Gå til innhold

Tips for å unngå å få mareritt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe man kan gjøre for å unngå å få mareritt? Eller som vet hva som kan være grunnen til at jeg får det så hyppig? Våknet nettopp av et og er fortsatt skjelven. Har det flere ganger i uken, og det er skikkelig plagsomt. Marerittene varierer litt fra gang til gang men de handler ofte om: krig, at jeg eller noen av mine nærmeste dør, seksuelle overgrep, å bli forfulgt, overnatulige ting osv. 

Er det noe jeg kan gjøre for å påvirke dette og for at det skal bli bedre? Jeg er relativt ung så plagene skylles ikke overgangsalderen (hørt at man kan få mareritt av det) 

Anonymkode: 01757...e17

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg slet på det verste med mareritt så gikk jeg til innkjøp av en samisk drømmefanger. Jeg har ikke sett meg tilbake siden den dagen jeg kjøpte den, det var som natt og dag og jeg har ikke hatt mareritt siden.

Tror det ligger mer i samisk kultur en hva vi vet om å ganding er kraftig magi.

Anonymkode: c97ab...8e6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det noe man kan gjøre for å unngå å få mareritt? Eller som vet hva som kan være grunnen til at jeg får det så hyppig? Våknet nettopp av et og er fortsatt skjelven. Har det flere ganger i uken, og det er skikkelig plagsomt. Marerittene varierer litt fra gang til gang men de handler ofte om: krig, at jeg eller noen av mine nærmeste dør, seksuelle overgrep, å bli forfulgt, overnatulige ting osv. 

Er det noe jeg kan gjøre for å påvirke dette og for at det skal bli bedre? Jeg er relativt ung så plagene skylles ikke overgangsalderen (hørt at man kan få mareritt av det) 

Forsøke å leve et rolig og harmonisk liv, særlig ro siste delen av dagen. Rydde tanker før leggetid. Unngå medisiner kveldstid. Sist men ikke minst, sørge for nok søvn jevnt over.

Dette er de beste tipsene jeg kommer på. Sliter mye med mareritt selv om jeg ikke følger de punktene.

Anonymkode: fa801...d6e

• Liker 1
Skrevet

Holde seg våken selv om mareritt kan skje i våken tilstand også 

Skrevet

Våknet akkurat av mareritt selv så må ligge litt på tlf før jeg kan sove igjen. Jeg har ptsd så er derfor jeg alltid har mye mareritt. 🥵

Anonymkode: ae5e8...918

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Våknet akkurat av mareritt selv så må ligge litt på tlf før jeg kan sove igjen. Jeg har ptsd så er derfor jeg alltid har mye mareritt. 🥵

Anonymkode: ae5e8...918

Må sitte på telefonen jeg også en god stund før jeg får sove igjen. Tror ikke jeg har ptsd, men mistenker at jeg har hatt det for noen år siden. Gjenopplevde en traumatisk hendelse hver gang jeg la meg om kvelden og det var alltid det siste jeg tenkte på før jeg sovnet. Gikk alltid igjennom detalj for detalj i hendelsesforløpet før jeg sluknet. Drømte om hendelsen en del, men hadde mareritt om andre ting også på den tiden. Hadde det slik i ca 1 år. Men jeg er uansett bedre nå, så tror ikke det er det som plager meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Når jeg slet på det verste med mareritt så gikk jeg til innkjøp av en samisk drømmefanger. Jeg har ikke sett meg tilbake siden den dagen jeg kjøpte den, det var som natt og dag og jeg har ikke hatt mareritt siden.

Tror det ligger mer i samisk kultur en hva vi vet om å ganding er kraftig magi.

Hvordan ser en samisk drømmefanger ut? Og hvor kjøper du den? 
Jeg har bare sett indianske drømmefangere. 

Skrevet
Hulderen skrev (2 minutter siden):

Hvordan ser en samisk drømmefanger ut? Og hvor kjøper du den? 
Jeg har bare sett indianske drømmefangere. 

Den er laget med reinsdyrskinn å har små steiner og reinsdyrhorn som er kuttet i forskjellige fasonger. Jeg fikk den av en samisk trollkvinne når jeg var i Finnmark.

• Hjerte 1
Skrevet

Alkohol gir meg mareritt og angstdrømmer. 

Anonymkode: 37146...c26

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleide å ha mye mareritt, men det ga seg etter at jeg aktivt sluttet å se på filmer og serier som hadde skumle eller ekle scener. Nå fem år senere har jeg ikke hatt et eneste mareritt på det jeg kan huske, og jeg pleide å ha dem ukentlig! 

Anonymkode: 4fe8d...128

• Liker 2
Skrevet

Her må du vurdere livsstilen din, og hva som trigger at du får mareritt.

Det er ofte sånn at når du opplever vanskelige ting, så bearbeider hjernen dette over tid. Enkle grep er å slutte å se på filmer eller serier som fører til ubehag, ikke følge med på alle detaljer angående krigen som pågår, la være å lese om tragiske ting som du vet kan gjøre deg opprørt. Har du valget mellom å se en krigsfilm eller å se en komedie, så velger du sistnevnte.

En kan ikke beskytte seg mot alt det vonde i verden, men du kan gjøre noen grep selv. Hvis du leser litt på sengen, kan du velge en bok med romantisk eller koselig innhold. Du kan tenke på noe hyggelig før du legger deg til å sove. Hvis du har kjæreste, kan dere lage en regel som sier at dere aldri skal gå å legge dere før dere har ordnet opp etter en krangel.

Du kan også lære deg til å tenke mer rasjonelt. Når du tenker på overnaturlige ting, kan du fokusere på at om det finnes, så har de aldri gjort deg noe, selv om de kunne ha muligheten. Du kan tenke på et menneske som du vet stiller opp for deg, og tenke at hvis du hadde blitt utsatt for et overgrep, ville denne personen ha stilt opp og hjulpet deg. Heller enn å være redd for at dine nærmeste skal dø, kan du fokusere på hvor heldig du er som har dem i livet ditt, og at selv om noen dør, så har du gode minner. Mange har ikke gode minner, så det er veldig positivt for dem som har slike minner å tenke tilbake på.

Du vil aldri bli fullstendig kvitt mareritt, dette er en del av livet, og hvordan hjernen vår jobber. Men du kan minske antall opplevelser ved å tenke annerledes, og unngå ting som du vet får deg til å gruble (tragiske filmer, og lignende).

Anonymkode: 782a4...aa7

• Nyttig 4
Skrevet

Tenk på når du spiser. Jeg får ofre mareritt når jeg spiser sent på kvelden. Har det noen sammenheng i ditt tilfelle? 

Og dropp tv og skumle bøker om kvelden. Det kan trigge mareritt 

Skrevet

Ser det er nevnt drømmefanger et par ganger tidligere og henger meg på den. 

Har hatt drømmefanger i mange år og det hjelper på marerittene uten tvil. Noen ganger kjennes det ut som det er noe mareritt på vei og da tømmer jeg drømmefangeren og så går det lang, lang tid før det bygger seg opp igjen. Jeg sverger til drømmefanger.

Anonymkode: 99476...537

Skrevet

Har du opplevd seksuelle overgrep? Isåfall kanskje du drømmer om det fordi følelsene etter denne opplevelsen ikke er bearbeidet. Hvis du drømmer om krig så kanskje du skal holde deg unna nyhetene en periode og se om det hjelper. Jeg har mareritt hver natt for tiden. Det er tungt og slitsomt og man våkner utslitt av frykt. For min del tror jeg det er mye gamle undertrykkte følelser som er kommet til overflaten.

Anonymkode: e4ec5...68d

Skrevet

Ta en blodprøve og forsikre deg om at det ikke er noe underliggende. Hormonforstyrrelse/ stoffskifte feks. Det er normalt med mareritt når kroppen tappes for energi. 

Anonymkode: 5e415...8aa

• Liker 1
Skrevet

Kan du lære deg å kontrollere marerittene? Jeg lærte meg det. Gikk fra å ha paniske mareritt der jeg gjenopplevde voldtekt, til å klare å ta kontrollen i marerittet og lage en beskyttende sone rundt meg selv. Da ble jeg ikke redd av marerittene mer og de sluttet gradvis å komme.

Anonymkode: b5a63...cfa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ta en blodprøve og forsikre deg om at det ikke er noe underliggende. Hormonforstyrrelse/ stoffskifte feks. Det er normalt med mareritt når kroppen tappes for energi. 

Dette visste jeg ikke. Sliter med utmattelse så da er det kanskje ikke så rart jeg har mareritt isåfall. Vil det si at jeg bør roe ned aktivitet/ at jeg har overanstrengt meg? 

Anonymkode: e4ec5...68d

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det skal gjøre. Håper jo nesten på at det er noe fysisk galt med meg. Da er det gjerne lettere å fikse det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan du lære deg å kontrollere marerittene? Jeg lærte meg det. Gikk fra å ha paniske mareritt der jeg gjenopplevde voldtekt, til å klare å ta kontrollen i marerittet og lage en beskyttende sone rundt meg selv. Da ble jeg ikke redd av marerittene mer og de sluttet gradvis å komme.

Anonymkode: b5a63...cfa

Hvordan gjør man det? 

Skrevet

Klarer ikke helt å se hva en drømmefanger gjør for å stoppe mareritt jeg, kan noen forklare? Ikke at jeg tror jeg kommer til å prøve, selv om jeg har flere mareritt ukentlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...