Gå til innhold

Helsefagarbeider som privatist - noen som har lest og tatt eksamener på egenhånd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg nærmer meg slutten av 20 årene og har veldig lyst på fagbrev som helsefagarbeider. Jeg har generell studiekompetanse (tatt som privatist) så jeg kvalifiserer meg ikke til voksenopplæring. Så det jeg lurer på er om noen der ute har lest seg opp til eksamener til helsefag vg1 og vg2 på egenhånd? Og hvordan dere gjorde det? Hvilke bøker leste dere slik at alle kompetansemål ble nådd?😊

All erfaring og tips taes i mot med stor takk😊

Anonymkode: 9ad35...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessert i å vite det jeg å. Kunne tenkt meg en deltids/tilkallingsobb i helsevesenet, som en avveksling fra kontorjobb.

Mange sier slike jobber blir kasta etter deg , men er ikke min erfaring 

Anonymkode: cb9e4...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsefagarbeider er et praktisk yrke. Mye at det som blir spurt etter på eksamen er vanskelig å svare på hvis en ikke jobber innen yrket. Jobber du i helsevesen? For da stiller det seg annerledes. Det er jo ikke verre enn å prøve å lese og ta eksamen, stryker du så kan du ta den på nytt. Men den praktiske delen av eksamen er umulig å klare ved bare å lese.

Anonymkode: 2137c...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Interessert i å vite det jeg å. Kunne tenkt meg en deltids/tilkallingsobb i helsevesenet, som en avveksling fra kontorjobb.

Mange sier slike jobber blir kasta etter deg , men er ikke min erfaring 

Anonymkode: cb9e4...92d

Du kan jobbe som pleiemedarbeider ("assistent"). Det krever ingen utdannelse, og sykehjemsledere er ekstremt glad i å ansette dem på 0%-stillingskontrakter da de har så og si ingen rettigheter og er billige i drift.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esmer skrev (På 23.10.2022 den 22.17):

Du kan jobbe som pleiemedarbeider ("assistent"). Det krever ingen utdannelse, og sykehjemsledere er ekstremt glad i å ansette dem på 0%-stillingskontrakter da de har så og si ingen rettigheter og er billige i drift.

Vil absolutt ikke anbefale det, om du ønsker å tjene nok penger! Vikarlivet som pleieassistent er veldig uforutsigbart.

Men til spørsmålet: Jeg har gjort det på egen hånd, og vil anbefale K2 nettstudier, som fokuserer mye på eksamen og oppsett, samt sykdomslære og "basics". Man leser og lager notater selv. Men det hjalp meg mye og jeg gjorde det bra på alle eksamener😊 Jobber nå opp nok timer til å kunne ta fagprøve.

Anonymkode: 1310e...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får jobb som pleieassistent i en liten helgestilling f.eks kan jobben «sponse» fagbrevet på deg. Du må ha 5000 timer ca og ta teori osv. ca 5 år i 100% stilling 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler å søke en liten helgestilling i kommunal h.tjeneste. Arb.plassen kan melde deg opp til «fagbrev på jobb». Da sparer du mye tid 

Anonymkode: 92f53...c34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg veldig å bare søke deg på voksenopplæring! Jeg er også i slutten av 20 årene har brukt opp alle årene mine på vgs med ungdomsrett og har heller ikke rett på voksenrett. Men fikk fortsatt plass på vg3 som jeg søkte. En venninne går helsefagarbeider voksenopplæring nå (alle vgs årene) og i hennes klasse var det mange som sluttet etter noen uker, og da blir det ledige plasser for oss som ikke har noe rett til skoleplass.

Anonymkode: 0d750...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Anbefaler deg veldig å bare søke deg på voksenopplæring! Jeg er også i slutten av 20 årene har brukt opp alle årene mine på vgs med ungdomsrett og har heller ikke rett på voksenrett. Men fikk fortsatt plass på vg3 som jeg søkte. En venninne går helsefagarbeider voksenopplæring nå (alle vgs årene) og i hennes klasse var det mange som sluttet etter noen uker, og da blir det ledige plasser for oss som ikke har noe rett til skoleplass.

Anonymkode: 0d750...cbc

Ville bare tipse om dette jeg også. Selv om du egentlig ikke har rett på det, så kan det likevel hende du får plass. Jeg gikk voksenopplæring, og jeg må virkelig si det var verdt det. Vi var heller ikke fulle klasser, og en del falt av relativt tidlig i året. Jeg hadde rett til det da. Men etter at jeg hadde fullført, bestemte jeg meg for å ta fysikk og matematikk, og det hadde jeg egentlig ikke rett på. Jeg fikk likevel plass, da det ikke var fulle klasser. Så det kan være verdt et forsøk å søke. :)

Anonymkode: 58e3f...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok helsefag vg1 som privatist. Det var enkelt, leste gjennom boka en gang og fikk 4, 5, 6 og 6. Jeg var absolutt ingen stjernetudent i mine yngre dager, så har nok en del med modenhet og erfaringer å gjøre. Skulle ta ambulansefag Vg2, men så skjedde det så mye i livet mitt med flytting og slikt at jeg aldri fikk fingeren ut. 

Nå har jeg en del erfaring fra arbeidslivet og høyere utdanning fra før, så godt mulig du må jobbe litt mer med fagene, men de er helt overkommelige. 

Anonymkode: e3a53...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...