Nøkkelen Skrevet 23. oktober 2022 #1 Skrevet 23. oktober 2022 Vurderer å ta fagskole (60stp) for å bli regnskapsfører. Er det verdt det ? Har bachelor i helsefag, dårlig lønn og tredelt turnus som ikke passer meg lenger. har noen erfaring med lønn og arbeidshverdagen til regnskapsfører ?
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #2 Skrevet 24. oktober 2022 Etter min erfaring er ikke en fagskole verdt noe i jobbsøkeprosessen. Det kan være veldig vanskelig å få jobb som regnskapsfører uten hverken erfaring eller bachelor, mens markedet er fullstendig støvsugd for autoriserte regnskapsførere. Når det er sagt: kunnskap er ingen tung bør å bære, og en overflatisk introduksjon til faget kan gi deg en pekepinn på om dette er noe for deg. Har du mulighet til å starte en ny bachelor med sikte på autorisasjon er saken en annen. På min arbeidsplass dekker vi ofte deler av utdanning dersom det ender med en autorisasjon. Største ulempen med arbeidstida er den skjeve fordelingen gjennom året. Det vil alltid være mer å gjøre på våren, og overtid må påregnes, mens høsten er roligere. Jeg er vant med fleksibel arbeidstid. Fri er aldri et problem hos oss under forutsetning av at du overholder alle frister. Lønn varierer voldsomt ut fra erfaring, autorisasjon/ikke autorisasjon og by/land. Anonymkode: ecf10...d89 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #3 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 24.10.2022 den 4.05): Etter min erfaring er ikke en fagskole verdt noe i jobbsøkeprosessen. Det kan være veldig vanskelig å få jobb som regnskapsfører uten hverken erfaring eller bachelor, mens markedet er fullstendig støvsugd for autoriserte regnskapsførere. Når det er sagt: kunnskap er ingen tung bør å bære, og en overflatisk introduksjon til faget kan gi deg en pekepinn på om dette er noe for deg. Har du mulighet til å starte en ny bachelor med sikte på autorisasjon er saken en annen. På min arbeidsplass dekker vi ofte deler av utdanning dersom det ender med en autorisasjon. Største ulempen med arbeidstida er den skjeve fordelingen gjennom året. Det vil alltid være mer å gjøre på våren, og overtid må påregnes, mens høsten er roligere. Jeg er vant med fleksibel arbeidstid. Fri er aldri et problem hos oss under forutsetning av at du overholder alle frister. Lønn varierer voldsomt ut fra erfaring, autorisasjon/ikke autorisasjon og by/land. Anonymkode: ecf10...d89 Vil det å være autorisert føre til bedre gjennomføring av arbeidet? Er det inke bare utregninger og fakturering ? Har sett det ble utlyst mange stillinger hvor de er villige til å kompensere høyere utdanning med erfaring. -noen tips til hvordan man kan få erfaring innen dette feltet ? Anonymkode: 40125...84b
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #4 Skrevet 7. desember 2022 Er man autorisert regnskapsfører innebærer jo det en mye bedre/høyere utdannelse i faget. Man vil da gjennomfør bedre selvsagt. Regnskapsføring er IKKE bare utregninger og fakturering nei 🤭 Du må kunne om resultat- og balanse, føring på korrekte konti i forhold til regnskapsregler (bokføringsloven), mva-regler, innrapporteringer og gjerne noe om lønn også, med mindre lønnsarbeider er outsourcet. Man må vite om anleggsmidler og avskrivninger av disse, avstemminger, varelager, avsetninger osv..så er det årsoppgjør og innlevering av årsregnskapet, dokumentasjon osv. Alt kan læres, men det er jo et eget fagfelt med mye kunnskap og forståelse som må på plass før man blir god og iallefall selvgående. Synes i grunn regnskapsførere er litt undervurderte, for gode regnskapsførere vokser ikke på trær nei. Anonymkode: 3b21c...619 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2022 #5 Skrevet 7. desember 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er man autorisert regnskapsfører innebærer jo det en mye bedre/høyere utdannelse i faget. Man vil da gjennomfør bedre selvsagt. Regnskapsføring er IKKE bare utregninger og fakturering nei 🤭 Du må kunne om resultat- og balanse, føring på korrekte konti i forhold til regnskapsregler (bokføringsloven), mva-regler, innrapporteringer og gjerne noe om lønn også, med mindre lønnsarbeider er outsourcet. Man må vite om anleggsmidler og avskrivninger av disse, avstemminger, varelager, avsetninger osv..så er det årsoppgjør og innlevering av årsregnskapet, dokumentasjon osv. Alt kan læres, men det er jo et eget fagfelt med mye kunnskap og forståelse som må på plass før man blir god og iallefall selvgående. Synes i grunn regnskapsførere er litt undervurderte, for gode regnskapsførere vokser ikke på trær nei. Anonymkode: 3b21c...619 Helt enig med deg! jeg har hatt begge deler; en mindre bra og en utrolig dyktig. Og når folk sier kjøp fiken og gjør det selv, så svarer jeg at det blir utrolig mye dyrere og mer stressende når jeg må ha hjelp til å rydde opp i etterkant…For det skjer når jeg begynner å rote med regnskapet. De har år med høyere utd, jeg har googlet litt her og der. Hadde det vært noen billag i en perm kunne jeg nok fikset det. Men klarer ikke å ordne opp hvis regnskapsprogrammet, altinn og skatteetaten har kommunikasjonsvansker. Eneste som irriterer meg veldig er at jeg sitter med ansvaret til tross for at jeg betaler dyrt for å ha ting på stell. Det liker jeg dårlig. Anonymkode: d38d0...52e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #6 Skrevet 28. februar 2023 Dere som er regnskapsførerer; Hvor vanskelig er det å få en redusert stilling med litt fleksibel arbeidstid? F.eks type 60% der man kan jobbe f. eks 2 litt lange dager i uken? Anonymkode: b8e87...422
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå