Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid følt jeg ikke kan stole på min kollega og nå etter mange år har jeg fått beviset at hun manipulerer sannheten for å få meg i et dårlig lys.  Hun endrer historier og går til sjefen slik at jeg blir syndebukken og hun fremstår som et offer. Jeg merker hun legger feller for meg og vil jeg skal reagere slik at hun kan gå til sjefen og klage på meg. Nå har hun blokkert meg på sosiale medier og jeg vet hun vil ha en reaksjon. Hun har også alliert seg med en annen kollega som er med på spillet, jeg overhørte de snakket om meg her om dagen. Sjefen er drittlei drama og jeg føler hun tror mer på min kollega enn meg. Jeg føler jeg ikke kan stole på noen, uansett hva jeg gjør eller sier blir det brukt mot meg. Jeg har bedt sjefen om å løse opp i konflikten men ingenting skjer, sikkert fordi min kollega unngår at sannheten kommer frem. Hva gjør jeg? JAAA, jeg søker nye jobber, men alt annet gjør at jeg ikke har lyst til å slutte i jobben.

Anonymkode: 27915...d1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri stol på en kollega, de kan gjøre alt for å trykke deg ned for å viljen sin.

I arbeidslivet må du tenke på deg selv, ikke del mer enn du må med andre. Ha 100% skille mellom jobb og privat, aldri ta noe personlig.

Anonymkode: fabcb...90b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Aldri stol på en kollega, de kan gjøre alt for å trykke deg ned for å viljen sin.

I arbeidslivet må du tenke på deg selv, ikke del mer enn du må med andre. Ha 100% skille mellom jobb og privat, aldri ta noe personlig.

Jeg føler dette er veldig personlig da hun klager over min væremåte. Men jeg vet samtidig hun lenge har drevet med et maktspill der hun bevisst har skapt splittelse. Har så lyst til å ta en alvorsprat med henne, men jeg vet det bare slår tilbake på meg selv. Dama er manipulerende og kalkulerende og jeg vet målet er å få meg ut av firmaet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg føler dette er veldig personlig da hun klager over min væremåte. Men jeg vet samtidig hun lenge har drevet med et maktspill der hun bevisst har skapt splittelse. Har så lyst til å ta en alvorsprat med henne, men jeg vet det bare slår tilbake på meg selv. Dama er manipulerende og kalkulerende og jeg vet målet er å få meg ut av firmaet.

Gi INGENTING.

Vær følelsesløs, memikkløs, ja og nei svar, bli en gråstein rett og slett, ingenting å hente.

Hun næres av reaksjoner og maktspill, så vær taktisk - observer men ikke respinder.

Anonymkode: 2f8fc...325

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gi INGENTING.

Vær følelsesløs, memikkløs, ja og nei svar, bli en gråstein rett og slett, ingenting å hente.

Hun næres av reaksjoner og maktspill, så vær taktisk - observer men ikke respinder./ feilstavelse

Ikke responder med følelser.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke bry deg om henne, men du kan jo ta det opp i en matpause der alle hører på om dere alle i firmaet spiser felles lunsj rundt et bord. Jeg har gjort det en gang, da løp hun ut sprutrød i ansiktet, klarte ikke svare for seg. Etter det sa hun aldri noe til meg igjen.

Du kan også ta det opp med sjefen, så dere 3 har en samtale.

Skrevet

Jeg har merkelig nok kommet godt overens med mine kollegaer opp gjennom årene. Noen har jeg blitt advart mot. Men det virker som ingen gidder å kjøre drama mot meg.

Jeg dropper some, så ingen kan blokkere meg

Jeg spiller ikke, så ingen kan spille mot meg.
Jeg baksnakker ikke, så ingen baksnakker andre til meg. 
Jeg sosialiserer ikke med kollegaer på privaten, så ingen kjenner meg privat. 
Jeg fokuserer på arbeidsoppgavene mine og sørger for tydelige resultater, så ingen kan bevise noe mot meg. 
Om det er intriger in spe, tar jeg en USA versjon; «det ordner seg nok». 

Kanskje jeg er for kjedelig som person, men hjelp så godt jeg har det!! 

Anonymkode: e744f...ae6

• Liker 2
Skrevet

Takk...Enig med gråsteintaktikken.  Jeg prøver å ikke være emosjonell, men ting ble bare verre da jeg konfronterte kollegaene da jeg overhørte baksnakking. Jeg møter henne på jobben i morgen og jeg har følelsen hun kommer til å ta opp ting. Veldig usikker på om jeg skal bite på og ha en dialog, har null tillit til henne etter at jeg vet hva hun sprer av gift.

Skrevet

Jeg har en kollega som gjør akkurat det samme. Det er veldig stressende så jeg prøver å holde meg så saklig og proff som mulig. Dette er ikke en venninne, husk det. Ikke del. Respondere vennlig, rettferdig og saklig. 

Anonymkode: b28c6...e87

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har en kollega som gjør akkurat det samme. Det er veldig stressende så jeg prøver å holde meg så saklig og proff som mulig. Dette er ikke en venninne, husk det. Ikke del. Respondere vennlig, rettferdig og saklig. 

Anonymkode: b28c6...e87

Ja, ikke la de vippe deg av pippen. Til slutt så taper de, hun jeg konfronterte i lunsjen slutta etter en stund.

Skrevet

Min største utfordring er at sjefen tror på henne og jeg merker at sjefen har endret seg ovenfor meg. Vet de snakker mye sammen og min kollega går rett dit for hver minste lille ting. Hun har ikke inkludert meg i noe som er mitt ansvarsoppgave og jeg vet hun venter på en reaksjon.

Skrevet

Man blir ikke manipulert.

Man lar seg manipulere.

Du må lære og sette grenser. Det er lettere enn du tror.

• Nyttig 1
Skrevet
MariDalen skrev (21 minutter siden):

Man blir ikke manipulert.

Man lar seg manipulere.

Du må lære og sette grenser. Det er lettere enn du tror.

Har du noen eksempler på grensesetting når jeg har null kontroll over spillet til min kollega?

Skrevet

Hvis gråsteintaktikk ikke fungerer, så må du svare - hardt og nådeløst. Hvis sjefen ikke gidder å løfte konflikten til konfliktløsning, så ville jeg tatt kontakt med rettslig hjelp, å sette hardt mot hardt er det eneste som noen gang hjelper. Vær villig til å forsvare deg og ditt, både verbalt (men også med vold om kollega skulle finne på å fly på deg - det kan faktisk skje).

Anonymkode: c05f2...8fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke bry deg om henne, men du kan jo ta det opp i en matpause der alle hører på om dere alle i firmaet spiser felles lunsj rundt et bord. Jeg har gjort det en gang, da løp hun ut sprutrød i ansiktet, klarte ikke svare for seg. Etter det sa hun aldri noe til meg igjen.

Du kan også ta det opp med sjefen, så dere 3 har en samtale.

Da kan man fort ende som «tiltalt» i en mobbesak… Så det kan slå begge veier.

Anonymkode: 6bb9e...8aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har du noen eksempler på grensesetting når jeg har null kontroll over spillet til min kollega?

Stille spørsmål til kollegaen vil fungere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...