Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er per i dag midlertidig ansatt i en bedrift. Startet her i januar i år, da på en prøvekontrakt. Denne gikk i 6 måneder, og jeg fikk da en ny midlertidig ansettelse som nå går ut i desember. Jeg har kontaktet nærmeste leder da jeg ønsker klarhet i hva som skjer videre. Skulle det vise seg at de ikke gir meg en ny kontakt er jeg avhengig av å vite dette da jeg ikke kan stå uten inntekt. Når jeg søker etter avklaring får jeg bare beskjed om at de ikke har mulighet til å svare på dette grunnet omstruktureringer på kontoret. Blir litt rådvill når ikke nærmeste leder kan svare på om jeg har jobb der om 2 måneder.

Det jeg lurer på er om det finnes noen regler rundt når man har krav på å vite dette? Kan man potensielt sitte til samme dag uten svar? 

Har prøvd å finne svar på nett me uten hell så prøver her. 

Anonymkode: bed45...233

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen krav. Du må gå ut fra at du ikke har videre jobb, så er det their loss om du forsvinner fordi de surrer.

Anonymkode: 663b9...35b

• Liker 2
Skrevet

Håper du aktivt søker etter andre jobber??

Anonymkode: 9a4ec...602

• Liker 1
Skrevet

§ 14-9. Fast og midlertidig ansettelse

(1) Arbeidstaker skal ansettes fast. Med fast ansettelse menes i denne lov at ansettelsen er løpende og tidsubegrenset, at lovens regler om opphør av arbeidsforhold gjelder, og at arbeidstaker sikres forutsigbarhet for arbeid i form av et reelt stillingsomfang.

(2) Avtale om midlertidig ansettelse kan likevel inngås

a.

når arbeidet er av midlertidig karakter

b.

for arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat)

c.

for praksisarbeid

d.

med deltaker i arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i samarbeid med arbeids- og velferdsetaten

e.

med idrettsutøvere, idrettstrenere, dommere og andre ledere innen den organiserte idretten

https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/lover/arbeidsmiljoloven/14/14-9/

Er du i tvil, ring Arbeidstilsynet, eller kontakt dem på chat. https://www.arbeidstilsynet.no/kontakt-oss/telefon-chat/

Anonymkode: 8d30d...2cf

• Liker 1
Skrevet

Du må straks gå i gang med å søke jobber, fortrinnsvis faste. Du må gå ut i fra at du ikke har jobb etter kontraktens utløp. Det er kun de de som har vært midlertidig ansatt i over ett år som har krav på skriftlig varsel.

• Liker 1
Skrevet

Dom med alle vikariat og midlertidig anselsesforhold så bør du alltid ta utgangspunkt i at du ikke har jobb lenger enn inneværende kontrakt. Du skylder arbeidsgiver ingen lojalitet, og bør alltid søke etter noe fast for din egen del (om du ønsker trygghet) 

• Liker 2
Skrevet

Søk faste jobber nå!

Dersom arbeidsgiver «ikke kan svare» på om du får videre ansettelse så er det å se på som et «nei». Det minste nåværende arbeidsgiver skylder deg da er gode referanser for å hjelpe deg videre. Dersom det skulle vise seg at de likevel har behov for deg etter desember så er det faktisk deres tap, og fullt og helt deres ansvar siden de ikke har gitt deg fast ansettelse allerede. Folk må ha en jobb for å ha mat på bordet. Så enkelt er det faktisk. 

Anonymkode: 00624...1d7

• Liker 3
Skrevet

Sjekk med din tillitsvalgte. (For du er vel organisert?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...