AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #1 Skrevet 23. oktober 2022 Min jente på 4 1/2 har alltid vært litt småspist og kresen på mat. Hittil har vi vekslet mellom vanlige grovbrødskiver, knekkebrød, polarbrød, omelett eller en sjelden gang pannekake. I tillegg er det alltid yoghurt + noe oppskjært frukt og grønnsaker i de små rommene i matboksen (den har ett stort og to små rom). Hun har alltid spist litt, men i det siste blitt veldig matlei uansett hva jeg foreslår. Nå har jeg gått tom for nye ideer. Noen som har forslag til hva annet jeg kan prøve? Har vurdert kokt egg og pastaskruer i de små rommene, men det skal vel ikke ligge lenge i romtemperatur? Barnehagen har ikke kjøleskap til oppbevaring av matboksene. Blir takknemmelig for tips! Anonymkode: 5b4a6...b8d
Pølsevann Skrevet 23. oktober 2022 #2 Skrevet 23. oktober 2022 Vi har en på 4,5 som er lei av brød for tiden. Varierer med wraps, pastasalat, pizzabolle, fylt Horn, middagsrester. Har mattermos. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #3 Skrevet 23. oktober 2022 Pizzaboller salat Wraps Anonymkode: 5ecc0...7de
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #4 Skrevet 23. oktober 2022 Kjøp et lite kjøleelement til matboksen. De selger det på søstrene grene blant annet. Da kan du sende med pasta og sånt uten å være redd for matforgiftning. (Selv om jeg tror egentlig ikke det er så stor fare for det uansett.) jeg har kjørt tacoomelett en stund til min kresne kid. Da kjøper jeg stand’n’ stuff taco«båter» , steker kjøttdeig med tacokrydder og putter i båtene med mais og paprika og bittelitt ost. Heller over eggeblanding og steker i ovnen i 15 min så eggene stivner. Lager store porsjoner og fryser ned. Kan ta en ut på kvelden og legge i matpakka og så er den fin til lunsj dagen etter. Skjærer opp agurkstaver som ungen kan spise ved siden av. Han har ikke blitt lei enda. (Veldig glad i taco da) Anonymkode: 7edb8...fb6 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #5 Skrevet 23. oktober 2022 Er hun sulten, spiser hum. Gi henne noe som hun liker greit nok, og slutt med dullingen. Anonymkode: 0c996...a2c 7
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #6 Skrevet 24. oktober 2022 dumt og la hun styre dette, da blir det bare verre. send med vanlig mat Anonymkode: 82cbf...a68 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #7 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Er hun sulten, spiser hum. Gi henne noe som hun liker greit nok, og slutt med dullingen. Anonymkode: 0c996...a2c Gud bedre Anonymkode: 5ecc0...7de 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #8 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 17.24): Min jente på 4 1/2 har alltid vært litt småspist og kresen på mat. Hittil har vi vekslet mellom vanlige grovbrødskiver, knekkebrød, polarbrød, omelett eller en sjelden gang pannekake. I tillegg er det alltid yoghurt + noe oppskjært frukt og grønnsaker i de små rommene i matboksen (den har ett stort og to små rom). Hun har alltid spist litt, men i det siste blitt veldig matlei uansett hva jeg foreslår. Nå har jeg gått tom for nye ideer. Noen som har forslag til hva annet jeg kan prøve? Har vurdert kokt egg og pastaskruer i de små rommene, men det skal vel ikke ligge lenge i romtemperatur? Barnehagen har ikke kjøleskap til oppbevaring av matboksene. Blir takknemmelig for tips! Anonymkode: 5b4a6...b8d Hva med å ikke gi barnet korn en dag eller tre? Send med middagsrester eller noe det virkelig liker. Vi blir alle matlei om vi skal spise korn 3-5 ganger per dag, vil jeg tro. Likevel er det dette mange tilbyr barn. Jeg ser ikke hva romtemperatur har å si - kjøleelement funker fint 3-5 timer. Kjøp inn, pakk sammen med maten. Eller frys en flaske vann og ha oppi. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Er hun sulten, spiser hum. Gi henne noe som hun liker greit nok, og slutt med dullingen. Anonymkode: 0c996...a2c Hva er poenget med å tvinge i egne barn mat de ikke setter pris på, mener du? Vi velger å få barn. Forhåpentligvis fordi vi faktisk liker barn, og ikke fordi vi liker å utøve makt ovenfor noen som er mindre enn oss og ikke evner ta igjen. Til meste gang: forsøk den samme setningen der mottaker er en voksen. Gjerne din mamma. Du inviterer mor på helgebesøk. Du velger å servere mat mor ikke liker eller tåler. Men når hun ber om noe annet, så svarer du «du spiser når du er sulten. Jeg duller ikke med deg, mor!» Eller gjør du kanskje ikke det? Behandler du kanskje voksne med normal respekt? I så fall - hva er det med deg som gjør at du føler det er ok å ikke behandle barn med normal respekt? Men heller ønsker å hevde makt over dem? En voksen - utøve makt ovenfor smårollinger? Litt betenkelig, ja? Anonymkode: 43d5d...e25 6
Ekstatisk Skrevet 24. oktober 2022 #9 Skrevet 24. oktober 2022 Får hun mat i barnehagen eller, og er denne matpakken til feks kl 2-3 måltidet? Kan jo være at hun spiser mye til lunsj, og at hun rett og slett er for mett når matpakka kommer på bordet. Jobba mye i barnehage, så det å spise lite i perioder er helt vanlig. For noen barn er det til og med formye å velge mellom i matpakka, så de mister lysten. Hva med å halvere størrelsen på matpakka, kun noen sunnekjeks og fruktbiter? 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #10 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med å ikke gi barnet korn en dag eller tre? Send med middagsrester eller noe det virkelig liker. Vi blir alle matlei om vi skal spise korn 3-5 ganger per dag, vil jeg tro. Likevel er det dette mange tilbyr barn. Jeg ser ikke hva romtemperatur har å si - kjøleelement funker fint 3-5 timer. Kjøp inn, pakk sammen med maten. Eller frys en flaske vann og ha oppi. Hva er poenget med å tvinge i egne barn mat de ikke setter pris på, mener du? Vi velger å få barn. Forhåpentligvis fordi vi faktisk liker barn, og ikke fordi vi liker å utøve makt ovenfor noen som er mindre enn oss og ikke evner ta igjen. Til meste gang: forsøk den samme setningen der mottaker er en voksen. Gjerne din mamma. Du inviterer mor på helgebesøk. Du velger å servere mat mor ikke liker eller tåler. Men når hun ber om noe annet, så svarer du «du spiser når du er sulten. Jeg duller ikke med deg, mor!» Eller gjør du kanskje ikke det? Behandler du kanskje voksne med normal respekt? I så fall - hva er det med deg som gjør at du føler det er ok å ikke behandle barn med normal respekt? Men heller ønsker å hevde makt over dem? En voksen - utøve makt ovenfor smårollinger? Litt betenkelig, ja? Anonymkode: 43d5d...e25 Du klarte ikke å lese " som hun liker greit nok"? 🙄 Man bør ikke venne seg til å bare spise mat som man liker veldig godt. Anonymkode: 0c996...a2c 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #11 Skrevet 24. oktober 2022 Vi bestiller på foodora til våre. De sykler innom med noe fra konditori eller sushi når barna har lunsj. Anonymkode: d73a7...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #12 Skrevet 24. oktober 2022 Ville prøvd noe annet enn grovbrød. Kan ikke huske at jeg likte grovbrød noe særlig som barn, jeg likte helt vanlig kneip. Anonymkode: 0a9f5...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #13 Skrevet 25. oktober 2022 Ekstatisk skrev (17 timer siden): Får hun mat i barnehagen eller, og er denne matpakken til feks kl 2-3 måltidet? Kan jo være at hun spiser mye til lunsj, og at hun rett og slett er for mett når matpakka kommer på bordet. Jobba mye i barnehage, så det å spise lite i perioder er helt vanlig. For noen barn er det til og med formye å velge mellom i matpakka, så de mister lysten. Hva med å halvere størrelsen på matpakka, kun noen sunnekjeks og fruktbiter? Hun spiser mer til lunsj og til fruktmåltidet sier de. Jeg har egentlig ikke sett på det som noe problem at hun spiser lite frokost, men barnehagen har kommentert at hun ikke liker matpakkene. Synes det er litt rart, for det er jo den samme maten som hun liker hjemme når hun får kveldsmat eller mellommåltider. Får kanskje prøve med noen kjeks igjen ja. Det fikk hun noen av i matpakken før og det likte hun men jeg var usikker på om bhg godtok det (bokstavkjeks). ts Anonymkode: 5b4a6...b8d
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #14 Skrevet 25. oktober 2022 Når barna her blir matleie lager vi grove vafler, horn med ost og skinke eller lapper/sveler. Anonymkode: a36b9...87e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #15 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hun spiser mer til lunsj og til fruktmåltidet sier de. Jeg har egentlig ikke sett på det som noe problem at hun spiser lite frokost, men barnehagen har kommentert at hun ikke liker matpakkene. Synes det er litt rart, for det er jo den samme maten som hun liker hjemme når hun får kveldsmat eller mellommåltider. Får kanskje prøve med noen kjeks igjen ja. Det fikk hun noen av i matpakken før og det likte hun men jeg var usikker på om bhg godtok det (bokstavkjeks). ts Anonymkode: 5b4a6...b8d Vi har litt samme greien med vår 4-åring. Han nekter å spise lunsjen de får servert i bhg - som er helt dønn vanlig skivelunsj med pålegg, akkurat samme pålegget vi har hjemme, som han gobler ned da.. Og bhg klager på at han spiser jo ikke, og er sååååå bekymret.. Hjemme er vi der at han får spise det han får servert, eller så får han gå sulten. Så vi irriterer oss litt over at bhg lager problemer av dette - han liker maten, han velger bare selv å ikke spise den, og det får da være hans problem om han er sulten. Så om du egentlig ikke synes det er noe problem, er du nødt til å gjøre noe? Kan du kanskje bare si til bhg at hun selv velger hva hun vil spise, og at hun spiser slik mat hjemme? Det er ikke maten det er noe galt med. For å komme med noen tips til det du spør om: Vi har ofte grove lapper, grove vafler, grove scones, o.l. som ungene har vært med å lage selv. Kokt egg kan fint ligge i romtemp, pasta er det litt verre med. Anonymkode: c3920...9c2 1
Embla Othea Skrevet 25. oktober 2022 #16 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Vi bestiller på foodora til våre. De sykler innom med noe fra konditori eller sushi når barna har lunsj. Anonymkode: d73a7...8b6 For en luksus! 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #17 Skrevet 25. oktober 2022 Jeg har også en skikkelig småspist og kresen liten type. Prøvde alt mulig i sommer for å få han til å spise. Ikke lett når han ikke liker verken blandet salat, lefser, taco, generellt kjøtt, omelett, egg osv🙄 Jo mer spenstig matpakken ble jo mindre spiste han. Nå er det matpakke bare 2 dager i uka, da er det enkelt, 3 skiver brød med ost og servelat. Litt agurk, paprika og tomat, men ikke nok til at han spiser seg mett på det alene. Erfaringen min er at jo mer rart å velge i, jo mindre spiser han. Enkel matpakke, så spiser han mer. Anonymkode: 13d9a...365 1 1
Embla Othea Skrevet 25. oktober 2022 #18 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 17.24): Min jente på 4 1/2 har alltid vært litt småspist og kresen på mat. Hittil har vi vekslet mellom vanlige grovbrødskiver, knekkebrød, polarbrød, omelett eller en sjelden gang pannekake. I tillegg er det alltid yoghurt + noe oppskjært frukt og grønnsaker i de små rommene i matboksen (den har ett stort og to små rom). Hun har alltid spist litt, men i det siste blitt veldig matlei uansett hva jeg foreslår. Nå har jeg gått tom for nye ideer. Noen som har forslag til hva annet jeg kan prøve? Har vurdert kokt egg og pastaskruer i de små rommene, men det skal vel ikke ligge lenge i romtemperatur? Barnehagen har ikke kjøleskap til oppbevaring av matboksene. Blir takknemmelig for tips! Anonymkode: 5b4a6...b8d Fylte horn Wraps Kyllingsalat Avokado med egg Grove vafler Grove pannekaker Tomatsuppe (posesuppe som kan varmes opp i barnehagen)
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #19 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vi bestiller på foodora til våre. De sykler innom med noe fra konditori eller sushi når barna har lunsj. Anonymkode: d73a7...8b6 Hahaha Anonymkode: 09a44...b90
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #20 Skrevet 25. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 21.30): Er hun sulten, spiser hum. Gi henne noe som hun liker greit nok, og slutt med dullingen. Anonymkode: 0c996...a2c haha om det bare var så enkelt. Mange barn kutter fint ut lunsjen og blir slappe og sure hvis maten ikke frister. Har selv en som ikke drakk . Sendte kun med vann, og aldri saft. Hun ble tørst men det hendte hun gikk hele dagen uten å drikke. Anonymkode: a3a2d...850
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå