Gå til innhold

Lovlig med jordede stikkontakter, når de egentlig ikke har jord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok over leilighet 1. august - den ble opprinnelig bygget på 60-tallet, men har vært gjennom diverse oppgraderinger. Pusser litt opp, og har i den forbindelse måttet fjerne "dekselet" til flere stikkontakter. Antar at disse er fra de siste 10 årene ca. Alle disse ser ut som jordede kontakter, men det viser seg at de ikke er det - de har bare to ledninger.

Siden leiligheten er eldre vet jeg at det ikke er samme krav til det elektriske som i nyere leiligheter. Men er det lovlig å ha kontakter som fremstår som jordede, og så stemmer ikke det? 

Anonymkode: ebda6...58c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tok over leilighet 1. august - den ble opprinnelig bygget på 60-tallet, men har vært gjennom diverse oppgraderinger. Pusser litt opp, og har i den forbindelse måttet fjerne "dekselet" til flere stikkontakter. Antar at disse er fra de siste 10 årene ca. Alle disse ser ut som jordede kontakter, men det viser seg at de ikke er det - de har bare to ledninger.

Siden leiligheten er eldre vet jeg at det ikke er samme krav til det elektriske som i nyere leiligheter. Men er det lovlig å ha kontakter som fremstår som jordede, og så stemmer ikke det? 

Ja er fullt tillatt måtte ha det selv for at at støpslene skulle passe 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men er det lovlig å ha kontakter som fremstår som jordede, og så stemmer ikke det? 

Jeg er ingen ekspert, men nei, det tror jeg ikke. Er alle kontaktene dine ujordete? Alle kontakter på samme kurs må være enten jordet/ujordet. Bad og kjøkken og vaskerom skal være jordet uansett. 

Anonymkode: 8f0ea...157

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er ikke lov. Er kontakten for jordet, skal den være jordet. Måtte skifte noen deksel selv, og kjøpte jordet. Naboen som er elektriker skulle skifte for meg. Han nektet!

• Nyttig 1
Skrevet

Er ganske sikker på at det ikke er tillatt med kontakter som framstår som jordede uten å faktisk være det.

• Nyttig 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ingen ekspert, men nei, det tror jeg ikke. Er alle kontaktene dine ujordete? Alle kontakter på samme kurs må være enten jordet/ujordet. Bad og kjøkken og vaskerom skal være jordet uansett. 

TS her. Badet ble pusset opp i regi av borettslaget i 2019, så der har jeg ikke rørt noe. Er det lovlig for meg å ta av deksler for å sjekke? Har bare tatt av deksler der elektriker skal komme for å legge nytt. 

På kjøkkenet vet jeg at det er kontakter som er både jordet og ujordet, på samme kurs. Det er flere på kjøkkenet som er jordet, men også minst én som ikke er det. I tillegg er på samme kursen en kontakt i stuen (?), og den er ujordet. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei.

Vi måtte bytte en jorda stikkontakt hos oss etter eltilsyn fra nettselskapet.

Anonymkode: 2ca4c...f65

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er lov unntatt på steder som f.eks bad hvor det er krav om jordene kontakter.

Skrevet

Litt frem og tilbake her. Kanskje jeg bør høre med elektriker? Er det noen som vet om dette ev. kan være en mangel? 

Skrevet

Jeg fikk feil på dette på el kontroll, og måtte rette opp. Hadde en kontakt i et rom hadde jordet deksel, men som ikke var jordet. 

Anonymkode: 4b591...084

Skrevet

Hør med elektrikeren, selv mellom elektrikere vil du kunne få ulike svar på hva som er helt riktig og ikke da noen tolker alle regler som helt absolutte mens andre bruker litt mer skjønn.

Kan jo uansett være greit med en gjennomgang av det elektriske anlegget og legge opp plan om hva som må fikses snart og hva som kan være til evt rom skal pusses opp.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er ingen ekspert, men nei, det tror jeg ikke. Er alle kontaktene dine ujordete? Alle kontakter på samme kurs må være enten jordet/ujordet. Bad og kjøkken og vaskerom skal være jordet uansett

Er ikke noe problem med å ha ujordet og jordet stikk på samme kurs dersom de er i forskjellige rom. I samme rom derimot så må du ha en god risikovurdering på om du innfører et jordpotensiale der installasjonen er basert på at du skal ha et jordfritt potensiale.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her. Badet ble pusset opp i regi av borettslaget i 2019, så der har jeg ikke rørt noe. Er det lovlig for meg å ta av deksler for å sjekke? Har bare tatt av deksler der elektriker skal komme for å legge nytt. 

På kjøkkenet vet jeg at det er kontakter som er både jordet og ujordet, på samme kurs. Det er flere på kjøkkenet som er jordet, men også minst én som ikke er det. I tillegg er på samme kursen en kontakt i stuen (?), og den er ujordet. 

Alle kontakter i samme rom må være jordet eller ujordet, uavhengig av om det er på samme kurs eller ulike kurser. Lærte dette da vi nylig hadde el-kontroll.

• Liker 1
Skrevet

Problemet til TS er ikke om det er lov med ujordet stikkontakt (det er lovlig i de fleste tilfeller). Det som spørres om er om det er lov å montere en jordet stikkontakt (den som har 2 slike metallklyper i topp og bunn) uten at det faktisk er en jordleder i veggen som går tilbake til sikringsskapet.

Svaret er nei, her skulle det vært satt opp nye ujordete stikkontakter, eller trukket frem en jordleder. Sannsynligvis er dette "hjemmesnekret" oppgradering hvor forrige eier har kjøpt stikkontakter uten å vite hva de skulle ha, og så bare montert de. Med den kunnskapsløsheten ville jeg vært skeptisk til den generelle kvaliteten på det elektriske hvis det er gjort endringer flere steder.

Koblinger kan være gjort på en amatørmessig måte som kan føre til varmgang. Typiske feil kan være at det er skrudd for stramt, for svakt, at de har skadet noen av metallkordelene når de har avisolert ledningene, at de har klart å få deler av plastisolasjonen i klem inne i koblingsklemmene i stikkontakten slik at det ikke blir ordentlig kontakt med metallet, eller at det er avisolert for mye, og ledningene tar borti metallrammen på stikkontakten (noe som vil være ekstra farlig når det er brukt jordede stikkontakter uten jording). Noen klarer også å få ledningene i klem mellom veggen og kontakten når de skrur den fast til veggen.

Sannsynligvis er stikkontaktene på badet allerede jordet fra gammelt av. Det mest vanlige i litt eldre bygg er at det legges ujordet i alle vanlige oppholdsrom som stue, soverom, gang osv. Mens kjøkken, bad og evt vaskerom pleier å ha jordet. 

Ja, det er lov å ta av selve plastdekselet i front for å sjekke. Men det er ikke lov å løsne den faste metalldelen under dekselet (selv om man ikke rører koblingene). Men selv om det er lov så kan det være farlig, man må forsikre seg om at det er strømløst. Aldri "gjette" hvilken sikring.

Anonymkode: e9208...3c4

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...