AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #1 Skrevet 23. oktober 2022 Jeg er bekymret for en av min sønns beste kompiser gjennom nesten hele barndommen. Denne gutten har vært mye hos oss, på overnattinger, på hytteturer, på utenlandsferier. Så kjenner ham godt. Snill og god gutt. Aldri vært noe problemer med ham. Han har gjort det helt greit på skolen i alle år, men da skolen mer eller mindre stengte under pandemien begynte han å sakke etterut. Som VGS-elever ble de overlatt til seg selv i veldig stor grad. Flere av de andre ungdommene laget seg små kollokviegrupper sånn at de slapp å sitte helt alene, men denne gutten valgte visstnok å ikke delta i noe slikt. Han ville heller bruke tiden sin på gaming. Men han ble med gutta på trening, og når guttegjengen ville ha han med på fest så ble han med med godt humør. Jeg husker at noen av kompisene klaget over at han var litt lat med skolen, og helst bare ville game. Jeg spurte dem om de trodde at han hadde det bra, og da var de tydelige på at han ikke virket deprimert eller noe sånt, men at han bare synes gaming er mer gøy enn skole. Jeg syntes heller ikke han virker noe nedstemt, men jeg kan jo ikke vite sikkert. Han gikk ut av VGS med 2-ere og IV. Voldsom endring fra da han gikk ut av ungdomsskolen og hadde mest 4-ere. Han sa selv at det var pga "null skole gjennom hele Koronaen". Jeg vet at de fikk veldig lite undervisning, men de fikk noe oppfølging over nett pluss at de i noen korte perioder var på skolen nesten som vanlig. Så at det var "null skole" er jeg ikke enig i, men jeg ser absolutt at VGS har vært uvanlig krevende for disse ungdommene. Så til poenget. Nå er det over et år siden de gikk ut av VGS, men han kommer seg ikke videre i livet. I fjor var det en del som tok opp fag og fortsatt bodde hjemme, så da hang han med dem på kveldene. Men nå er de fleste flyttet og har begynt å studere nå i høst, så nå er han nesten den eneste fra studiespes som er igjen her. Han vil ikke ta opp fag, og han vil ikke jobbe. Han har fått jobbtilbud fra faren til en av de andre gutta i gjengen men takket nei og sa han heller ville game. Dette var et godt jobbtilbud, med god lønn og muligheter (til ufaglært jobb å være). Så når han takker nei synes jeg det er bekymringsfullt. Sønnen min og de andre gutta i gjengen sier han bare er lat og at livet hans er for behagelig til at han gidder å gjøre noe. Moren lager mat til ham, vasker klærne hans, tar alt husarbeidet, gir ham penger, kjøper inn godteri og legger til rette for at han ikke trenger å løfte en finger. Det virker ikke som om han har noen planer for livet sitt. Jeg blir veldig bekymret. Selv hvis han ikke er deprimert fra før så må han da bli det av å sove til langt på dag og så sitte i kjelleren hele dagen og game og nesten ikke se dagslys, og ikke gjøre noe nytte for seg, ikke tjene egne penger og ikke gjøre noe med livet sitt. Dere her inne vil sikkert si at jeg ikke skal stikke nesen min borti andres liv og at han er myndig så han kan selv bestemme over sitt liv. Men jeg er oppriktig bekymret. Som sagt er dette en gutt jeg har kjent nesten hele livet hans, og han er en veldig god gutt. Jeg kunne ønske jeg kunne hjelpe ham på noe vis, men jeg vet ikke hvordan. Synes det er vondt og trist at han sløser bort ungdomstiden sin. Anonymkode: 3e2a0...845 3 7
Perle Skrevet 23. oktober 2022 #2 Skrevet 23. oktober 2022 (endret) Han er ingen ungdom eller en "gutt", han er voksen mann, hvis også var myndig da denne "pandemien" startet. Trist og leit for foreldrene hans. -Å ha en voksen funksjonsfrisk, sönn som spiller dataspill istedet for og forsörge seg selv.. Endret 23. oktober 2022 av Perle 12 3
GammelKaktus Skrevet 23. oktober 2022 #3 Skrevet 23. oktober 2022 Dårlig gjort av mora da å ikke forberede han på voksenlivet... Hadde blitt fly forbanna om sønnen min ble sittende hjemme uten å gjøre noe når han til og med hadde fått et jobbtilbud rett i fanget. Skal man ikke gå på skole så må man jobbe, så enkelt er det. Men kjenner du gutten så kjenner du vel mora godt nok til at du kan ta en telefon og høre hva hun tenker. Hadde vært alvorlig bekymret om barnet mitt ble sittende hjemme som en tulling. Selv om jeg har forståelse for at korona ikke har vært lett for ungdommen så skal ikke foreldrene legge opp til at ungdommen bare blir sittende hjemme når det er en haug med muligheter utenfor huset. Helt fint med gaming, men man kan ikke gjøre det livet ut døgnet rundt, det kan man drive med når man har gjort det man skal. Skulle nå mora bli fornærmet over at du tar det opp så trigger kanskje det noe i henne som gjør at hun får fingeren ut og får puttet litt motivasjon i gutten sin. 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #4 Skrevet 23. oktober 2022 Foreslå at han kan begynne med streaming? Anonymkode: c4ca9...f80 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #5 Skrevet 23. oktober 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Foreslå at han kan begynne med streaming? Anonymkode: c4ca9...f80 Det gjør han allerede, for alt det disse fordomsfulle menneskene vet. Anonymkode: a0d85...6e0 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #6 Skrevet 23. oktober 2022 Velkommen til Nav. Det er vi som ender opp med å hjelpe dem videre i livet. Få gamere kan data programmering = null sjanse for jobb. Ekstremt få gamere kan leve av det. Noen kompetanse får de ut av det men... Man må kjøre på med fagbrev / bachelor nå til dags. Selv bachelor begynner å gå ut av dato. Kommer aldri til å møte en gamer som kan leve av det. Sier seg litt selv. Men han er fortsatt ung. Ting kan skje på den eller andre måten. Anonymkode: d3ab7...6d5 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #7 Skrevet 23. oktober 2022 Ikke alle er interessert i arbeidslivet, godta det. Anonymkode: fea2a...c58 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #8 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg er bekymret for en av min sønns beste kompiser gjennom nesten hele barndommen. Denne gutten har vært mye hos oss, på overnattinger, på hytteturer, på utenlandsferier. Så kjenner ham godt. Snill og god gutt. Aldri vært noe problemer med ham. Han har gjort det helt greit på skolen i alle år, men da skolen mer eller mindre stengte under pandemien begynte han å sakke etterut. Som VGS-elever ble de overlatt til seg selv i veldig stor grad. Flere av de andre ungdommene laget seg små kollokviegrupper sånn at de slapp å sitte helt alene, men denne gutten valgte visstnok å ikke delta i noe slikt. Han ville heller bruke tiden sin på gaming. Men han ble med gutta på trening, og når guttegjengen ville ha han med på fest så ble han med med godt humør. Jeg husker at noen av kompisene klaget over at han var litt lat med skolen, og helst bare ville game. Jeg spurte dem om de trodde at han hadde det bra, og da var de tydelige på at han ikke virket deprimert eller noe sånt, men at han bare synes gaming er mer gøy enn skole. Jeg syntes heller ikke han virker noe nedstemt, men jeg kan jo ikke vite sikkert. Han gikk ut av VGS med 2-ere og IV. Voldsom endring fra da han gikk ut av ungdomsskolen og hadde mest 4-ere. Han sa selv at det var pga "null skole gjennom hele Koronaen". Jeg vet at de fikk veldig lite undervisning, men de fikk noe oppfølging over nett pluss at de i noen korte perioder var på skolen nesten som vanlig. Så at det var "null skole" er jeg ikke enig i, men jeg ser absolutt at VGS har vært uvanlig krevende for disse ungdommene. Så til poenget. Nå er det over et år siden de gikk ut av VGS, men han kommer seg ikke videre i livet. I fjor var det en del som tok opp fag og fortsatt bodde hjemme, så da hang han med dem på kveldene. Men nå er de fleste flyttet og har begynt å studere nå i høst, så nå er han nesten den eneste fra studiespes som er igjen her. Han vil ikke ta opp fag, og han vil ikke jobbe. Han har fått jobbtilbud fra faren til en av de andre gutta i gjengen men takket nei og sa han heller ville game. Dette var et godt jobbtilbud, med god lønn og muligheter (til ufaglært jobb å være). Så når han takker nei synes jeg det er bekymringsfullt. Sønnen min og de andre gutta i gjengen sier han bare er lat og at livet hans er for behagelig til at han gidder å gjøre noe. Moren lager mat til ham, vasker klærne hans, tar alt husarbeidet, gir ham penger, kjøper inn godteri og legger til rette for at han ikke trenger å løfte en finger. Det virker ikke som om han har noen planer for livet sitt. Jeg blir veldig bekymret. Selv hvis han ikke er deprimert fra før så må han da bli det av å sove til langt på dag og så sitte i kjelleren hele dagen og game og nesten ikke se dagslys, og ikke gjøre noe nytte for seg, ikke tjene egne penger og ikke gjøre noe med livet sitt. Dere her inne vil sikkert si at jeg ikke skal stikke nesen min borti andres liv og at han er myndig så han kan selv bestemme over sitt liv. Men jeg er oppriktig bekymret. Som sagt er dette en gutt jeg har kjent nesten hele livet hans, og han er en veldig god gutt. Jeg kunne ønske jeg kunne hjelpe ham på noe vis, men jeg vet ikke hvordan. Synes det er vondt og trist at han sløser bort ungdomstiden sin. Anonymkode: 3e2a0...845 Det er moren som burde få tyn. Hun LAR han jo sitte å game uten å tjene en krone. De fleste ville vel gamet og fått alt ferdigservert om det var et alternativ. Hun burde sette krav og hva han ut om han ikke innfrir. Da må han gjøre noe. Da blir det mer ubehagelig å ikke gjøre noe enn å gjøre noe. Anonymkode: 1438a...b4f 2 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #9 Skrevet 23. oktober 2022 Perle skrev (30 minutter siden): Han er ingen ungdom eller en "gutt", han er voksen mann, hvis også var myndig da denne "pandemien" startet. Trist og leit for foreldrene hans -Å ha en voksen funksjonsfrisk sönn som spiller dataspill istedet for å forsörge seg selv. Nei, dette er jo deres skyld som muliggjør gamingen. Slett ikke synd på dem. Hvis de skal vente på at han får lyst til å jobbe fremfor å bare få pengene så kan det hende de må vente en livstid. Anonymkode: 1438a...b4f 5 1
GammelKaktus Skrevet 23. oktober 2022 #10 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ikke alle er interessert i arbeidslivet, godta det. Anonymkode: fea2a...c58 Da er det nå vår jobb som foreldre og samfunn og motivere de for det da. Har man ikke penger så kommer man ingen vei og skal man få tak i penger så må man har en ok utdanning og en jobb. Er få som kan leve av et talent eller gaming liksom... Herlighet. 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #11 Skrevet 23. oktober 2022 Det er vel ikke så mye du kan gjøre. Det er jo foreldrene som må begynne å kreve noe av han. Hvis han ikke vil gå på skolen må han jobbe. Vil han ikke jobbe må han ta kontakt med Nav. Det er den eneste måten for at han skal forstå alvoret i situasjonen sin. Foreldrene syr jo voldsomme puter under armene hans, veldig synd for livet hans blir tøft etter hvert. Men du får ikke gjort så mye, men flott at du ønsker å hjelpe. Anonymkode: 2cc19...712 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #12 Skrevet 23. oktober 2022 Han er 20 år gammel så jeg syns du krisemaksimerer. La han finne ut av ting. Anonymkode: 2ea42...623 2
Silva Pluvialis Skrevet 23. oktober 2022 #13 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ikke alle er interessert i arbeidslivet, godta det. Anonymkode: fea2a...c58 Hvordan skal han forsørge seg selv da hvis det ikke er gjennom studier eller jobb? Skal han som funksjonsfrisk ung voksen få lov til å bare daffe rundt, uten videre plan? Gå på NAV, bare fordi han ikke gidder å jobbe? 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #14 Skrevet 23. oktober 2022 Tvillingsjel skrev (53 minutter siden): Hvordan skal han forsørge seg selv da hvis det ikke er gjennom studier eller jobb? Skal han som funksjonsfrisk ung voksen få lov til å bare daffe rundt, uten videre plan? Gå på NAV, bare fordi han ikke gidder å jobbe? Hva hvis han ikke kan jobbe? Kan jo være han mangler arbeidsevne. Du som beskytter uføre hele tiden Anonymkode: 7d071...f88
Silva Pluvialis Skrevet 23. oktober 2022 #15 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva hvis han ikke kan jobbe? Kan jo være han mangler arbeidsevne. Du som beskytter uføre hele tiden Anonymkode: 7d071...f88 Er han syk stiller selvsagt saken seg annerledes. Er han frisk bør han jobbe eller studere. 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #16 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Velkommen til Nav. Det er vi som ender opp med å hjelpe dem videre i livet. Få gamere kan data programmering = null sjanse for jobb. Ekstremt få gamere kan leve av det. Noen kompetanse får de ut av det men... Man må kjøre på med fagbrev / bachelor nå til dags. Selv bachelor begynner å gå ut av dato. Kommer aldri til å møte en gamer som kan leve av det. Sier seg litt selv. Men han er fortsatt ung. Ting kan skje på den eller andre måten. Anonymkode: d3ab7...6d5 Mange kunnskapsløse mennesker her ser jeg. Å leve av streaming er det mange som gjør i dag, bare sjekk Twitch.tv. Man må ikke ha mange tusen følgere før man fint kan tjene mellom 20.000 - 50.000 kr i mnd. Men da må man selvfølgelig ha et bra content. Så lenge man er Twitch Affiliate kan man tjene penger. Varlem (22,5 k følgere), Msvosch (16,2 k følgere), RefluxEUW (5,5 k følgere), Eastahh (35,3 k følgere) og Pondernstream (43,8 k følgere) er bare få norske streamere som lever av det i dag. Å leve av kun gaming er selvsagt vanskeligere, men streamere man i tillegg - så er det gode penger tjent. I tillegg til at de har sponsorer. De fleste som lever av streaming, går over til underholdning eller e-sport bransjen. Jeg tror ikke mange er klar over hvor stor disse bransjene begynner å bli nå. Det er snakk om millionklassen for noen. Det finnes folk på Twitch som lever av å lage ASMR lyder eller fyllestreams, og det sier ganske mye av hvor lite det kreves for å tjene penger. Men jeg er enig i at det er lurt å ha en utdanning i bakhånd. Anonymkode: 06492...56d 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #17 Skrevet 23. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Velkommen til Nav. Det er vi som ender opp med å hjelpe dem videre i livet. Få gamere kan data programmering = null sjanse for jobb. Ekstremt få gamere kan leve av det. Noen kompetanse får de ut av det men... Man må kjøre på med fagbrev / bachelor nå til dags. Selv bachelor begynner å gå ut av dato. Kommer aldri til å møte en gamer som kan leve av det. Sier seg litt selv. Men han er fortsatt ung. Ting kan skje på den eller andre måten. Anonymkode: d3ab7...6d5 Det er flere som lever av å game. For eks Ørjan Larsen. Anonymkode: c4ca9...f80
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #18 Skrevet 23. oktober 2022 Jeg skjønner at du blir bekymret når det gjelder en ung mann du har kjent hele hans liv. Men det er dessverre ingenting du kan gjøre, når ikke hans egne pårørende gjør det, som foreldrene. Synd, men sant. Det er bare å håpe at han "våkner opp" en dag og innser at livet er i ferd med å gå han hus forbi, og at skal det bli noe av han, må han få seg en utdannelse - og da helst innenfor noe som interesserer han. Har selv en sønn som gamer mye, men han er ingen ekspert på programmering og å lage spillene av den grunn. Han er forbruker av, ingen ekspert, på dataspill. Anonymkode: 9a51b...c5b 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #19 Skrevet 23. oktober 2022 Det går faktisk bra med de fleste gamere, tro det eller ei. Har en sønn som gamet mye hele ungdomstiden, og han var eldre enn denne mannen før han trappet ned på spillingen til fordel for jobb og andre ting. Flere av hans venner hadde det på samme måte, de har klart seg fint. Anonymkode: 70b17...3f5 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2022 #20 Skrevet 25. oktober 2022 TS her. Takk for svar alle sammen. Skjønner jo at det er ganske lite jeg kan få gjort, men kunne så inderlig ønske jeg kunne hjelpe ham på noe vis. Smådytte litt i riktig retning. Jeg er engstelig for konsekvensene på lang sikt, hva gjør det med en ung mann å være avhengig av foreldrene økonomisk? Og hva gjør det med ham når han mangler normale sosiale arenaer (skole/jobb)? Ja, det er bare 1,5 år siden han var ferdig på VGS og han kan jo begynne å jobbe eller ta utdanning senere, men jeg er engstelig for at terskelen blir høyere og høyere jo lenger han venter. Jeg synes han fortjener et bedre liv enn å sitte i en mørk kjeller og ikke gjør det grann nyttig mens mamma vasker underbuksene hans og serverer ham middag. Anonymkode: 3e2a0...845 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå