Gjest Vetatjegikkevet Skrevet 23. oktober 2022 #1 Del Skrevet 23. oktober 2022 Har leilighet med gulv som jeg ønsker å bytte på sikt, da det er en salig blanding av ulike typer. Ønsker å legge samme gulv på stue, kjøkken og to soverom, totalt rundt 70 kvadratmeter. Jeg vurdere også om jeg samtidig skal få lagt varmefolie, for å kunne ha den lille lunken i gulvet, og kanskje droppe noen panelovner. Er det noen som har erfaring med dette? Er du fornøyd, var det verdt det, hvor mye kostet det totalt? (Pris på gulvet avhenger sef av hva jeg velger). Tenker også litt at det blir enten parkett, eller varmefolie + laminat. Det siste vil kanskje holde bedre på kjøkkenet, og være vel så lettsolgt til noen med små barn? Takk for alle råd og innspill - jeg googler og budsjetterer meg svimmel her 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #2 Del Skrevet 23. oktober 2022 La laminat og varmefolie i sommer. Ca 100kvm totalt. Betalte ca 65.000 for legging av folie, og 4 termostater. Gulv kom i tillegg. Fikk veldig god pris på legging av folie da jeg har skiftet alt av el og rør på hele eiendommen i tillegg. Gulvvarmen er amazing!! Blir skikkelig lunt og varmt, for varmt har noen gjester sagt. Den varmes opp fort, så når det ikke er besøk så slås den av (sparer strøm da, vettu). Har ellers varmepumpe - og det holder for hele etasjen. Anonymkode: 033de...6b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tebrok Skrevet 23. oktober 2022 #3 Del Skrevet 23. oktober 2022 Jeg la også folie og er veldig fornøyd, men det var dyrt. Tror det kostet 1000 kr per kvm (for folie pluss installering). Gulvet på kjøkkenet var iskaldt og nå er det behagelig. Generelt så opplever jeg ikke leiligheten som kald fordi varme på føttene har så mye å si. Ville også ikke ha veggpaneler av estetiske grunner. Droppet å ha det på soverommet. Elektrikeren sa han hadde det på soverommet hjemme men brukte det aldri. (Soverommet mitt har heller ikke spesielt kaldt gulv i utgangspunktet, så er ikke noe savn) Han lot også være å legge det under sofa og helt inn til veggen så sparte noen tusen på sånne valg, men vet ikke om jeg ville ha gått for det igjen (gulvet er plutselig iskaldt når jeg trør utenfor området). I tillegg til kvm pris er det også målere for hvert rom eller zone. Gikk også for en fancy rådløs "controller" sånn at jeg kan varme opp leiligheten når jeg kommer hjem fra ferie (noe jeg for øvrig har til gode å gjøre enda). Det var mye dyrere enn jeg hadde forestilt meg (la oss si det var 40-45 K totalt, leilighet på 55 kvm, litt usikker ettersom han gjorde en del andre ting også) men jeg angrer ikke et sekund. Tok ikke i betraktning evt verdiøkning, bare hvordan det oppleves i leiligheten nå (jevn varme og ikke kalde føtter). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vetatjegikkevet Skrevet 27. oktober 2022 #4 Del Skrevet 27. oktober 2022 Tusen takk! Heller mer og mer mot varmefolie pluss litt eksklusiv laminat som beste alternativ. Elsker tanken på å slippe synlige varmeovner! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 27. oktober 2022 #5 Del Skrevet 27. oktober 2022 Tillater meg å stille noen spørsmål om dette jeg også Hvordan er strømforbruket på det? Jeg varmer opp stue kun med panelovn i dag, og sliter ut minst 2 par ullsokker pr vinter fordi gulvet er så kaldt... Skal pusse opp neste sommer tenkte jeg, og folie er noe jeg har tenkt mye på. Og kan det legges oppå eksisterende gulv uten eventuell avretning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2023 #6 Del Skrevet 23. februar 2023 Jeg lurer også. Om det er helt dust å legge folie i disse strømtider, men er så kald på føttene. Anonymkode: a5a16...535 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 24. februar 2023 #7 Del Skrevet 24. februar 2023 Vi har varmefolie i 250 kvm bolig, da vannbåren varme ikke var aktuelt her. Jeg opplever at varmefolie bruker lite strøm, sammenlignet med panelovnene vi hadde før vi pusset opp. Vi har varmepumpe i tillegg. Strømforbruket vil helt sikkert variere litt etter hvor godt det er isolert, tilleggsvarme osv. Vi har Tibber og kan følge strømforbruk i sanntid. Jeg ser at når jeg skrur på en termostat, bruker den en del varme. Velger derfor å skru på termostater på rimeligere tidspunkter, og har de innstilt så de skrur seg ned hvis jeg er borte, om natten osv. De blir mye raskere varme enn varmekabler. Det som bruker mest strøm her er varmtvannstanken og lading av den største elbilen, ikke gulv med varmefolie. Opplever også at det blir veldig jevn og lun varme på gulvene. Hvis man tenker laminat bør man ikke velge det uten gulvvarme. Det blir iskaldt. Vi pusset opp hos min mor med laminat og uten varme på kjøkkenet, og det ble iskalde gulv. Når det gjelder parkett vs laminat så får du helt ulike svar, det er en smakssak. Vi har hund og unger, og jeg ville aldri valgt laminat likevel. Jeg synes laminat er stygt og falskt, men det er jo mange som er veldig fornøyde med det. Jeg liker at gulvet ser ut som ekte treverk, også selv om det er fargeforskjeller, kvist o.l i det. Smak og behag, og det er vel derfor gulv er en jungel med noe for enhver smak 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå