meg_om_det Skrevet 23. oktober 2022 #1 Skrevet 23. oktober 2022 jeg har sett at det er så mange forskjellige meninger om dette: skal hester ha to typer uteganger, en med og en uten gress, eller holder det med bare en av delene. selvfølgelig får hestene mosjon og trening, men med tanke på at de også står ute MINST to timer hver dag, om de da skal måtte ha to typer «beite» eller om man kan forholde seg til en av delene? :)
solsolsol Skrevet 23. oktober 2022 #2 Skrevet 23. oktober 2022 Hestene mine har flere jorder de bytter på, men alle har gress når det ikke er vinter. Tror de som har hestene på grus gjør det fordi det ellers blir gjørme. Ville uansett foretrukket å ha hesten ute hele dagen (minst tolv timer) med god plass heller enn hva slags underlag. Våre har vel rundt 10-20 mål på hvert beite delt på fem hester. 1
Myrmica Skrevet 23. oktober 2022 #3 Skrevet 23. oktober 2022 meg_om_det skrev (17 timer siden): jeg har sett at det er så mange forskjellige meninger om dette: skal hester ha to typer uteganger, en med og en uten gress, eller holder det med bare en av delene. selvfølgelig får hestene mosjon og trening, men med tanke på at de også står ute MINST to timer hver dag, om de da skal måtte ha to typer «beite» eller om man kan forholde seg til en av delene? Gress/ikke gress er ikke så viktig, egentlig. Og man må ikke ha to ulike uteområder, det er heller ikke slik at hester MÅ gå på gress. Jeg lurer litt på hvor du har hørt dette... Det som er viktig er at hestene går på et godt underlag som ikke blir sølete, gjørmete, for vått eller glatt/sleipt, at de får god nok plass til å bevege seg, at de får anledning til å være sosiale med andre hester, og at de ellers får godt tilpasset fôr. Det kan variere fra hest til hest om det beste er tørrhøy, hvilken kvalitet høyet er av, eller om det er bedre for dem å beite. Veldig næringsrikt dyrket gress er ikke naturlig kost for hester, og kan bli for kraftig for mange. Det kan resultere i overvekt, forfangenhet, betennelser eller andre ting. Særdeles kraftig gress, gress utsatt for hardt beitetrykk, og gammelt gress utover høsten kan også inneholde for høye mengder sukker, noe som heller ikke er bra for hester. Så om man ikke har god kontroll over hva hesten beiter på, kan det for noen hester være bedre å stå et sted uten så mye beite, og heller få høy. Og så håper jeg de står ute minst 8-12 timer hver dag, helst mer, og ikke to... 1
Mt3 Skrevet 23. oktober 2022 #4 Skrevet 23. oktober 2022 (endret) meg_om_det skrev (På 23.10.2022 den 3.03): jeg har sett at det er så mange forskjellige meninger om dette: skal hester ha to typer uteganger, en med og en uten gress, eller holder det med bare en av delene. selvfølgelig får hestene mosjon og trening, men med tanke på at de også står ute MINST to timer hver dag, om de da skal måtte ha to typer «beite» eller om man kan forholde seg til en av delene? Med eller uten gress spiller ingen rolle så lenge de får det fôret de trenger, men på vinteren skal de ha tilgang til ly med tørt og fint underlag. Desto større og mer variert innhegningen er desto bedre for hestene, så om de kan gå i litt skog/lyng og småknaske på kvister og strå mellom fôring så er det mindre fare for at de utvikler uvaner pga kjedsomhet, uvaner pga kjedsomhet oppstår også fort om de står mange timer inne på boks og kun er ute 2 timer pr dag utenom trening. Endret 24. oktober 2022 av Elaine Marley 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #5 Skrevet 24. oktober 2022 Vi har delt innhegningen i tre etapper. Øverste del er tilnærmet flatt, midterste del er i en bakke og nederste del er bratt og ulendt. Midterste og nederste del er gress. Om høsten og vinteren er bare den øverste delen oppe. Der er det god drenering og for det meste grus, men i den ene kanten og helt nederst er det gress. Har flere fôrhekker til ensilasje stående der det er gruset og stasjon med vanndunker rett ved porten. Høyhekkene flyttes på med jevne mellomrom for å unngå at det blir veldig nedtråkket rundt dem. På senvåren åpner vi til den midterste delen for å starte tilvenning av gress. Da begynner de gradvis å stå ute lengre om kvelden for å forberede dem på beitetid. Ca. i begynnelsen av juni åpner vi nederste del. Hestene begynner da å stå ute om natta (står inne mellom morgen- og lunsjforing for å hvile seg). Første til andre uka i juni reiser de på beite i en måned. Er åpent hele veien frem til slutten av august/begynnelsen av september (kommer an på været). Da stenges nederste og midtre del, og hestene har bare den grusede delen å gå på. Anonymkode: 08ed6...71f 1
Crazydoglady Skrevet 24. oktober 2022 #6 Skrevet 24. oktober 2022 meg_om_det skrev (På 23.10.2022 den 3.03): jeg har sett at det er så mange forskjellige meninger om dette: skal hester ha to typer uteganger, en med og en uten gress, eller holder det med bare en av delene. selvfølgelig får hestene mosjon og trening, men med tanke på at de også står ute MINST to timer hver dag, om de da skal måtte ha to typer «beite» eller om man kan forholde seg til en av delene? Kommer jo an på hesten det da. For de fleste trenger man nok bare ett alternativ. Men lurt å passe på litt om det er en del gress igjen når frosten kommer (blir mer sukker i gresset da og lettere for at de blir forfangen). Hester som lett blir forfangen bør ha ett alternativ med lite gress/magert beite eller evt uten gress.
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #7 Skrevet 24. oktober 2022 Litt usikker på om det blandes begreper her. Ts sier hestene skal stå ute minst to timer pr dag, altså ikke utegangshester. Man trenger ikke ha ulike underlag til luftegårder, men mange hester liker ha noe terreng. Ikke alle tåler gress. Noen står kun på gress på sommer. Anonymkode: 01064...c19
Elaine Marley Skrevet 24. oktober 2022 #8 Skrevet 24. oktober 2022 Tråden er ryddet for avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå