AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #1 Skrevet 22. oktober 2022 Vurderer å ta pause fra prøvingen disse månedene som kan gi termindato og fødsel om sommeren. Det er alltid så mange avisoppslag om dårlig bemanning om sommeren, fødeboom og samtidig ferieavvikling. Blir så skremt av det😬 Ser for meg å måtte føde uten helsepersonell eller at de er så overarbeidet og tynnslitt at det går galt. Du som har født om sommeren, hvordan var det for deg? Anonymkode: bbaae...2f9
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #2 Skrevet 22. oktober 2022 Bor på et lite sted, så det gikk helt greit. Bare meg, en jordmor og en sykepleier tilstede på hele fødeavdelingen (jordmorstyrt fødestue), så jeg fikk all oppmerksomhet. Jeg fødte på kvelden og fødestua er ikke bemannet på natten, så valgte å dra hjem med det samme. Ikke representativt for en stor fødeavdeling i sommermodus, men landet er langt og ulikhetene store. 😊 Anonymkode: ed0d3...3df
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #3 Skrevet 22. oktober 2022 Fødte i august på St.Olavs i Trondheim. Merket ikke noe til at det var høysesong annet enn at vi måtte vente en time ekstra på fødestuen etter fødsel pga. mangel på ledig rom på barsel/barselhotellet. Men da fikk jeg sove i en god seng mens far hadde kosetid med barnet under oppsyn av barnepleier og jordmor (han er ikke håpløs altså, ville bare poengentere at vi var i ekstra trygge hender 😂), så det synes jeg var helt prima. Godt fulgt opp på barselhotellet etterpå. Anonymkode: 7a221...ceb 1
Kaffekrus Skrevet 22. oktober 2022 #4 Skrevet 22. oktober 2022 Har født på vinter, i fellesferien og tidlig høst. Har hatt gode opplevelser hver gang. Haukeland 😊
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #5 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vurderer å ta pause fra prøvingen disse månedene som kan gi termindato og fødsel om sommeren. Det er alltid så mange avisoppslag om dårlig bemanning om sommeren, fødeboom og samtidig ferieavvikling. Blir så skremt av det😬 Ser for meg å måtte føde uten helsepersonell eller at de er så overarbeidet og tynnslitt at det går galt. Du som har født om sommeren, hvordan var det for deg? Anonymkode: bbaae...2f9 Fødte på Ullevåll i juli og alt som har stått i media i det siste angående bemanningen og hvor travelt dey var stemmer etter hva jeg opplevde. Inne på fødestua merket jeg ikke så mye til det før etter babyen kom ut og det ble litt kaos for jeg måtte opereres. Noen hadde rotet bort en blodprøve og helsekortet mitt blant annet og legen var ikke tilgnengelig. I etterkant på barsel og så barselhotellet merket vi veldig godt at de var underbemannet og at det var mange vikarer uten jordmorutdanning (tror ikke jeg snakket med en jordmor på barsel). Visste ikke hva som hadde blitt gjort under operasjonen da jeg var i narkose og sykepleierne ikke visste noe. Så fikk ikke svar på det før jeg fikk epikrisen da jeg kom hjem. På barsel gjorde de så godt de kunne for å hjelpe oss, selv om de manglet kompetanse, på barsellhotellet opplevde vi å bli overlatt til oss selv og fikk kjeft pga amming og diverse. Hvis jeg orker å gå for en til kommer jeg til å unngå å føde en ny sommerbaby. Anonymkode: 087b5...ca2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #6 Skrevet 22. oktober 2022 Det var jo voldsomt dramatisk av dere isåfall 🤪 Fødte førstemann 3 juli på et av Norges største sykehus og merket aldri noe til dårlig bemanning. Selv om det sikkert var det så lot de aldri meg kjenne på det. Anonymkode: f7189...a99
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #7 Skrevet 22. oktober 2022 Fødte på sensommeren, og husker det var veldig mange forskjellige jordmødre/barneleger å forholde seg til. Men går utifra at det er normalt når man blir der en uke. Anonymkode: 5258d...3d0
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #8 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det var jo voldsomt dramatisk av dere isåfall 🤪 Fødte førstemann 3 juli på et av Norges største sykehus og merket aldri noe til dårlig bemanning. Selv om det sikkert var det så lot de aldri meg kjenne på det. Anonymkode: f7189...a99 Du synes det ja? Det er jo kriseoppslag hver sommer. Anonymkode: bbaae...2f9 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #9 Skrevet 22. oktober 2022 Fødte i august, men lå på sykehus omtrent en mnd før fødsel. Oppholdet var upåklagelig på alle vis, men nå var jeg «bare» innlagt pga fare for prematur styrtfødsel, og trengte ikke noe behandling. Etter fødselen var jeg selvhjulpen (barn nr 3), så hadde kanskje opplevdes annerledes om vi hadde hatt behov for hjelp. Men oppfattet det ikke som travelt på avdelingen, og jeg lå alene på 4-mannsrom etter fødsel. Men det var ikke gøy å gå høygravid i sommermånedene 🙈 Anonymkode: ba60d...d79
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #10 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det var jo voldsomt dramatisk av dere isåfall 🤪 Fødte førstemann 3 juli på et av Norges største sykehus og merket aldri noe til dårlig bemanning. Selv om det sikkert var det så lot de aldri meg kjenne på det. Anonymkode: f7189...a99 Da har du kanskje ikke lest alle oppslagene som har vært om krisebemanningen på Ullevåll i sommer? Flere jordmødre som har gått ut at det har vært den travleste sommeren noen gang og det har vært mangel på kompetente ansatte. Synes ikke det er så dramatisk å tenke at man kanskje vil styre unna det. Anonymkode: 087b5...ca2 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #12 Skrevet 22. oktober 2022 Fødte 2 om sommeren og 2 om vinteren. Ble alvorlig deprimert under vinterfødslene. Mørkt og kaldt. Tungt å ta med babyen ut. Folk er ikke så sosiale. Mens om sommeren var det lange lyse dager. Lett å kle på seg og babyen. Mere liv ute. Ville ikke født vinterstid hvis jeg kunne velge. Anonymkode: c1042...b07 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #13 Skrevet 22. oktober 2022 Fødte tidlig i august på Sykehuset i Stavanger. Veldig god erfaring med det! Alle på avd hadde dobbel rom alene, jeg hadde KS så var innlagt 5 dager og hele oppholdet hadde jeg rommet for meg selv så veldig heldig der! Merket litt at det var lite bemanning og veldig travelt for dem som var på jobb, men følte meg absolutt i varetatt! Hyggelig personal, og mye hjelp å få dersom det var behov. Tenker man kan være uheldig og heldig uansett tidspunkt på året:) Anonymkode: 44ed7...701
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #14 Skrevet 22. oktober 2022 Fødte i juli på Rikshospitalet for en del år siden, var store oppslag om problemer med underbemanning og varme på Ullevål da, alle på barselgruppa bekreftet det. -Fikk en dansk vikar-jordmor jeg ikke på noen måte var fornøyd med, alt annet var bra (dvs god plass, enerom der mannen kunne bli, god air con 🙂). Men: vi brukte seks år på å få dette barnet, det var revnende likegyldig hvilken måned og hvilken jordmor, sånn i det store og hele. Anonymkode: f85cb...643 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #15 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da har du kanskje ikke lest alle oppslagene som har vært om krisebemanningen på Ullevåll i sommer? Flere jordmødre som har gått ut at det har vært den travleste sommeren noen gang og det har vært mangel på kompetente ansatte. Synes ikke det er så dramatisk å tenke at man kanskje vil styre unna det. Anonymkode: 087b5...ca2 Nå har jeg aldri oppriktig prøvd å få barn fordi jeg har kunnet bestemme meg for å ønske et og blitt gravid på første forsøk alle 3 gangene, men jeg tenker likevel at du skal være ganske priviligert hvis du føler at å velge måned er noe du kan t deg råd til under prøvingen. Anonymkode: f7189...a99
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #16 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Nå har jeg aldri oppriktig prøvd å få barn fordi jeg har kunnet bestemme meg for å ønske et og blitt gravid på første forsøk alle 3 gangene, men jeg tenker likevel at du skal være ganske priviligert hvis du føler at å velge måned er noe du kan t deg råd til under prøvingen. Anonymkode: f7189...a99 Selv om mange bruker lang tid på å bli gravid (meg selv inkludert) går det vel relativt greit for de fleste. Hvis man uansett ikke har noe hastverk pga alder eller annet så er vel ikke det å ta seg en pause et par måneder noe stort problem. Vi er jo priviligerte som bor i Norge i utgangspunktet og selv det dårligste sykehuset er nok bedre enn i de fleste land. Det betyr ikke at jeg hadde orket å føde på sommeren igjen om jeg kan unngå det. Det jeg svarte på var at jeg ikke synes det var så dramatisk å tenke i de baner, det er jo opp til ts å avgjøre om de kan ta seg råd til å pause i babyplanene. Anonymkode: 087b5...ca2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #17 Skrevet 23. oktober 2022 Jeg fødte i august på Ahus og ja man kunne merke at de var underbemannet, men bare i form at du så de samme jordmødrene jobbe både dag og kveld. Føden var full men de fant plass til meg så det var ikke noen krise. På barsel følte jeg at jeg fikk god oppfølging, ringte jeg på så kom det alltid noen rimelig raskt. Det eneste negative for meg å føde om sommeren var varmen og vann i kroppen, men er allikevel glad jeg slapp å være høygravid å måtte gå med vinterklær for gravide. Anonymkode: e82ba...2f0
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #18 Skrevet 23. oktober 2022 Fødte midt i juli på Kalnes. Det var veldig fint. Deilig å slippe mye klær som høygravid. Bare sprade rundt i lette kjoler og bikini 😄Deilig å kunne gå rett ut på trilletur uten å tenke på klær osv. Nå fødte jeg under corona, så det var færre fødende enn vanlig, da det ellers er mange svenske som føder på Kalnes. Men uansett hadde jeg 10/10 ganger valgt å føde på sommeren igjen 😃 Har også født på senhøsten. Det var fint det også, men naturlig vis mer styr rundt klær som både høygravid og til den nyfødte ☺️ Anonymkode: 335cb...9b6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #19 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Fødte i juli på Rikshospitalet for en del år siden, var store oppslag om problemer med underbemanning og varme på Ullevål da, alle på barselgruppa bekreftet det. -Fikk en dansk vikar-jordmor jeg ikke på noen måte var fornøyd med, alt annet var bra (dvs god plass, enerom der mannen kunne bli, god air con 🙂). Men: vi brukte seks år på å få dette barnet, det var revnende likegyldig hvilken måned og hvilken jordmor, sånn i det store og hele. Anonymkode: f85cb...643 Jeg forstår det veldig godt, første barnet ventet vi 3 år på og hvilken terminmåned det ville bli tenkte vi overhodet ikke på da. Men det er litt annerledes runde to, er mer redd for å føde denne gangen. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nå har jeg aldri oppriktig prøvd å få barn fordi jeg har kunnet bestemme meg for å ønske et og blitt gravid på første forsøk alle 3 gangene, men jeg tenker likevel at du skal være ganske priviligert hvis du føler at å velge måned er noe du kan t deg råd til under prøvingen. Anonymkode: f7189...a99 Jeg kan det i noen grad fordi jeg må ta medisiner for å bli gravid. Slutter jo aldri å prøve sånn sett men kan velge å vente med å ta medisinene. Hadde en ikke så god opplevelse under første fødsel og det er jo derfor jeg blir betenkt av at bemanningen er enda dårligere om sommeren. Ts Anonymkode: bbaae...2f9
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #20 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Selv om mange bruker lang tid på å bli gravid (meg selv inkludert) går det vel relativt greit for de fleste. Hvis man uansett ikke har noe hastverk pga alder eller annet så er vel ikke det å ta seg en pause et par måneder noe stort problem. Vi er jo priviligerte som bor i Norge i utgangspunktet og selv det dårligste sykehuset er nok bedre enn i de fleste land. Det betyr ikke at jeg hadde orket å føde på sommeren igjen om jeg kan unngå det. Det jeg svarte på var at jeg ikke synes det var så dramatisk å tenke i de baner, det er jo opp til ts å avgjøre om de kan ta seg råd til å pause i babyplanene. Anonymkode: 087b5...ca2 Hvis man skal være garantert å ikke føde på sommeren, trenger man mer enn et par mnd pausetid. Du har jo en termindato, men fødsel opptil en mnd før den eller to uker etter er ikke uvanlig det heller. Anonymkode: 67201...cb8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå