Gå til innhold

BI har opprettet master i juss. Tanker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9zzePl/jusstudenter-krever-svar-om-nye-mastergrader 

Hvert år er jussutdannelsen blant de mest populære og med høyest søkertall. Mine tanker om opprettelsen av master i juss, er at man nå kan "kjøpe" seg en jussutdannelse. Hva er deres tanker?

Anonymkode: b06ca...ed0

Skrevet

Slik jeg har forstått det så skal BI lage en toårig mastergrad i juss. Man må ha en bachelor for å komme inn. Så dette kommer ikke til å være en grad man søker med karakterene fra videregående, man må søke med karakterene fra bachelorgraden. BI har også sagt at de ønsker høyt inntakskrav. Mulig de får høyere innntakkrav enn de som tar toårig mastergrad i Bergen. 

Synes det er flott at det blir flere masterplasser. De som kun har bachelor i juss har en grad som gir begrenset med jussrelaterte jobber. Så flott at det blir flere plasser hvor de kan ta mastergrad. 

Anonymkode: 12a01...197

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Man må jo bestå eksamen der også, selv om man betaler skolepenger.

Anonymkode: 6957b...6f2

• Liker 10
Skrevet

Jeg har alltid ment at BI studier er tvilsomme.

Anonymkode: f8d0d...da0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Slik jeg har forstått det så skal BI lage en toårig mastergrad i juss. Man må ha en bachelor for å komme inn. Så dette kommer ikke til å være en grad man søker med karakterene fra videregående, man må søke med karakterene fra bachelorgraden. BI har også sagt at de ønsker høyt inntakskrav. Mulig de får høyere innntakkrav enn de som tar toårig mastergrad i Bergen. 

Synes det er flott at det blir flere masterplasser. De som kun har bachelor i juss har en grad som gir begrenset med jussrelaterte jobber. Så flott at det blir flere plasser hvor de kan ta mastergrad. 

Anonymkode: 12a01...197

Jeg tenker også at det er fint at de med bachelor i juss får flere muligheter til å ta master. 

Anonymkode: 9e4c7...541

• Liker 2
Skrevet

Synes det er en flott mulighet for de som ønsker master.

Anonymkode: 6a58a...6c7

• Liker 1
Skrevet

Superfint! Og de som sitter med fordommer; ta dere en bolle. BI har gode fremtidsrettede utd.løp. Betaling er ikke synonymt med «dårlig utdanning».

Anonymkode: 2b035...fc8

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Dyrt, veldig dyrt. Og pengene må du betale tilbake. 

Anonymkode: bcd00...550

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har alltid ment at BI studier er tvilsomme.

Anonymkode: f8d0d...da0

Bra nok for grunnmuren i norsk næringsliv som Equinor, Yara, Hydro, DNB osv.

Anonymkode: effad...5df

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Syns snittet for juss generelt bør være mye lavere. At det er så høyt snitt gjør at mange som brenner for rettferdighet og hadde vært de beste advokatene ikke får kommet inn og at det er flere av de som er opptatt av høy lønn og gode karakterer fremfor å faktisk hjelpe folk som ender opp som advokater. 

Blir spennende å se om BI har like høye inntakskrav som universitetet og om hvis de ikke har det om de som tar utdannelsen der blir likestilt med universitetsstudentene når de skal ut i jobbsøking

Anonymkode: 79a63...1f7

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man må jo bestå eksamen der også, selv om man betaler skolepenger.

Anonymkode: 6957b...6f2

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Superfint! Og de som sitter med fordommer; ta dere en bolle. BI har gode fremtidsrettede utd.løp. Betaling er ikke synonymt med «dårlig utdanning».

Anonymkode: 2b035...fc8

Stemmer. Det er ingen grunn til å tro at de som tar master i rettsvitenskap ved BI får et enklere studium enn andre jusstudenter. 

Håper at skolepengene brukes blant annet til å få flere kompetente sensorer til eksamen og at de får nok tid til å rette besvarelsen. 

Anonymkode: 32db6...31a

• Liker 5
Skrevet

Synes det er flott.

Og argumentasjonen til jusstudenter ved Oslo, Tromsø og Bergen, som prøver å si at dette er negativt, er så syltynn at det gjør vondt. Det er tydelig at de ikke liker at flere nå har mulighet til å bli advokater, og er redde for konkurransen. 

Jeg tror det er veldig sunt at etablerte og tunge institusjoner får konkurranse. Jeg leste en artikkel i Khrono om en indignert jus-professor i Bergen, som aldri fikk tilskudd til sine prosjekter, fordi rettsvitenskapsstudiet ved UiB var så ettertraktet at folk søkte seg jo dit uansett. Mao, i den grad det foregår innovasjon og nytenkning innenfor juss, så fikk den ikke støtte ved UiB ifølge denne professoren, fordi posisjonen som ettertraktet studie var så godt etablert at ledelsen så ikke noe poeng i det. IKKE BRA.

Håper UiA og UiS også får mastergrad 🥳

Anonymkode: b6126...189

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Synes det er flott.

Og argumentasjonen til jusstudenter ved Oslo, Tromsø og Bergen, som prøver å si at dette er negativt, er så syltynn at det gjør vondt. Det er tydelig at de ikke liker at flere nå har mulighet til å bli advokater, og er redde for konkurransen. 

Jeg tror det er veldig sunt at etablerte og tunge institusjoner får konkurranse. Jeg leste en artikkel i Khrono om en indignert jus-professor i Bergen, som aldri fikk tilskudd til sine prosjekter, fordi rettsvitenskapsstudiet ved UiB var så ettertraktet at folk søkte seg jo dit uansett. Mao, i den grad det foregår innovasjon og nytenkning innenfor juss, så fikk den ikke støtte ved UiB ifølge denne professoren, fordi posisjonen som ettertraktet studie var så godt etablert at ledelsen så ikke noe poeng i det. IKKE BRA.

Håper UiA og UiS også får mastergrad 🥳

Anonymkode: b6126...189

Ja, det er jo helt åpenbart bukken som passer havresekken. Det samme gjelder psykologi. De burde ikke ha med folk fra de eksisterende organisasjonene for å bestemme dette…

Skrevet

Det utdannes allerede for mange jurister i Norge, og det er ikke lett for folk å få jobb. Her kommer det til å bli et tydelig skille på de some r utdannet ved universitetet, og betalstudentene på BI. De som studerer på universitetet har intet å frykte, det er fremdeles de med gode karakterer derfra som kommer til å bli foretrukket ved ansettelse til de meste ettertraktede jobbene. Universitetene har bygget opp undervisnings or forskningskompetanse over svært lang tid, det har ikke BI.

Anonymkode: c07d4...214

• Liker 6
Annonse
Skrevet

Merkelig at de får opprette mastergrad når universiteter som UiS og UiA ikke får lov...

Anonymkode: fe2b2...1da

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Merkelig at de får opprette mastergrad når universiteter som UiS og UiA ikke får lov...

Anonymkode: fe2b2...1da

UiS og UiA manglet vel fagmiljø, så BI har vel dette på plass. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/9zzePl/jusstudenter-krever-svar-om-nye-mastergrader

Hvert år er jussutdannelsen blant de mest populære og med høyest søkertall. Mine tanker om opprettelsen av master i juss, er at man nå kan "kjøpe" seg en jussutdannelse. Hva er deres tanker?

Anonymkode: b06ca...ed0

At dette er forretningsjus.

Anonymkode: 542b3...7f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

der blir likestilt med universitetsstudentene når de skal ut i jobbsøking

Anonymkode: 79a63...1f7

BI blir i hovedsak forretningsjus. Mange juristjobber de ikke vil konkurrere om.

Anonymkode: 542b3...7f4

Skrevet

Det blir vel like lavt nivå der som de andre studiene på BI. Så ikke noe nytt her.

Anonymkode: 2b1cd...c90

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...