AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #1 Del Skrevet 23. oktober 2022 Har hatt en snekker på besøk som fikk i oppdrag å lekte ut veggen, men beskjed om at jeg skulle legge skjult elektrisk. Dette er en TV-vegg der også TV-en skal henge. Han brukte 35/36 mm lekt (målte nå), og en venn av meg stilte spørsmål ved om dette egentlig er nok for å legge skjult elektrisk? Det er både snakk om flere stikkontakter og en todelt dimmer. Er da ca. 35 mm nok? Jeg kan ikke dette og stolte selvsagt på snekker. Har noen her gode svar? Anonymkode: 7d611...ba3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #2 Del Skrevet 26. oktober 2022 Lurer på det samme! Anonymkode: d56f7...8a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #3 Del Skrevet 26. oktober 2022 Vil tro det funker til dimmere og enkle veggbokser. Skal du ha stikkontakter som er flush med veggen, så må du ha halvannen veggboks. Og da tror jeg du må opp på 48mm lekt. Anonymkode: fbde7...7a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #4 Del Skrevet 26. oktober 2022 Finnes 34 mm bokser. Så det går fint. Kan bli styr å trekke ledninger rundt hjørner, så greit å trekke ledningene først gjennom rørene. Anonymkode: 26829...9d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #5 Del Skrevet 26. oktober 2022 Akkurat slike spørsmål hadde jeg lagt ut på forumet til byggebolig.no Men ser du har fått gode svar👍 Anonymkode: c2ae6...74f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 27. oktober 2022 #6 Del Skrevet 27. oktober 2022 48x98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 27. oktober 2022 #7 Del Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 18.45): Har hatt en snekker på besøk som fikk i oppdrag å lekte ut veggen, men beskjed om at jeg skulle legge skjult elektrisk. Dette er en TV-vegg der også TV-en skal henge. Han brukte 35/36 mm lekt (målte nå), og en venn av meg stilte spørsmål ved om dette egentlig er nok for å legge skjult elektrisk? Det er både snakk om flere stikkontakter og en todelt dimmer. Er da ca. 35 mm nok? Jeg kan ikke dette og stolte selvsagt på snekker. Har noen her gode svar? Anonymkode: 7d611...ba3 48X98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 27. oktober 2022 #8 Del Skrevet 27. oktober 2022 Maskinfører skrev (1 time siden): 48x98 Har jeg aldri sett. 48x48 er vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 27. oktober 2022 #9 Del Skrevet 27. oktober 2022 -jk- skrev (1 minutt siden): Har jeg aldri sett. 48x48 er vanlig. Har selv brukt 48X98 grunnkurs og vk1 byggfag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 27. oktober 2022 #10 Del Skrevet 27. oktober 2022 Maskinfører skrev (17 minutter siden): Har selv brukt 48X98 grunnkurs og vk1 byggfag Hva er poenget med det da? Det tar jo mye mer plass enn nødvendig, og om ytterveggen bare er 10cm så havner dampsperren midt i isolasjonen og det er ikke anbefalt. Hva slags eletrisk utstyr skulle kreve mer enn 48 mm i dybden i tillegg til platetykkelsen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 27. oktober 2022 #11 Del Skrevet 27. oktober 2022 Maskinfører skrev (20 minutter siden): Har selv brukt 48X98 grunnkurs og vk1 byggfag Man trenger overhodet ikke 10 cm utlekting for å få plass til 5cm eller mindre tykke bokser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 27. oktober 2022 #12 Del Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Finnes 34 mm bokser. Så det går fint. Kan bli styr å trekke ledninger rundt hjørner, så greit å trekke ledningene først gjennom rørene. Anonymkode: 26829...9d3 Alle kjøper vel ferdigtrekte rør? TS: Dersom det er plass til boksen (34+13mm) så er det jo perfekt. Jo mer du lekter ut jo mer av rommet spiser du. Det er veldig få som gir bort boareal som de har betalt 50-100kNOK/m2 for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. oktober 2022 #13 Del Skrevet 27. oktober 2022 Håper du var smart nok til å legge inn spikerslag til tv'n, eller at det ble brukt OSB eller noe lignende. Dritt å måtte bruke gipsanker om hovedformålet var å henge tv på veggen... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #14 Del Skrevet 27. oktober 2022 newman01 skrev (26 minutter siden): Håper du var smart nok til å legge inn spikerslag til tv'n, eller at det ble brukt OSB eller noe lignende. Dritt å måtte bruke gipsanker om hovedformålet var å henge tv på veggen... Litt på siden av HI, men finnes det ikke skrufaste gipsplater også? Anonymkode: fd13f...ff7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #15 Del Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Litt på siden av HI, men finnes det ikke skrufaste gipsplater også? Anonymkode: fd13f...ff7 Jo, fibergips. Anonymkode: fbde7...7a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 27. oktober 2022 #16 Del Skrevet 27. oktober 2022 (endret) newman01 skrev (2 timer siden): Håper du var smart nok til å legge inn spikerslag til tv'n, eller at det ble brukt OSB eller noe lignende. Dritt å måtte bruke gipsanker om hovedformålet var å henge tv på veggen... Eller man fester veggfestet i lektene. Er det en TV av litt størrelse så rekker ofte festet over to stendere/lekter. Endret 27. oktober 2022 av -jk- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. oktober 2022 #17 Del Skrevet 27. oktober 2022 5 minutter siden, -jk- said: Eller man fester veggfestet i lektene. Er det en TV av litt størrelse så rekker ofte festet over to stendere/lekter. Joda, men siden de færreste veggfestene til TV har ekstrem fleksibilitet i innfestingen er det kjekt å kunne velge selv hvor TV'n skal henge, fremfor å bli diktert av en stender bak gipsplata. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 27. oktober 2022 #18 Del Skrevet 27. oktober 2022 newman01 skrev (6 minutter siden): Joda, men siden de færreste veggfestene til TV har ekstrem fleksibilitet i innfestingen er det kjekt å kunne velge selv hvor TV'n skal henge, fremfor å bli diktert av en stender bak gipsplata. Det er sikkert forskjell på veggfestene, men de jeg har brukt tillater fort 15-20cm justering i hver retning i hvert fall. En bred skinne bak som festes på veggen og et smalere feste på TVen som da kan skyves frem og tilbake på skinnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 27. oktober 2022 #19 Del Skrevet 27. oktober 2022 1 hour ago, -jk- said: Det er sikkert forskjell på veggfestene, men de jeg har brukt tillater fort 15-20cm justering i hver retning i hvert fall. En bred skinne bak som festes på veggen og et smalere feste på TVen som da kan skyves frem og tilbake på skinnen. Om man f.eks har Samsung Frame tv med no-gap veggfeste er det ikke mange centimeterne man har i fleksibilitet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 27. oktober 2022 #20 Del Skrevet 27. oktober 2022 newman01 skrev (7 minutter siden): Om man f.eks har Samsung Frame tv med no-gap veggfeste er det ikke mange centimeterne man har i fleksibilitet... Nei, det er jeg enig i. Har den selv på hytta, men der er det panel utenpå 18mm OSB så null problemer med feste Det greieste er selvsagt å laske med 48x198 mellom lektene på den plassen og i den høyden som TVen skal være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå