Gå til innhold

Jeg skal få meg pusekatt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

:hoppe: Siden vi driver og leter etter hus på landet har jeg sagt ja til å ta imot en kattunge fra en venninne som har en pus som skal ha snart. :) Den kommer til å være innekatt i starten siden vi ikke har funnet noe hus enda. Hvordan er det å venne en innekatt til å bli utekatt? Forhåpentligvis blir det ikke så lenge den må være inne å kjede seg :) Er på aktiv husjakt så...

Lurer også på hva vi må kjøpe inn i starten. Finnes det noen liste noe sted?

Videoannonse
Annonse
Gjest feliscatus
Skrevet

Kattunger bør uansett holdes inne til de er 6 mnd og kastrert. Men kattunger bør ikke være hjemme alene mer enn 3-4 timer. Dette fordi de er veldig sosiale og kontaktsøkende. De er vant med tryggheten og det sosiale med kattefamilien, og skal derfor ikke settes alene inne mens eier er borte en hel arbeidsdag. Dessuten er det viktig med mye sosial kontakt, siden katten i stor grad blir preget av de første levemånedene. Mange som er i full jobb og borte mer enn en 4 timers tid, løser dette med å få seg to kattunger samtidig.

Her er noe du iallefall bør kjøpe til katten:

Kattekasse+kattesand. Vil anbefale å kjøpe en klumpesand, det gjør arbeidet med å tømme kassa betydelig lettere.

matskåler

Kattemat, dvs tørrfor: vil anbefale å kjøpe i dyrebutikken, det inneholder bla ikke like mye salter som kan være svært skadelig for urinveiene (tilstoppet urinrør hos hannkatter).

Transportbur

Klorebrett

Kattemøbel, dvs et stort klatrestativ til katten som den kan boltre seg og kvesse klørne på

Hvis den skal være innekatt i begynnelsen må du klippe klørne, så de ikke blir for lange og er til sjenanse. Da må du ha en klosaks

Masse katteleker. Men ofte finner kattunger mye annet å leke med enn det du hadde tiltenkt.

Noen vender kattene sine til å gå i sele fra de er små. hvis du har tenkt å lufte katten i sele i begynnelsen trenger du en kattesele.

Noen velger å ha halsbånd på kattene sine. Men du må uansett ID-merke katten permanent. Dette er vanlig å gjøre samtidig med kastrering, og altså før du slipper katten ut på egenhånd.

og så kanskje noen godbiter? Vil anbefale å kjøpe frysetørket sei du får kjøpt i dyrebutikken, mine er helt ville etter dette

:)

Skrevet

Hæ,skjønner ike hva du mener egentlig.

Ha katten inne til den er stor nok til å gå ut!

.... og ja, kattepusen komer tilbake tiul sitt eget sted, for det er det det er, teritoriet til katten.

Hva er problemet egentlig?

Gjest på tross av
Skrevet

På tross av skrivefeil!

enig!

Skrevet
Hæ,skjønner ike hva du mener egentlig.

Ha katten inne til den er stor nok til å gå ut!

.... og ja, kattepusen komer tilbake tiul sitt eget sted, for det er det det er, teritoriet til katten.

Hva er problemet egentlig?

Skjønner du ikke hva jeg mener?

Vi bor i leilighet i byen nå, så derfor kan katten måtte være inne det første året.

Skrevet

Vi bodde i leilighet lenge før våre katter ble utekatter. De var 6 og 7 år før de ble sluppet ut. Det gikk helt uten problemer. Den ene sprang ut og utforsket med en gang og den annen satt på verandaen i en måned og kigget før han våget seg ut.

De ble 17 og 18 år gamle. Begge var ivrige og flinke muse- og fuglejegere.

Gjest Miloine
Skrevet
:hoppe: Siden vi driver og leter etter hus på landet har jeg sagt ja til å ta imot en kattunge fra en venninne som har en pus som skal ha snart. :) Den kommer til å være innekatt i starten siden vi ikke har funnet noe hus enda. Hvordan er det å venne en innekatt til å bli utekatt? Forhåpentligvis blir det ikke så lenge den må være inne å kjede seg :) Er på aktiv husjakt så...

Hei,

tror nok det går kjempebra.

Det hadde vært verre hvis det var omvendt.

Katten går ut om den vil, litt skeptisk så klart i begynnelsen, men den vil nok syntes det er kjempegøy å kome ut!

Lykk til! :)

Skrevet

Har kjøpt meg bok om katt i dag så nå skal det leses. Har ikke hatt katt siden jeg var barn, så det er litt nytt. Er mest vant til hund.

Må jo finne på navn også... Hvis det blir en jente blant ungene tror jeg at jeg vil ha det. :)

Gjest Miloine
Skrevet
Har kjøpt meg bok om katt i dag så nå skal det leses. Har ikke hatt katt siden jeg var barn, så det er litt nytt. Er mest vant til hund.

Må jo finne på navn også... Hvis det blir en jente blant ungene tror jeg at jeg vil ha det. :)

Det å ha hund, og det å ha katt er vel ganske likt i forhold til omsorg.

Det er jo så klart enklere med katt i forhold til dette med lufting osv.

Jentepuser er fint, jeg har 2 hannkatter og en jente.

Hun er "mammadalt".

Når det gjelder navn, har jeg en fin link her:

http://home.online.no/~rsvensse/smaakatnavn.html

Skrevet (endret)

står også en del info om kattehold på www.fod.no.

Lykke til med katteforelder!

Endret av becca
Gjest Gjest_ajax_*
Skrevet

Hei!

Vil bare si det at når du flytter må du holde katten inne i fjorten dager for at den skal bli kjent med huset og vite hvor den hører hjemme :) . Katten min var ett da vi flyttet i hus, den storkoser seg :) så liksom at den "gliste" når den fikk gå løs :ler: Ønsker deg lykke til :klem:

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Hvordan er det å venne en innekatt til å bli utekatt? Forhåpentligvis blir det ikke så lenge den må være inne å kjede seg :) Er på aktiv husjakt så...

Ikke noe problem. De fleste katter er nysgjerrige og løper ut med en gang de får sjansen, andre er så engstelige at man bør følge dem ut de første gangene, men de venner seg også fort til det. Sørg for å aktiviser katten med leker ol så lenge den er inne, så går nok det bra også.

Skrevet

.. og husk at katten ikke bør tas fra mamman sin før den er 12 uker:-) Men det finner du sikkert ut når du leser.

Noe av det viktigste man kan investere i til katten er

- kattemat av god kvalitet; enten fra dyrlegen, dyrebutikken eller fra f eks Olivers (via nettet). Kattungefor når den er liten.

- bra kattesand eller katteperler. Selv bruker vi kattperler og er veldig fornøyd, har ikke erfaring med klumpesand, men damen i dyrebutikken mente man ikke burde bruke det til kattunger fordi de kan finne på å spise sanda, også stivner den i kattemagen. >Men det er sikkert delte meninger om dette.

(kattedo med tak kan kanskje også være lurt, vi har ikke det, men katten vår går stort sett på do ute..)

Ellers er tid og aktivisering viktig:-) Jeg tror egentlig fint en kattunge kan være hjemme hele dagen; vår sov i hvert fall mesteparten av dagen uansett (jeg var hjemme), men husk at den sikkert kommer til å finne på MYE tull... Vi pleide å komme hjem til tråder og nøster som var surret rundt hele huset... Heldigvis tygger de ikke i stykker ting som hunder, men de er eksperter på å klatre opp og rive ned ting.

Lykke til - katter er utrolig morsomme dyr. Jeg var også "bare" hundemenneske før vi fikk pusen vår :hjerte:

Skrevet

Du bør ha en dokasse og sand,mat og vannskål.Og kam/børste.Kanskje et klorestativ?

Katten bør være inne til den er kasterert,eller iallefall under oppsyn når den er ute.Den får ikke rettningsans før den er 6-8 mnd.(dvs,den kan rote seg vekk).Er det hunnkatt kan den få p-sprøyte som varer i 3 mnd,før den steriliseres.Absolutt noe du bør tenke på,siden p-piller framkaller kreft.OG det er billigere,når du tenker på at du slipper p-pillene og etv kattunger eller kreft :)

Du kan om du vil,vaksinere katten en gang i året(to ganger første gang).

Mat er best på dyrebutikk eller hos vettrenær.(Du kjøper små mengder hos dagligvare butikkene,som spises opp fort,for den ikke har nok vitaminder/næring.Kjøper man hos en dyreforettning eller hos vettrenær får man store poser som en har lenge med nok næring/katten spiser mindre=nok næring).(ikke bytt overt il nytt for i hytt og pine uten å gå over til nytt fôr over tid)

Katten skal ha ormekurer gjevnlig.

Du kan spørre om alt det du lurer på hos din vettrenær egentlig :)

Lykke til med pusen! :klem:

Skrevet

Blir så svett av alt dette foringstyret. Min beste venn døde for 2 år siden, i en alder av 18 år - og han spiste i alle sine levedager bare whiskas og friskies (ja - det er dette grusomme foret som selges i dagligvarebutikkene...)

Han var så fin, og hadde det så bra - og foret han noen ganger fikk fra dyrebutikken syntes ham ingen ting om i det hele tatt...

Har ny pus nå, 2 år gammel, og han får også stort sett whiskas og litt purina gold (tørrfor). Og pelsen hans - han er sort - kan man speile seg i! Sunn og frisk katt -som blir fora opp på "butikkfor"...betyr det at jg er kattemishandler? Siden jeg ikke kjøper doktordyregod-for til han? (men koker sei da - 2 ganger i uka...he is a spoiled little brat - and I love him :hjerter: )

Skrevet
Blir så svett av alt dette foringstyret.  Min beste venn døde for 2 år siden, i en alder av 18 år - og han spiste i alle sine levedager bare whiskas og friskies (ja - det er dette grusomme foret som selges i dagligvarebutikkene...)

Han var så fin, og hadde det så bra - og foret han noen ganger fikk fra dyrebutikken syntes ham ingen ting om  i det hele tatt...

Har ny pus nå, 2 år gammel, og han får også stort sett whiskas og litt purina gold (tørrfor). Og pelsen hans - han er sort - kan man speile seg i! Sunn og frisk katt -som blir fora opp på "butikkfor"...betyr det at jg er kattemishandler? Siden jeg ikke kjøper doktordyregod-for til han? (men koker sei da - 2 ganger i uka...he is a spoiled little brat - and I love him :hjerter: )

Det er vel forskjell på katter, både hva de liker og hva de tåler. Og det er vel som med alt annet; ikke alle får kreft av å røyke, feks. Et faktum med matbutikkfôr er at det har et saltinnhold som er skadelig for kastrerte katter med anlegg for urinstein o.l. Ikke alle katter har anlegg for dette, så for noen spiller det ingen rolle. For andre er det avgjørende.

En annen ting er jo at det i grunn er uøkonomisk å kjøpe butikkfôr; vi gjorde det den første tida med katten vår, og jeg synes ikkevi gjorde annet enn å kjøpe nye pakker med Friskies. Fôret er veldig lite drøyt, og katten spiser mye av det. Nå bestiller vi sekker med fôr fra Olivers, og 5 kg holder et par-tre måneder (5 kg Friskies ville holdt ca .. to uker? Og kiloprisen er faktisk omtrent den samme).

På katten vår merker vi forskjell; pelsen han var tørr og flassete da han bare fikk Friskies, den er mye blankere og "reinere" nå. Katten får i seg de næringsstoffene den trenger om den får "skikkelig" fôr. Ellers tror jeg dette er viktigst for innekatter; tross alt klarer de fleste utekatter å fange mye av næringen sin selv, og mus er vel noe av det sunneste en katt kan spise, bortsett fra at den får innvollsorm:-) Nå er katten vår ute, da, men jeg synes fortsatt det er like greit å gi den kvalitetsmat; både fordi den er kastrat og fordi vi slipper å tenke på å kjøpe kattemat flere ganger i uka.

Skrevet
- bra kattesand eller katteperler. Selv bruker vi kattperler og er veldig fornøyd, har ikke erfaring med klumpesand, men damen i dyrebutikken mente man ikke burde bruke det til kattunger fordi de kan finne på å spise sanda, også stivner den i kattemagen. >Men det er sikkert delte meninger om dette.

Riktig at det kan få katastrofale følger hvis kattungen spiser klumpesand. Men når man får kattungen når den er mer enn 12 uker gammel har den lært foskjell på kattesand og tørrfor, så det er ikke noen fare for for at det skal skje da. man bør altså unngå klumpesand til katter som er rundt 4-6 uker og i ferd med å lære seg å spise selv/gå i kassa, men ikke når de er så store som 3 mnd gamle.

Hvis katten ikke har lært forskj på sand og mat i en alder av 12 uker er den ikke moden nok til å forlate kattemora enda. 12 ukers regelen angir en nedre aldersgrense for når katten kan forlate mora, hvis katten er så umoden bør den få bedre opplæring av mor (men jeg har altså ikke hørt om tilefeller av kattesandspising når det gjelder så store katter)

Så jeg tror ikke det er så mange ulike meninger om dette ;)

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...