Gå til innhold

Hvor lenge jobbe som gravid? (Matbutikk)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fast 80% stilling i matbutikk og planlegger å bli gravid i 2023. Hvor lenge kan man jobbe før man må sykmelde seg i et sånt yrke? Blir glad for tips fra noen med erfaring ☺️ Syns også det er ubehagelig å måtte si det til sjefen, tar også imot tips der.

Anonymkode: 2a000...2f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jobbe hele svangerskapet til 14 dager før termin. Om ikke du har like dårlig fysikk som innstilling da.

Anonymkode: e90d7...a2a

• Liker 22
  • Nyttig 4
Skrevet

Du må ikke sykemelde deg i det heletatt. Fint mulig å stå i jobb frem til permisjonen starter 3 uker før termin. Dersom formen din tillater det da.

Anonymkode: 4cb32...5ef

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du kan jobbe hele svangerskapet til 14 dager før termin. Om ikke du har like dårlig fysikk som innstilling da.

Anonymkode: e90d7...a2a

Hvor i innlegget mitt virker det som jeg har dårlig innstilling/arbeidsmoral?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du må ikke sykemelde deg i det heletatt. Fint mulig å stå i jobb frem til permisjonen starter 3 uker før termin. Dersom formen din tillater det da.

Anonymkode: 4cb32...5ef

Oki. Fint å vite 😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor i innlegget mitt virker det som jeg har dårlig innstilling/arbeidsmoral?

Du planlegger å sykmelde deg 

Anonymkode: 761a8...769

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har krav på tilrettelegging så langt det lar seg gjøre :) sånn ift mye ståing, løfting og bæring. 

Anonymkode: 4de0c...15f

Skrevet

Arbeidsgiver vil ikke at du skal jobbe lenger enn du må. NAV betaler alt av sykemelding uansett.

Skrevet

Er formen fin kan du jobbe helt til tre uker før termin. Null risiko for barnet i et sånnt yrke. I første svangerskap jobbet jeg 100% på et apotek fram til tre uker før termin, det er jo ganske sammeliknbart. 

Du må si fra til sjefen senest fire uker før du skal ut i permisjon, altså 7 uker før termin. Men det er vel vanskelig å holde det skjult så lenge, hvertfall i matbutikk hvor man må gå i uniform. De fleste sjefer blir glade for å få vite det så tidlig som mulig, så har de god tid på å skaffe vikar.

Anonymkode: ca13c...ee1

Skrevet

Dette vil være individuelt. Noen kan jobbe hele svangerskapet, andre blir tidlig forhindret fra å jobbe. Ingen vet hvordan akkurat du får det.

Anonymkode: a01f2...dfb

Skrevet

Det er du og jordmor eller lege som finner ut av hva som er best for din og barnets helse :) Jeg fikk ikke lov å jobbe fra uke 5. Hadde ikke noe spesielt farlig jobb, men det var flere faktorer som gjorde at jeg skulle være hjemme istede. Det ble et laaangt svangerskap 🙄 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Har fast 80% stilling i matbutikk og planlegger å bli gravid i 2023. Hvor lenge kan man jobbe før man må sykmelde seg i et sånt yrke? Blir glad for tips fra noen med erfaring ☺️ Syns også det er ubehagelig å måtte si det til sjefen, tar også imot tips der.

Ehhhh

Du kan jo jobbe til du går ut i permisjon, 3 uker før termindato. Du jo ikke sykemelde deg. Uff, misbruk av velferdsordninger gjør at de som trenger disse ordningene får dårligere tilbud 

Anonymkode: c7849...893

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er du og jordmor eller lege som finner ut av hva som er best for din og barnets helse :) Jeg fikk ikke lov å jobbe fra uke 5. Hadde ikke noe spesielt farlig jobb, men det var flere faktorer som gjorde at jeg skulle være hjemme istede. Det ble et laaangt svangerskap 🙄 

Fikk ikke lov å jobbe? Hva var grunnen? Ble nysgjerrig her. Tenker å bli gravid snart og vil helst unngå det :)

Anonymkode: 9edcb...7da

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fikk ikke lov å jobbe? Hva var grunnen? Ble nysgjerrig her. Tenker å bli gravid snart og vil helst unngå det :)

….eller, vil du ha noen tips? 😆

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du planlegger å sykmelde deg 

Anonymkode: 761a8...769

Jeg planlegger ingenting. Har aldri vært gravid før, er 24 år og har ikke peiling på hvor lenge man kan jobbe når man går med svær mage. Er ikke sånn at jeg bare sitter i kassen, er en liten butikk hvor jeg gjør ALT fra papirarbeid til tungt fysisk arbeid arbeid. Så litt teit å si at jeg planlegger å utnytte velferdssystemet 🙈

Jeg visste ikke at det er vanlig å jobbe fram til termin, men nå vet jeg det og det er jo supert om det går. Er ikke så morsomt å sitte hjemme å glane i veggen heller akkurat.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Ehhhh

Du kan jo jobbe til du går ut i permisjon, 3 uker før termindato. Du jo ikke sykemelde deg. Uff, misbruk av velferdsordninger gjør at de som trenger disse ordningene får dårligere tilbud 

Hvordan skal jeg vite det? Har da aldri vært gravid før og visste ikke at det er vanlig å jobbe helt til termin. Derfor jeg spurte liksom

• Liker 1
Skrevet

Ser nå at det har skjedd en misforståelse. Jeg mente jo å spørre om når det er vanlig å gå ut i termin, ikke å sykmelde seg. Trodde det var det samme.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Risiko for barnet og min egen helse. Ikke noe jeg kommer til å legge ut om her :)  Ble sengeliggende omtrent hele svangerskapet, måtte ta medisiner hele veien og endte med keisersnitt flere uker før termin. Ikke akkurat noe man ønsker… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ser nå at det har skjedd en misforståelse. Jeg mente jo å spørre om når det er vanlig å gå ut i termin, ikke å sykmelde seg. Trodde det var det samme.

Ts

Mener du permisjon? 

Ang tunge løft er ikke dette noe problem om du er vant til det. 

Jeg løftet 80 kg i markløft hele graviditeten nesten. 

Anonymkode: 2aff0...105

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts

Man blir da ikke sykemeldt når man går ut i permisjon 🙄 Du må ut i permisjon senest 3 uker før termin, men kan gå ut i permisjon tidligst 12 uker før. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...