ms. Perfect Skrevet 23. oktober 2022 #41 Skrevet 23. oktober 2022 MiominMio skrev (14 minutter siden): Er jo forskjellige grader av Downs. Noen fungerer veldig bra og er skolerte. Vi har downs i aller nærmeste familie og h*n er ganske hardt rammet med dårlig språk etc, men bor i bofellesskap, sykler og klarer seg veldig fint. H*n har også venner med Downs og de fungerer igjen mye bedre og arbeider, har veldig godt språk og klarer seg generelt veldig bra. Det er forskjell her og som sagt. Og ingen med downs er evneveike- det er mye dybde der, men ikke alltid de får frem ordene på rett måte nødvendigvis. Nei, det er det ikke. Det er tre varianter av kromosomfeilen, men ingen grader av downs. Funksjonsnivået derimot, det varierer. Som ellers. Ingen, helt uavhengig av diagnose, har rett til høyere utdannelse i Norge. 6 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #42 Skrevet 23. oktober 2022 MiominMio skrev (10 minutter siden): Er jo forskjellige grader av Downs. Noen fungerer veldig bra og er skolerte. Vi har downs i aller nærmeste familie og h*n er ganske hardt rammet med dårlig språk etc, men bor i bofellesskap, sykler og klarer seg veldig fint. H*n har også venner med Downs og de fungerer igjen mye bedre og arbeider, har veldig godt språk og klarer seg generelt veldig bra. Det er forskjell her og som sagt. Og ingen med downs er evneveike- det er mye dybde der, men ikke alltid de får frem ordene på rett måte nødvendigvis. Arbeider de på en såkalt «vanlig» arbeidsplass på «vanlige» premisser, eller er det en variant av varig tilrettelagt arbeid (som det heter)? Og har noen av dem tatt videregående på vanlige premisser? Jeg har nemlig aldri møtt noen som deltar i det ordinære arbeidslivet, selv om de til og med bor alene (med hjelp). Ikke misforstå, det er flott at mange med Downs syndrom kan ha et godt liv og bidra i arbeidslivet på sine premisser. Det burde det vært flere muligheter for, for jeg vet de ofte vil jobbe mer enn de får muligheten til! Men det er jo en forskjell på dét, og fullføre et normalt utdanningsløp og søke jobber på ordinært vis. Vi kan ikke late som det er det samme. Ingen er uenig i at personer med Downs syndrom er ulike og har ulikt funksjonsnivå. Men de aller, aller fleste kan ikke ta bachelor, og det er ikke hverken rett ovenfor disse menneskene om vi snakker som om det er vanlig og noe vi kan forvente. Det er best for alle om vi er litt realistiske. Anonymkode: 827cd...647 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #43 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): De har et ekstra kromosom, og det er ulike typer downs. - det er stor forskjell på en forsinket utvikling og ingen utvikling. Det er også en foreldet sjargong å bruke "utviklingshemmet" om mennesker med utfordringer. Det bekrefter bare mitt opprinnelige innlegg. Anonymkode: 7ecdd...15d Utviklingshemmet er det riktige medisinske begrepet som brukes og skal brukes i dag. Både i akademia og i helsevesenet. Det du bekrefter her er at du uttaler deg veldig om noe du tydeligvis ikke har greie på. Anonymkode: caa61...c70 4 1
MiominMio Skrevet 23. oktober 2022 #44 Skrevet 23. oktober 2022 ms. Perfect skrev (8 minutter siden): Nei, det er det ikke. Det er tre varianter av kromosomfeilen, men ingen grader av downs. Funksjonsnivået derimot, det varierer. Som ellers. Ingen, helt uavhengig av diagnose, har rett til høyere utdannelse i Norge. Eh vel det blir veldig flisespikkeri dette, men jeg tror egentlig du forstod hva jeg mente med "forskjellige grader" det er de som er veldig hardt rammet og har mange plager og de som har det i en "mildere grad" . Snakker kun av egen erfaring hva vi har her og opplever.
ms. Perfect Skrevet 23. oktober 2022 #45 Skrevet 23. oktober 2022 MiominMio skrev (41 minutter siden): Eh vel det blir veldig flisespikkeri dette, men jeg tror egentlig du forstod hva jeg mente med "forskjellige grader" det er de som er veldig hardt rammet og har mange plager og de som har det i en "mildere grad" . Snakker kun av egen erfaring hva vi har her og opplever. Det er jeg litt usikker på, fordi jeg føler du fortsatt hevder at man kan ha downs i en mildere grad. Hvilket man ikke kan. Enten så har man, eller så har man ikke, downs syndrom. Ingen av dem er heller «hardt rammet» av downs. 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #46 Skrevet 23. oktober 2022 AnnePåLande skrev (5 timer siden): Har også jobbet med mennesker som har Downs syndrom. Noen av disse menneskene var i jobb i vernet bedrift og fungerte fint med hjelp og veiledning. Ingen av disse menneskene har fullført ordinær skolegang. Jeg vet om ei med downs som fullførte videregående og er i ordinær, full jobb. Men hun kunne naturligvis ikke vært i en hvilken som helst jobb. Jeg kjenner også en mann som er i ordinær jobb, men han fikk ikke jobben på normalt vis. Han startet i en bedrift i en tilrettelagt jobb (postomdeling), men viste seg å kunne ta på seg mer og mer omfattende oppgaver. Etterhvert fikk han en 20% ordinær stilling der for å kunne ta unna forefallende oppgaver (rydding, snømåking, ta imot varer, hente klær på renseri, ta telefonen, levere, hente og fordele post, handle inn og bestille til lunsj og møter, fylle på vann, pante flasker, koke kaffe, hente ting i arkivet...) og den stillingen økte gradvis og har nå vært 100% i over 10 år. Bedriften sier de ikke fatter hvordan de klarte seg uten ham før og at de er blitt langt mer effektive. Anonymkode: 38b68...a71
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #47 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Utviklingshemmet er det riktige medisinske begrepet som brukes og skal brukes i dag. Både i akademia og i helsevesenet. Det du bekrefter her er at du uttaler deg veldig om noe du tydeligvis ikke har greie på. Anonymkode: caa61...c70 Neida, bare vokst opp med det 😝 dust! Anonymkode: 7ecdd...15d
MiominMio Skrevet 23. oktober 2022 #48 Skrevet 23. oktober 2022 ms. Perfect skrev (20 minutter siden): Det er jeg litt usikker på, fordi jeg føler du fortsatt hevder at man kan ha downs i en mildere grad. Hvilket man ikke kan. Enten så har man, eller så har man ikke, downs syndrom. Ingen av dem er heller «hardt rammet» av downs. Om du møter litt forskjellige med downs vil du se at noen har et vesentlig dårlige språk, litt større problemer med å tilpasse seg, trenger mer assistanse og så har du dem som jeg og kjenner til som prater veldig bra og har god flyt i språk, fungerer veldig fint og kan ha en deltidsjobb. Jeg har da ikke sagt at man enten har det eller ei - nå må du slutte å legge ord i min munn her. Hva du mener er meg revnende likegyldig - jeg svarte TS og svarte ut fra egne erfaringer. Jeg er ferdig snakket nå jeg og så får du mene ditt og jeg mener mitt.
AnnePåLande Skrevet 23. oktober 2022 #49 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg vet om ei med downs som fullførte videregående og er i ordinær, full jobb. Men hun kunne naturligvis ikke vært i en hvilken som helst jobb. Jeg kjenner også en mann som er i ordinær jobb, men han fikk ikke jobben på normalt vis. Han startet i en bedrift i en tilrettelagt jobb (postomdeling), men viste seg å kunne ta på seg mer og mer omfattende oppgaver. Etterhvert fikk han en 20% ordinær stilling der for å kunne ta unna forefallende oppgaver (rydding, snømåking, ta imot varer, hente klær på renseri, ta telefonen, levere, hente og fordele post, handle inn og bestille til lunsj og møter, fylle på vann, pante flasker, koke kaffe, hente ting i arkivet...) og den stillingen økte gradvis og har nå vært 100% i over 10 år. Bedriften sier de ikke fatter hvordan de klarte seg uten ham før og at de er blitt langt mer effektive. Anonymkode: 38b68...a71 Hun ville ikke klart VGs om hun ikke hadde hatt spesialundervisning. Denne type elever må følges meget godt opp. Kanskje flere elever med Downs ville bestått VGs om politikerne hadde satset på skolen?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #50 Skrevet 23. oktober 2022 AnnePåLande skrev (1 minutt siden): Hun ville ikke klart VGs om hun ikke hadde hatt spesialundervisning. Denne type elever må følges meget godt opp. Kanskje flere elever med Downs ville bestått VGs om politikerne hadde satset på skolen? Hun hadde mye tilpasning på barneskolen og noe på ungdomsskolen. Videregående tok hun på ordinære vilkår. At hun har en mor som nok har gjort et temmelig omfattende stykke arbeid når det kommer til både leksehjelp, repetisjon og ekstraundervisning etter skoletid, er nå så. Foreldre som er en god faglig støtte kjenner jeg flere såkalt normaltfungerende som har også. Anonymkode: 38b68...a71
AnnePåLande Skrevet 23. oktober 2022 #51 Skrevet 23. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hun hadde mye tilpasning på barneskolen og noe på ungdomsskolen. Videregående tok hun på ordinære vilkår. At hun har en mor som nok har gjort et temmelig omfattende stykke arbeid når det kommer til både leksehjelp, repetisjon og ekstraundervisning etter skoletid, er nå så. Foreldre som er en god faglig støtte kjenner jeg flere såkalt normaltfungerende som har også. Anonymkode: 38b68...a71 Så flott og imponerende innsats. Det er ikke alle barn og unge som har foreldre som er like ressurssterke. Mennesker med Downs syndrom har utfordringer som normaltfungerende barn ikke har. Det er ikke vanlig at elever med Downs deltar i ordinær undervisning ved VGs og består. Hvilket studieprogram fullførte hun? Endret 23. oktober 2022 av AnnePåLande 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #52 Skrevet 23. oktober 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Det de sikter til er et eget utdanningsløp. I praksis har de ikke rett på høyere utdanning fordi de ikke kommer inn. Men de hadde fått studere hadde de kommet inn. Får håpe det kommer et eget tilbud for høyere utdanning for utviklingshemmede. Anonymkode: caa61...c70 Hvilket formål skulle det tjene egentlig? Anonymkode: ff6bb...a28 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #53 Skrevet 23. oktober 2022 Selvom mange med DS er selvfølgelig såpass utviklingshemmet at de ikke klarer seg alene, finnes det også en god del mennesker med Downs som virkelig har oppnådd ting i livet og fungerer veldig bra. Jeg er fristet til å tenke at et stort problem for mange (dvs av de som kunne fungert veldig bra til tross for DS), er at de er fra ung alder blitt plassert i en bås og ikke fått nok stimuli/støtte omgivelsene. I hvert fall historisk. Men forhåpentligvis er det i ferd med å forendre seg. https://www.werockthespectrumhoustonmemorial.com/down-syndrome-awareness-month-10-rockin-people-with-down-syndrome/ Anonymkode: 85a62...c7a 1
AnnePåLande Skrevet 23. oktober 2022 #54 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvilket formål skulle det tjene egentlig? Anonymkode: ff6bb...a28 At de skal være likestilte på lik linje som alle andre i samfunnet. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #55 Skrevet 23. oktober 2022 AnnePåLande skrev (40 minutter siden): Så flott og imponerende innsats. Det er ikke alle barn og unge som har foreldre som er like ressurssterke. Mennesker med Downs syndrom har utfordringer som normaltfungerende barn ikke har. Det er ikke vanlig at elever med Downs deltar i ordinær undervisning ved VGs og består. Hvilket studieprogram fullførte hun? Helse og sosial Anonymkode: 38b68...a71
AnnePåLande Skrevet 23. oktober 2022 #56 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helse og sosial Anonymkode: 38b68...a71 Ja, akkurat.. det var det jeg tenkte ser du. 1
ms. Perfect Skrevet 23. oktober 2022 #57 Skrevet 23. oktober 2022 MiominMio skrev (1 time siden): Om du møter litt forskjellige med downs vil du se at noen har et vesentlig dårlige språk, litt større problemer med å tilpasse seg, trenger mer assistanse og så har du dem som jeg og kjenner til som prater veldig bra og har god flyt i språk, fungerer veldig fint og kan ha en deltidsjobb. Jeg har da ikke sagt at man enten har det eller ei - nå må du slutte å legge ord i min munn her. Hva du mener er meg revnende likegyldig - jeg svarte TS og svarte ut fra egne erfaringer. Jeg er ferdig snakket nå jeg og så får du mene ditt og jeg mener mitt. Selvsagt har de ulike funksjonsnivåer, men de har ikke ulik grad eller nivå av downs. Jeg kjenner ganske mange med DS, så du trenger ikke fortelle meg det. Jeg har heller ikke sagt at du har sagt at man etter har det eller ikke, det er jo det jeg prøver å fortelle deg. Og det er ikke en mening, det er fakta.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #58 Skrevet 24. oktober 2022 ALLE har rett til å ta høyere utdanning i Norge - sålenge de oppfyller opptakskravene. De eneste som ikke har rett til det, er søkere som har jukset tidligere/forfalsket karakterer osv, og fått utestenging. Det er ikke slik at søkere med Downs blir diskriminert. I Samordna opptak vises det ikke hvilke diagnoser søkere har, det er automatisk poengberegning på grunnlag av elektroniske vitnemål, for de aller fleste søkerne. Men at det kan være vanskelig for elever med lignenge utviklingshemninger å få generell studiekompetanse, og ofte helt umulig, det tviler jeg ikke på. Da håper jeg virkelig at det finnes andre og mer tilrettelagte tilbud, kanskje mer praktisk rettet, slik at alle har mulighet til å lære på sitt nivå. Anonymkode: f9262...6c8 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #59 Skrevet 24. oktober 2022 De aller fleste med Downs som klarer vanlig skole er de sjeldne som har mosaikk down syndrom. Det vil si at ikke alle cellene i kroppen har syndromet. Det krever en god del utredning for å finne ut om man har full downs eller mosaikk downs. Mange med mosaikk downs har alle de utseendemessige karakteristikkene som en med full downs har, men de har litt høyere fuksjonsnivå. Det er veldig få som har mosaikk (2% av de med downs), men når du hører gladhistorier så er det ofte personer som faller inn i denne gruppen. Anonymkode: 2a2fe...2b1 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #60 Skrevet 24. oktober 2022 ms. Perfect skrev (20 timer siden): Det er jeg litt usikker på, fordi jeg føler du fortsatt hevder at man kan ha downs i en mildere grad. Hvilket man ikke kan. Enten så har man, eller så har man ikke, downs syndrom. Ingen av dem er heller «hardt rammet» av downs. Man kan faktisk ha en mosaikkform av Downs, dvs at noen, men ikke alle, av kroppens celler har et ekstra kromosom. Disse har ofte høyere funksjonsnivå enn gjennomsnittet med Downs, og de kan også ha mindre fremtredende fysiske trekk. Anonymkode: 05285...d5d 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå