Gå til innhold

Kommer du til å legge/legger du føring på hva barna dine vil studere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine barn får velge selv. Mitt eldste barn har valgt yrkesfag og gjør det utrolig bra. Han brenner for jobben og stortrives. 
Men jeg har rådet de at når de velger studie er det lurt å velge noe som er ettertraktet og lett å få seg jobb i. Noe de skal trives med. Lønn er minst viktig, da en ikke klarer å jobbe i et yrke en ikke liker pga lønn. Trivsel og velge noe en brenner for der det finnes jobber er nr 1 

Anonymkode: e1813...76a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det ville jeg aldri gjort. Det er viktig at barna får ta sine egne valg uten at foreldrene moraliserer. Det er sunt å stå på egne bein som voksen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei. Det er vel heller ikke mulig å bestemme hva barna skal studere. De er voksne når de studerer. Men jeg kommer til å ta en prat med dem om konsekvensene av å studere/yrkesfag. Ønsker ikke at barna mine skal tape økonomisk fordi de ikke forstod at det å ta en bachelorgrad i tull ville føre til at de ville slite med å finne en god jobb. 

Anonymkode: 6f585...579

Merkelig. Mannen min tok yrkesfag og har en mye bedre lønn og stilling enn meg. Tåpelig råd. Selv med en mastergrad hadde jeg tjent mindre enn han nå.

Anonymkode: 441c0...b24

Skrevet

De vil selvsagt få velge selv. Men jeg kommer til å ta en diskusjon om at de må sjekke jobbmuligheter, og man skal også betale regningene med pengene man tjener. Hvilket yrke du velger vil få konsekvenser mtp lønn. 

Anonymkode: 157ad...d29

Skrevet

Aldri. Jeg kommer til å være glad i dem uansett om dem blir leger eller butikkmedarbeidere.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Moren min er sykepleier, og jeg fikk studere hva jeg vil, men ikke innenfor helse (sykepleierutdanning, legeutdanning o.l.). Dette fordi det er et utrolig utakknemlig yrke. Etter noen år som pleieassistent på sykehjem under utdanning, er jeg evig takknemlig for at hun satt de begrensingene.

Anonymkode: 31ee8...d43

Sånne føringer satt heldigvis ikke min helseutdannete mor, for jeg valgte helseutdanning selv og har aldri angret. Etter å ha vært gjennom flere krisetider (olje, pandemi, dagens utfordringer) så ser jeg hvor heldig vi som er i helse faktisk er på mange områder, vs venner og familie som jobber andre steder. Mange av mine venner mistet jobben eller ble permittert under de andre krisene, det har jeg aldri trengt å bekymre meg for. Det er ikke alltid godt betalt, men det er stabil og sikker inntekt, og ingen problemer med å få jobb.

TS, jeg tror ikke på å presse barn inn i eller vekk fra en utdanning.. Man skal trives med jobben, da er det viktig å velge selv fremfor at noen andre tar valget. 

Anonymkode: e44bd...ebb

• Liker 1
Skrevet

Nei og ja... Jeg vil gjerne at de skal ta en form for utdannelse, om det er fagbrev, eller bachelor har ikke så mye å si. Så lenge de har noe og går på noe de kan trives med. Skal hvertfall legge til rette for at de skal komme igjennom skole og det de vil senere. 

Det ene barnet har en sykdom som gjør at han ikke kan velge ett tungt yrke kroppslig. Nå er han bestemt på dyrlege eller dyrepasser, og jeg tror det vil funke. Han kan jo bli en rullende dyrlege. 

Anonymkode: c1c09...2f9

Hvis det er aktuelt bør han ta en prat med veterinærhøgskolen først mtp tilrettelegging. Tolker det sånn at han bruker rullestol? Det er endel fysisk krevende arbeid som en del av undervisningen, og senere også yrket. Hør med veterinærhøgskolen hva de kan tilby av tilrettelegging. Det er ikke et vanlig studium som består av forelesninger, det er en god del praksis av ulike slag. Når man er ferdigutdannet kan man selvsagt gå inn i jobber som ikke krever noe av deg fysisk, men problemet er at det er ikke veldig mange av disse jobbene, og særlig ikke hvis man ikke har arbeidserfaring først. Hvis du bruker rullestol vil du få store problemer innen de fleste retningene de fleste starter i som nyutdannet: Mattilsynet (rullestol er umulig på både slakteri og ute på tilsyn - og de fleste rene kontorjobbene krever som regel erfaring), smådyrpraksis (kan teknisk sett være mulig, men vil kreve mye tilrettelegging, du kan ikke gjøre alt, og du risikerer å ikke få jobb - husk at dette er private firma, og det er høyt inntjeningspress) og stordyr (fysisk ikke mulig). 
Det finnes andre muligheter, men han må være klar over hva han går til. Mange av kontorjobbene krever yrkeserfaring fra før. 
Hilsen dyrlege

Anonymkode: 157ad...d29

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil snakke med dem om at de må undersøke lønninger og jobbmuligheter. Å ende opp i et lavtlønnsyrke og konsekvensene av det. Jeg skulle ønske at mine foreldre hadde engasjert seg litt mer i mine valg. Ellers er det deres valg. 

Anonymkode: dcd59...bb6

Skrevet

Kommer ikke til å blande meg. Mine foreldre «nektet» meg å ta det fagbrevet jeg ville, så i dag som 34 åring står jeg fortsatt uten utdanning…

Anonymkode: b7ac2...ebb

• Liker 1
Skrevet

Vet ut i fra hva folk snakker om som voksen at flere har opplevd at foreldre ville bestemme over studie/karriere/arbeidsvalgene barna deres tar, og jeg opplevde det også selv. 

Fikk lyst til å se hva dere svarer, -legger noen av dere føringer, evt. nekter, ungdommen å søke på det de vil, ta det arbeidet de vil?

Eller lar dere barna deres få lov å bestemme selv, og selv finne ut hva de ønsker å gjøre med livet sitt? 

Anonymkode: fb315...3a3

Selvfølgelig ikke! De skal få utdanne seg til akkurat det de selv ønsker og er interesserte i. Jeg skal støtte dem og selvfølgelig være der for dem hvis de ønsker å diskutere valget de skal ta. Og velger de feil? Hva så. Det er bare å forsøke på nytt. Man har heldigvis muligheten til å bytte karrierevei flere ganger i løpet av livet i dag.

Har null respekt for foreldre som mer eller mindre skal tvinge barna sine til å bli noe trygt, noe stort, eller noe de selv ønsket å bli da de var unge. 

Anonymkode: 489f5...4cb

• Liker 2
Skrevet

Hadde mine foreldre veiledet meg istedenfor å la meg gjøre hva jeg ville hadde de spart meg for mange år med bortkastet tid, frustrasjoner og studielån som tårnet seg opp. Mamma sa alltid "det viktigste er å trives" etter hver mislykkede jobb eller utdannelse, og det jeg har å si til henne nå, som jeg også ville sagt til egne barn er:

-Det er ekstremt vanskelig å trives som fattig!

• Liker 3
Skrevet

Jeg har sagt at det er akkurat det samme hva de gjør så lenge de trives og kan leve av det. Så lenge man klarer seg økonomisk og har litt ekstra så man kan skeie ut innimellom/ta en ferietur o.l. så er det mye som betyr mer enn penger. Hvis man har for lite, derimot, betyr penger nesten alt...

Anonymkode: 31978...197

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Det er vel heller ikke mulig å bestemme hva barna skal studere. De er voksne når de studerer. Men jeg kommer til å ta en prat med dem om konsekvensene av å studere/yrkesfag. Ønsker ikke at barna mine skal tape økonomisk fordi de ikke forstod at det å ta en bachelorgrad i tull ville føre til at de ville slite med å finne en god jobb. 

Anonymkode: 6f585...579

4 hours ago, AnonymBruker said:

Merkelig. Mannen min tok yrkesfag og har en mye bedre lønn og stilling enn meg. Tåpelig råd. Selv med en mastergrad hadde jeg tjent mindre enn han nå.

Anonymkode: 441c0...b24

Skjønner ikke hva som er merkelig? Om noe så burde vel du også fått råd om at det kan være og i mange tilfeller er mer økonomisk å ta yrkesfag enn en bachelorgrad. 

Anonymkode: e9fc0...235

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Portia Catonis said:

Hadde mine foreldre veiledet meg istedenfor å la meg gjøre hva jeg ville hadde de spart meg for mange år med bortkastet tid, frustrasjoner og studielån som tårnet seg opp. Mamma sa alltid "det viktigste er å trives" etter hver mislykkede jobb eller utdannelse, og det jeg har å si til henne nå, som jeg også ville sagt til egne barn er:

Enig. Jeg tror det mange unge trenger å høre er hvor stor fordel det er å komme så tidlig som mulig i fulltidsjobb. Mye fokus på å studere, men hvert år man studerer så taper man en årslønn, i tillegg kommer man senere inn på boligmarkedet. 

Surret selv litt rundt som student fordi jeg ikke skjønte at det lureste bare var å fullføre en utdanning og komme meg i jobb. 

Anonymkode: e9fc0...235

• Liker 2
Skrevet

Det er vel lite man får gjort med barna sine valg når de er voksne, men vi forventer at de får seg minst en mastergrad og da ikke innen helse eller skole. Vi er to ingeniører og barna viser interesse for naturfag så håper det holder i seg. Det beste man kan gjøre er å foran som et godt eksempel og legge til rette. Må erkjenne at jeg hadde blitt skuffet hvis de bestemte seg for å kun ta en bachelor i litteratur eller filosofi. Det er interessante fag men det blir ikke noen gode jobber av det som regel og passer bedre for spesielt interesserte eller som hobby. 

Anonymkode: f5540...a09

Skrevet
Portia Catonis skrev (18 minutter siden):

Stor forskjell på å veilede og omtrebt legge ned veto for hva barnet skal bli.

Skrevet

Nei, De skal få velge selv. VI kommer derimot til å legge til rette for studier ved å la de bo hjemme om det passer med hvor vi bor osv til de er ferdige (nei, ikke alle foreldre gjør det.)

Eldste har gode karakterer nå, han tar videregåendefag matte som valgfag nå i tiende klasse, er stødig i tre språk og er anbefalt av læreren sin å søke seg in mot IB linja på videregående. 

Gutten vil bli elektriker, så da legger vi oss ikke mer opp i det enn at vi støtter det , og har snakket med han om allmennfaglig påbygging (som sikkert heter noe annet nå) og anbefalt å ta de fagene når han har mulighet, så han ikke må bruke tid på det OM han på et tidspunkt ønsker å studere videre men da kan søke direkte på høyere utdanning, 

Anonymkode: a8b07...376

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Stor forskjell på å veilede og omtrebt legge ned veto for hva barnet skal bli.

Jeg hadde definitivt lagt ned veto på et par yrker/utdannelser hvis jeg hadde hatt barn. Men nå har jeg ikke det, da...

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Vil ikke legge for tydelige føringer angående fagretning. Viktigste at de gjør noe og har en plan. Helst ikke hodeløst "følg lidenskapen" hvis det ikke er sannsynlig at gir trygg jobb. Det er kanskje den tydeligste føringen egentlig, tenk på hvorvidt det finnes jobb i andre enden.

Anonymkode: a3b2b...317

Jeg er en milennial som var "offer" for å kunne velge helt selv uten innblanding og ble oppfordret til å følge lidenskap og drøm. Det resulterte i tegning form og farge på vgs og flere år med kunstskole etterpå. Da jeg var 25 år hadde jeg et gigantisk studielån, som fortsatt koster meg mange tusen hver måned, og stilte ikke noe bedre til jobb enn de som sluttet etter ungdomskolen. Jeg hadde 10 ekstremt slappe år som jeg kastet bort på å sove, for det er hva en ung person gjør når det ikke settes noen krav.

Mitt krav til mine barn blir å i det minste oppnå generell studiekompetanse innenfor normert tid på vgs. Og om de ikke har noen plan eller er skikkelig skoleleie ved slutt av videregående så synes jeg de burde bruke noen år i forsvaret, på folkehøyskole, reise eller jobbe og vokse litt før de evt starter på høyere utdanning. Det er mye mer matnyttig og billigere enn å gjøre som meg med å fullføre et helt studeløp som ender ingensteds.

Anonymkode: 4a466...9a9

• Liker 2
Skrevet

Nei, ingen føringer. Viktig å bestemme yrke selv. Men krav om å fullføre vgs, selvfølgelig. Ellers er man jo fortapt. Innpodet viktighet av utdannelse, jobb og at man må kunne forsørge seg selv. Min tok bachelor, og fikk jobb tvert. Han ønsker ikke å ta master.

Anonymkode: 76290...9bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...