Gå til innhold

Hårtap grunnet lite mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Under korona gikk jeg opp ca 20 kg og byttet samtidig alle muskler ut med fett. Før dette trente jeg nemlig styrketrening 5x i uken og hadde en meget god mengde muskelmasse. Men jeg ser nå i ettertid at denne treningen var knyttet til tvangstanker og kontroll, og at det sannsynligvis er derfor jeg begynte å slite såpass med overspising. Jeg mistet kontrollen helt og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Uansett, for ca 2 år siden utviklet jeg et omfattende rusproblem som både holdt meg opptatt om dagene og ga meg mindre matlyst. Vektnedgangen kom naturlig i starten, men ble etterhvert tvangspreget den og. Nå har jeg gått ned over 30 kg, får vondt i halebeinet av å sitte på selv en myk sofa for lenge og håret mitt som alltid har vært min stolthet er nå langt, tynt og skjørt.. Jeg føler meg rådvill. Jeg skal jeg inn til behandling for rusavhengigheten samt kartlegging av psykiske lidelser om ikke lenge, og jeg er nesten helt sikker på at jeg kommer til å få en atypisk anoreksi diagnose. 

Jeg kommer med denne bakhistorien fordi tips som "spis mer" ikke vil hjelpe. Dette har utviklet seg til å bli et veldig stort og innviklet problem for meg og det vil ta tid før jeg klarer å bli frisk, om jeg klarer å bli frisk. Så i mellomtiden hadde jeg satt stor pris på alle tips som kunne hjelpe meg til å ta bedre vare på meg selv. Selvpleie har alltid vært noe jeg har interessert meg for, så hudpleie og hårpleie er rutiner som jeg har tviholdt på gjennom vanskelige perioder. Men allikevel har jeg mistet sikkert 70% av håret mitt i tykkelse det siste året.

Anonymkode: 888e9...cac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hårtap kan helt klart være relartert til mat, dvs feilernæring. Du trenger ikke spise mer, men spise riktig. Det er mye som er viktig for håret, både forskjellige b-vitaminer, d vitamin, sink, selen, omega 3, etc. Stress påvirker også, selvsagt. 

Næringstett mat som rødt kjøtt (ikke bearbeidet), fet fisk, og egg, er rike på alle disse viktige vitaminene og mineralene for håret. Junk og mye "hvit" mat kan svekke næringsopptak. 

Men, siden du har rusproblem så kan det også være at dette forårsaker hårtapet. Det får kroppen i stor ubalanse, og næringsopptaket vil nok være dårligere også. Jeg ville fokusert på å få bukt med rusproblemet, og prøvd så godt jeg kunne å spise riktig, og mye næringstett mat som beskrevet. Du kan også ta tilskudd i perioder du sliter med å få i deg mat, det finnes egne b-kompleks som er ekstra bra for hår. Men næring rett fra mat er alltid best.

Jeg håper du får den hjelpen du trenger, kjære deg ❤️ 

Anonymkode: 521d3...67a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...