AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #1 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg er overvektig fra før, med en vekt på mellom 92-93 kg før graviditet. De siste to ukene derimot har vekten rast opp. Jeg er nå i uke 11 og veier 95kg. Jeg har første kontroll med veiing til uka og jeg gruer meg skikkelig. Jeg skammer meg over den enorme vektoppgangen. Jeg skjønner jo at dette er noe jeg må prate med legen om. Har hatt en vektnedgang på 30kg, og det at vekten nå går såpass opp skremmer meg veldig. Jeg trodde ikke man gikk opp noe første trimester jeg? Som overvektig skal jeg jo heller ikke gå opp mye og med den oppgangen jeg har hatt til nå så vil det jo bli enda vanskeligere å holde vekta nede? Anonymkode: eb550...13d
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #2 Skrevet 22. oktober 2022 Du har gått opp 2-3 kg på de 11 ukene du har vært gravid. Det er helt innafor normalen, og er ikke mye. Tror heller du skal (som du nevner) ta dette opp med legen din for å få riktig og god informasjon, istedenfor å la deg stresse og påvirke av oss her inne! Anonymkode: 25a82...76d 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #3 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg veide 92 ved starten av graviditeten og gikk også ganske raskt opp til 96-97. Men så stoppa det opp på 98 lenge, sist jeg var på kontroll i uke 32 så hadde jeg gått ned til 97. Jeg grua meg masse til veiing og vektoppgang, men har en herlig jordmor som ikke bruker noe energi på det. Og jeg veier meg hjemme før jeg kommer dit. Føler mer kontroll hjemme på egen vekt. Anonymkode: 0cb5b...25d
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #4 Skrevet 22. oktober 2022 2 kg på 3 mnd er ikke å rase opp i vekt. Helt normal vektoppgang i begynnelsen. Anonymkode: 976c2...aff 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #5 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 2 kg på 3 mnd er ikke å rase opp i vekt. Helt normal vektoppgang i begynnelsen. Anonymkode: 976c2...aff Hadde det vært på 3 mnd ja. Men er snakk om de to siste ukene. Samtidig setter jeg pris på svaret ditt. Jeg håper jo det er normalt, men føler meg egentlig bare dritt... TS Anonymkode: eb550...13d
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #6 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg veide 92 ved starten av graviditeten og gikk også ganske raskt opp til 96-97. Men så stoppa det opp på 98 lenge, sist jeg var på kontroll i uke 32 så hadde jeg gått ned til 97. Jeg grua meg masse til veiing og vektoppgang, men har en herlig jordmor som ikke bruker noe energi på det. Og jeg veier meg hjemme før jeg kommer dit. Føler mer kontroll hjemme på egen vekt. Anonymkode: 0cb5b...25d Jeg kommer til å veie meg hjemme og høre med legen om den vekta kan skrives. Jeg veier tross alt minst om morgenen, og da vil jeg på kontroller ha samme utgangspunkt mtp tidspunkt hver gang. Legen min har også vært veldig avslappet rundt vekta mi og graviditeten min. På første samtale etter positiv test var hun tydelig på at jeg måtte slutte å veie meg, men spise sunt og når jeg var sulten. Jeg har ikke klart å slutte og veie meg...... Tusen takk for svar. Det er litt ekstra godt å få svar fra andre med høy startvekt. ❤️ Anonymkode: eb550...13d
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #7 Skrevet 22. oktober 2022 Det er da på ingen måte «enormt». Jeg var undervektig, og gikk opp over 13 kilo på de månedene der, mest i uke 9-12, helt uten at noe mage syntes eller noe. 2 kilo er jo ingen ting, og synes vel ikke en gang? Anonymkode: 7816e...3db
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #8 Skrevet 24. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 22.10.2022 den 22.58): Jeg er overvektig fra før, med en vekt på mellom 92-93 kg før graviditet. De siste to ukene derimot har vekten rast opp. Jeg er nå i uke 11 og veier 95kg. Jeg har første kontroll med veiing til uka og jeg gruer meg skikkelig. Jeg skammer meg over den enorme vektoppgangen. Jeg skjønner jo at dette er noe jeg må prate med legen om. Har hatt en vektnedgang på 30kg, og det at vekten nå går såpass opp skremmer meg veldig. Jeg trodde ikke man gikk opp noe første trimester jeg? Som overvektig skal jeg jo heller ikke gå opp mye og med den oppgangen jeg har hatt til nå så vil det jo bli enda vanskeligere å holde vekta nede? Anonymkode: eb550...13d Jeg er normalvektig, men hadde stor vektøking i 1 trimester. I alle 3 svangerskap. La på meg totalt 25-30 kg. Anonymkode: e9131...f1d
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2022 #9 Skrevet 24. oktober 2022 Av de 25 kiloene jeg la på meg i forrige svangerskap så kom de fleste i første halvdel av svangerskapet. Følte jeg så vidt rakk å tisse på pinnen før buksa begynte å bli trang. Fikk ikke mage før sent, bare la på meg masse. Fikk ikke buksene over knærne etter noen uker, for lår, hofter og rumpe vokste mye. Jordmor reagerte aldri på det, og alt forsvant uten nevneverdig innsats med verken kosthold eller trening etter fødsel. Min bestemor sa at hun så at det ble en jente, siden jeg ikke fikk mage, men bare ble "bred over ræva". Hun fikk rett i det😅 Gravid med jente igjen nå. Har gått opp 2 kg frem til uke 25, og magen ble tidlig synlig denne gangen. I motsetning til sist kan jeg dra på meg de vanlige buksene mine og bare bruke en strikk i stedet for knappen. Vektoppgangen i graviditeten er med andre ord veldig individuell, og ikke bare fra person til person, men fra svangerskap til svangerskap. Du har ingenting å skamme deg over, og tipper jordmor eller lege ikke hever et øyebryn😊 Anonymkode: f9298...8bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå