AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #1 Skrevet 23. oktober 2022 Til dere som har hatt babyer som er vanskelige med søvn på dagitd, når ble ting enklere? Datteren min er 4 måneder og har vært vanvittig krevende å legge på dagtid. Hun kjemper også mot søvn på natten, men når hun først sovner for natten går det stort sett greit (takk og lov!) og hun våkner innimellom for smokk/pupp. Dagen derimot er en eneste stor kamp. Hun hater vogn, sover best i bæresele, men kan også sovne i armene og innimellom i hengevugge. Aldri i seng/nest på dagtid. Uansett hvor trøtt hun er og hvilken metode jeg bruker gråter/hyler hun seg i søvn. Og da har jeg gjerne jobbet intenst med å få henne til å sovne. I dag har jeg brukt 2 timer på å få henne til å sove og morgenblunden har som oftest vært den enkleste så dette lover godt for dagen.. Når hun sovner våkner hun som regel etter 20-30 min, er hun i bæresele kan vi klare å få henne til å sovne igjen med litt jobbing. Det er på ingen måte sånn at hun får nok søvn heller, hun blir skikkelig grinete av å sove lite. Når ble det enklere med søvn for dere babt? Anonymkode: cdd2f...9b0
Mhmjadda Skrevet 23. oktober 2022 #2 Skrevet 23. oktober 2022 7 mnd. Kanskje ikke det du vil høre, men med samme erfaring: Slutt å jage søvnen. Min baby ble så mye mer fornøyd, og vi hadde så mye bedre dager, etter at jeg godtok at hans behov styrte. Han var fornøyd med 30 minutters lurer 3-4 ganger for dag, og veldig misfornøyd med tvangssoving. Så mye fortvilelse for begge parter vi kunne spart oss hvis jeg hadde innsett det før... 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #3 Skrevet 23. oktober 2022 Mhmjadda skrev (15 minutter siden): 7 mnd. Kanskje ikke det du vil høre, men med samme erfaring: Slutt å jage søvnen. Min baby ble så mye mer fornøyd, og vi hadde så mye bedre dager, etter at jeg godtok at hans behov styrte. Han var fornøyd med 30 minutters lurer 3-4 ganger for dag, og veldig misfornøyd med tvangssoving. Så mye fortvilelse for begge parter vi kunne spart oss hvis jeg hadde innsett det før... Takk for svar. Hvordan slutter man å jage søvnen? Hva gjør du med babyen din når den egentlig burde sove? Har prøvd å bare la henne ligge i babygymmen eller ved siden av meg i sofaen, men når hun er trøtt er det bare sutring og grining. Hun er ikke tilfreds med å bare ligge/sitte i armene mine da heller, eneste måten å roe henne på er å bysse og bære med dype knebøy. Kan ikke gjøre det hele dagen heller og det er ikke gitt av hun sovner av det heller så hvis jeg går rundt og bærer på henne for at hun ikke skal gråte, samtidig som hun ikke sover sliter jeg meg ut. Kan ikke legge henne fra meg når hun sover heller. Hun protesterer på bæresele og kan kun være sovende i den, hvis ikke hadde jeg bare puttet henne oppi den og vandret rundt mens hun var våken, men det er et helvettes leven før hun sovner og hvis hun ikke er trøtt er det bare hyling og kaving. Problemet her er nettopp at det ikke holder med 30 minutter søvn 3-4 ganger om dagen, da er hun trøtt og sutrete den tiden hun er våken. De dagene hun sover godt er hun glad og fornøyd, så merker stor forskjell. Anonymkode: cdd2f...9b0
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #4 Skrevet 23. oktober 2022 Det var en gradvis prosess, og en del av det var å avvenne hans assosiasjoner til vogn/innsovning osv som en kjip greie. Mye ble bedre da vi byttet til sittedelen. Da kunne vi gå rundt ute hvertfall, og det hendte han sovnet i den. Brukte trøtthetstegn og maks våkentid som en rettesnor. Anonymkode: b249b...137
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #5 Skrevet 23. oktober 2022 Er du helt sikker på at hun er trøtt og sutrete, og ikke bare sutrete på 30 min dupper? Sover hun da av og til lengere og virker annerledes? Noen babyer er utålmodige og sutrete av natur 😛 min på 3,5 mnd våkner opplagt etter 30-45 min dupper. Anonymkode: bdc74...feb
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #6 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det var en gradvis prosess, og en del av det var å avvenne hans assosiasjoner til vogn/innsovning osv som en kjip greie. Mye ble bedre da vi byttet til sittedelen. Da kunne vi gå rundt ute hvertfall, og det hendte han sovnet i den. Brukte trøtthetstegn og maks våkentid som en rettesnor. Anonymkode: b249b...137 Hvordan avvene assosiasjonene? Vi har inntrykket av at hun har dårlige assosiasjoner til alle steder hun skal sove og har også inntrykket av at hun ikke liker å være trøtt. Hvordan fant dere ut maks våkentid? Her har vi prøvd mye forskjellig uten at det virker som om hun sovner raskere enten de har gått en halvtime eller 4-5 timer mellom blundene. Anonymkode: cdd2f...9b0
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #7 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Er du helt sikker på at hun er trøtt og sutrete, og ikke bare sutrete på 30 min dupper? Sover hun da av og til lengere og virker annerledes? Noen babyer er utålmodige og sutrete av natur 😛 min på 3,5 mnd våkner opplagt etter 30-45 min dupper. Anonymkode: bdc74...feb Som jeg skriver er hun i mye bedre humør når hun har hatt en dag med mye soving, hun er uten tvil trøtt. Hun er rød på øynene, klarer ikke fokusere og er øynene glipper. Skal sies at hun har (hatt) kolikk og og det har vært/er mye gråt så det kan være vanskelig å skille. Er livredd for å få en sur og sutrete unge så håper virkelig ikke det er derfor. Anonymkode: cdd2f...9b0
Mhmjadda Skrevet 23. oktober 2022 #8 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan avvene assosiasjonene? Vi har inntrykket av at hun har dårlige assosiasjoner til alle steder hun skal sove og har også inntrykket av at hun ikke liker å være trøtt. Hvordan fant dere ut maks våkentid? Her har vi prøvd mye forskjellig uten at det virker som om hun sovner raskere enten de har gått en halvtime eller 4-5 timer mellom blundene. Anonymkode: cdd2f...9b0 Avvenne assosiasjonene med å slutte å tvinge han ned i nest/vogn/bæresele for å sove, og ta opp når han våknet med mindre han raskt roet seg igjen. Begynte med søvntegn, og prøvde å være litt i forkant. Maks våkentid tok jeg delvis fra Internett, men min kunne gjerne være våken litt lenger så det ble bare et utgangspunkt. Tok ganske kort tid før vi fikk nye rutiner rundt søvnen, og da ble det ganske bra. Ta utgangspunkt i de tidspunktene du ser at hun sovner/må sove og prøv å legg henne da, men ikke prøv å få henne til å sove lenger når hun først våkner av duppen?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #9 Skrevet 23. oktober 2022 Mhmjadda skrev (1 minutt siden): Avvenne assosiasjonene med å slutte å tvinge han ned i nest/vogn/bæresele for å sove, og ta opp når han våknet med mindre han raskt roet seg igjen. Begynte med søvntegn, og prøvde å være litt i forkant. Maks våkentid tok jeg delvis fra Internett, men min kunne gjerne være våken litt lenger så det ble bare et utgangspunkt. Tok ganske kort tid før vi fikk nye rutiner rundt søvnen, og da ble det ganske bra. Ta utgangspunkt i de tidspunktene du ser at hun sovner/må sove og prøv å legg henne da, men ikke prøv å få henne til å sove lenger når hun først våkner av duppen? Takk for svar. Hvor skal jeg gjøre av henne for å sove da? Hun gråter i seng og armene mine også. Bæresele er der hun sovner absolutt raskest, men ikke uten en kamp på i hvert fall 10 min med høylytt protest. Skal prøve å lese meg opp på våkentid. Har inntrykket av at hun sovner raskest når han er helt utslitt og har vært våken for lenge (typisk i forbindelse med legetimer hvor vi måtte holde henne våken/ikke har dårt langt henne, men da har hun til gjengjeld hylgrått helt fram til vi legger henne. Prøver stort sett bare å få henne til å sove lenger i bæresele fordi jeg kan være litt i forkant når jeg merker at hun våkner. Anonymkode: cdd2f...9b0
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #10 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for svar. Hvor skal jeg gjøre av henne for å sove da? Hun gråter i seng og armene mine også. Bæresele er der hun sovner absolutt raskest, men ikke uten en kamp på i hvert fall 10 min med høylytt protest. Skal prøve å lese meg opp på våkentid. Har inntrykket av at hun sovner raskest når han er helt utslitt og har vært våken for lenge (typisk i forbindelse med legetimer hvor vi måtte holde henne våken/ikke har dårt langt henne, men da har hun til gjengjeld hylgrått helt fram til vi legger henne. Prøver stort sett bare å få henne til å sove lenger i bæresele fordi jeg kan være litt i forkant når jeg merker at hun våkner. Anonymkode: cdd2f...9b0 Jeg la fremdeles på de samme stedene, men prøvde å time det slik at jeg la når jeg så han trengte det, og ikke når jeg mente han burde sove. Det var en del prøving og feiling i starten, men som hos deg fungerte det best å legge når han var skikkelig trøtt først. Hos oss måtte jeg enten legge ved tidlige søvntegn mens han fremdeles var fornøyd, eller når han var helt overtrøtt. I midten der hvor han var trøtt men våken og sur ble det bare surr. Det gikk bedre etterhvert, om det var noe jeg gjorde eller om han bare ble større det vet jeg ikke... det eneste jeg vet er at den perioden hvor hele dagen gikk med til å tenke på soving, grue meg til soving og til han våknet igjen, prøve å få han til å sove, og prøve å få han til å sove lenger var grusom. Anonymkode: b249b...137
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #11 Skrevet 23. oktober 2022 Funker det ikke å amme i søvn? Min har vært periodvis lett og vanskelig med dagsøvn. I perioder har jeg bært og bært og bært for det er eneste som funket. Men i perioder har det funket veldig bra å amme i søvn på rett tidspunkt. Har da fulgt våkenvinduer men også fulgt nøye med på trøtthetstegn. Anonymkode: 82980...829
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #12 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg la fremdeles på de samme stedene, men prøvde å time det slik at jeg la når jeg så han trengte det, og ikke når jeg mente han burde sove. Det var en del prøving og feiling i starten, men som hos deg fungerte det best å legge når han var skikkelig trøtt først. Hos oss måtte jeg enten legge ved tidlige søvntegn mens han fremdeles var fornøyd, eller når han var helt overtrøtt. I midten der hvor han var trøtt men våken og sur ble det bare surr. Det gikk bedre etterhvert, om det var noe jeg gjorde eller om han bare ble større det vet jeg ikke... det eneste jeg vet er at den perioden hvor hele dagen gikk med til å tenke på soving, grue meg til soving og til han våknet igjen, prøve å få han til å sove, og prøve å få han til å sove lenger var grusom. Anonymkode: b249b...137 Ok, tusen takk for fyldig svar. Jeg føler jo at jeg faktisk legger når det er behov, men det stemmer at jeg jager søvnen så skal prøve å gå litt ut av situasjonen og ikke pushe på søvn. Ja, det er en slitsom periode, men har egentlig hver slitsomt hver eneste dag siden fødsel 😅 Anonymkode: cdd2f...9b0
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #13 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Funker det ikke å amme i søvn? Min har vært periodvis lett og vanskelig med dagsøvn. I perioder har jeg bært og bært og bært for det er eneste som funket. Men i perioder har det funket veldig bra å amme i søvn på rett tidspunkt. Har da fulgt våkenvinduer men også fulgt nøye med på trøtthetstegn. Anonymkode: 82980...829 Det er en god siden jeg kunne amme I søvn. Fort en måned siden om ikke mer, savner den tiden! Skal sette meg ner inn i våkenvinduer og se om jeg blir klok Anonymkode: cdd2f...9b0
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #14 Skrevet 27. oktober 2022 Mhmjadda skrev (På 23.10.2022 den 13.52): Avvenne assosiasjonene med å slutte å tvinge han ned i nest/vogn/bæresele for å sove, og ta opp når han våknet med mindre han raskt roet seg igjen. Begynte med søvntegn, og prøvde å være litt i forkant. Maks våkentid tok jeg delvis fra Internett, men min kunne gjerne være våken litt lenger så det ble bare et utgangspunkt. Tok ganske kort tid før vi fikk nye rutiner rundt søvnen, og da ble det ganske bra. Ta utgangspunkt i de tidspunktene du ser at hun sovner/må sove og prøv å legg henne da, men ikke prøv å få henne til å sove lenger når hun først våkner av duppen? AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 18.10): Jeg la fremdeles på de samme stedene, men prøvde å time det slik at jeg la når jeg så han trengte det, og ikke når jeg mente han burde sove. Det var en del prøving og feiling i starten, men som hos deg fungerte det best å legge når han var skikkelig trøtt først. Hos oss måtte jeg enten legge ved tidlige søvntegn mens han fremdeles var fornøyd, eller når han var helt overtrøtt. I midten der hvor han var trøtt men våken og sur ble det bare surr. Det gikk bedre etterhvert, om det var noe jeg gjorde eller om han bare ble større det vet jeg ikke... det eneste jeg vet er at den perioden hvor hele dagen gikk med til å tenke på soving, grue meg til soving og til han våknet igjen, prøve å få han til å sove, og prøve å få han til å sove lenger var grusom. Anonymkode: b249b...137 TS her, må oppdatere på siutasjonen. Denne uken har vi prøvd å avvente litt med å legge for å se om vi kan få henne til å sove lengre og hatt litt fokus på våkevidnuer. Det har gått bedre enn forventet. Hun gråter enda når hun legges i vogn/bæresele/hengevugge, men litt kortere enn før. Det viser seg at hun kan være våken 2,5-3 timer før hun trenger å sove, der vi før har tenkt at "nå har hun vært våken 1,5-2 timer og hun viser litt tegn til å være trøtt, da legger vi henne". Blir mye sutring den siste timen så må jobbe hardt for å unngå gråt, men uansett bedre enn hylende baby i vogn. Takk for tips! Anonymkode: cdd2f...9b0
Mhmjadda Skrevet 27. oktober 2022 #15 Skrevet 27. oktober 2022 Så bra! Kan godt være at du opplever det samme som vi gjorde, at det etterhvert blir enklere å legge etter kortere våkentid også Plutselig kom de der rutinene omtrent av seg selv Merkelig det der at alt ble så mye bedre og enklere når man leser baby, heller enn å lese "fasiter" på Internett Håper du/dere har fått bedre dager også!
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #16 Skrevet 27. oktober 2022 Mhmjadda skrev (16 minutter siden): Så bra! Kan godt være at du opplever det samme som vi gjorde, at det etterhvert blir enklere å legge etter kortere våkentid også Plutselig kom de der rutinene omtrent av seg selv Merkelig det der at alt ble så mye bedre og enklere når man leser baby, heller enn å lese "fasiter" på Internett Håper du/dere har fått bedre dager også! Veldig sant! Samtidig er det her på KG jeg har fått tips for å lese baby og ikke fra helsestasjonen eller leget så man kan få gode tips på Internett også 😉 Anonymkode: cdd2f...9b0 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #17 Skrevet 27. oktober 2022 Veldig mange babyer sover dupper i 20- 30 min i den alderen. Min sønn sov dupper som dette 2-3 ganger til dagen frem til han var ett år ca. Anonymkode: a48a9...1a7
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #18 Skrevet 28. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Veldig mange babyer sover dupper i 20- 30 min i den alderen. Min sønn sov dupper som dette 2-3 ganger til dagen frem til han var ett år ca. Anonymkode: a48a9...1a7 Var han sur og grinete hele tiden han var våken? For det er det som er problemet her at det åpenbart ikke har vært nok søvn. Og at vi har brukt enormt mye tid på å få henne til sove disse korte duppene. Anonymkode: cdd2f...9b0
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #19 Skrevet 28. oktober 2022 7 mnd her også. Gikk fra å skulle sove oppå meg, maks 30 min om gangen til å kunne sove timevis ute i vogna rundt den tiden pappaen skulle ha permisjon🙈 Anonymkode: 97f14...a10 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2022 #20 Skrevet 28. oktober 2022 Eldsten min sov kun enten PÅ meg (ikke i bæresele, måtte ligge i armene mine, helst med puppen i munnen), eller i vogn i konstant bevegelse (kunne ikke stoppe et sekund, og måtte gå ganske fort, og hele tiden fremover, kunne ikke slippe unna med rolig rusling eller å sitte på en benk og bare rugge vognen...). Han var sånn helt til han sluttet med dagsoving da han var nesten tre... (selv de i bhg som sa at hehehe, såklart får vi ham til å sove når vognen står i ro, måtte gi opp..). Minsten sov enten på meg på puppen, eller i bæresele (da måtte jeg gå litt eller sitte i stolen og rugge fra side til side), eller i vogn i bevegelse. Er du sikker på at du legger babyen tidlig nok? Begge mine var sånn at om jeg var litt for sein med å prøve å få dem til å sove, så var det helt håpløst.. da misset jeg søvnvinduet, og det var et kav uten like med grining og styring. Jeg syntes det var mye enklere med nr 2, han hadde tydeligere tegn og var enklere å lese (og så var jeg også mer erfaren, og stresset ikke sånn med at jeg MÅTTE få ham til å sove i nest/alene, osv, jeg var resignert til at jeg faktisk måtte være aktiv hele tiden han skulle sove). Anonymkode: 46900...70a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå