AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #1 Skrevet 23. oktober 2022 Jeg innehar pinlig dårlig kompetanse når det gjelder det meste rundt et arbeidsforhold. Kan noen gi meg en enkel forklaring på disse tingene? Når det står at «disse tariffavtalene regulerer arbeidsforholdet» og deretter navn på noen ulike. Betyr det at jeg må inn og lese på de to avtalene, og at alt som står der er mine rettigheter? Hvordan vet jeg om jeg har betalt pause eller ikke? Er det individuelt eller fremgår det også av tariffavtalen? Og hvis det er individuelt, må jeg bare spørre sjefen om jeg har det? (Kan det forhandles?) Når det står «viser til personalhåndbok», hvor finner jeg den? Hvis det er andre ting man bør vite så gjerne gi tips om det også. takk Anonymkode: 1fbee...bd4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #2 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg innehar pinlig dårlig kompetanse når det gjelder det meste rundt et arbeidsforhold. Kan noen gi meg en enkel forklaring på disse tingene? Når det står at «disse tariffavtalene regulerer arbeidsforholdet» og deretter navn på noen ulike. Betyr det at jeg må inn og lese på de to avtalene, og at alt som står der er mine rettigheter? Hvordan vet jeg om jeg har betalt pause eller ikke? Er det individuelt eller fremgår det også av tariffavtalen? Og hvis det er individuelt, må jeg bare spørre sjefen om jeg har det? (Kan det forhandles?) Når det står «viser til personalhåndbok», hvor finner jeg den? Hvis det er andre ting man bør vite så gjerne gi tips om det også. takk Anonymkode: 1fbee...bd4 En siste ting jeg glemte. Hvis det er lønnsforhandlinger. Og noen av tariffavtalene er der, hvordan vet jeg hvordan disse forhandlingene påvirker meg? Og hvis det blir enighet om et tillegg i lønn, vil dette skje automatisk? Eller må jeg spørre leder om dette gjelder meg og? Anonymkode: 1fbee...bd4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #4 Skrevet 23. oktober 2022 Du må lese tariffavtalen. Det er store variasjoner i disse. Ja, rettighetene som beskriver der, er du omfattet av. Betalt lunsj er både regulert i arbeidsmiljøloven og i visse tariffavtaler. Noen tariffavtaler har kun sentrale forhandlinger, dvs at lønnen reguleres der. Andre har lokale forhandlinger. Anonymkode: 10b0d...47a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå