Gå til innhold

Hyppigere soppinfeksjon på prevensjon? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har lurt på en ting jeg ønsker å høre erfaringer rundt. Håper noen orker å lese alt.

Jeg har gått på hormonell prevensjon siden jeg var 16 år (nå 27 år). Jeg har hele mitt «voksne» liv vært plaget med svært hyppige soppinfeksjoner og har vært på all verdens undersøkelser, har sendt inn dyrkninger og så videre. Gynekologene finner ingenting annet enn helt vanlig soppinfeksjon, og ingen har noen råd tross at de har kommet minimum hver 2. mnd. Har «hele livet» brukt bomullstruser, ikke string, vasket på 90 grader, sensitivt vaskemiddel, ingen såpe, dusja rett etter sex, holdt meg unna sukker, tatt melkesyretilskudd og så videre - har hatt et massivt underlivsregime - egentlig uten effekt. Har alltid hatt mange infeksjoner, og de er kraftige med ekstrem kløe og svært skjør hud (revner lett). 

Jeg tok ut p-staven for to år siden, da vi ønsket barn. Etter det hadde jeg ingen infeksjoner! Regnet med jeg skulle få dem under svangerskapet, men nei. Fødte i januar, og under renselsen var jeg veldig obs da jeg ALLTID har fått sopp ved mensen. Men nei. Jeg har alltid brukt menskopp for å forebygge, men under renselsen måtte jeg jo bruke bind - så var sikker på jeg skulle få sopp. Gjorde dog ikke det. 

I etterkant var ikke sex et tema på mange mnd pga skader jeg fikk, og jeg fikk ingen infeksjon tross amming og skjøre/tørre slimhinner. Fikk mensen igjen, og ingen infeksjon. Gjenopptok sexlivet for fullt i sommer (brukte «trygge» perioder, så han kom inni meg) og jeg fikk ikke infeksjon selv om jeg ventet til neste morgen med å dusje. 

Nå i september satt jeg inn ny p-stav da vi bestemte oss for å vente litt mer med nr 2 enn planlagt - og siden da har jeg hatt tre kraftige soppinfeksjoner. 

Er det en sammenheng her?! Noen andre som har opplevd maken? Er det prevensjonen som gir meg dette helvete? Jeg har ikke vært uten hormonell prevensjon fra jeg var 16 år og inntil 2 år siden da jeg sluttet pga barneforsøk. Var også infeksjonsfri fra da og til nå, selv om underlivet har vært igjennom helvete 😅 

Har noen vært borti det samme? Hvis det virkelig er prevensjonen som er problemet så ryker den med en gang 🙊

Anonymkode: 3e272...0c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan ha en sammenheng, ja. Først og fremst bør du få sjekket blodsukkeret ditt. Prevensjon innebærer en større belastning på hormonene i kroppen, som igjen KAN påvirke blodsukkeret ditt, spesielt hvis du har en form for latent diabetes. Høyt blodsukker er den hyppigste årsaken til tilbakevendende soppinfeksjoner i underlivet.

Anonymkode: 608df...3c8

Skrevet

Jeg har hatt det som deg. 

Prøvd alt. Noe funket aldri, noe funket midlertidig.  Naturell yoghurt var lindrende for noen dager også kom den på igjen. Smurte det i og rundt hølet. Reddning for meg var fødsel. Det ble borte etter det. 

Men ja, mye sukker kunne gjøre vondt verre.

Bomulltruser var must. Hjemme uten truser. 1.5 l vann minimum.  IKKE trange bukser.

Aldri sex under mensen.

Anonymkode: e0f0b...e42

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan ha en sammenheng, ja. Først og fremst bør du få sjekket blodsukkeret ditt. Prevensjon innebærer en større belastning på hormonene i kroppen, som igjen KAN påvirke blodsukkeret ditt, spesielt hvis du har en form for latent diabetes. Høyt blodsukker er den hyppigste årsaken til tilbakevendende soppinfeksjoner i underlivet.

Anonymkode: 608df...3c8

Takk for svar, men blodsukkeret mitt er helt fint 🥹

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har hatt det som deg. 

Prøvd alt. Noe funket aldri, noe funket midlertidig.  Naturell yoghurt var lindrende for noen dager også kom den på igjen. Smurte det i og rundt hølet. Reddning for meg var fødsel. Det ble borte etter det. 

Men ja, mye sukker kunne gjøre vondt verre.

Bomulltruser var must. Hjemme uten truser. 1.5 l vann minimum.  IKKE trange bukser.

Aldri sex under mensen.

Anonymkode: e0f0b...e42

Har prøvd ALT av kjerringråd som dette. Eneste som funker her er reseptbelagte tabletter. Det var egentlig ikke spørsmålet. Godt å høre du er kvitt dritten 👍🏼

Anonymkode: 3e272...0c0

Skrevet

Jeg gikk på prevensjonsmidler (ppiller) siden jeg var 15 uten særlige bivirkninger. Da det ble slutt med eksen etter 7 år slutta jeg på pilla og var uten et års tid før jeg møtte min nåværende samboer. Fikk hinsidige soppinfeksjoner etter jeg begynte igjen med hormonprevensjon. Uansett hvilken jeg prøvde. Jeg prøvde uten noen uker og det ble bedre. Forsøkte med prevensjon igjen, og sopp kom tilbake, så jeg kutta det helt ut. Nå har jeg ikke hatt soppinfeksjon på et halvt år! Aldri mer hormonprevensjon. Jeg bruker natural cycles og det fungerer fint for meg med temperaturmålinger og "trygge" perioder.

Anonymkode: 21bfa...5bf

Skrevet

Prøvde forresten reseptbelagt medisiner uten effekt.

Anonymkode: 21bfa...5bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...