slavisk 1 timers regelen(fordi de blir svært overtrøtt etter dette) og må ha ofte mye hjelp til å finne søvnen. Er som natt og dag på babytilværelsen. Anonymkode: 46ad1...a59 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #37 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke vondt for det, og jeg har ingen behov for råd egentlig - for babyen min har det helt fint og sover det den skal og trenger. Men jeg mener det ikke er helt bra du sitter her og sier at foreldre gjør noe galt om babyen er våken i mer enn 45-60 minutter om gangen. Aldri hørt om dette, hverken på barsel, av helsesøster eller andre mødre. Derfor vil jeg gjerne vite hvordan man skal tvinge dem til å sove hvis de ikke har sovnet etter 45 minutter og har ikke behov for søvnen. Anonymkode: c8514...7c0 Nyfødte har et søvnbehov på 13 til 17 timer i døgnet, og kan bli slitne etter 1 til 2 timer våkentid. Blir våkentiden for lang kan barnet bli overtrøtt og overstimulert. Dette varer opptil ca. 3 mnd alder. At du ikke skjønner at du har et overstimulert barn, kan ikke jeg gjøre noe med. Snakk med HS du. Anonymkode: 02ff6...ca4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #38 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 24.10.2022 den 0.05): Fra når begynte du å bruke babygym med babyen din? Hvor gammel var babyen? Anonymkode: c8514...7c0 Kan bruke babygym fra 1-2 uker - bare du kjenner ditt barn. Mange babyer sover mye de første ukene, kan derfor bli vanskelig å bruke babygym, men det er noe du selv må se an. Anonymkode: d9179...b5e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #39 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. KJære deg, nei.. De KAN bli trøtt etter så lite som 1-2 timer. Men noen blir altså ikke trøtt etter bare en time båken. Dette er det ingen regel på - det styrer babyen helt selv.. Det viktige er at foreldrene er obs på barnets søvntegn, og tilrettelegger for at barnet får sove når det trenger det. Det er ingen som anbefaler at man tvinger et barn til å sove etter bare en time våkentid. Hvor i alle dager har du dette fra? Det er direkte feil. Anonymkode: 6038d...6a0 En baby på bare et par uker skal ikke være våken noe særlig. De skal bare spise, kose, sove og bæsje Anonymkode: d9179...b5e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #40 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, for første gang så ble jeg mammapoliti. Men jeg er absolutt ikke av verste sort. Og jeg har ikke sagt at mitt barn er fasiten. Men det er grunnleggende at babyer og spesielt(!) nyfødte trenger masse tilrettelegging for søvn. A holde babyen sin våken i mange mange timer og en av timene alene (kanskje mer?) alene?! En nyfødt? De skal jo ikke være våken/ha stimuli så lenge en gang. Ja, noen barn sover ikke like mye, men det betyr ikke at vi som voksne ikke skal forsøke å tilrettelegge for søvn/hvil så de ikke blir overstimulert. Og hva vet vel jeg om de er så opptatt med sine egne ting eller å ha fri, at de overser alle disse tegnene til at babyen er trøtt? Altså, gråt er jo siste bønn for å be om å få sove. Det finnes utallige tegn før det. Jeg synes fremdeles det er synd på disse barna. Må være slitsomt. Anonymkode: 9dc30...850 Er helt enig med deg faktisk. En nyfødt skal ikke ligge alene i 1 time i en babygym, det er helt riktig at nyfødte skal ha tilrettelegging for mest mulig søvn. De skal sove mest mulig løpet av et døgn. Anonymkode: d9179...b5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå