Gå til innhold

Familievold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har jeg fått vite ting om familien min som jeg fint kunne vært foruten. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Klarer ikke å slutte å tenke på det. Bestefar og bestemor min banket barna sine når de var små. Jeg ble så forferdelig sint at jeg ringte henne og spurte henne om det. Det skulle jeg nok ikke ha gjort. Like etter ringte onkelen min for å gi hans side av historien. Den skulle jeg ønske at  jeg aldri fikk høre. Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg

Anonymkode: 20b1e...c7d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I våre besteforeldres tid så het det seg at hvis du elsker dine barn så skal du tukte dem. 

Det var ikke forbudt slik som i dag, men tilnærmet normalt. 

Du har vokst opp i en annen tid. 

Anonymkode: 15d86...945

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I våre besteforeldres tid så het det seg at hvis du elsker dine barn så skal du tukte dem. 

Det var ikke forbudt slik som i dag, men tilnærmet normalt. 

Du har vokst opp i en annen tid. 

Juling og ris er jo likevel to forskjellige ting for dem. Jeg synes ikke det men for mennesker som riste ungene så var det oppdragelse, men ts sier banket. Det er mer omfattende vold ikke ment som oppdragelse som "alle" gjorde?

Anonymkode: bdfac...27a

Skrevet

Bare fordi noe er normalt gjør det ikke riktig. Men det som forstyrret meg mest er det min onkel kom frem med. Han hadde blitt seksuelt misbrukt av min egen far og tante. Og jeg er klar over at barn kan utforske hverandre, men å utforske tilsier gjensidig samtykke. Slik jeg forstod det på han var ikke det tilfelle. Det var min tante som vist nok var verst. Men jeg syns uansett at det er ufattelig ubehagelig å vite denne informasjonen

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Selvfølgelig er det ubehagelig. Det er trist, og vondt for de det gjelder. 

• Liker 1
Skrevet

Slik jeg forstod det var det snakk om ordentlig bank gjennom hele oppveksten. Bestefar slet blant annet med schizofreni og bestemor opplever jeg som vanvittig manipulerende og syk. Begge to hadde alvorlige sinneproblemer

Skrevet

Du kan ringe til VO linjen for vold i nære relasjoner for noen å snakke med om hva du har fått vite og føler. Det er anonymt og døgnåpent tlf 116006

Anonymkode: 3d881...a6c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Du trenger litt tid til å bearbeide den informasjonen du har fått. Du har fått sjokk i dag, det er forståelig.

Skrevet

TS,

Uff... dette var ugreit å få i fanget. Du trenger som andre er inne på å snakke med noen som kan dette.

Når du skriver om din onkel, så var din far straffemyndig? Foreldelse av enkelte seksuallbrudd mot barn er opphevet (heldigvis).

Fint at du har snakket med din onkel. Er ikke greit å bære på slikt som han har gjort.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I dag har jeg fått vite ting om familien min som jeg fint kunne vært foruten. Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Klarer ikke å slutte å tenke på det. Bestefar og bestemor min banket barna sine når de var små. Jeg ble så forferdelig sint at jeg ringte henne og spurte henne om det. Det skulle jeg nok ikke ha gjort. Like etter ringte onkelen min for å gi hans side av historien. Den skulle jeg ønske at  jeg aldri fikk høre. Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg

Vi må tåle å høre, når de har tålt å være utsatt for det. Hvis misjonen din er å ghosye eller avvise din onkel osv. Burde du virkelig ikke tatt opp temaet i det heletatt. Fordi du legger enda større sten til byrden. Så her får du jammen tåle å stå i det når du har pirket hull på byllen.

Det er selvfølgelig ingen unnskyldning,  men før var det mer vanlig barneoppdragelse. Og var ikke sett ned på,  slik som i dag. Nå vet jeg ikke alder på de involverte i familien din.  Men feks når mamma gikk på skolen, fikk de fysisk avstraffelse på skolen til og med. Så du må ha det litt i bakhodet at tidsepoke kan også være medvirkende. 

Uansett er det de utsatte, som bør ha retten til å sette standarden her.ikke du og ikke besteforeldrene dine

Anonymkode: b2e25...a02

Skrevet

Det er nok veldig tungt for deg å få høre dette. Tar litt tid før det synker helt inn. Snakk med noen for å bearbeide det. Men ALDRI la foreldre eller onkelen din føle mer skam og ha det mer vondt enn de allerede har det. De har tålt mye og hatt det helt for j... De trenger støtte og hjelp. De trenger å få det ut. Tungt å holde sånne ting inne i så mange år. De kan snakke med andre (psykolog osv) om du ikke vil. Men aldri ALDRI si til de at det er altfor mye for deg å takle.. Sett deg inn i deres sted du. Hilsen en som er vokst opp med mye vold og grov omsorgsvikt!

Anonymkode: c9f11...537

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi må tåle å høre, når de har tålt å være utsatt for det. Hvis misjonen din er å ghosye eller avvise din onkel osv. Burde du virkelig ikke tatt opp temaet i det heletatt. Fordi du legger enda større sten til byrden. Så her får du jammen tåle å stå i det når du har pirket hull på byllen.

Det er selvfølgelig ingen unnskyldning,  men før var det mer vanlig barneoppdragelse. Og var ikke sett ned på,  slik som i dag. Nå vet jeg ikke alder på de involverte i familien din.  Men feks når mamma gikk på skolen, fikk de fysisk avstraffelse på skolen til og med. Så du må ha det litt i bakhodet at tidsepoke kan også være medvirkende. 

Uansett er det de utsatte, som bør ha retten til å sette standarden her.ikke du og ikke besteforeldrene dine

Anonymkode: b2e25...a02

Overgrep og seksuelle misbruk har ingenting med oppdragelse å gjøre…. Hadde jeg fått vite at min egen far hadde gjort noe sånt mot sine søsken så hadde jeg rett å slett ikke klart å se han i øynene mer, og han hadde hvertfall ikke fått vært i nærheten av mine barn 😨

Anonymkode: 6acd1...0fb

Skrevet

At min mor har fortalt at min søte mormor har slått henne i fjeset er forferdelige nyheter(mamma er født i 62) men jeg er glad at vi i dag har barnelov og barnelov som beskytter barn mot sånt

Anonymkode: 8575f...cc0

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En må huske på at dette var en annen generasjon.

Når jeg vokste opp, og tro det eller ei, det er ikke 100 år siden, så var det vanlig med "juling" eller ris på blanke messingen om man hadde gjort noe galt.

Man tuktet den man elsket til lydighet. Mine foreldre/svigerforeldre sier alle, at de hadde valgt annerledes i dag. 

Samfunnet endrer seg, normer endrer seg, kulturer endrer seg. 

• Nyttig 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Man må sette ting i perspektiv. Alle har med seg en bit av generasjonen før dem. Din bestemor har antageligvis vokst opp med vold fra både foreldre, besteforeldre og skole, og lært det som veien å gå for å oppnå lydighet. Som det stod i en gammel utgave av Tom Sawyer : bestemoren ville ikke gi ham juling, men hun anså det som en oppgave hun måtte utføre ellers ville han ikke vokse opp til å bli et ordentlig menneske. Og det var trusselen: at barna vokste opp uten å kunne oppføre seg og innfinne seg i samfunnet. Da hadde oppdragelsen feilet. 

At det ble brukt oppdragervold før, betyr ikke at de samme menneskene ville gjort det ovenfor sine barnebarn i dag. Din bestemor er vel svært lite lik den person hun var på 60 tallet. De fleste utvikler seg og blir påvirket av samfunnsnormene i den tid man lever i. Hun vet vel nå at det er galt? Din onkels historie er hans, ikke din. Det du kan høre for ham er å lytte og å støtte. Uten å bli overveldet av dine egne følelser. Det er ikke hjelpsomt for ham. Da vil han kanskje bare angre på å ha fortalt deg noe. Å bli sint på bestemoren din i dag er ikke konstruktivt. Hun har ikke en tidsmaskin for å endre i hva som er gjort. Syntes det er en sak mellom din onkel og din bestemor. Hun burde be om unnskylding og tilby seg å reflektere over det/snakke om det med ham. Det er veien til bearbeidelse. Hvis han vil. Ikke alle vil det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...