AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #1 Skrevet 23. oktober 2022 Er det mulig å reservere seg for å kunne føde i badekar på sykehuset? Vil gjerne høre erfaringer Anonymkode: b0f0f...2fb
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #2 Skrevet 23. oktober 2022 Nei desverre. Ikke alle fødestuene har badekar er min erfaring. Var tilfeldig at jeg hadde det på rommet jeg fødte på. Det var ikke lystgass der men det var det på andre rom som ikke hadde badekar. Ved hjemmefødsel kan du derimot velge vannfødsel. Men dette varierer også fra sykehus til sykehus. Kanskje ditt sykehus har badekar på alle rom? Anonymkode: 74561...e47
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #3 Skrevet 23. oktober 2022 Du kan komme med ønske, men ikke kreve. Anonymkode: 4ead6...6d5 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #4 Skrevet 23. oktober 2022 Du kan gjerne ønske det. Men det kan være stedet ikke er tilgjengelig, eller at ting skjer slik at det ikke er anbefalt for deg. Anonymkode: 5c64b...f45 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #5 Skrevet 23. oktober 2022 Greit å skrive i fødebrevet eller si til jordmor, i alle fall. Så kan de jo evt. prøve å tilrettelegge for det, hvis ikke alle fødestuene har badekar f.eks? En tips for din egen del er å ikke forvente 100% at det kommer til å bli fødsel i vann. Noen ganger får du ikke lov (vannet har gått eller andre medisinske grunner), og kanskje ikke den fødestua med badekar var ledig? Jeg hadde lyst til å bruke badekar som smertelindring, men fikk ikke lov… Glad jeg hadde en forventning om at det kanskje ikke ble som jeg håpet på. Lykke til med fødsel, uansett! Anonymkode: d9514...bcb 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #6 Skrevet 23. oktober 2022 Fra når skal de holde av badekaret for deg da? Fra uke 37? Har ingen erfaring, ble bare nysgjerrig på hvordan du ts tenker dette skal la seg gjøre? For skal du reservere noe, så må jo det bety at det er noe som ikke er tilgjengelig for alle som evt ønsker det.. Anonymkode: 03df2...741 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #7 Skrevet 23. oktober 2022 På Rikshospitalet i Oslo har 1 av 5 fødestuer badekar som er tilrettelagt for føding. Hvis det er ledig når du kommer inn og du er aktuell for fødsel i vann, så kan du be om å få det. Men er det opptatt så er det opptatt. Som en tidligere i tråden har sagt; skal man holde av en fødestue til en person i 5-6 uker i påvente av fødsel, mener du? Det skjønner du vel at ikke er mulig. Anonymkode: 060ef...ef7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #8 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fra når skal de holde av badekaret for deg da? Fra uke 37? Har ingen erfaring, ble bare nysgjerrig på hvordan du ts tenker dette skal la seg gjøre? For skal du reservere noe, så må jo det bety at det er noe som ikke er tilgjengelig for alle som evt ønsker det.. Anonymkode: 03df2...741 Er ikke alle som er interessert vet du i å føde i vann... og ikke alle som har like mye nytte av det siden det er noen som har høyere smerteterskel enn andre! Noen har faktisk mere bruk for det! Anonymkode: b0f0f...2fb
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #9 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei desverre. Ikke alle fødestuene har badekar er min erfaring. Var tilfeldig at jeg hadde det på rommet jeg fødte på. Det var ikke lystgass der men det var det på andre rom som ikke hadde badekar. Ved hjemmefødsel kan du derimot velge vannfødsel. Men dette varierer også fra sykehus til sykehus. Kanskje ditt sykehus har badekar på alle rom? Anonymkode: 74561...e47 Ok takk for svar 😊 Anonymkode: b0f0f...2fb
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #10 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Greit å skrive i fødebrevet eller si til jordmor, i alle fall. Så kan de jo evt. prøve å tilrettelegge for det, hvis ikke alle fødestuene har badekar f.eks? En tips for din egen del er å ikke forvente 100% at det kommer til å bli fødsel i vann. Noen ganger får du ikke lov (vannet har gått eller andre medisinske grunner), og kanskje ikke den fødestua med badekar var ledig? Jeg hadde lyst til å bruke badekar som smertelindring, men fikk ikke lov… Glad jeg hadde en forventning om at det kanskje ikke ble som jeg håpet på. Lykke til med fødsel, uansett! Anonymkode: d9514...bcb Takk for svar 😊 Anonymkode: b0f0f...2fb
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #11 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er ikke alle som er interessert vet du i å føde i vann... og ikke alle som har like mye nytte av det siden det er noen som har høyere smerteterskel enn andre! Noen har faktisk mere bruk for det! Anonymkode: b0f0f...2fb Ikke alle kan føde i vann heller pga komplikasjoner. Men hvordan mener du noen skal kunne reservere noe til et tidspunkt som kan være når som helst ila 5-6 uker? Anonymkode: 060ef...ef7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #12 Skrevet 23. oktober 2022 Informerte om jeg ønsket badekar som smertelindring og evt kunne tenke meg å føde i vann på vei til føden. Fikk rom med badekar, og var heldig som fikk det. Anonymkode: 3acd4...ffc 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #13 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er ikke alle som er interessert vet du i å føde i vann... og ikke alle som har like mye nytte av det siden det er noen som har høyere smerteterskel enn andre! Noen har faktisk mere bruk for det! Anonymkode: b0f0f...2fb Så de skal holde det av til deg i noen uker? Eller skal ei som allerede er i fødsel, men ikke trenger badekaret, måtte bytte føderom fordi du har mere bruk for akkurat det rommet enn henne? Anonymkode: 03df2...741 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #14 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Informerte om jeg ønsket badekar som smertelindring og evt kunne tenke meg å føde i vann på vei til føden. Fikk rom med badekar, og var heldig som fikk det. Anonymkode: 3acd4...ffc Hørtes veldig fint ut at du fikk hjelpen du trengte 😊 Anonymkode: b0f0f...2fb
Silva Pluvialis Skrevet 23. oktober 2022 #15 Skrevet 23. oktober 2022 Det tror jeg blir vanskelig, all den tid du aldri er sikker på når fødselen starter og når du trenger badekaret. Det er ikke mulig å reservere noe til en uviss dato. Du kan heller spørre etter det når du ankommer fødeavdelingen, så kan de sjekke de har badekar og om det er ledig.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #16 Skrevet 23. oktober 2022 Du kan komme med ønske, evt skrive i fødebrevet ditt. Men ikke alltid det er tilgjengelig eller noe som kan gjennomføres. Eks om fostervannet er misfarget osv. Anonymkode: 7ebb0...d3d
Silva Pluvialis Skrevet 23. oktober 2022 #17 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er ikke alle som er interessert vet du i å føde i vann... og ikke alle som har like mye nytte av det siden det er noen som har høyere smerteterskel enn andre! Noen har faktisk mere bruk for det! Anonymkode: b0f0f...2fb Det kan jo være andre som mener at de har akkurat like mye nytte av det som deg? Hvordan skal man måle det? 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #18 Skrevet 23. oktober 2022 Beklager, dette minner meg litt om de utrolige «fødebrevene» som jordmødrene gikk ut med for noen uker siden.. 😆 Anonymkode: 03df2...741 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #19 Skrevet 23. oktober 2022 Du kan be om å få rom med badekar, men ikke kreve det. Du bør også være innstilt på at du like gjerne kan ende opp med å føde utenfor badekar. Min erfaring er i alle fall at det er best å gå inn med et åpent sinn og ta ting litt som det kommer. Min tredje fødsel skjedde i badekar. På Kalnes deler to og to fødestuer et badekar, og det var ledig så jeg kunne bruke det. På Kalnes kan man også bruke lystgass når man er i badekaret. Er man i badekar, følger de ekstra med. De tok fosterlyden ofte, de fulgte med på temperaturen i vannet, sjekket fremdrift og hvor lenge man ligger der. Noen kan oppleve at riene dabbet litt av i det varme vannet. Jeg skulle gjerne hatt litt varmere vann, men det gikk ikke av hensyn til babyen. Å føde i vann var fantastisk og anbefales virkelig om du skulle få mulighet til det? Anonymkode: 913ea...599 1 2
Grüner Skrevet 23. oktober 2022 #20 Skrevet 23. oktober 2022 Det er ganske strenge kriterier for alternative fødsler på ABC: både mor og barn må være helt friske, mor må ikke ha noen kroniske sykdommer, mor må være under 36, barnet kan ikke ligge i seteleie osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå