Gå til innhold

Du som har baby under 6 uker. Hvordan ser din hverdag ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når står du opp? Når sover baby? Hvor ofte ammer/gir du mat? Gjør du noe annet? F.eks tur, husarbeid, besøk osv. 

Anonymkode: a1a7f...168

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Baby er 2 uker. 

Sover så og si hele døgnet foreløpig, våken kanskje i 4-5 t for å amme, kose, og skifte bleier. 

Hun sover da ca 3-4 t om gangen. Vekker ikke for mat lenger, så hun styrer selv, men virker som det er rutinen hun liker/trenger nå. På dagtid sovner hun raskt etter amming, mens på natten varierer det litt. Noen ganger sovner hun med en gang i bedside crib, mens andre ganger trenger hun mer kos og nærhet i senga i en times tid. 

Jeg får nok søvn om natta (vi står gjerne opp rundt 11 ettersom hvor mye hun har vært våken på natta. Er hun våken lenge, så forskyver jeg morningen slik at jeg får sovet ut), så gjør litt husarbeid og ser serier osv mens hun sover på dagtid. Har ikke vært ute på tur alene enda, men et par trilleturer da mannen fortsatt hadde perm. Hadde keisersnitt og det er en litt lang bakke her for å komme opp i skogen, så jeg tenkte vente litt til før jeg tar en lenger tur alene. 

Anonymkode: e011b...056

• Liker 1
Skrevet (endret)

Gutten min er riktignok 7 uker, men synes ikke det er så stor forskjell på nå og et par uker siden, annet enn at baby smiler mer 😄

Han sover stort sett fra 23-24 på natten til 11-12 på formiddagen, kun avbrutt er par-tre ganger av amming og bleie. 

På dagtid er han mye våken, tar seg kanskje 10 min på øyet etter amming bare. I tillegg sover han når vi tar en trilletur i løpet av dagen.

Ellers går det mye tid på babygym, lese bok, synge sang, bysse, amme og kose 🥰

Husarbeid blir sånn halvveis og kun det viktigste, setter på klesvask, robotstøvsuger og oppvask. Har en del besøk av venner og familie, stort sett minst 1 gang i uken, de pleier å hjelpe med småting i huset/komme med mat osv. veldig hyggelig!

Endret av Anononyma
Skrevet

På den tiden der: fullstendig uforutsigbart. Grusom tid. Begynner bli litt bedre nå som baby er 3 mnd. 

Anonymkode: 32822...21f

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

På den tiden der: fullstendig uforutsigbart. Grusom tid. Begynner bli litt bedre nå som baby er 3 mnd. 

Anonymkode: 32822...21f

Haha samme her. Fullstendig kaos. Ammet HELE tiden, baby sov av og til, av ov til ikke. Masse byssing. Når ungen sovna ante jeg ikke om det varte 20 min eller tre timer. Ingen orden eller rytme på noen ting 🙊😵💫 Minimalt med husarbeid og besøk😂

Anonymkode: 08a7d...95f

Skrevet

Baby på 4 uker. Dagene går i pupp, pupp og mer pupp. Legger ikke opp til store planer de første 6 ukene. Gjør litt husarbeid og egenpleie når det passer i løpet av dagen. Har fått sikkelig klistemerke denne gangen, men stesser ikke med det. 🙂

Anonymkode: 27811...8ff

Skrevet

Baby vil ammes hele tiden og sover kun på meg, så sitter inne med baby på fanget hele tiden, får ikke gjort noe annet. 

Anonymkode: a0e7b...a77

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Baby vil ammes hele tiden og sover kun på meg, så sitter inne med baby på fanget hele tiden, får ikke gjort noe annet. 

Anonymkode: a0e7b...a77

Samme her, med unntak av trilleturer, babyen sover heldigvis godt i både vogn og i bil. Verre med egen seng, vil helst ligge på meg eller far for å sove. 

Skrevet

Jeg står opp rundt kl 09 og tar morgenstell og mater baby. Deretter drikker jeg kaffe og tar litt husarbeid (vasker opp, setter på en vask, setter på en oppvaskmaskin - litt her og der). Det er mat og stell hver 2,5-3 time, noen ganger litt før, men det varierer litt fra dag til dag. Vi prøver å gå en tur hver dag, og har vært ute på lenger turer også (2-3 timer) for å trille. Har tatt bleieskift i vogna og satt meg på en stubbe med sitteunderlag for å gi mat. Syns det har vært veldig koselig å være ute med babyen. Ellers går det i at babyen sover, jeg gjør litt husarbeid, eller at vi sitter i sofaen og ser på serier. Dette er en vanlig dag. Utover det, har vi noen ganger besøk, som vi begrenser til 2 besøk i uka, går ut med faren på ettermiddagen eller gjør ingenting en dag. 

Anonymkode: 80aa7...793

• Liker 1
Skrevet

Baby på 3 mnd. 

Våkner 07.00/07.30 Ammer til 08.00

Står opp, baby ligger under babygym. Jeg får søsken ut døren og på skolen. Spiser frokost. 

Ammer baby i søvn mellom 09.00-09.30 Sover 30-60 min. 

Fra ca 10.30-12.30 Koser med baby, ligger i babygym, synger litt, øver noen minutter på å ligge på magen. 

Ammer fra ca 12.30-12.00 Ammer i søvn, sover litt med baby. Eller går ut på trilletur i noen timer. 
Baby sover til 15/16.00. Får pupp når han våkner. 
Mann lager middag, jeg hjelper med lekser og holder baby. Vi spiser middag, baby ligger på bordet i babynest. 
Etter middag er han en del i bæresele, sånn at jeg kan ta meg av de andre barna og. Han får pupp igjen ca.17.00. Sovner litt i bæreselen. 

Legger baby klokken 19.00. Da får han pupp, sovner til puppen. 
Samsover med baby. 
Sover til 24.00 - får pupp, sover videre til 03.00 - får pupp og sover videre til 07.00. 

Og sånn går dagene.

Anonymkode: eae9c...28f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Baby på 3 mnd. 

Våkner 07.00/07.30 Ammer til 08.00

Står opp, baby ligger under babygym. Jeg får søsken ut døren og på skolen. Spiser frokost. 

Ammer baby i søvn mellom 09.00-09.30 Sover 30-60 min. 

Fra ca 10.30-12.30 Koser med baby, ligger i babygym, synger litt, øver noen minutter på å ligge på magen. 

Ammer fra ca 12.30-12.00 Ammer i søvn, sover litt med baby. Eller går ut på trilletur i noen timer. 
Baby sover til 15/16.00. Får pupp når han våkner. 
Mann lager middag, jeg hjelper med lekser og holder baby. Vi spiser middag, baby ligger på bordet i babynest. 
Etter middag er han en del i bæresele, sånn at jeg kan ta meg av de andre barna og. Han får pupp igjen ca.17.00. Sovner litt i bæreselen. 

Legger baby klokken 19.00. Da får han pupp, sovner til puppen. 
Samsover med baby. 
Sover til 24.00 - får pupp, sover videre til 03.00 - får pupp og sover videre til 07.00. 

Og sånn går dagene.

Så ikke før nå du skrev under seks uker. Da var det mindre rutiner. Fulgte bare babyens behov. Mye soving, og pupp når baby var våken. Begynte å få rutiner når baby var ca 2 mnd. Først nå, når baby er 3 mnd kan jeg legge ham klokken 19.00

Skrevet

6 uker forrige helg: .

Står opp mellom 7.30-9.:legger seg oppå en av oss i 19 tiden. Våkner en gang før videre natt 20.30-21 i sin egen seng. 

Fullammer annenhver time i snitt på dagtid. Noen ganger mer, typ en time. Sover godt i vogn, sele eller på oss. Sover mye, men først våken liker hun å ligge i lekegrind, tulle og tøyse. Får lagd middag og satt opp vask, men men alt annet flyter. 

Nyter en rolig og sovende baby i sofaen og g på tur.

Anonymkode: adc45...446

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...