AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #1 Skrevet 23. oktober 2022 Jeg har de siste ukene følt meg veldig nedfor. Jeg har vært lei meg, tiltaksløs, hatt lavt energnivå, dårligere matlyst, syntes det har vært tungt å komme seg opp av sengen, hatt mye tankekjør, begynt å gråte lettere, følt meg overveldet, vært frustrert og hatt en del mørke tanker - uten at det egentlig har vært noen spesiell «grunn» for det. Men jeg har også hatt lettere dager hvor jeg har smilt, lekt og herjet med barnet mitt og generelt følt meg bedre - for en kort periode, før jeg har vært tilbake til å være ganske nedfor igjen. Kan dette defineres som depresjon? Eller er depresjon at man er omtrent sengeliggende og nedfor konstant «hele tiden»? Anonymkode: 8153d...214
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #2 Skrevet 23. oktober 2022 det er vanlig å ha gode dager av og til når man er deprimert og ikke alle ligger mye i sengen, det er vikitg å stå opp og bevege seg. Anonymkode: c3910...dfd
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #3 Skrevet 23. oktober 2022 Depresjon kommer i grader. Anonymkode: 0c147...c3f 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #4 Skrevet 23. oktober 2022 Depresjon kommer i grader Anonymkode: fffe4...c36
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #5 Skrevet 23. oktober 2022 Ikke nødvendigvis. Da jeg var på mitt sykeste og hadde planlagt når og hvordan jeg skulle ende alt, var jeg i full jobb og sosialisterte normalt med venner og familie. Anonymkode: 0e42c...593 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #6 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke nødvendigvis. Da jeg var på mitt sykeste og hadde planlagt når og hvordan jeg skulle ende alt, var jeg i full jobb og sosialisterte normalt med venner og familie. Anonymkode: 0e42c...593 Dette har du rett i. Mitt hjem så ut som et rottebol og jeg så ikke verdien i meg selv eller andre lenger. Problemet med depresjon er at du ikke ser det selv. Stopp det nå TS! Anonymkode: fffe4...c36 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #7 Skrevet 23. oktober 2022 Sjekk D-vitaminnivået ditt ts! Man kan faktisk bli nedstemt og mildt deprimert hvis man mangler vitamin D. Og nesten alle nordmenn har for lave nivåer når vi går inn i denne tiden på året! Anonymkode: b28fe...ff9 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #8 Skrevet 23. oktober 2022 Det går an å være nedstemt og trist uten å være deprimert. Folk bruker ordet deprimert alt får ofte. Anonymkode: 6ebd6...b43 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #9 Skrevet 23. oktober 2022 Neida. Jeg har gått på fjellet med alvorlig depresjon og hjernekjør. Verken medisiner, psykolog og innleggelse hjalp så jeg gikk til beina blødde. For meg høres det ut som du har en mild depresjon. Ta kontakt med fastlege for en samtale, slik at han kan få kartlagt deg litt. For det kan være hormoner, stress, uoppdaget fysisk sykdom, stress, alt mulig rart. Det er best å bare ta tak i det. Anonymkode: 50e0b...4fc 1
Gjest Warrior Skrevet 23. oktober 2022 #10 Skrevet 23. oktober 2022 Nei man må ikke være sengeliggende for å være deprimert. Alle takler depresjon forskjellig. Jeg er ofte deprimert og trist nesten hele tiden siste årene, men trener hver dag, møter folk, aldri vært sengeliggende på grunn av depresjon, men jeg vet jeg er deprimert og noen ganger verre enn andre dager, og det har jeg også fått beskjed om at det er depresjon. Er mye trist og irritert, gråter lettere, mye å tenke på og negative tanker osv. Så nei alle er ikke sengeliggende og ikke orker noe. Det varierer fra person til person. Jeg hadde ikke klart å blitt liggende i senga hele dagen for jeg tenker da hadde det sikkert blitt mye verre for meg. Gjøre ting jeg elsker hjelper på depresjonen.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #11 Skrevet 23. oktober 2022 Da jeg var deprimert, tenkte jeg på selvmord stort sett hele tiden og følte absolutt ingenting. Men jeg utførte alle mine daglige rutiner, inkludert å gå på jobb. Sånn i ettertid husker jeg nesten ingenting fra det jeg gjorde, tror det var fullstendig autopilot. Anonymkode: f2d13...5d6 4
milletrille2 Skrevet 23. oktober 2022 #12 Skrevet 23. oktober 2022 Depresjon kommer i alle former og ikke noe krav om at man må være sengeliggende. Ta kontakt med fastlege og/eller en terapeut. Håper du finner ut av det!
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #13 Skrevet 23. oktober 2022 Jeg har stort sett klart å komme meg opp, stelt meg, kledd meg greit selv om jeg har vært tungt deprimert. Anonymkode: f7441...8ae
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #14 Skrevet 23. oktober 2022 Jeg hadde en langvarig depresjon. Sto opp, sørget for at barna kom seg på skolen, laget mat til dem, dusjet kanskje 2 ganger i uken og gjorde minimalt med husarbeid. For meg så var det viktig at barna hadde det bra, det klarte jeg å fokusere på. Jeg var ikke i jobb. Men hele tiden så tenke jeg kun på å dø og hvilke metoder jeg kunne bruke. Prøvde å få tankene unna med andre ting, men det var nesten umulig. Grusom tid. Anonymkode: c1475...1bf 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #15 Skrevet 23. oktober 2022 Det finnes tre alvorlighetsgrader av depresjon. Ved mild depresjon er man ofte i stand til å fortsette med sine daglige gjøremål, jobb etc. Ved moderat depresjon har man betydelige vansker med å fortsette med jobb, skole og andre aktiviteter. Funksjonsnivået er klart dårligere og mange blir f.eks. sykemeldt. Noen er i stand til å fortsette å jobbe, men gjerne på bekostning av andre gjøremål eller aktiviteter. Ved alvorlig depresjon er helt man ute av stand til å fungere som normalt. Hvis man fortsetter med vanlige aktiviteter så er det bare i svært begrenset grad, en alvorlig deprimert person vil altså være ute av stand til å gå på jobb hver dag eller gjøre noe mer enn en brøkdel av hva vedkommende var i stand til tidligere. Ved moderat depresjon kan man kanskje pushe seg litt mer. Mildere former for depresjon svinger litt mer fra dag til dag enn alvorlig depresjon. Det kan godt være depresjon selv om du ikke er sengeliggende og nedstemt hver dag. De fleste med mild og moderat depresjon er ikke totalt sengeliggende. Ved mild og moderat depresjon kan humøret også svinge som du beskriver, det kan egentlig det ved alle alvorlighetsgrader, men det er vanligere ved mildere depresjoner. Man er også i større grad i stand til å få glede ut av aktiviteter og "dra seg selv ut" av nedstemtheten ved milde og moderate depresjoner. Noen skriver at man kan være tungt eller alvorlig deprimert og fremdeles gå på jobb og utføre alle daglige gjøremål og aktiviteter, noe som er feil. Ved moderat depresjon er det mulig, og ved mild depresjon er det vanlig å kunne fortsette som normalt. Så ja, det du beskriver kan godt være depresjon. Har du opplevd noe lignende tidligere? Anonymkode: d7190...b23 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #16 Skrevet 23. oktober 2022 For å svare på spørsmål i overskrift: nei langt der i fra For å kommentere ditt stemningsleie så er det ikke depresjon når du har dager du fortsatt føler glede. Er man deprimert trenger man ikke være sengeliggende men man føler absolutt ingen glede, har ingen tiltakslyst eller motivasjon, ser ingen håp eller løsninger. Man er veldig syk, tom og trist og føles som en så dyp sorg man ikke trodde eksisterte engang Anonymkode: aeec5...39a 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #17 Skrevet 23. oktober 2022 Det kan være nedstemthet og det kan være depresjon. Depresjon varierer, og i tillegg tar man gjerne på seg en maske, særlig rundt andre. Jeg sitter nå og føler meg som en bedrager, fordi jeg er flat/likegyldig, i stedet for det "normale" som er å veksle mellom gråt og tungt sinn, og frustrasjon. Jeg tar meg selv i å lure på om mine selvmordstanker er et forsøk på manipulasjon. Det gir ingen mening, for ingen andre enn psykologen min vet om de, så det er bare depresjonen som herjer med logikken min. Men grunnen er så enkel som at jeg har hatt besøk i helgen og ikke har sluppet masken enda. Enig med de over som foreslår en tur til fastlegen. Anonymkode: 22448...0e8
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #18 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Sjekk D-vitaminnivået ditt ts! Man kan faktisk bli nedstemt og mildt deprimert hvis man mangler vitamin D. Og nesten alle nordmenn har for lave nivåer når vi går inn i denne tiden på året! Anonymkode: b28fe...ff9 Jeg tar d-vitaminer daglig, året rundt 🙂 Ts Anonymkode: 8153d...214
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #19 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): For å svare på spørsmål i overskrift: nei langt der i fra For å kommentere ditt stemningsleie så er det ikke depresjon når du har dager du fortsatt føler glede. Er man deprimert trenger man ikke være sengeliggende men man føler absolutt ingen glede, har ingen tiltakslyst eller motivasjon, ser ingen håp eller løsninger. Man er veldig syk, tom og trist og føles som en så dyp sorg man ikke trodde eksisterte engang Anonymkode: aeec5...39a Jeg føler egentlig ikke på så mye genuin glede, men jeg tar meg sammen rundt barnet mitt. Når barnet er i barnehagen på dagtid og jeg er hjemme, sover jeg til barnet må hentes, slik at jeg har litt overskudd til å være med barnet frem til leggetid. Vanligvis trener jeg 4 dager i uka, dette har jeg ikke fått til de siste par månedene. Det eneste jeg gjør er å sove, gjøre husarbeid og være mamma. Innimellom er jeg litt sosial også med nærmeste familie. Ts Anonymkode: 8153d...214
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #20 Skrevet 23. oktober 2022 Jeg har legetime på torsdag. Ts Anonymkode: 8153d...214 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå