AnonymBruker Skrevet 5. november 2022 #41 Skrevet 5. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Som sagt, så er UiT allerede verdiløs som alternativ for mange potensielle jusstudenter. BI blir det reelle, tredje valget etter UiO og UiB. Selvfølgelig går man for BI Nydalen i selveste hovedstaden Oslo, hvis alternativet er en "by" som vi har valgt å kalle Tromsø med sin "nord-norske" kvote, som er langt opp i nord i nærheten av ko-ko Vlad-land, med ellers samme geografiske avstand som det er mellom Oslo og Østerrike sørover. Er man heldig som jusstudent, så får man kanskje også en russisk spion som kompis ved UiT. 🤣 Så jeg vet ikke hva du legger i et "Second Choice", i og med at "First Choice" gruppa som UiT består av - sammen med UiO og UiB - aldri var aktuell for mange potensielle studenter. Altfor få frie studieplasser når man trekker den nord-norske kvoten fra. Du kan fortsatt bli jurist med et integrert 5-årig løp og karakter C i snitt, men det betyr ikke at man kommer til å bli ansatt som jurist. Som sagt, så må man ha høye karakterer hele veien, så da skal ikke 3 + 2 spille noe rolle. Avisartikler fra 2018 som handler om jusstudenter, viser at kun 20% av jusstudentene fullfører på normert tid. Så det burde si deg det meste når det gjelder det 5-årige, integrerte løpet. Man har uansett ikke kastet bort 3 år, hvis man ender opp med gode nok karakterer, siden flere studiesteder går inn for det samme som BI. Vi må ikke glemme at UiS og UiA holder på de også, selv om begge fikk et nei, og BI fikk et ja, så er det ikke slik at UiS og UiA kommer til å gi opp. Monopolet til jus er borte, og alt ligger til rette for at det vil bli flere som tilbyr jus. Spørsmålet er bare hvor mange flere. Hovedregelen gjelder fortsatt enten det er snakk om 5-årig integrert løp eller 3 + 2 og hovedregelen er at man skal være psykopatisk - Psycho Level - opptatt av så gode karakterer som mulig fra og med det første året og til og med det siste året. Hele veien, fra første semester til siste semester. Det eneste som skal stå i hodet er disse to bokstavene her: AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA OG - ELLER Bokstav: BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB Spiller ingen rolle om det er integrert 5-årig eller 3 + 2 modell. Anonymkode: 063d1...0de Ingen vits i å snakke ned russere på den måten der. Mange av dem er fine folk. Anonymkode: b72c1...79d 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #42 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, det er mulig. Og hvis BI retter seg mot forretningsjus, kan det være folk som foretrekker det. Men - det er en joker til i hatten, og det er at BI er 3+2, mens det på UiO etc er 5 år. Kan nok være mange som er interesserte i å slippe å måtte konkurrere om en masterplass etter tredjeåret. Jeg tror fremdeles BI vil være plan B for de fleste. Anonymkode: 9e4c7...541 Nå vet vi ikke hva opptakskravene vil bli for 2 årig master på BI. Kanskje har de en egen kvote slik at de med bachelor fra BI enten automatisk får rett på masterplassene eller at det blir en kvote hvor alle med c eller bedre får plass. Det er ikke gitt at man må konkurrere på lik fot med de som har bachelor fra andre høyskoler og universiteter. Anonymkode: 32db6...31a 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2022 #43 Skrevet 6. november 2022 On 10/23/2022 at 8:48 PM, AnonymBruker said: Superfint! Og de som sitter med fordommer; ta dere en bolle. BI har gode fremtidsrettede utd.løp. Betaling er ikke synonymt med «dårlig utdanning». Anonymkode: 2b035...fc8 Enig! Jeg har selv studert både privat og offentlig, og FOR en forskjell det er på foreleserne ved høyere utdanning. Privat er foreleserne et helt annet kaliber. De har gnist i øynene når de underviser, og lyser opp når noen stiller spørsmål de ikke kan svare på. Offentlig er det rimelig tydelig at mange foreleser kun fordi de må, mens de forsker. Mange har ikke oppdatert Power Pointene sine på 10 år, og har ikke en gang tatt seg bryet med å følge med på oppdatert forskning. Jeg er ikke alene om å sitte med det dette inntrykket, for å si det sånn. Det finnes dårlige epler privat også, men min erfaring tilsier at det er langt færre dårlige undervisere der. Anonymkode: e3baa...44c 4
c_buk Skrevet 6. november 2022 #44 Skrevet 6. november 2022 Jeg er ikke nødvendigvis negativ, men med spent på å se hvordan arbeidsmarkedet kommer til å ta imot de første kullene. Skulle jeg studert juss nå, vil jeg nok nølt litt med å velge BI, da jeg ville tenkt at det kunne hindret meg i å få de jobbene jeg ønsket. Men da igjen, skulle jeg studert juss nå hadde jeg vært veldig påpasselig med å undersøke merittene til foreleserne og fagansvarlige. Utover det så er jeg nysgjerrig på å se om dette får noen påvirkning på kulturen i den norske juridiske verden.
mitch92 Skrevet 6. november 2022 #45 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Som sagt, så er UiT allerede verdiløs som alternativ for mange potensielle jusstudenter. BI blir det reelle, tredje valget etter UiO og UiB. Selvfølgelig går man for BI Nydalen i selveste hovedstaden Oslo, hvis alternativet er en "by" som vi har valgt å kalle Tromsø med sin "nord-norske" kvote, som er langt opp i nord i nærheten av ko-ko Vlad-land, med ellers samme geografiske avstand som det er mellom Oslo og Østerrike sørover. Er man heldig som jusstudent, så får man kanskje også en russisk spion som kompis ved UiT. 🤣 Så jeg vet ikke hva du legger i et "Second Choice", i og med at "First Choice" gruppa som UiT består av - sammen med UiO og UiB - aldri var aktuell for mange potensielle studenter. Altfor få frie studieplasser når man trekker den nord-norske kvoten fra. Du kan fortsatt bli jurist med et integrert 5-årig løp og karakter C i snitt, men det betyr ikke at man kommer til å bli ansatt som jurist. Som sagt, så må man ha høye karakterer hele veien, så da skal ikke 3 + 2 spille noe rolle. Avisartikler fra 2018 som handler om jusstudenter, viser at kun 20% av jusstudentene fullfører på normert tid. Så det burde si deg det meste når det gjelder det 5-årige, integrerte løpet. Man har uansett ikke kastet bort 3 år, hvis man ender opp med gode nok karakterer, siden flere studiesteder går inn for det samme som BI. Vi må ikke glemme at UiS og UiA holder på de også, selv om begge fikk et nei, og BI fikk et ja, så er det ikke slik at UiS og UiA kommer til å gi opp. Monopolet til jus er borte, og alt ligger til rette for at det vil bli flere som tilbyr jus. Spørsmålet er bare hvor mange flere. Hovedregelen gjelder fortsatt enten det er snakk om 5-årig integrert løp eller 3 + 2 og hovedregelen er at man skal være psykopatisk - Psycho Level - opptatt av så gode karakterer som mulig fra og med det første året og til og med det siste året. Hele veien, fra første semester til siste semester. Det eneste som skal stå i hodet er disse to bokstavene her: AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA OG - ELLER Bokstav: BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB Spiller ingen rolle om det er integrert 5-årig eller 3 + 2 modell. Anonymkode: 063d1...0de Tja, spørs jo på hvor vanskelig det er å komme inn på masteren. Har man fått en C og dermed ikke har B i snitt feks, hvis det er det som kreves for masteren, har man kastet bort tre år. Sånn er det bare. Man kan få jobb med C i snitt faktisk, selv om mange som går studiet er mer ambisiøse enn som så. Men ikke alle arbeidsgivere er like opptatt av toppkarakterer, men bryr seg feks mer om engasjement ved siden av studiet. Så det stemmer nok ikke helt det du sier at man må ha toppkarakterer for å få jobb, men at mange jobber hardt for det fordi de er ambisiøse stemmer nok. Jeg kan skjønne at UIT ikke er et reelt valg men førstevalgene blir nok UiO og kanske UIB etter det , med mindre BI tilbyr integrert løp. Da tror jeg de går fra tredjevalg til andrevalg for mange. Men at folk velger BI over Tromsø tror jeg og. Er liten by, ikke så mye som skjer ift arrangement og slikt for studenter da byen er så liten og det begrenser seg litt sånn sett. Dessuten er det jo mørkt halve året og været er ikke akkurat det beste, er kaldt. Og så har de jo kvoteopplegget sitt som gjør at folk ikke kan flytte dit, feks på medisin. Jeg kunne kommet inn på medisin på UiT om jeg var nordlending feks, men det er jeg ikke så det går ikke (ikke at jeg har lyst til å bli lege men vil tro dette påvirker noen)
mitch92 Skrevet 6. november 2022 #46 Skrevet 6. november 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Enig! Jeg har selv studert både privat og offentlig, og FOR en forskjell det er på foreleserne ved høyere utdanning. Privat er foreleserne et helt annet kaliber. De har gnist i øynene når de underviser, og lyser opp når noen stiller spørsmål de ikke kan svare på. Offentlig er det rimelig tydelig at mange foreleser kun fordi de må, mens de forsker. Mange har ikke oppdatert Power Pointene sine på 10 år, og har ikke en gang tatt seg bryet med å følge med på oppdatert forskning. Jeg er ikke alene om å sitte med det dette inntrykket, for å si det sånn. Det finnes dårlige epler privat også, men min erfaring tilsier at det er langt færre dårlige undervisere der. Anonymkode: e3baa...44c Dette er jeg SÅ enig i! Har vært så frustrert over kvaliteten på undervisning på universitetet men virker ikke som så mange andre deler mine tanker, eller kansje de ikke bryr seg. Jeg vet ikke. Men det er ikke nødvendigvis sånn at offentlig= bra 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #47 Skrevet 7. november 2022 AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 20.25): Jeg har alltid ment at BI studier er tvilsomme. Anonymkode: f8d0d...da0 Da er det jammen godt at du har en saklig begrunnet argumentasjon for det standpunktet ... - Eller du lærte kanskje ikke om den slags der du studerte? Anonymkode: a6b8d...195 2
BobbySocks Skrevet 7. november 2022 #48 Skrevet 7. november 2022 I det store utlandet er privatskoler the shit. I lille Norge er vi skeptiske, "kan man virkelig kjøpe seg kunnskap?". Gud. 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2022 #49 Skrevet 7. november 2022 15 hours ago, BobbySocks said: I det store utlandet er privatskoler the shit. I lille Norge er vi skeptiske, "kan man virkelig kjøpe seg kunnskap?". Gud. I det store utlandet kan private universiteter både være de beste i verden og de verste i verden. Når det kommer til BI tror jeg en del glemmer at det er stor variasjon på kvaliteten på de ulike linjene der. Anonymkode: 18393...b9a 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #50 Skrevet 1. februar 2023 Ser det er et par måneder siden denne posten ble skrevet, så har det kommet noen ny info om opptakskrav til BI? Vet dere om UiA eller UiS har fått master? Synes opptakskravene er høye til bachelorgraden også, jeg, og kan da umulig være dårligere kvalitet på disse utdanningsløpene? Anonymkode: b6126...189
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2023 #51 Skrevet 1. februar 2023 Skal komma avklaring i februar tror jeg. Anonymkode: b6126...189
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2023 #52 Skrevet 2. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 6.11.2022 den 3.06): Enig! Jeg har selv studert både privat og offentlig, og FOR en forskjell det er på foreleserne ved høyere utdanning. Privat er foreleserne et helt annet kaliber. De har gnist i øynene når de underviser, og lyser opp når noen stiller spørsmål de ikke kan svare på. Offentlig er det rimelig tydelig at mange foreleser kun fordi de må, mens de forsker. Mange har ikke oppdatert Power Pointene sine på 10 år, og har ikke en gang tatt seg bryet med å følge med på oppdatert forskning. Jeg er ikke alene om å sitte med det dette inntrykket, for å si det sånn. Det finnes dårlige epler privat også, men min erfaring tilsier at det er langt færre dårlige undervisere der. Anonymkode: e3baa...44c for noe vrøvl. Anonymkode: be440...300 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2023 #53 Skrevet 3. februar 2023 On 2/1/2023 at 6:21 PM, AnonymBruker said: Ser det er et par måneder siden denne posten ble skrevet, så har det kommet noen ny info om opptakskrav til BI? Vet dere om UiA eller UiS har fått master? Synes opptakskravene er høye til bachelorgraden også, jeg, og kan da umulig være dårligere kvalitet på disse utdanningsløpene? Anonymkode: b6126...189 Tror ikke problemet er kvaliteten på utdanningen. Det som gjør utdanningen dårligere er at man ikke er garantert å få mastergrad og man trenger master for å få juristjobber. Selv tok jeg femårig master på UiB og jeg hadde ikke inntrykk av at de som tok toårig mastergrad på UiB hadde noe dårligere grunnlagg enn oss som studerte hele graden på UiB. Anonymkode: 18393...b9a 1
mitch92 Skrevet 3. februar 2023 #54 Skrevet 3. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror ikke problemet er kvaliteten på utdanningen. Det som gjør utdanningen dårligere er at man ikke er garantert å få mastergrad og man trenger master for å få juristjobber. Selv tok jeg femårig master på UiB og jeg hadde ikke inntrykk av at de som tok toårig mastergrad på UiB hadde noe dårligere grunnlagg enn oss som studerte hele graden på UiB. Anonymkode: 18393...b9a Enig. Kommer man ikke inn på master så har man kastet bort 3 år. Går man derimot i feks Oslo eller Bergen kan man gå ut av skolen med C-D i snitt. Og man får fortsatt jobb, kanskje ikke toppjobbene, men man har ikke kastet bort flere år for ingenting 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #55 Skrevet 4. februar 2023 mitch92 skrev (På 3.2.2023 den 7.26): Enig. Kommer man ikke inn på master så har man kastet bort 3 år. Går man derimot i feks Oslo eller Bergen kan man gå ut av skolen med C-D i snitt. Og man får fortsatt jobb, kanskje ikke toppjobbene, men man har ikke kastet bort flere år for ingenting Jeg er jurist. Jeg gikk 3+2-løpet (bachelorgrad og så master på UiB). Samtlige av de som gikk samme kull som meg under bacheloren, men som ikke kom inn på masteren, fikk jobber etterpå. Noen fikk jobb i NAV, noen i noen nemnder. Det skal sies at de, på grunn av manglende master, ble innplassert i lønnskoden "førstekonsulent/konsulent" som er rundt 400 000-ish i årslønn, men det er i hvert fall en fot innenfor, og samtlige begynte på annen masterutdanning etterpå for å være mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Anonymkode: b06ca...ed0 1
mitch92 Skrevet 4. februar 2023 #56 Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er jurist. Jeg gikk 3+2-løpet (bachelorgrad og så master på UiB). Samtlige av de som gikk samme kull som meg under bacheloren, men som ikke kom inn på masteren, fikk jobber etterpå. Noen fikk jobb i NAV, noen i noen nemnder. Det skal sies at de, på grunn av manglende master, ble innplassert i lønnskoden "førstekonsulent/konsulent" som er rundt 400 000-ish i årslønn, men det er i hvert fall en fot innenfor, og samtlige begynte på annen masterutdanning etterpå for å være mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Anonymkode: b06ca...ed0 Fint de har fått noen stillinger. Men de er uaktuelle for svært mange også?Man lukker vel mange dører? Kom de inn på master etterhver pga. Arbeidserfaring da eller? Hvis de ikke hadde karakterene til å komme inn på master
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #57 Skrevet 5. februar 2023 mitch92 skrev (17 timer siden): Fint de har fått noen stillinger. Men de er uaktuelle for svært mange også?Man lukker vel mange dører? Kom de inn på master etterhver pga. Arbeidserfaring da eller? Hvis de ikke hadde karakterene til å komme inn på master De er uaktuelle for alle juristjobber, ja. Jeg tror likevel at en bachelor i juss er en ganske grei utdanning, og det er jo faktisk skyhøye krav å bare komme inn på kun bacheloren. De har søkt mastere med lavere karakterkrav enn master i juss, og da søkt med videregående skole karakterer. Anonymkode: b06ca...ed0
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #58 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): De er uaktuelle for alle juristjobber, ja. Jeg tror likevel at en bachelor i juss er en ganske grei utdanning, og det er jo faktisk skyhøye krav å bare komme inn på kun bacheloren. De har søkt mastere med lavere karakterkrav enn master i juss, og da søkt med videregående skole karakterer. Anonymkode: b06ca...ed0 Men da har de søkt på et fullt masterløp, med nye fem år? Alle toårige masterprogram bruker vel karakterene fra bachelor som opptaksgrunnlag? Ikke vgs-karakterene. Anonymkode: 9e4c7...541 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2023 #59 Skrevet 5. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men da har de søkt på et fullt masterløp, med nye fem år? Alle toårige masterprogram bruker vel karakterene fra bachelor som opptaksgrunnlag? Ikke vgs-karakterene. Anonymkode: 9e4c7...541 Tror disse har søkt og kommet inn på masterutdanninger som ikke krever bachelor i bunn. Typ økonomi/finans-retninger. Mine nærmeste studievenner kom inn på masteren på UiB enten samtidig, eller ett eller to år etter meg (ved å ta opp vgs-fag). Disse som ikke kom inn, kjenner jeg kun til fordi vi er kontakter på LinkedIn, der de har oppført bachelor i rettsvitenskap og eventuell ny, ikke-juridisk mastergrad. Anonymkode: b06ca...ed0
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2023 #60 Skrevet 8. februar 2023 UiA og UiS har også fått masteren i rettsvitenskap nå. Spennende! (Synes jeg) 😊 Anonymkode: b6126...189 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå