Gå til innhold

Føler du på at du har lav intelligens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler skikkelig på det. Vi er begrensede og styres av penger. Leser man her inne er det lett å tro at de fleste har det slik isåfall. De færreste kan vel reise på flere utenlandsturer. Vi må planlegge og leve trangt om vi skal ha råd til noe vi ikke gjør til hverdags. Vi må ta jobbene vi får, og det er ikke vi som bestemmer hva vi skal tjene en gang. Tenker dere ikke over hvor trist det er å havne innenfor normalen sånn når det kommer til det å være smart?

Anonymkode: ff36c...462

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil heller ha litt for lav intelligens enn litt for høy. Dumme folk har ikke så mange bekymringer. 

Anonymkode: c9717...dca

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil heller ha litt for lav intelligens enn litt for høy. Dumme folk har ikke så mange bekymringer. 

Anonymkode: c9717...dca

De ødelegger samfunnet da. Men kan brukes som brikker til å tjene penger. De lever lykkelig uviten om at de er brikker. Dessverre er jeg en av de med lav/middels og kan ikke dette. 

Skrevet (endret)

Føler jeg har høy intelligens litt for høy noen ganger når det gjelder gjøremål som egentlig skal gjøre av Autoriserte  😀 

Endret av Maskinfører
Skrevet

Føler jeg er utstyrt med akkurat passe intelligens.

Skrevet

Norge er verdens beste land å være dum i 

Anonymkode: e1781...2f0

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har høy utdanning og en god jobb, men føler meg både dum og lite intelligent. Ble mobbet av eldre søsken da jeg vokste opp og det ble hele tiden lagt opp til at jeg skulle svare feil på spørsmål slik at de kunne hånliggjøre og ydmyke meg i etterkant. Dette gjør til at jeg sliter med å tenke under press og er redd for å si hva jeg tenker og føler. Blir dum i forhold til alle andre. Så dette kan være et problem uavhengig av utdanning og sosial status. En er forøvrig ikke lite intelligent fordi en må spare til feks reiser.

Anonymkode: 73d33...303

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Dette har jeg kjent mye på, i en periode var jeg helt overbevist at jeg var utviklinghemmet. Men det var "bare" angst, depresjon og en stor dose impostersyndrome. Jeg synes du skal google det siste og se om du kjenner deg igjen.

Anonymkode: 95476...fb1

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har jeg kjent mye på, i en periode var jeg helt overbevist at jeg var utviklinghemmet. Men det var "bare" angst, depresjon og en stor dose impostersyndrome. Jeg synes du skal google det siste og se om du kjenner deg igjen.

Nei jeg føler ikke at andre ser på meg som mer dyktig enn andre tror jeg er. Føler ikke at folk ser på meg som veeeeeldig dyktig. 

Depresjon har jeg, og adhd. En annen tråd her beskrev det godt. Jeg kjeder meg fortere enn andre og det skal mere til før jeg blir glad og er fornøyd. Jeg trenger mer stimuli på en måte. Men i dette samfunnet skal alt gå sakte. 
Jeg ble mobbet også på skolen jeg gikk. Etter hvert så viste det seg at jeg hadde noe medfødt som gjorde at jeg fikk noen muligheter andre ikke fikk. Vil ikke skrive her hva av naturlige årsaker, men jeg følte at jeg liksom hadde vunnet. Men det er dessverre ikke noe som er så lett å leve av, så jeg har foreløpig bare fått smakt på det. Da blir nedturen stor og jeg må tilbake til samme kjedelige tilværelse som dem. Derfor ønsker jeg at jeg fant opp noe enda bedre, som bare jeg evt få andre viste om, slik at vi får muligheter andre ikke får, så andre skal måtte være fanget i hamsterhjulet mens jeg kunne leve mer fritt.

Skrevet

Remember, when you are dead, you do not know you are dead. It is only painful for others.

The same applies when you are stupid.

Ricky Gervais

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg føler skikkelig på det. Vi er begrensede og styres av penger. Leser man her inne er det lett å tro at de fleste har det slik isåfall. De færreste kan vel reise på flere utenlandsturer. Vi må planlegge og leve trangt om vi skal ha råd til noe vi ikke gjør til hverdags. Vi må ta jobbene vi får, og det er ikke vi som bestemmer hva vi skal tjene en gang. Tenker dere ikke over hvor trist det er å havne innenfor normalen sånn når det kommer til det å være smart?

Det at vi er fanget i begrensninger har ikke nødvendigvis noe med intelligens å gjøre. 

Det at du ser begrensningen, det tyder på at du er intelligent. 

Anonymkode: 0ea17...4db

Gjest PanteneProVVV
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og hvor intelligent er det å diagnostisere seg selv og andre via google?

Gjest AprilRyan
Skrevet

Jeg tror ikke at jeg har lav intelligens, men ikke særlig høy heller. Skulle gjerne hatt høy intelligens. Heller det enn lav.

Sånn generelt sett tror jeg det er lett å tro at man ikke er like god som andre om man har lav selvfølelse/selvtillit. Så det kan være det også og ikke at man har lav intelligens.

Skrevet

Jeg har høy utdanning og en god jobb, men føler meg både dum og lite intelligent. Ble mobbet av eldre søsken da jeg vokste opp og det ble hele tiden lagt opp til at jeg skulle svare feil på spørsmål slik at de kunne hånliggjøre og ydmyke meg i etterkant. Dette gjør til at jeg sliter med å tenke under press og er redd for å si hva jeg tenker og føler. Blir dum i forhold til alle andre. Så dette kan være et problem uavhengig av utdanning og sosial status. En er forøvrig ikke lite intelligent fordi en må spare til feks reiser.

Anonymkode: 73d33...303

Huff, den der kjent jeg på. 😕

Jeg er en av storesøskene som skaltet og valtet med en yngre søsken. Bare for å ha det gøy og lage vitser, men så ble det selvfølgelig så feil. Har bedt om tilgivelse mange ganger, og har fått tilgivelse av henne. Men selv kommer jeg til å sparke meg i rumpa for dette, resten av livet. 

💔

Anonymkode: 615fe...749

Skrevet

Men ingenting av det du skriver her har jo med intelligens å gjøre. Det er mange grunner til at mennesker har dårlig råd. Feks fysisk og psykisk sykdom, omsorgssvikt osv. Det er mange intelligente med dårlig råd som ikke har råd til å reise på turer. Og det finnes mange rike som har arvet mye penger, men som ikke er så glupe. Du kan ikke måle intelligens ut i fra disse premissene. 

Anonymkode: f293e...8b2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men ingenting av det du skriver her har jo med intelligens å gjøre. Det er mange grunner til at mennesker har dårlig råd. Feks fysisk og psykisk sykdom, omsorgssvikt osv. Det er mange intelligente med dårlig råd som ikke har råd til å reise på turer. Og det finnes mange rike som har arvet mye penger, men som ikke er så glupe. Du kan ikke måle intelligens ut i fra disse premissene. 

Vil også tilføye at de fleste personer ligger på normalen. Så er det noen få over og noen under. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vil også tilføye at de fleste personer ligger på normalen. Så er det noen få over og noen under. 

Hvor stor forskjell er det på iq, jeg har fått med meg at en er mindre begavet med en iq på 70 og genial med en iq på 130.

Det en måler er jo evnen til å løse et oppgavesett på tid. Kan en med 100 i iq løse de fleste oppgavene bare en får tiden på seg?

Skrevet

Søsknene mine og faren min har skyhøy iq. De trengte ikke løfte en finger og fikk kun 6 og 7 på skolen. De lan alt.  Så har alltid følt meg stokk dum.
Men i jobb nå så er jeg faktisk den skarpeste får jeg høre. Ingenting jeg snakker høyt om såklart, så skriver anonymt. Jeg tar ting veldig lett hvertfall. Så er vel genetisk. Jeg tok mye iq tester som barn, fordi jeg hjalp en barnepsykolog i familien med å utvikle tester. Hun testet ikke søsknene mine. Hun fortalte meg for ca ett år siden at jeg fikk de høyeste snorene hun noen gang har fått på barn. Men jeg følte før veldig på å være dum. Så om man er dum eller smart kommer an på hvem man sammenlikner seg med. Man er bare dum om man sammenlikner seg med smartere folk, og man er kun smart om man sammenlikner seg med dummere folk. På enkelte områder føler jeg meg dum, mens på andre føler jeg meg smart. 

Anonymkode: c1813...4a7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Søsknene mine og faren min har skyhøy iq. De trengte ikke løfte en finger og fikk kun 6 og 7 på skolen. De lan alt.  Så har alltid følt meg stokk dum.
Men i jobb nå så er jeg faktisk den skarpeste får jeg høre. Ingenting jeg snakker høyt om såklart, så skriver anonymt. Jeg tar ting veldig lett hvertfall. Så er vel genetisk. Jeg tok mye iq tester som barn, fordi jeg hjalp en barnepsykolog i familien med å utvikle tester. Hun testet ikke søsknene mine. Hun fortalte meg for ca ett år siden at jeg fikk de høyeste snorene hun noen gang har fått på barn. Men jeg følte før veldig på å være dum. Så om man er dum eller smart kommer an på hvem man sammenlikner seg med. Man er bare dum om man sammenlikner seg med smartere folk, og man er kun smart om man sammenlikner seg med dummere folk. På enkelte områder føler jeg meg dum, mens på andre føler jeg meg smart. 

Var endel skrivefeil her. Men regner med at alle er smarte nok til å skjønne hva jeg mente å skrive 

Skrevet

Ja! Jeg føler det. Jeg kan godt komme til gode løsninger, men hjernen min arbeider så tregt, ofte kommer jeg på ting dagen eller flere dager senere. 

IQ tester jobber man mot tid, så vil anta jeg ikke vil gjøre det så bra. På en online test gikk jeg dog mer enn 120 og tydelivis spesielit god på en type oppgaver visuelle mønster oppgaver, typisk sånn neste mønster i rekken og jeg merker jeg syns de er lettest.  Ikke helt sikker jeg ville klart så bra på ordentlig IQ test.

Så sånn sett ikke høy nok intelligens, for treg.  Jeg merker det når jeg er på kurs ol. med folk mer intelligente enn meg selv, føler meg ofte flere skritt bak mens hjernen min prøver å forstå hva som skjer, har de andre nesten løst oppgaven.

Likevel gjør jeg det stadig bra til eksamener og prøver. Merker nok at i gruppearbeid blir jeg forstyrret av "støyet" når andre snakker, jeg trenger fred og ro og konsentrasjon, må nesten være alene gor å kunne tenke, klarer ikke å snakke meg til løsninger, resonnere i grupper... samme med at jeg får "litt panikk" av hoderegning, men klarer matte på universitets nivå med kalkulator.  

Hjernen er merkelig, vi er forskjellige, jeg er intelligent på en måte men sliter likevel med følelsen av å ikke være smart. 

Anonymkode: eb914...58a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...