Gå til innhold

Avlyser jula, har ikke råd til gaver eller noe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for at i år så må vi avlyse hele jula her i huset.

Alt er blitt for dyrt, gaver koster skjorta, jule maten er for dyr osv.

Jeg vet at alle blir skuffet, men vi har bare ikke råd, som uføretrygdet og det å være alene om inntekten er for tungt, det går ikke opp i opp.

Flere som avlyser julen?

Anonymkode: 00cc0...bd8

• Liker 2
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du barn? 

Anonymkode: 57525...f9e

• Liker 6
Skrevet

Du trenger ikke avlyse. Siden du sikkert skal ha mat uansett kan du spise billig surkål julaften. Gaver kan du finne på gis bort på finn.

• Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Mye julemat er billig. Ribbe, julepølse, medister, potet og f eks surkål er veldig rimelig mat. Dere kan gjøre det beste ut av ting uten å gå så drastisk tilverks. Gaver kan du kanskje få hjelp til av noen hjelpeorganisasjoner i kommunen. Eller så er det lurt å kjøpe ting man allikevel må ha, ullsokker, undertøy, klær/sko. Litt godis, billige ting som tegnesaker el lign. Det er masse tilbud på mat før jul så velger du de kan du spare inn litt som brukes på kos/gaver.

Anonymkode: 090a6...392

• Liker 35
Skrevet

Du må jo spise uansett. First Price julepølse og medisterkake, rødkål og surkål, poteter, brunsaus osv. er jo kjempebillig. 

Anonymkode: 95b5e...ccd

• Liker 33
  • Nyttig 5
Skrevet

Har du barn? Du kan jo forsatt ha jul, du trenger ikke kjøpe gaver..om du vil..1 liten gave . Du trenger ikke julemiddag hverdag eller dyre middag. Pynt som vanlig, hør på julemusikk og se jule filmer. Julen handler ikke om masse gaver og dyr mat 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenker tilbake til de siste julene da man ikke fikk lov å feire med så mange man ville, skulle sitte med avstand, ingen klemming (for den som liker sånt) osv. Hvis man på den tiden fikk høre at neste år kan dere feire fritt, men bruke mindre på mat og gaver. Ville ikke mange sagt ja takk, tro?

Anonymkode: 20f7d...684

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Du har sikkert noe julepynt og mat må du uansett ha. Ribbe er billig. Lutefisk likeså...

Vi har ikke spesielt dårlig råd, men det som ødelegger jula for meg er gavene. Dette presset og pengestyret. Jeg elsker musikken, roen, stearinlys, at vi har tid til hverandre, at jeg kan tenke litt over det magiske ved godhet...osv. Lage julekaker, tradisjoner. Alt det trenger ikke være dyrt. 

Jeg har alltid sagt til ungene at jeg ønsker meg noe de har laget selv. Jeg vil ha en tegning, et maleri, et dikt, en sang (de spiller og synger)  I år blir det slik!! Jeg har skyldt på dyre priser osv, men det er bare løgn. Jeg vil ha min barndomsjul, der gavene var symbolske og fine uten at de kostet mye. Det var selve jula som stod i fokus, mine foreldre var jo i tillegg litt kristen, og den høytiden de la for dagen er vel den som har fulgt meg inn i voksenlivet som en god følelse ved jul. Vi samlet kongler og granbar og laget pene kranser og pynt. 

Lev på havregryn noen dager, og lag heller en god julemiddag. Lag julekaker og pakk dem pent inn og gi i julegaver til folk. Gjør det enkelt og forbered de rundt deg om at det blir enkelt, men kos. Det kan ende opp med å være den flotteste jula noen gang. 

• Liker 8
  • Hjerte 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Det synes jeg er veldig drastisk å gjøre. Man må øve litt på å tenke positivt. Man har mange muligheter for å ha en billig jul. Julepynt og sånn har de fleste allerede så det er greit. Billig julemat er ikke noe problem, velger man de riktige produktene kan man få det billigere enn en vanlig hverdagsmiddag om man vil. Julegaver kan man spare inn mye på, Finn har mye, mange elsker gjenbruk nå for tiden og Fretex har masse , tilbud i de fleste butikker og har man ungdom som skal ha gaver så et ting fra Normal skikkelig i vinden om dagen. Her handler det om å se muligheter fremfor begrensinger. 

• Liker 14
  • Hjerte 3
Skrevet

Så det må være jul med overforbruk eller ingenting? 
mat må man ha. Julemat er ikke så dyrt om man velger riktig. First price har mye rimelig julemat. Men MÅ ikke ha 7 slag med kaker eller kilovis med godteri. Man må ikke gi julegaver til hele storfamilien eller alle venner. 

Anonymkode: 8e066...ff5

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jula er så dyr som du selv lager den.   Julemat er like dyr/billigere enn alt andet. Se etter tilbud.  Kjøp litt og litt . Gaver er ikke en nødvendighet  men kan kjøres billig og fra hjertet viss man må. 

Hva skulle du egentlig  gjøre I steden for?  Mat må du ha ? 

Anonymkode: 640fc...f7d

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet

Whatever makes you happy...🤷‍♀️

Jeg feiret ikke jul da jeg var student heller, hadde ikke råd. Det er en ærlig sak.

• Liker 4
Skrevet

Vi voksne slutta å gi gaver til hverandre for mange år siden, ikke vits i å bytte sokker og deodoranter  med hverandre.

Gi litt til barna, de er sikkert ikke å skjemt bort siden du allerede har dårlig råd og du må ikke kjøpe noe veldig dyrt.

Mat må du ha uansett, kjøp first price og kos deg med det.

Anonymkode: b81af...a35

• Liker 6
Skrevet

Tilogmed grandiosa har blitt veldig dyrt så blir nok brødskive tenker jeg

Anonymkode: 990de...41e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tilogmed grandiosa har blitt veldig dyrt så blir nok brødskive tenker jeg

Anonymkode: 990de...41e

Ja, ihjel-prosessert mat ER dyrt. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Mye julemat er billig. Ribbe, julepølse, medister, potet og f eks surkål er veldig rimelig mat. Dere kan gjøre det beste ut av ting uten å gå så drastisk tilverks. Gaver kan du kanskje få hjelp til av noen hjelpeorganisasjoner i kommunen. Eller så er det lurt å kjøpe ting man allikevel må ha, ullsokker, undertøy, klær/sko. Litt godis, billige ting som tegnesaker el lign. Det er masse tilbud på mat før jul så velger du de kan du spare inn litt som brukes på kos/gaver.

Anonymkode: 090a6...392

Hvor får en kjøpt billig ribbe og hva er "billig"?

Anonymkode: 8e59e...ab7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor får en kjøpt billig ribbe og hva er "billig"?

Anonymkode: 8e59e...ab7

First price er best i test og koster 80kr kg. Begynn å spar nå så har du mat hele jula. 

Anonymkode: edca0...f16

• Liker 12
Skrevet

Julegrøt er vel fortsatt ikke så dyrt? Mange ting man kan spise billig i jula.

Anonymkode: 20f7d...684

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Det var et dramatisk valg, spesielt om det rammer flere enn deg selv.

Mat må man ha uansett, god stemning koster ikke penger. Veldedige organisasjoner gir bort gaver til de som sliter.

En liten egeninnsats må man kunne forvente. 

• Liker 14
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...