AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #1 Skrevet 23. oktober 2022 Min nye samboer har egne barn han forsørger 100% (mor ute av bildet). Selv har jeg barna mine 60% og har privat avtale med far på ca et par tusen mindre enn det nav sin kalkulator tilsier. Dette er fordi jeg forøkte å unngå konflikt for mange år siden da avtalen ble laget. Nå har vi gradvis i praksis begynt å ha felles økonomi i hverdagen. Den som ser behovet for noe kjøper det der og da, og vi er rause ovenfor hverandre. Han har høyere inntekt enn meg, og til tross for at han har egne barn å forsørge så er han kjapt ute med å inkludere mine som at det er en selvfølge for ham. Han vil ikke ha noen mening om min og min eks sine avtaler og heller ikke økonomi, til tross for at jeg har fortalt at bidraget er mindre enn det burde. På en måte føler jeg at jeg burde be eks om at vi skal sette nytt bidrag, for nå er det jo ikke bare jeg som drar lasset alene, min samboer er med på det. Min eks ville nok blitt litt snurt for han liker ikke å betale bidrag i det hele tatt, og ville nok klaget sin nød til sine søsken og foreldre noe jeg kjenner er ubehagelig, men pengene går jo direkte til barna. Han tjener nok ca 3 ganger mer enn meg. Ser at eks kjøper mye mer til dem hos seg enn det jeg kan, men så har jo min nye samboer kommet inn og bidratt til ting her fordi han er raus så det har hjulpet mtp de åpenbare forskjellene. Likevel kjennes det ikke helt greit ut at han skal gjøre det. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 9f864...093
altflyter Skrevet 23. oktober 2022 #2 Skrevet 23. oktober 2022 Jeg ville bedt nav regne ut og kreve inn bidraget snarest 😊
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #3 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Dette er fordi jeg forøkte å unngå konflikt for mange år siden da avtalen ble laget. Det er så utrolig mange damer som sier akkurat dette. Så lenge mannen får det som han vil, blir det ingen konflikt. Men hvorfor skal han bestemme? Hadde latt nav kreve inn. Det er til ungene. Start med det helst i går. Anonymkode: ce91e...e43 5
Snedig Skrevet 23. oktober 2022 #4 Skrevet 23. oktober 2022 (endret) Tja jeg synes jo du burde bedt om høyere bidrag for lenge siden. Men det gikk tydeligvis rundt med bidraget du fikk når du var aleneforsørger. Å be om høyere bidrag fordi at du har fått ny kjæreste virker jo litt spesielt, sett utenfra. Endret 23. oktober 2022 av Snedig Skrivefeil 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #5 Skrevet 23. oktober 2022 Krev høyere bidrag via NAV. Eksen din har laget disse ungene, og da må han være med på å betale. At han «ikke liker» å betale bidrag er revnende likegyldig. Anonymkode: 9e488...40e 1
Gjest Karamelis Skrevet 23. oktober 2022 #6 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min eks ville nok blitt litt snurt for han liker ikke å betale bidrag i det hele tatt, og ville nok klaget sin nød til sine søsken og foreldre noe jeg kjenner er ubehagelig, Jeg regner med at du ikke pleier noe kontakt med hans søsken og foreldre? Da har du på den ene siden dine barn, din nye kjæreste og deg selv. På den andre siden har du eksen og hans nære familie. Å ta ansvar for dine barn, kjæresten din og deg selv vil, om du tenker deg litt om, føles langt behageligere på sikt enn en sutrete eks. Nå er du mor. Da må du slutte å være en feiging.
Gjest Karamelis Skrevet 23. oktober 2022 #7 Skrevet 23. oktober 2022 Snedig skrev (1 time siden): Tja jeg synes jo du burde bedt om høyere bidrag for lenge siden. Men det gikk tydeligvis rundt med bidraget du fikk når du var aleneforsørger. Å be om høyere bidrag fordi at du har fått ny kjæreste virker jo litt spesielt, sett utenfra. Jeg synes TS forklarer hvorfor meget godt, og det er helt riktig av henne å be NAV fastsette bidraget. Eksen har skremt henne til å ikke be om riktig sum. Nå har hun en god mann som trygger henne. Så nå kan hun tørre.
GammelKaktus Skrevet 23. oktober 2022 #8 Skrevet 23. oktober 2022 Synes alltid det er mest ryddig når man går gjennom NAV, det er som regel det beste både for bidragsmottaker og bidragspliktig. Jeg ville tatt det gjennom NAV , kalkulatorene er jo ikke akkurat så voldsomt rause og hvis han allerede betaler mindre enn han skal gjøre så taper jo du og barna på dette i det lange løp.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #9 Skrevet 23. oktober 2022 Snedig skrev (9 timer siden): Tja jeg synes jo du burde bedt om høyere bidrag for lenge siden. Men det gikk tydeligvis rundt med bidraget du fikk når du var aleneforsørger. Å be om høyere bidrag fordi at du har fått ny kjæreste virker jo litt spesielt, sett utenfra. Takknemlig for innspill. Det er vel helst det at jeg har blitt mer bevisst på at jeg drar mesteparten av lasset, og at mine barn har fått minimalt pga at jeg ikke har hatt råd til det. Det kjennes urettferdig ovenfor dem rett og slett, og det er trist at det blir såpass forskjell for dem hos meg vs. hos far. ts Anonymkode: 9f864...093
Brunello Skrevet 23. oktober 2022 #10 Skrevet 23. oktober 2022 Barnebidrag burde automatisk bli fastsatt av nav og trukket sammen med skatten. Så kan de som vil betale mer enn nav fastsetter overføre til eksen direkte. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå