AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #1 Skrevet 22. oktober 2022 Med fellesutgifter regnes herunder utgifter til strøm, matvarer, vedlikholdsutgifter, fellesreiser, forsikringer, avdrag /renteutgifter på lån, uforutsette utgifter som går inn under fellesskapet. Har dere en felleskonto hvor det settes inn % beløp av inntekten ? Vilkårleg overføringer til å dekke faste utgifter etter behov ? Hvem har det overordnede ansvaret for økononomien og er økonomisjefen i huset, og foretar de nødvendige prioriteringer i forhold det å holde seg oppdatert på strømpriser, renteutgifter , forsikringsavtaler,? Hvilke betalingsalternativer nyttes til å betale faste utgifter ?. Anonymkode: 3f21d...5ee
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #2 Skrevet 22. oktober 2022 Vi betaler 50/50 på alt. jeg har ansvar "i banken", mens mannen bestemmer strømselskap, regner ut renteutgifter, økning osv. Begge har tilgang til kontoene. Men vi har romslig økonomi og ingen budsjett 😶 Har en felleskonto til daglige ting (både mat, klær til barna og annet nødvendig) og en felleskonto til lån og regninger. Setter over en fast sum, men overstiger vi den- overfører vi bare like mye hver. Anonymkode: 6834e...8e5 1 1
powerpuffen Skrevet 22. oktober 2022 #3 Skrevet 22. oktober 2022 Vi er samboere. Vi har en felleskonto som også har et kort tilknyttet seg. Hver gang vi handler mat, fyller bensin, betaler felles regninger osv så trekkes det fra denne kontoen. Fordi vi tjener omtrent det samme, setter vi inn samme sum hver mnd 50/50. Hadde vi tjent ulikt, hadde vi nok overført en prosentandel istedenfor. VI har en egen konto til alt som har med bolig å gjøre; boliglån, felleskostnader, strøm etc. Også her: likt beløp hver mnd. Vi har ikke en overordnet økonomisjef i husholdningen. Vi kommuniserer og blir enig hver eneste mnd, selv om vi som oftest overfører et fast beløp. Noen måneder bruker vi mer eller mindre enn andre. Av tilfeldigheter er det samboer som har tatt seg av strømavtaler, mens jeg har tatt meg av forsikringsavtaler - men også dette er ting vi diskuterer i fellesskap. Vi har satt opp autotrekk på alle faste måndelige utgifter 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #4 Skrevet 22. oktober 2022 Vi har felles økonomi, og fordeler dermed ikke utgifter mellom oss. Vi setter opp et budsjett for alle utgifter og sparing hver måned (nullbudsjett) med utgangspunkt i samlet inntekt, og så overfører vi penger fra lønnskontoene våre til felles regningskonto, sparekontoer og brukskonto. Beløpet vi har satt av til individuelle lommepenger i budsjettet står igjen på hver vår lønnskonto. Hos oss setter jeg opp budsjettforslag og så ser han over og foreslår eventuelle endringer, og jeg ordner med regninger i nettbank og sånt. Han holder seg oppdatert på forsikring, strømpris o.l. og felles sparing/investering for barn, vi diskuterer selvfølgelig før beslutninger tas. Faste utgifter har avtalegiro eller e-faktura fra felles regningskonto. Anonymkode: 49179...7c3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #5 Skrevet 22. oktober 2022 Deler alle utgifter 50/50. Setter inn fast beløp på felleskonto som dekker alle felles utgifter. Alt trekkes da fra den kontoen. Jeg tjener mer enn han, men har også studiegjeld noe han ikke har, så jeg sitter ikke igjen med så mye mer likevel. Vi er likestilt og begge tar like mye ansvar for økonomien. Anonymkode: 2ff63...d9e 1
c_buk Skrevet 22. oktober 2022 #6 Skrevet 22. oktober 2022 Har alt felles. Hvem som betaler hva er litt tilfeldig. Vi ble sammen før universitetet og ble tidlig enig om at vi allerede da skulle ha det felles i tykt og tynt. Det har kommet begge til gode 🙂 Dette har fungert hos oss da vi er enige om økonomien, og har like verdier om hvordan penger skal forvaltes. 1
Anononyma Skrevet 22. oktober 2022 #7 Skrevet 22. oktober 2022 Vi hadde felleskonto, men det ble bare rot og tøys. Nå tar vi en gjennomgang av alle felles regninger en gang i mnd (huslån, forsikringer, bomregning, internett osv) og deler 50/50. Matvarer og husholdningsprodukter betaler den som er i butikken. Hvis vi kommer på det vippser den andre halvparten i etterkant, men ikke alltid vi kommer på det. Det går vel omtrent opp i opp. Jeg betaler nok mest dagligvare, men han fyller oftere på bilen og kjøper verktøy eller annet til vedlikehold av huset.
Gjest dreamstar Skrevet 22. oktober 2022 #8 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg er samboer i hans hus. Vi fordeler fellesregninger 50/50. Har hver våre regninger utenom, som f.eks biler, forsikring. Renter og avdrag på huslånet er ikke jeg med på siden det er hans hus. Betaler ikke ekstra "husleie" til han, kun 50 / 50 fordeling av fellesregninger som nevnt, samt et månedlig tillegg for slitasje på bolig og hvitevarer. Utenom dette så er det jeg som er administratoren og økonomisjefen hjemme.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #9 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Med fellesutgifter regnes herunder utgifter til strøm, matvarer, vedlikholdsutgifter, fellesreiser, forsikringer, avdrag /renteutgifter på lån, uforutsette utgifter som går inn under fellesskapet. Har dere en felleskonto hvor det settes inn % beløp av inntekten ? Vilkårleg overføringer til å dekke faste utgifter etter behov ? Hvem har det overordnede ansvaret for økononomien og er økonomisjefen i huset, og foretar de nødvendige prioriteringer i forhold det å holde seg oppdatert på strømpriser, renteutgifter , forsikringsavtaler,? Hvilke betalingsalternativer nyttes til å betale faste utgifter ?. Anonymkode: 3f21d...5ee Vi har felles konto. SÅ har vi matkonto, der vi har hvert vårt kort. Så har vi strømkonto, sparekonto, hus/vedlikehold, egen badkonto/oppussing og tannlege ( jeg har en del problemer med tenner, så sparer opp til dette nå) ferie, bil osv som det overføres til hver mnd. Fra lønnskontoen år felles utgifter ut. Så når alt er betalt og sendt ut på alle kontoer så har vi et beløp igjen på lønnskonto/brukskonto vi kan bruke til diverse. Også flytter vi jo penger rundt om vi trenger. Men vi låner aldri slik at vi kommer på underskudd og må betale tilbake. Er det "tomt" så er det tomt. Det er heldigvis mannen litt streng med, jeg har en tendens til å bruke litt mye om jeg er i shoppehumør:) Tjener litt ulikt, men alt går i samme pott. Skal det kjøpes dyre ting så snakker vi sammen først, ellers står vi fritt til å bruke diverse begge to. Kunne sikkert blitt enda flinkere til å spare mye mer, men vi skal leve litt også. Anonymkode: 26f9d...2e4
Minna1654 Skrevet 22. oktober 2022 #10 Skrevet 22. oktober 2022 Mannen betaler alle regninger. Vi eier likt, hus, bil og hytte. (kun huslån) så handler jeg og disponerer jeg ellers i hverdagen felles, flytende økonomi. begge er i jobb.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #11 Skrevet 22. oktober 2022 Minna1654 skrev (2 minutter siden): Mannen betaler alle regninger. Vi eier likt, hus, bil og hytte. (kun huslån) så handler jeg og disponerer jeg ellers i hverdagen felles, flytende økonomi. begge er i jobb. Hva bruker du dine penger på om han betaler alt? Anonymkode: 26f9d...2e4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #12 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva bruker du dine penger på om han betaler alt? Anonymkode: 26f9d...2e4 Han betalte ikke alt, bare regninger. Hun betalte resten, det blir jo da mat, klær, utstyr, fritid osv. Anonymkode: 49179...7c3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #13 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han betalte ikke alt, bare regninger. Hun betalte resten, det blir jo da mat, klær, utstyr, fritid osv. Anonymkode: 49179...7c3 Blir ikke det litt typiske kvinnefellen dersom det er brudd? Anonymkode: 26f9d...2e4 4
Minna1654 Skrevet 22. oktober 2022 #14 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva bruker du dine penger på om han betaler alt? Anonymkode: 26f9d...2e4 Jeg handler alt og ordner med alt i hverdagen. inntektene bare flyter inn i hverandre, både bruker og sparer. Han liker ikke og handle noe som helst. jeg ordner med hjem ute og inne.
Gjest dreamstar Skrevet 22. oktober 2022 #15 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Blir ikke det litt typiske kvinnefellen dersom det er brudd? Anonymkode: 26f9d...2e4 Ikke i deres tilfelle. Hun skriver at de eier alt likt.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #16 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Blir ikke det litt typiske kvinnefellen dersom det er brudd? Anonymkode: 26f9d...2e4 Hun sier de eier alt likt av bil, hus, hytte, kvinnefella er jo når mannen var betalt på og eier alle verdier ved brudd, mens kvinnen ikke eier noe på papiret og kun har betalt forbruk. Anonymkode: 49179...7c3 3 1
Trikken Skrevet 22. oktober 2022 #17 Skrevet 22. oktober 2022 Her har vi felles økonomi, all lønn til fellesskapet. Har regningskonto, matkonto, hver sin bruks, buffer osv. vi tjener ikke likt, men jobber for familien. Eneste som blir annerledes er pensjonsparing da den som tjener minst får mer. (Som også taper inntekt pga barn). Begge har tilgang, men jeg ordner med regninger, budsjett osv.
Nevrosererroser Skrevet 22. oktober 2022 #18 Skrevet 22. oktober 2022 (endret) 50/50. Vi tar en budsjettsnakk hver måned og vippser frem og tilbake ved behov. Noen ting går fra min konto, annet fra hans. Vi noterer alltid hva vippsen er for og har skrevet samboerkontrakt der vi forklarer systemet vårt. Vi samler alle kvitteringer ila måneden og passer på at vi holder oss til matbudsjettet. Vi diskuterer evt større innkjøp og behov for felles innsats. Bytte av strømselskap eller sjekk av renter feks snakker vi om og blir enige om. Den eneste felles kontoen vi har er en sparekonto der vi sparer til større ting som oppussing, ferie, buffer osv. Vi har fast sparing dit begge to. Vi snakker ganske mye om økonomien, begge er interessert i aksjer og begge investerer og sparer en del. Ingen av oss har behov for felles økonomi rent praktisk men full åpenhet har vi. Endret 23. oktober 2022 av Nevrosererroser Bedre forklaring
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #19 Skrevet 23. oktober 2022 Gift, der jeg eier boligen 100%. Vi har en felleskonto for strøm, internett, forsikringer. Vi har felles matkonto. Jeg er 100% økonomisjef. Anonymkode: 55794...57c
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #20 Skrevet 23. oktober 2022 Nevrosererroser skrev (6 timer siden): Ingen av oss har behov for delt økonomi rent praktisk men full åpenhet har vi. Men hvorfor har dere delt økonomi da? Anonymkode: 49179...7c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå