Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ingen i Norge som har rett på høyere utdanning. Skolerett en stopper etter videregående. Personer med Downs syndrom har, på lik linje med alle andre, rett til videregående opplæring. 

Når det gjelder høyere utdannelse konkurrerer alle på lik linje, på bakgrunn av resultater fra videregående. Personer med Downs syndrom vil ofte, på grunn av utfordringene syndromet gir, ha lave karakterer, eller gå ut uten karakterer. De har derfor reelt sett mindre mulighet en funksjonsfriske til å komme inn på høyere utdanning. Merk at funksjonsfriske heller ikke har rett til å komme inn, men sjansen deres er vesentlig høyere. 

Vid holder på å utvikle et studietilbud som er spesielt tilrettelagt for personer med utviklingshemming. Vid.no/nyheter/vid-med-banebrytende-pilotorosjekt-innen-høyere-utdanning-for-personer-med-utviklingshemning/ 

Anonymkode: fbe4e...43e

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AllahBallah skrev (1 time siden):

Vel, det er jo åpenbart mye uvitenhet ute og går her. Og det er greit det, men la meg opplyse om: downs er ikke én tilstand liksom. 

Det finnes folk med downs som har tatt lappen, eks her: 

https://www.aftenposten.no/norge/i/BjW0g/har-downs-syndrom-tok-lappen-likevel

Så blir feil å fremstille det som at alle med downs-syndrom er totalt evneveike.

Det er du som er uviten. De aller fleste med downs har utviklingshemming også. Over 99,9%. Da kan man ikke ta lappen. Det finnes svært få unntak som det du nevner.

Lei av at downs fremstilles rosenrødt. Det er det ikke, selv om mange lever gode liv hvis de får god tilrettelegging.

Anonymkode: caa61...c70

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er du som er uviten. De aller fleste med downs har utviklingshemming også. Over 99,9%. Da kan man ikke ta lappen. Det finnes svært få unntak som det du nevner.

Lei av at downs fremstilles rosenrødt. Det er det ikke, selv om mange lever gode liv hvis de får god tilrettelegging.

Du får lese igjen: det er feil å fremstille alle med downs syndrom som totalt evneveike.

Du må gjerne være uenig i det, og mene at absolutt alle med downs syndrom er totalt grønnsak.

Men deg om det, og meg om det. Enig i å være uenige?

• Nyttig 2
Skrevet
AllahBallah skrev (Akkurat nå):

Du får lese igjen: det er feil å fremstille alle med downs syndrom som totalt evneveike.

Du må gjerne være uenig i det, og mene at absolutt alle med downs syndrom er totalt grønnsak.

Men deg om det, og meg om det. Enig i å være uenige?

Det er du som bruker det nedlatende ordet evneveik og totalt grønnsak om personer med utviklingshemming, ikke noen av oss andre. Det er bare å lese litt statistikk. Downs og utviklingshemming har svært høy komorbiditet (nesten 100%). Da kan man ikke ta lappen eller bachelor. Du må gjerne mene noe annet, men det er altså feil.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Utrolig bra at de som ikke er så hardt rammet klarer seg så bra! 
Kommer nok mye an på hvor tett og god hjelp de får fra de er små. Men det er jo mange nyanser av DS. 

Anonymkode: 6c2d7...b54

Skrevet
AnnePåLande skrev (2 timer siden):

Vet du noe om Downs syndrom? 

Ja, og det er ikke noen lov som hindrer de i å ta høyere utdannelse slik trådstarter insinuerer.

Anonymkode: a92ce...1db

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg blir nesten like lei meg av de som skriver "jeg kjenner noen og de er ikke på langt nær i stand til" som jeg blir av alle de som mener downs = tilbakestående, for det er indirekte det dere sier.. Og det stemmer bare ikke, det er et gammelt gammelt vedheng fra tiden før man burde vært bedre opplyst som person.. Det er like mye særegenheter og ulikheter mellom mennesker med downs som mellom mennesker uten, noen er ekstremt oppvakte og kan klare absolutt alt andre kan klare, andre sliter mer med enkelte ting.. De er mennesker på linje med andre - grunnen til at det "når avisene" er nettopp denne avlegs holdningen til dem som mennesker fordi de har Downs.. Det er supertrist at dette fortsatt preger så mange menneskers holdning! 

Anonymkode: 7ecdd...15d

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg blir nesten like lei meg av de som skriver "jeg kjenner noen og de er ikke på langt nær i stand til" som jeg blir av alle de som mener downs = tilbakestående, for det er indirekte det dere sier.. Og det stemmer bare ikke, det er et gammelt gammelt vedheng fra tiden før man burde vært bedre opplyst som person.. Det er like mye særegenheter og ulikheter mellom mennesker med downs som mellom mennesker uten, noen er ekstremt oppvakte og kan klare absolutt alt andre kan klare, andre sliter mer med enkelte ting.. De er mennesker på linje med andre - grunnen til at det "når avisene" er nettopp denne avlegs holdningen til dem som mennesker fordi de har Downs.. Det er supertrist at dette fortsatt preger så mange menneskers holdning! 

De fleste som har Downs syndrom har ikke et funksjonsnivå som er forenlig med å ta høyere utdannelse. Sånn er det bare. Det er jo derfor det blir nyhetssaker når noen faktisk klarer det. Ja, de er ulike og har ulikt funksjonsnivå. Men å fullførte et normalt løp på videregående er uvanlig i denne gruppa, for ikke å snakke om å fullføre høyere utdanning. 

Det kan ikke være «stygt å si». 

Anonymkode: 827cd...647

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, og det er ikke noen lov som hindrer de i å ta høyere utdannelse slik trådstarter insinuerer.

Anonymkode: a92ce...1db

Hva vet du egentlig? 
Mennesker med Downs syndrom har ikke rett til høyere utdanning i Norge, https://nnds.no/om-downs-syndrom/

• Nyttig 1
Skrevet
AllahBallah skrev (2 timer siden):

Vel, det er jo åpenbart mye uvitenhet ute og går her. Og det er greit det, men la meg opplyse om: downs er ikke én tilstand liksom. 

Det finnes folk med downs som har tatt lappen, eks her: 

https://www.aftenposten.no/norge/i/BjW0g/har-downs-syndrom-tok-lappen-likevel

Så blir feil å fremstille det som at alle med downs-syndrom er totalt evneveike.

Helt sant. Har sett ei som er modell, og hun er faktisk veldig fin også.

Har også sett ei som konkurrerer som gymnast, og hun har faktisk vunnet priser. Det hadde aldri jeg klart.

Anonymkode: cedd8...56f

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Mennesker med downs er like viktige og mye verdt som alle oss andre. Men de har utviklingshemming, sånn er det bare. Da er det helt urealistisk å ta bachelor. Sånn er det bare, det er ikke avleggs. Og jeg har utdanning i spesialpedagogikk og har jobbet med utviklingshemmede i mange år. Dette er bare fakta.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva mener du folk skal gjøre da? Lyve? Det er jo sannheten. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ble litt nysgjerrig, så søkte opp noen studier. De aller fleste studiene viser en IQ rundt 50-70, med noen veldig få opp mot 90-100. Så kan man diskuterer IQ opp og ned i mente, men utfra studiene er det tydelig at de færreste er ekstremt oppvakte. 

https://downsyndrome2014.weebly.com/mental.html

Anonymkode: cb6b4...825

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnnePåLande skrev (1 minutt siden):

Hva vet du egentlig? 
Mennesker med Downs syndrom har ikke rett til høyere utdanning i Norge, https://nnds.no/om-downs-syndrom/

Det de sikter til er et eget utdanningsløp. I praksis har de ikke rett på høyere utdanning fordi de ikke kommer inn. Men de hadde fått studere hadde de kommet inn.

Får håpe det kommer et eget tilbud for høyere utdanning for utviklingshemmede.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det de sikter til er et eget utdanningsløp. I praksis har de ikke rett på høyere utdanning fordi de ikke kommer inn. Men de hadde fått studere hadde de kommet inn.

Får håpe det kommer et eget tilbud for høyere utdanning for utviklingshemmede.

De må ha tilpasset utdanning ja, da de ikke kommer inn på ordinære høyskoler/ universiteter. 
Det er iallefall noe på gang:  https://www.vid.no/nyheter/vid-med-banebrytende-pilotprosjekt-innen-hoyere-utdanning-for-personer-med-utviklingshemning/

Skrevet

Tror de mest fungerende av de med downs har mulighet til å klare de aller enkleste bachelor-gradene. Tenker på førskolelærer etc.

Anonymkode: b006b...e83

Skrevet

Er jo forskjellige grader av Downs. Noen fungerer veldig bra og er skolerte. Vi har downs i aller nærmeste familie og h*n er ganske hardt rammet med dårlig språk etc, men bor i bofellesskap, sykler og klarer seg veldig fint. H*n har også venner med Downs og de fungerer igjen mye bedre og arbeider, har veldig godt språk og klarer seg generelt veldig bra. Det er forskjell her og som sagt. Og ingen med downs er evneveike- det er mye dybde der, men ikke alltid de får frem ordene på rett måte nødvendigvis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Mennesker med downs er like viktige og mye verdt som alle oss andre. Men de har utviklingshemming, sånn er det bare. Da er det helt urealistisk å ta bachelor. Sånn er det bare, det er ikke avleggs. Og jeg har utdanning i spesialpedagogikk og har jobbet med utviklingshemmede i mange år. Dette er bare fakta.

De har et ekstra kromosom, og det er ulike typer downs.
- det er stor forskjell på en forsinket utvikling og ingen utvikling. 
Det er også en foreldet sjargong å bruke "utviklingshemmet" om mennesker med utfordringer. Det bekrefter bare mitt opprinnelige innlegg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ble litt nysgjerrig, så søkte opp noen studier. De aller fleste studiene viser en IQ rundt 50-70, med noen veldig få opp mot 90-100. Så kan man diskuterer IQ opp og ned i mente, men utfra studiene er det tydelig at de færreste er ekstremt oppvakte. 

https://downsyndrome2014.weebly.com/mental.html

Anonymkode: cb6b4...825

Men de veldig få er altså opp mot 100, som er gjenomsnittlig IQ. Det er der de fleste av oss er. Altså er det ikke urealistisk at en og annen skal kunne fullføre høyere utdanning.

Anonymkode: 4851e...a44

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er enormt store variasjoner blant dem med DS. Jeg var frivillig leirleder noen somre for voksne med psykisk utviklingshemning, inkludert DS. Vi hadde de som hadde med seg det vi nå ville kalt BPA, og trengte hjelp med stell og annet, og vi hadde blant annet en som bodde i en helt vanlig blokkleilighet, klarte seg selv. Kom seg på jobb selv i vernet bedrift hver dag, og ringte hvert år for å melde seg som leirleder. Siste var naturlig nok ikke noe personen kunne, det hadde blitt feil ifht de andre og vedkommende hadde jo også sine utfordringer, men spennet er STORT. 

Utrolig kult at hun fikk muligheten til å ta en bachelor i kunst 💪🏻🤩 

Endret av Daisy-love

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...