AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #1 Skrevet 23. oktober 2022 Det er en dame i nabolaget her som ikke er helt god. Mistenker en diagnose eller 2. Hun har en border collie som hun bare slipper ut som en katt, også lufter den seg alene. Den er litt aggressiv, har bitt en person i låret, skremt diverse katter og den glefser. Damen har fått mange klager men gir fullstendig f. "Det er en gjeterhund, han må jo få lov å jage katter" var svaret hun ga til en som var fortvilet over at katten hennes var blitt jaget høyt opp i et tre. Hvis noen minner henne på båndtvang så smiler hun bare og står der med åpen munn og nesten sikler. Jeg har sagt fra til styret og Mattilsynet og ingenting skjer. Vi har en felles facebook-gruppe der folk skriver ukentlig om at hunden er til bry. Noen tips om hva annet som kan gjøres? Hvis jeg ser den, kan jeg ta den med til politiet f.eks? Det står også i reglene til borettslaget at det er lov med dyr så lenge det ikke er til bry for naboene. men dette er jo i høyeste grad stor bry! Og jeg syns synd på hunden, eieren driter i den og den burde heller omplasseres til noen som kan ta vare på den. Blir så oppgitt over sånne folk. Skulle gjerne tatt over hunden selv men jeg har ikke kapasitet dsv. Anonymkode: c975e...db9
AnonymousBruker Skrevet 23. oktober 2022 #2 Skrevet 23. oktober 2022 Dette kan være en sak du kan ta opp med politiet, selv om det sikkert tar tid fordi det er mange andre saker som er langt viktigere, men bedre enn å gjøre ingenting. i tillegg er det politet som har "lov" til å tre inn å konfrontere eier. Sånn situasjonen er som du beskriver, skal det jo ikke akkurat være.🫣 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #3 Skrevet 23. oktober 2022 Å ta den med til politiet skal ikke gjøre, men du kan ta en telefon til politiet og si ifra. Husk at hunden kan ende opp med å bli avlivet; det er helt opp til juristen som får opp saken om politiet velger å opprette en sak. Men, blir det utfallet, så er det kun eiers egen feil som velger å slippe løs en hund som har en bithistorie. Anonymkode: 7b9ea...3f2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #4 Skrevet 23. oktober 2022 Få fanget inn hunden og lever den til Falken/politiet/hvem-det-nå-er som tar seg av løse hunder i ditt distrikt. Et par ganger med henting av hunden får nok slutt på problemet. Og meld det inn til styret i borettslaget. Her hadde i alle fall styret tatt affære rimelig kjapt... Anonymkode: 8611d...c9d 10
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #5 Skrevet 23. oktober 2022 Få med deg mange og anmeldt det i fellesskap. Da kan ikke politiet la det gå. Hver gang det skjer igjen tar dere bilder ol, beskriver de skremmende opplevelsene og kontakter politiet for å legge det til anmeldelsen. Anonymkode: 5ec35...55d 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #6 Skrevet 23. oktober 2022 Hunder er drittdyr og sammen med drittmennesker er det håpløst. Fang in faenskapet og la noen hente den. Anonymkode: 91e49...7a0
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #7 Skrevet 23. oktober 2022 Huff, en understimulert gjeterhund kan ende opp med å gjete barn også Hvis den allerede har bitt en gang så kan det fort skje igjen. Ville nok levert en anmeldelse sammen med de andre. Anonymkode: 52d10...53a 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #8 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Få fanget inn hunden og lever den til Falken/politiet/hvem-det-nå-er som tar seg av løse hunder i ditt distrikt. Et par ganger med henting av hunden får nok slutt på problemet. Og meld det inn til styret i borettslaget. Her hadde i alle fall styret tatt affære rimelig kjapt... Anonymkode: 8611d...c9d Tro meg, hun er meldt til styret av mange her, men gir fullstendig f. Hennes nærmeste nabo har flere ganger opplyst om båndtvang, og viktigheten av å ha bånd på en border collie. "Ja" sier hun bare uten at noe skjer. Syns det er så merkelig at styret ikke gjør noe, de har ikke giddet å svare meg en gang. Anonymkode: c975e...db9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #9 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Huff, en understimulert gjeterhund kan ende opp med å gjete barn også Hvis den allerede har bitt en gang så kan det fort skje igjen. Ville nok levert en anmeldelse sammen med de andre. Anonymkode: 52d10...53a Jeg vet! Kjenner godt til rasen og vet de trenger både mye fysisk og psykisk stimuli. Noe denne hunden ikke får dsv. Eieren har sagt at man bare skal si "Ecco gå hjem" men det er da virkelig ikke godt hundehold.. Den er veldig leken og energisk. Tenker den kan være 2-3 år gammel. Er omtrent så lenge jeg har sett den i nabolaget. Anonymkode: c975e...db9 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #10 Skrevet 23. oktober 2022 Det du gjør er selvsagt å kontakt vedkommende som har blitt bitt, og overtale vedkommende til å anmelde. Vedkommende bør også skrive de andre skremmende hendelsene med hunden i anmeldelsen, og anmode om avlivning eller omplassering til noen som egner seg til å ha hund. Anonymkode: ad5a0...575
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #11 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er en dame i nabolaget her som ikke er helt god. Mistenker en diagnose eller 2. Hun har en border collie som hun bare slipper ut som en katt, også lufter den seg alene. Den er litt aggressiv, har bitt en person i låret, skremt diverse katter og den glefser. Damen har fått mange klager men gir fullstendig f. "Det er en gjeterhund, han må jo få lov å jage katter" var svaret hun ga til en som var fortvilet over at katten hennes var blitt jaget høyt opp i et tre. Hvis noen minner henne på båndtvang så smiler hun bare og står der med åpen munn og nesten sikler. Jeg har sagt fra til styret og Mattilsynet og ingenting skjer. Vi har en felles facebook-gruppe der folk skriver ukentlig om at hunden er til bry. Noen tips om hva annet som kan gjøres? Hvis jeg ser den, kan jeg ta den med til politiet f.eks? Det står også i reglene til borettslaget at det er lov med dyr så lenge det ikke er til bry for naboene. men dette er jo i høyeste grad stor bry! Og jeg syns synd på hunden, eieren driter i den og den burde heller omplasseres til noen som kan ta vare på den. Blir så oppgitt over sånne folk. Skulle gjerne tatt over hunden selv men jeg har ikke kapasitet dsv. Anonymkode: c975e...db9 Da bryter hun borettslagsregelene og burde få pålegg om å kvitte seg med hunden. Med mindre styret er tafatt og konfliktskye... Anonymkode: 9d76a...a38 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #12 Skrevet 23. oktober 2022 Jeg tipper at politiet aldri kommer til bry seg om sånne ting. Med mindre dere tipser om at hun røyker for eksempel hasj eller noe... Anonymkode: 57f79...e78
Troyamin Skrevet 24. oktober 2022 #13 Skrevet 24. oktober 2022 Her er det flere brudd på lov om hundehold, så saken vil bli prioritert av politiet. Men da må dere i nabolaget begynne å anmelde hver gang det skjer noe. Om hunden farer mot, biter og har generelt en skremmende atferd, er det nok til at den vil bli begjært avlivet. Eier kan også bli dømt til å ikke kunne ha hund på en stund. Selv forstår jeg ikke hvorfor nabolaget ikke tok affære etter første bitt....? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå