Gå til innhold

Bør man fremforhandle høyere lønn etter endt prøvetid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ganske ny i arbeidslivet, så spør dere med erfaringer. Er det normalen at man fremforhandler høyere lønn etter prøvetidsperioden? Personlig har jeg en prøvetidsperiode på seks måneder, og aksepterte det første tilbudet (årslønnen) arbeidsgiver kom med. Har snakket med et par venner, som mener det er normalt å be om en liten økning i lønn etter at prøvetiden er over (og gitt at arbeidsgiver er fornøyd og ønsker å beholde deg etter prøvetiden). Jeg syns i utgangspunktet jeg blir lønnet helt fair i forhold til relevant erfaring, men ønsker så klart å stige i lønn, og kan ta på meg flere arbeidsoppgaver dersom det trengs. Men der ligger problemet - jeg kan ikke akkurat be arbeidsgiver om å gi meg kollegaenes arbeidsoppgaver.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 5900d...d43

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen av mine arbeidsgivere har økt lønn verken for meg eller mine kollegaer etter prøveperioden. Private selskap i ulike bransjer. Kontorarbeid, bachelor eller mastergrad. 

Anonymkode: f91d0...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, lønnsøkning er noe du kan forhandle etter tidligst 5-10 år eller hvis du underveis tar kurs eller utdannelser som gjør deg mere kompetent enn når du ble ansatt

Anonymkode: 918f2...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som forhandler inn økt lønn etter prøvetid i ansettelseskontrakten. Da går de automatisk opp i lønn etter prøvetidens utløp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring er det før du signerer kontrakt og begynner å jobbe som er den enkleste/beste tiden å forhandle på lønn. Eventuelt ved lokale forhandlinger i etterkant. 

Anonymkode: 62d88...fd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mmd skrev (19 timer siden):

Mulig du kan det i det private, i staten har du ikke anledning til det. 

Dette. I staten har du rett på at arbeidsgiver vurderer lønnsinnplasseringen din innen 12 måneder etter ansettelse, men det er ingen *forhandling*. 

Anonymkode: 54f83...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette. I staten har du rett på at arbeidsgiver vurderer lønnsinnplasseringen din innen 12 måneder etter ansettelse, men det er ingen *forhandling*. 

Anonymkode: 54f83...c82

Jeg jobber i det private. Jeg skjønner at jeg burde fremforhandlet mer før jeg takket ja, men jeg bare måtte ha ny jobb og turte ikke å ta sjansen da jeg ikke vet hvor mange jeg konkurrerte mot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått lønnsøkning etter prøvetid, kun jobbet i det private. 

Og du skal uansett fungere ganske så dårlig i prøvetiden før arbeidsgiver kan si de ikke ønsker deg videre. 

Anonymkode: 9fade...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres meget spesielt ut for meg. Jeg forhandlet lønn for første gang etter 4 år hos samme bedrift. Da hadde jeg opparbeidet meg god kompetanse og leverte konsekvent langt ut over stillingsbeskrivelsen. Er det ikke vanlig å ha noe håndfast å vise til når man forhandler lønn? 

Anonymkode: b6fca...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn forhandler du før du takker ja til stillingen. De fleste arbeidsgivere har kontraktsfestet når neste mulighet for lønnsforhandling finner sted, normalt ett år etter ansettelse. 

Jeg forhandlet lønn, og endte på 100.000 over første tilbud. Kommer til å forhandle meg opp 30.-50.000 opp ved neste mulighet i mai 2023. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 21.47):

Hei! Jeg er ganske ny i arbeidslivet, så spør dere med erfaringer. Er det normalen at man fremforhandler høyere lønn etter prøvetidsperioden? Personlig har jeg en prøvetidsperiode på seks måneder, og aksepterte det første tilbudet (årslønnen) arbeidsgiver kom med. Har snakket med et par venner, som mener det er normalt å be om en liten økning i lønn etter at prøvetiden er over (og gitt at arbeidsgiver er fornøyd og ønsker å beholde deg etter prøvetiden). Jeg syns i utgangspunktet jeg blir lønnet helt fair i forhold til relevant erfaring, men ønsker så klart å stige i lønn, og kan ta på meg flere arbeidsoppgaver dersom det trengs. Men der ligger problemet - jeg kan ikke akkurat be arbeidsgiver om å gi meg kollegaenes arbeidsoppgaver.

Hva tenker dere?

Det er normalt å være enige i en lønn når man begynner. Selv ville jeg ikke forhandlet før jeg har bevist over tid at jeg gjør et veldig godt arbeid som bedriften er tjent på. Dette året gikk jeg opp 12.5,- i timen av å gjøre det slik.

Anonymkode: baf56...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...