Gå til innhold

Flatt tak på hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen ulemper eller fordeler med flatt tak på ett hus i Norge?

Anonymkode: 2951d...d69

Skrevet

Kommer an på hvor du bor. Bor på Vestlandet og naboene hadde flatt tak i alle år, i fjor byttet de til vanlig og var sjeleglade. Han sa han hadde fått nok av vann som ble liggende og derav slitasjeskader med fukt, snø, osv. 

Anonymkode: ac3e5...e4b

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Flatt tak gir større sjanse for vannansamlinger som fryser og fører til vannlekkasjer, så litt helling er det beste da vi bor i ett fuktig land. 

Arbeidsplassen min er i ett bygg med flatt tak, vært mye jobbing der for å finne og tette lekkasjer. Samt at måker ser på det som en velegnet reirplass, og har de først lagt egg så har du ikke lov å fjerne de da de er fredet.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Virker som de fleste hus med flatt tak faktisk har en liten helning på taket. Da slipper man problemet med vannsamling på takflaten.

Men om man velger flatt tak eller saltak handler mye om resten av huset. Kan bli skikkelig stilkræsj om man setter saltak på en funkisklump i betong. Og motsatt 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Er det noen ulemper eller fordeler med flatt tak på ett hus i Norge?

Anonymkode: 2951d...d69

Må si jeg sliter med å komme på fordeler annet enn enklere tilgang. 

• Liker 1
Skrevet

I Norge har vi ikke klima til flatt tak på hus. Svært mange nybygg no har flatt tak, takvindu osv. Det er ikke snakk OM det kommer til å bli lekkasje, men NÅR. Til og med snekkere rister på hodet over hus de er med på å sette opp pga flate tak. 

Anonymkode: 856a6...bf5

• Liker 3
Skrevet
newman01 skrev (2 timer siden):

Virker som de fleste hus med flatt tak faktisk har en liten helning på taket. Da slipper man problemet med vannsamling på takflaten.

Men om man velger flatt tak eller saltak handler mye om resten av huset. Kan bli skikkelig stilkræsj om man setter saltak på en funkisklump i betong. Og motsatt 

Flatt tak skal vel ha helning for å bringe vann ned og bort fra bygningen.

Fordeler med flatt tak kan være rent estetiske, noen synes det er pent med flatt tak. Man kan ha høy takhøyde, store vinduer og et skikkelig funkishus. Takterrasse er mulig i noen områder. Slipper å styre med takstein, og sedumtak er både mulig og lurt.

Personlig ville jeg ikke valgt flatt tak fremfor saltak, men jeg klarer likevel å se fordeler. 

Anonymkode: a96ba...27b

Skrevet

Som håndverker, så ville jeg aldri hatt et hus med flatt tak selv. 

• Liker 1
Skrevet

Flatt tak er genialt innvendig for å slippe skråtak. Har hus med flatt tak, det har ikke hatt lekkasjer eller problemer siden det ble bygget på 60-tallet. 

Anonymkode: 15ae2...576

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flatt tak er genialt innvendig for å slippe skråtak. Har hus med flatt tak, det har ikke hatt lekkasjer eller problemer siden det ble bygget på 60-tallet. 

Anonymkode: 15ae2...576

Skulle til å si det selv også, jeg har ikke flatt tak, men er på husjakt - og gud så mange hus som har soverom med skråtak i ymse varianter. Det slipper man vel med flatt tak! (Noen hus, inkludert mitt, har saltak men ikke skråtak innvendig - men det er overveldende mange av husene her i byen som har de jævligste skråtak inne.)

En fordel med saltak et at det ofte er lagringsplass på loftet - ja, om det ikke er voldsomme skråtak da.. 

Nå trenger det ikke å være store ulemper med skråtak heller, altså, men jeg synes ulempene kommer frem så fort man har tenkt å bruke rommene som noe annet enn rene soverom. Selvsagt verre jo lenger ned på veggen det går. 

Anonymkode: 51fc1...b01

Skrevet

Fra mitt ståsted er det to ulemper, den ene er større fare for lekkasje og den andre er at flatt tak (og da spesielt funkishus med fnat tak) er grusomt stygt.

Anonymkode: a32f3...95a

Skrevet

Som byggingeniør bosatt på Vestlandet velger jeg saltak eller til nød pulttak. 

Anonymkode: 238b0...a38

• Liker 1
Skrevet
newman01 skrev (14 timer siden):

Alt opptil noen få grader, tror kanskje det var seks, regner som flate tak. Flate tak som isoleres med fallisolasjon har vanligvis et fall på 1 cm per 40 cm.

Anonymkode: 93487...819

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skulle til å si det selv også, jeg har ikke flatt tak, men er på husjakt - og gud så mange hus som har soverom med skråtak i ymse varianter. Det slipper man vel med flatt tak! (Noen hus, inkludert mitt, har saltak men ikke skråtak innvendig - men det er overveldende mange av husene her i byen som har de jævligste skråtak inne.)

En fordel med saltak et at det ofte er lagringsplass på loftet - ja, om det ikke er voldsomme skråtak da.. 

Nå trenger det ikke å være store ulemper med skråtak heller, altså, men jeg synes ulempene kommer frem så fort man har tenkt å bruke rommene som noe annet enn rene soverom. Selvsagt verre jo lenger ned på veggen det går. 

Anonymkode: 51fc1...b01

Dette argumentet synes jeg er litt rart. Selv om man har saltak, må man ikke ha knevegger. Maks tillatt gesims er stort sett der taket starter på flatt tak, og der skråtaket begynner på saltak.  Jeg synes ikke man kan sammenligne hus med flatt tak som har to fulle etasjer, med hus med flatt tak som har knevegger i andre etasje. Det må jo sammenlignes med hus som har full andre etasje og skråtak som starter der taket normalt starter . Altså dette: 

1697A254-FEEF-45B8-94DF-EEFB68EF4E93.thumb.jpeg.bbd56d920a34a114ed7ed6db10420dba.jpeg
Akkurat dette er kanskje et litt dårlig eksempel, for det ser ut som taket går lavere i rommet ved siden. Men poenget er at skråtak/saltak ikke må gi halve etasjer, man kan fint ha en full etasje og saltak på toppen. Og det er nesten det man må sammenligne hus med to etasjer og flatt tak med. 

• Liker 2
Skrevet

Vi har flatt tak og en ulempe er at flate tak er attraktivt for måker å legge egg på. 🙈 Hatt måkebarnehage to år på rad nå og det bråker! 😆 Man kan gjøre tiltak men ikke alltid det funker.

Fordel er at det er lett å komme til på taket, lettere å møblere inne og vi slipper skråvegger. Selv om jeg syntes saltak ser koseligere ut er det litt upraktisk. Det hjelper ikke som over her sier at man kan unngå skråvegger når man bygger selv når de aller fleste kjøper ferdigbygde hus. Og da er det som regel skråvegger i andre etasje ved saltak. 

Anonymkode: 05e03...d94

Skrevet

Jeg jobbet en periode med forsikring og der måtte vi huke av for om det var flatt tak. For da ble forsikringen dyrere pga risiko

Anonymkode: 48d58...565

• Liker 2
Skrevet

Vi bor i rekkehus med flatt tak. Her har vi ingen problemer med måker som legger egg på takene. Og siden byggeår er takene skiftet også.

For oss er det luksus å slippe skråtak inne.

Anonymkode: 540a4...f28

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har flatt tak og en ulempe er at flate tak er attraktivt for måker å legge egg på. 🙈 Hatt måkebarnehage to år på rad nå og det bråker! 😆 Man kan gjøre tiltak men ikke alltid det funker.

Fordel er at det er lett å komme til på taket, lettere å møblere inne og vi slipper skråvegger. Selv om jeg syntes saltak ser koseligere ut er det litt upraktisk. Det hjelper ikke som over her sier at man kan unngå skråvegger når man bygger selv når de aller fleste kjøper ferdigbygde hus. Og da er det som regel skråvegger i andre etasje ved saltak. 

Anonymkode: 05e03...d94

Er det sant at de fleste ferdigbygde hus har skråvegger i andre etasje? Det visste jeg ikke. Vi bygger selv hus med saltak nå, og selvfølgelig ikke skråtak i andre etasje.

Om det er tilsynelatende to like hus i omfang, men hvor det ene har saltak og skråvegger i andre etasjer – så er jo dette huset mye mindre enn det med flatt tak. Man regner ikke bruksareal i flaten under skråtak (med visse presiseringer).

Så sammenligningen blir helt rar om man skal sammenligne et hus med to fulle etasjer og si at det har bedre utnyttelse enn et hus med en og en halv etasje og saltak. Det er jo selvsagt at et større hus har større utnyttelse, og det har ingenting med takformen å gjøre, men at andre etasje ikke er en full etasje. 

Skrevet

Flatt tak gir dyrere forsikring, det er det sikkert en grunn til.

Selv har vi pulttak, og kan ikke si at det innvendige skråtaket plager oss. Det er 2,50 takhøyde på ene siden og 4 meter på andre siden, det kommer ikke i veien for noe, og det er nydelig å ha 3,5 meter høye vinduer,

Tidligere hadde vi to fulle etasjer med saltak og åpen himling. 4 meter på det høyeste der også. Vi hadde vinduer i mønet, som på bildet over her. Veldig pent, men skikkelig håpløst i forhold til solskjerming.

Anonymkode: 180ce...bf5

Skrevet

En positiv ting med flatt tak er at man kan bygge takterasse, der man som regel får bedre utsikt og bedre solforhold. 

Anonymkode: 72d5e...a57

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...