Gå til innhold

B12 vitaminer på resept etter normale verdier på nye blodprøver ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt mangel ? Måtte du fortsette på medisinen videre? Jeg vet ikke hvor lenge jeg skal bruke den, men hadde normale verdier av B12 på siste blodprøve. Jeg har fortsatt resept på den. Har ikke fått beskjed om å slutte. Noen som vet ? 

Jeg hadde mangel i april, men bør jeg gå på den videre for å sikre nok vit b12. Legen har bare sagt inntil videre men ingenting om når jeg skal slutte. Har heller ingen nye timer for kontroll ..

Anonymkode: 24b5e...3de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du hvorfor den er lav (er det utredet)? 

Jeg ble aldri utredet, men den blir lav om jeg ikke tar tilskudd, så.. 

Anonymkode: e5ce1...d10

Skrevet

Spørs vel hvorfor du har (hatt) lave verdier. Jeg må f.eks. ta tilskudd resten av livet. 

Anonymkode: dcfff...de3

Skrevet

Snakk med legen din, så får du et ordentlig svar. Da slipper du å være usikker på hva som er riktig eller galt. 😊Da slipper du også å få for høye verdier, som heller ikke er bra.

Skrevet

Kommer jo helt an på hvorfor du har hatt mangel. Spiser du rødt kjøtt og/eller fet fisk regelmessig, og har mangel? Eller er du vegeterianer/spiser dette for sjeldent, og derfor trenger tilskudd. Hvis du mangler når inntaket via kost burde være tilstrekkelig, så er det jo lurt å finne ut hvorfor du tar opp næringen dårlig. Probiotika (over tid) kan være hjelpsomt.

Hvis du ikke spiser særlig kjøtt eller fet fisk, så må du ta tilskudd hele tiden. Etter mange år som veganer så vet jeg også at verdiene på b12 ikke bør være i nedre del av referanseverdiene. 

Og jeg er enig med resten, ring legekontoret for å få svar. B-12 verdier dropper fort hvis kroppen ikke får det regelmessig over tid, så lurt å ta nye prøver for å holde det under oppsikt. 

Anonymkode: b92f1...0ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...