Gå til innhold

Dere som har høy styrke (minus) i briller please svar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte briller til en svimlende høy sum og fikk glass som er SÅ tjukke!!!! Jeg betalte for å få ekstra tynne glass.. Er et halvt år siden jeg fikk de nå så sikkert for sent å klage men vurderer å kjøpe nye så derfor lurer jeg på ER det ikke mulig å få tynne glass når man har høy/lav styrke? Jeg bruker minus 7 og har brukt linser frem til jeg kjøpte disse brillene men kan ikke bruke de brillene jeg kjøpte pga glasset tyter ut fra innfatningen og ser ut som sånne gammeldags cola-bunn glass fra 80-tallet 😢 

Hvordan er glassene til dere andre som har lignende styrke som meg og hvis dere er fornøyde hvor kjøpte dere brillene? 

Anonymkode: ba519...eb4

Skrevet

Jeg har omtrent samme styrke og glassene er tykkere enn innfatningen ja. Ikke like tykke som cola-bunn, men langt fra tynne. Tror dessverre bare det er sånn og at det ikke er mulig å få de helt tynne. Det kjipeste syns jeg er at de er tunge å ha på, får liksom hakk i nesa… 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har -9. Betalte også ekstra for å få tynnest mulig glass, men de er fortsatt colabunner. Sånn må det bare bli når man har så dårlig syn sa optikeren. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har minus 8,5 på ene øyet, og det har jeg levd med i mange år,  så at brilleglassene ikke er like tynne som med de som har -2,5 er logisk. 
Det er ingenting å gjøre med, og det finnes større problemer i verden. 
De er jo tross alt mere estetiske enn de jeg hadde på 90 tallet 😂

Du blir vant til det, og du kan bruke linser i tillegg 

Anonymkode: 1c03f...ad3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Minus 12, sånn er det dessverre bare. Har ikke tenkt over det egentlig, ingen som legger merke til det. 

Anonymkode: c1ca6...1c0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det ikke også slik at store glass (som er så in nå...) blir tykkere enn små glass, liksom ut mot sidene? At de er tynnest i midten og blir tykkere jo lenger ut man kommer? 

Jeg har -1,50, så jeg har heldigvis ikke så tykke glass (bestilte også tynnere glass sist) 

Anonymkode: dfe97...ff0

• Nyttig 1
Skrevet

Mannen er sterkt nærsynt, selv med spesialsøm og de dyreste glassene blir det jo tykkelse på de. Det kan være lurt å tenke over hvilke innfatninger en velger, noen skjuler glassene bedre enn andre. Store innfatninger gir mer glass og mer tyngde på nesa

Anonymkode: 6dca7...a1e

Skrevet

Jeb bruker linser av samme grunn. Har briller men bruker de bare hjemme. Har-6,5. 

Anonymkode: c5708...d70

Skrevet

Jeg har minus 8, og har briller som ikke er altfor tykke glass .Tok EKSTRA EKSTRA tynne glass. Jeg fikk god veiledning på specsavers til hvilke innfatninger jeg ikke kunne ha pga glasset ville bli for tykt, så jeg kunne lett gått i samme fella som deg ts dersom de ikke hjalp meg. 

Anonymkode: 2fcec...eb9

Skrevet

Har -8. Bruker kun briller hjemme, ellers kun linser. Betaler en formue for å få glassene tynnest mulig. Brillene i dag, kan ikke sammenlignes med de tykke glassene jeg løp rundt med på 80 og 90- tallet😂😂

• Liker 1
Skrevet

Det er fysisk umulig å unngå tykke glass. Det er optikkens lover som gjelder her :) Ikke bekymre deg, det finnes større problemer i verden, og tro meg; INGEN bryr seg, og de fleste legger ikke engang merke til det.

Anonymkode: d728c...999

• Liker 1
Skrevet

-7,5. Blir en del tykkelse ja. Hvis du velger runde innfatninger som er smale i størrelsen, så vil opplevelsen av glassene bli mye bedre. De blir tynnere fordi en ikke bruker så stor del av det ytterste av glasset siden minusglass blir tykkest ytterst (høy pluss er omvendt; de blir tykkest på midten).

Kommer du deg ned på 50-52 størrelse på en innfatning blir glassene penere.

1.74-indeks er "tynnest", men med vår styrke så blir det likevel noe tykkelse. 

Hold deg unna innfatninger som ikke har ramme rundt hele (da blir glassene tykkere), velg runde former, eventuelt innfatning som er tykkere i rammen (i plastmateriale).

Anonymkode: 128bd...2b0

• Liker 1
Skrevet

Off topic, men er det noen som vet hvorfor kontaktlinser i -6 er like tynne som kontaktlinser i -2, mens i brille-versjon blir glasset kjempetykt ved høyere styrker?

Anonymkode: 7a9d2...f14

Skrevet

Ja, velg en mindre innfatning, og velg en innfatning i lett materiale så blir heller ikke brillene så tunge på nesen. Finnes gode innfatninger der ute men ikke alle kjedebutikker har det (de selger ofte bare det som er trendy), så kan lønne seg å gå til en noe mer spesialisert optiker. 

Anonymkode: 29809...cd4

• Liker 1
Skrevet

De blir tykke ja, det er sånn brilleglass funker. Om du har korrigering for skjeling o.l., kan du risikere at de er enda tykkere på sidene. 

Jeg har -12 i brilletyrke, og ja, på sidene er glassene mine (de tynneste man får) nesten en cm tykke. Sånn er det bare. 

Litt kraftige innfatninger kamuflerer bedre enn sånne helt superduperskjøre tynne innfatninger. 

Anonymkode: 17d9e...c21

Skrevet

Har -3,25 på høyre og -4,75 på venstre. Sistnevnte glass er vesentlig tykkere. Betalte ekstra for tynne glass.

Anonymkode: fb032...343

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...