Gå til innhold

Dere som har ADHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og fikk diagnosen i voksen alder;

Dersom dere valgte medisinering, gikk dere mye ned i vekt? 

Evt hvor mye på hvor lang tid?

Anonymkode: 39c60...df0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor spør du?

Anonymkode: 5bac3...9f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er en skummel bivirkning at man kan få nedsatt matlyst og glemme å spise med adhd medisiner. Det er viktig å følge en kostplan for å sørge for at man får i seg nok og riktig næring.

Jeg gikk ikke ned i vekt. Jeg undervektig fra før og måtte følge en streng kostplan for å hindre ytterligere bivirkninger som følge av underernæring.

Anonymkode: 5bac3...9f5

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk ned i vekt etter at jeg ble diagnostisert med ADHD, men jeg valgte å ikke begynne på medisiner og heller gikk hardt inn for å lære meg verktøy som kunne hjelpe meg i hverdagen. Jeg prøver alltid slike ting før jeg starter på medisiner som er såpass harde for systemet.

Jeg har gått ned 11kg og har for første gang i mitt liv holdt meg på en stabil vekt over tid (to og et halvt år siden jeg fikk diagnosen). Tidligere var det mye opp og ned på vekten min! 

Dess mer jeg har lært om hvilke symptomer, vaner, reaksjoner og tankemønster jeg har fordi jeg har ADHD, dess mindre stress er det i livet mitt. Jeg er mer fornøyd med meg selv fordi jeg ikke lenger jobber mot meg selv, noe jeg gjorde før uten å innse det. Man forsøker å gå med strømmen, uten å være klar over at den strømmen vi følger går en annen vei enn strømmen som alle andre følger, på en måte. Det er ingenting galt med det, men hjernen fungerer rett og slett bare annerledes. Det er så mange nye ting man kan implementere i hverdagen som gjør livet med ADHD enklere for både seg selv og for ens nærmeste. Derfor vil disse verktøyene skape bedre relasjoner, samt større mestringsfølelse i hverdagen, dermed minske følelse av at man failer hele tiden. 

Anonymkode: 584e5...055

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk ned ca 10 kg de første tre-fem månedene, tror jeg det var? Jeg husker ikke helt, siden det tok en stund for selvbildet å etterjustere seg. 🙈🤣 Det var surrealistisk å se seg selv i speilet, og oppdage at "oisann, den slanke tøtta i speilet er faktisk meg!". Så har jeg gått ned 5 kg til, det har gått saktere.

Jeg var dog nettopp de 15 kg overvektig, da. 70 kg er en del på min 155 cm korte kropp. Så for min del var det en stort sett velkommen bivirkning, bortsett fra de gangene jeg glemte eller utsatte lunsjen fordi jeg ikke følte meg sulten. Det endte opp med å føle seg helt ferdig etter å ha spist middag. (Omtrent som når man siger sammen etter en skikkelig god julemiddag og du har spist deg altfor mett.) Nå er jeg litt flinkere til å huske å spise i løpet av arbeidsdagen, det hjelper på.

Anonymkode: bb0ef...bc5

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gikk ned i vekt etter at jeg ble diagnostisert med ADHD, men jeg valgte å ikke begynne på medisiner og heller gikk hardt inn for å lære meg verktøy som kunne hjelpe meg i hverdagen. Jeg prøver alltid slike ting før jeg starter på medisiner som er såpass harde for systemet.

Jeg har gått ned 11kg og har for første gang i mitt liv holdt meg på en stabil vekt over tid (to og et halvt år siden jeg fikk diagnosen). Tidligere var det mye opp og ned på vekten min! 

Dess mer jeg har lært om hvilke symptomer, vaner, reaksjoner og tankemønster jeg har fordi jeg har ADHD, dess mindre stress er det i livet mitt. Jeg er mer fornøyd med meg selv fordi jeg ikke lenger jobber mot meg selv, noe jeg gjorde før uten å innse det. Man forsøker å gå med strømmen, uten å være klar over at den strømmen vi følger går en annen vei enn strømmen som alle andre følger, på en måte. Det er ingenting galt med det, men hjernen fungerer rett og slett bare annerledes. Det er så mange nye ting man kan implementere i hverdagen som gjør livet med ADHD enklere for både seg selv og for ens nærmeste. Derfor vil disse verktøyene skape bedre relasjoner, samt større mestringsfølelse i hverdagen, dermed minske følelse av at man failer hele tiden. 

Anonymkode: 584e5...055

Har du noen bøker e.l. å anbefale?

Skrevet

Ikke gått ned i vekt. Men bruker bare ritalin av og til. Kanskje de andre medisinene er bedre 

Anonymkode: 324f5...c09

Skrevet

Gikk ikke ned i vekt av noen medisinene. 

Anonymkode: 08272...3fd

Skrevet

Hverken jeg eller samboer gikk ned noenting som følge av diagnosering og påfølgende medisinering. 
Jeg bruker ikke medisiner nå og har heller ikke gått noe opp i vekt etter å ha slutta på medisinene.

Skrevet

Medisinene har hatt null innvirkning på vekta mi.

Anonymkode: 00a4e...524

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...