AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #1 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg er student og er ferdig om et år og går da inn i fast stilling med 580 000 i årslønn. På det tidspunktet har jeg 600 000 i EK og har ingen gjeld eller betalingsanmerkninger. Samboeren min tjener bedre enn jeg vil gjøre, men han har gjeldsordning og er ferdig med denne om 3 år. Gjeldsrådgiveren hos Nav sa at mange av de han har hjulpet har kjøpt seg bolig mot slutten av gjeldsordningen. Jeg kommer til å søke lån basert på min ek og inntekt, men lånet hadde selvfølgelig blitt høyere med to inntekter i beregningen. Er det noen som vet noe om dette? Kan han f.eks eie 10% av boligen vi kjøper og at hans inntekt blir medberegnet? Kan selvfølgelig bestille time i banken men hadde vært interessant å høre andres erfaringer 😊 Anonymkode: 524be...482
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #2 Skrevet 22. oktober 2022 Kreditorene i gjeldsordningen må godkjenne at han kjøper bolig, siden beregningen av dividenden vil endres, i tillegg til at det kan oppfattes som støtende overfor kreditorene at han erverver formue/eiendeler under gjeldsordningen. Det må derfor utarbeides et endringsforslag som kreditorene må godta for at han skal få videreført gjeldsordningen. Anonymkode: 45afc...c02 6 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 Populært innlegg #3 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg er student og er ferdig om et år og går da inn i fast stilling med 580 000 i årslønn. På det tidspunktet har jeg 600 000 i EK og har ingen gjeld eller betalingsanmerkninger. Samboeren min tjener bedre enn jeg vil gjøre, men han har gjeldsordning og er ferdig med denne om 3 år. Gjeldsrådgiveren hos Nav sa at mange av de han har hjulpet har kjøpt seg bolig mot slutten av gjeldsordningen. Jeg kommer til å søke lån basert på min ek og inntekt, men lånet hadde selvfølgelig blitt høyere med to inntekter i beregningen. Er det noen som vet noe om dette? Kan han f.eks eie 10% av boligen vi kjøper og at hans inntekt blir medberegnet? Kan selvfølgelig bestille time i banken men hadde vært interessant å høre andres erfaringer 😊 Anonymkode: 524be...482 Min profesjonelle mening etter å ha jobbet noen år som namsmann, ikke kjøp bolig med denne personen. Anonymkode: ac1b9...bdd 44 22
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #4 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min profesjonelle mening etter å ha jobbet noen år som namsmann, ikke kjøp bolig med denne personen. Anonymkode: ac1b9...bdd Takk, men nå var det ikke det jeg spurte om Anonymkode: 524be...482 2 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #5 Skrevet 23. oktober 2022 Hør på personen over deg. Jeg eier bolig 50/50 med samboeren min. Men jeg betaler lånet 100% siden han ikke har råd. Han har inkassosaker. Kjøp IKKE hus sammen med en som ikke kan styre økonomien sin. Det er det dummeste man gjør. Anonymkode: f34d7...4a7 32 8
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #6 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk, men nå var det ikke det jeg spurte om Anonymkode: 524be...482 Jeg er klar over at det ikke var det du spurte om. Men når man sitter daglig å setter pant i boliger/andre formuesgoder som gjerne har så mange heftelser at knapt nok 2/3 av kreditorer ville fått innvilget sitt ved evt salg, når man tydelig ser at "gjelden flytter seg". Samboer har kjørt seg selv i grøfta + bolig og alt annet felles, så plutselig dukker den andre personen opp med gjentatt gjeld. Så svir det å lese at folk tørr å tenke tanken om felles bolig/gjeld. For alt i værden unngå å havne inn i det der, for det er vanvittig lett for partner å bli dratt med ned. Anonymkode: ac1b9...bdd 21 8
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #7 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er klar over at det ikke var det du spurte om. Men når man sitter daglig å setter pant i boliger/andre formuesgoder som gjerne har så mange heftelser at knapt nok 2/3 av kreditorer ville fått innvilget sitt ved evt salg, når man tydelig ser at "gjelden flytter seg". Samboer har kjørt seg selv i grøfta + bolig og alt annet felles, så plutselig dukker den andre personen opp med gjentatt gjeld. Så svir det å lese at folk tørr å tenke tanken om felles bolig/gjeld. For alt i værden unngå å havne inn i det der, for det er vanvittig lett for partner å bli dratt med ned. Anonymkode: ac1b9...bdd Enig. Når dere en dag skal selge, og den andres andel er overbeheftet, kan det fort ende med at du - som har ek/ ikke er overbeheftet på din andel - må dekke den andres overskytende gjeld for at dere skal få solgt huset. Dere er i fellesskap ansvarlig for at eiendommen blir levert fri for heftelser til en fremtidig kjøper, så da kan man fort bli «innelåst», evt misligholde overfor kjøper, dersom den solvente ikke (utad) dekker sameierens gjeld. Risikoen for den situasjonen er sef større med en som allerede har kjørt så totalt i økonomisk grøft at han har kvalifisert for gjeldsordning. Hilsen en som også har profesjonell erfaring med slike saker - Gjør seg selv en tjeneste ved å ikke krysse økonomien din med en slik person..! Anonymkode: ae062...1d9 13 7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #8 Skrevet 23. oktober 2022 Ikke kjøp med denne personen! Anonymkode: 8c175...6b5 7 2
Anonymbrukersåklar Skrevet 23. oktober 2022 #9 Skrevet 23. oktober 2022 Hvorfor ikke vente med å kjøpe bolig, tils han er ferdig me den greia der. Og egentlig får man vel ikke sette seg i mer gjeld under en gjeldsordning? 6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #10 Skrevet 23. oktober 2022 Meg over her igjen. Når jeg sier at jeg ser "gjelden flytte seg" så mener jeg at man veldig klar kan se at person 1 gikk inn i samboer og bolig forholdet med økonomiske vansker, person 2 gikk inn med sitt i orden. Etter noen år der person 1 fortsatt har hatt gjentatte økonomisk problemer så dukker person 2 opp med typisk gjeld som stammer fra livets opphold. Strøm som ikke er blitt betalt, telefonregninger, forsikringspoliser, verksted o.l. Når person 1 har rota det til over tid er disse typiske utgifter de ikke få lov å ha på seg selv grunnet kreditt, ofte får jeg en følelse av at det har vært person 1 som skulle betalt disse dem i mellom, men grunnet omstendighetene er det altså person 2 som står juridisk ansvarlig når disse ikke er blitt betalt. Vips sitter person 2 like ille i det som sin samboer. Og det svir oppriktig å ærlig og se så for all del om man er samboer/kjæreste med en mann/kvinne med økonomiske vansker. Hold deg svært avskilt og vern over egne verdier. Anonymkode: ac1b9...bdd 14 10
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #11 Skrevet 23. oktober 2022 Kjøp aldri en bolig med en du ikke er gift med og spesielt en som har øk.problemer fra før. Kjøp den alene om du må. Anonymkode: 766b3...d8b 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #12 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Vips sitter person 2 like ille i det som sin samboer Dette er kjempeviktig. Håper du hører på dette, ts. Jeg hadde ventet minst tre år etter at gjeldsordning var ferdig før jeg kjøpte noe sammen med ham. Og uansett hadde jeg hatt fullstendig særeie. Jeg har personlig erfaring med dette, og det er akkurat som personen over beskriver. Jeg hadde aldri hatt noen form for gjeld, ingen inkasso, kredittscoren var plettfri, så ble jeg sammen med en mann uten økonomisk kontroll - det var en strømregning der, mat her, ferie (som jeg trodde vi begge hadde spart til, men som han egentlig ikke hadde råd til) - han brukte sine penger på seg selv, spill, bøker, filmer og musikk, mens jeg betalte alt annet. Hadde aldri gjort det igjen. Anonymkode: 785fd...113 15 7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #13 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette er kjempeviktig. Håper du hører på dette, ts. Jeg hadde ventet minst tre år etter at gjeldsordning var ferdig før jeg kjøpte noe sammen med ham. Og uansett hadde jeg hatt fullstendig særeie. Jeg har personlig erfaring med dette, og det er akkurat som personen over beskriver. Jeg hadde aldri hatt noen form for gjeld, ingen inkasso, kredittscoren var plettfri, så ble jeg sammen med en mann uten økonomisk kontroll - det var en strømregning der, mat her, ferie (som jeg trodde vi begge hadde spart til, men som han egentlig ikke hadde råd til) - han brukte sine penger på seg selv, spill, bøker, filmer og musikk, mens jeg betalte alt annet. Hadde aldri gjort det igjen. Anonymkode: 785fd...113 Signerer denne! Jeg gikk inn i forholdet vårt med ingen gjeld annet enn studiegjeld. Sier nå med enorm inkasso grunnet lav inntekt hos partner grunnet sykdom og at jeg har stått ansvarlig på alt mulig. Jeg legger IKKE all skyld på partner, men jeg ser godt hvor det startet. Anonymkode: 73180...01c 1 8
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #14 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Signerer denne! Jeg gikk inn i forholdet vårt med ingen gjeld annet enn studiegjeld. Sier nå med enorm inkasso grunnet lav inntekt hos partner grunnet sykdom og at jeg har stått ansvarlig på alt mulig. Jeg legger IKKE all skyld på partner, men jeg ser godt hvor det startet. Anonymkode: 73180...01c Lav inntekt kombinert med tidligere gjeld og dårlig styring altså, ikke bare kan inntekt i seg selv. Anonymkode: 73180...01c 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #15 Skrevet 23. oktober 2022 Galskap at du vurderer dette. Bare galskap. Anonymkode: 20895...444 6 2
Dishwalla Skrevet 23. oktober 2022 #16 Skrevet 23. oktober 2022 Jeg ville kjøpt hus alene, hadde ikke tatt sjansen på å ha delt økonomi med en som har manglende økonomistyring. 4 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #17 Skrevet 23. oktober 2022 IKKE kjøp sammen med han!!!!! Dette er å be om trøbbel, uansett hvor høyt du elsker han eller han elsker deg! Du har et helt fantastisk utgangspunkt og samboeren din sin økonomistyring kommer til å dra deg og ditt utgangspunkt ned i søla! Han kommer derimot til å kunne surfe på ditt gode utgangspunkt til det er tomt hos deg og, og så vips - er dere to i søla. LØP. Anonymkode: 647f8...ed0 1 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #18 Skrevet 23. oktober 2022 Er det virkelig så vanskelig å svare på det jeg spør om og ikke alt mulig annet? Ser dere noe sted i innlegget hvor jeg spør om jeg burde kjøpe bolig med samboeren min eller ikke? Det er vel ganske åpenbart at jeg allerede har bestemt meg for å gjøre det. Ingen av dere vet hvordan eller hvorfor gjelden hans oppstod. Jeg er ekstremt ryddig med min egen økonomi og jeg hadde aldri i verden vurdert dette om gjelden kom fra sløsing, latskap, overforbruk o.l Anonymkode: 524be...482 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #19 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er det virkelig så vanskelig å svare på det jeg spør om og ikke alt mulig annet? Ser dere noe sted i innlegget hvor jeg spør om jeg burde kjøpe bolig med samboeren min eller ikke? Det er vel ganske åpenbart at jeg allerede har bestemt meg for å gjøre det. Ingen av dere vet hvordan eller hvorfor gjelden hans oppstod. Jeg er ekstremt ryddig med min egen økonomi og jeg hadde aldri i verden vurdert dette om gjelden kom fra sløsing, latskap, overforbruk o.l Anonymkode: 524be...482 Vi svarer dette fordi vi har gjort denne feilen du er i ferd med å gjøre, og forsøker å advare deg! Uansett grunn til pengeproblemene - konsekvensene er de samme! Anonymkode: 647f8...ed0 13 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #20 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg er student og er ferdig om et år og går da inn i fast stilling med 580 000 i årslønn. På det tidspunktet har jeg 600 000 i EK og har ingen gjeld eller betalingsanmerkninger. Samboeren min tjener bedre enn jeg vil gjøre, men han har gjeldsordning og er ferdig med denne om 3 år. Gjeldsrådgiveren hos Nav sa at mange av de han har hjulpet har kjøpt seg bolig mot slutten av gjeldsordningen. Jeg kommer til å søke lån basert på min ek og inntekt, men lånet hadde selvfølgelig blitt høyere med to inntekter i beregningen. Er det noen som vet noe om dette? Kan han f.eks eie 10% av boligen vi kjøper og at hans inntekt blir medberegnet? Kan selvfølgelig bestille time i banken men hadde vært interessant å høre andres erfaringer 😊 Anonymkode: 524be...482 Hva regnes som slutten av gjeldsordning? 1 år igjen eller 6 mnd eller mindre? Hvordan skal han få kjøpt uten EK? Jeg er på andre siden, ikke hatt gjeldsordning, men klart å betale meg ut av tvangstrekk og misligholdt regninger som er gått til inkasso Hadde nesten 1 mill ( med studielån) Har kun 60K igjen nå på avtale og studielån igjen. Er glad min mann tør å satse på meg. Jeg har lært og kommer ALDRI til å gjøre samme feil. Mannen eier huset og det er meningen jeg skal få kjøpt meg inn, men jeg er usikker på om jeg får kjøpt meg inn uten EK? Håper det går bra for dere og at du ikke setter deg i en dum situasjon, jeg reflekterer mye over egen oppførsel og om jeg kunne falt tilbake i samme sporet med å ta opp lån her og der uten å tenke på konsekvenser. Je mener oppriktig at jeg ikke ville gjort noe slikt igjen. Anonymkode: cfbfc...d3b 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå