Gå til innhold

Dere som har ptsd…er det fordi det er noe du selv har gjort? Eller noen som har påført deg det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller andre traumer..

Anonymkode: d3242...a81

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen andre påførte meg det. 

Anonymkode: 5aa9f...ded

• Hjerte 1
Skrevet

Noe som noen andre har gjort 

Ptsd er et livstruende traume f eks trafikkulykke, krig, overgrep, vold

I mitt tilfelle var det nesten dødelig vold og mishandling over lang tid 

Anonymkode: 59a3e...a21

• Hjerte 5
Skrevet

Cptsd mishandlet fra jeg ble født. 

Anonymkode: b1d48...ff5

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg vil si at jeg var aktivt deltakende. Det var ting jeg gjorde og sa som fikk eksmannen min til å si og gjør de tingene han gjorde. It takes two to tango.

Skrevet

Andre påført det

Anonymkode: 0ffd7...f57

Skrevet

Pga mobbing, så påført av andre.

Anonymkode: 8ca0d...df4

Skrevet
Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Jeg vil si at jeg var aktivt deltakende. Det var ting jeg gjorde og sa som fikk eksmannen min til å si og gjør de tingene han gjorde. It takes two to tango.

Man er selv ansvarlig for hvordan man velger å svare. Man kan ikke skylde handlingene sine på andre, du må ikke ta på deh skyld for det han gjorde. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Fru2020 skrev (5 minutter siden):

Eeeh, nei! Virkelig ikke! 😮 Jeg vil aldri si at det jeg opplevde var min feil. 

• Liker 2
Skrevet
Fru2020 skrev (4 minutter siden):

Vi er mange som har vært der. Gi det litt tid og få litt hjelp, så skjønner du og etterhvert at det faktisk ikke var dine handlinger som fikk ham til å gjøre det, det var han selv som valgte å gjøre det. 

Selv ble jeg påført min PTSD, seksuelt misbrukt av en lærer (som faktisk klarte å få en helt rettssal med på at det var mine handlinger som fikk ham til å gjøre det han gjorde. Over flere år. Jeg var 16….)

Og kanskje viktigst av alt å nevne: det er håp, man kan få det bedre, søk hjelp!

Anonymkode: af263...7fb

• Hjerte 3
Skrevet

Overgrep som barn. 

Anonymkode: 1c3bd...90c

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Man er selv ansvarlig for hvordan man velger å svare. Man kan ikke skylde handlingene sine på andre, du må ikke ta på deh skyld for det han gjorde. 

Jeg forstår at han er ansvarlig for sine handlinger. Men de skjedde i samspill med meg. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Eeeh, nei! Virkelig ikke! 😮 Jeg vil aldri si at det jeg opplevde var min feil. 

Det var det nok heller ikke.

I mitt tilfellet mener jeg likevel at jeg er medskyldig.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi er mange som har vært der. Gi det litt tid og få litt hjelp, så skjønner du og etterhvert at det faktisk ikke var dine handlinger som fikk ham til å gjøre det, det var han selv som valgte å gjøre det. 

Anonymkode: af263...7fb

Jeg går i gruppeterapi nå og det har fått meg til å tenke enda mer at jeg hadde en stor del av skylden. Jeg gir han også sin del av skylden, men det var samspillet mellom oss som fikk det til å gå så langt som det gjorde. 

Jeg tar ikke på meg skylden for drapstruslene og kvelertakene. De mener jeg at han har skylden for alene.

• Liker 1
Skrevet

Påført, tre forskjellige hendelser : voldtekt, krig og skuddskader, voldelig ekteskap hvor volden varte i sju år.

Anonymkode: fc7e3...5d3

• Hjerte 3
Skrevet

Både og

Seksuelle/fysiske/psykiske overgrep fra 7 års alderen: andre

En del andre ting som involverer en dårlig barndom: andre

Valgte å prostituere meg selv og hadde 20 kunder samtidig i en helg: min feil

Anonymkode: 6dfff...910

• Hjerte 3
Skrevet

Har CPTSD og det er på grunn av traumer påført av andre.

Anonymkode: dad3c...3ee

Skrevet

Ble grovt seksuelt misbrukt som barn, ble og utsatt for fysisk og psykisk vold. Var mine foreldre som utsatte meg for det. Så var ikke min feil.

Anonymkode: 09193...8d8

• Hjerte 1
Skrevet

Det ligger i ptsd-diagnosen at det er noe som har skjedd med deg som du selv ikke kunne kontrollere eller gjøre noe med, så jeg forstår ikke spørsmålet ditt. 

Anonymkode: fa13a...a8c

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvilke symptomer har dere som har kompleks ptsd? Og er dere i jobb? Hvordan påvirker lidelsen dere?

Anonymkode: 92306...c42

Skrevet

Jeg gikk i mange år å tenkte det var min egen feil, så 10 år senere når psykologen sier jeg har symptomer på ptsd så kranglet jeg. Jeg satte meg jo inn i bilen hans og han fikk mulighet til å misbruke meg. 

Og så ble jeg påminnet at jeg var 6 år, og han som kjørte var en ansatt i barnehagen og for meg hverken ukjent eller utrygg. 

Men det tok mange år.

Har i løpet av årene harr flere belastende hendelser, to livsendrende. Mamma døde i armene mine, traumatisk fødsel, psykisk vold på abeidsplassen. 

Det er flere hendelser og ikke bare en, så PTSD er endret til CPTSD. 

Anonymkode: b006f...cc7

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Noen andre påførte meg det. 

Får man medisiner for den diagnosen?

Anonymkode: cdbba...bbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...