AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #1 Skrevet 22. oktober 2022 Hva skal til for å få psykolog (fast) over lengre tid? Hvilke diagnoser eller utfordringer ligger til grunn? Er det kun de med «potensiale» for bedring som får dette tilbudet? Anonymkode: 4aa08...07e
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #2 Skrevet 22. oktober 2022 De mest stabile tilbudene gis av avtalespesialister utenfor DPS. For å komme inn der lønner det seg nå ha middels krevende problematikk, ingen av de slitsomme personlighetsforstyrrelsene og å være etnisk norsk middelklasse med godt språk. Anonymkode: f0500...415 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #3 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): De mest stabile tilbudene gis av avtalespesialister utenfor DPS. For å komme inn der lønner det seg nå ha middels krevende problematikk, ingen av de slitsomme personlighetsforstyrrelsene og å være etnisk norsk middelklasse med godt språk. Anonymkode: f0500...415 Skjerp deg. Anonymkode: 090fa...ca7 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #4 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjerp deg. Anonymkode: 090fa...ca7 Du klarer ikke uttrykke deg mindre dustete? Det jeg sier er mitt helt klare inntrykk og understøttes av statistikk. Anonymkode: f0500...415
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #5 Skrevet 22. oktober 2022 Psykologer vil ha enkle og nokså avgrensa problemer. De kommuniserer enklest med den utdanna middelklassen. Forskning viser også at de som har størst utbytte av terapi er de med grei inntekt, utdanning og ordna ytre rammer/livsvilkår. ....orker ikke finne kilder. Dette er godt bevist for lengst. Anonymkode: 496e8...49a 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #6 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg sliter både med selvmordstanker og er jobbsøker. Virket som det er grei oppskrift på å få psykolog hos DPS. Fikk nærmest null ventetid pga selvmordstankenen og virker som om psykologen har lyst til å følge meg opp frem til jeg får jobb. Regner med at psykolgen kutter meg ut den dagen jeg får en jobb, i hvert fall en jobb jeg trives i. Anonymkode: 6b25b...782
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #7 Skrevet 22. oktober 2022 Se i prioriteringsveilederen: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne Anonymkode: abe24...6f1 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #8 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg har mistanke om at jeg er bipolar. Har hatt akutt psykose to ganger. Ble prioritert og er til utredning nå. Anonymkode: 20299...da3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #9 Skrevet 22. oktober 2022 Jeg har gått til samme dps siden 2015. For traumer, men så har det skjedd greier underveis og jeg har slitt med depresjon og spiseforstyrrelser på toppen av det, noe som har komplisert behandlingen. Heldigvis har jeg fått fortsette. Hadde to timer i uka i starten. Nå sjeldnere, typ en gang i måneden. Anonymkode: c11c4...76f
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #10 Skrevet 22. oktober 2022 Det handler om markedsverdien til pasienten i helsesektoren også. Lav markedsverdi = liten/ingen hjelp. Anonymkode: cba24...c88
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #11 Skrevet 23. oktober 2022 For privatpraktiserende så skal du være relativt "oppegående" og ikke ha noen psykiatrisk problematikk. Jeg er som mange andre ferdigbehandlet hos DPS men er for syk for privatpraktiserende selv om jeg studerer og er i delvis jobb. Det er bare å nevne "vært i psykiatrien" så er det avslag. Privatpraktiserende skal begrunne avslaget, men de skriver bare at de ikke har kapasitet. Da tenker jeg at det like godt kan bety at de ikke har kapasitet til meg, men kapasitet til andre som er friskere. Er det noen her som har fått avslag med annen begrunnelse? En psykolog som nylig hadde fått tilskudd fikk søknad og henvisning datert samme dag som hun etter info på helseNorge startet opp. Etter fire uker fikk jeg avslag med begrunnelse at hun hadde full liste og ikke kunne prioritere meg🤔 Så hvordan er det meningen at de skal prioritere pasienter? Den som er tidligst uke? Etter problematikk? Anonymkode: 0eb6b...231
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #12 Skrevet 23. oktober 2022 Jeg tror de sliter skikkelig med pågangen nå. Selv har jeg ventet på DPS i flere måneder, før de plutselig ringte nylig og sa jeg hadde fått plass på en avdeling for ungdommer... Jeg er 32. Men behandleren kan sikkert være bra uansett, jeg tar det jeg får. Anonymkode: 881e9...b3b
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #13 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): For privatpraktiserende så skal du være relativt "oppegående" og ikke ha noen psykiatrisk problematikk. Jeg er som mange andre ferdigbehandlet hos DPS men er for syk for privatpraktiserende selv om jeg studerer og er i delvis jobb. Det er bare å nevne "vært i psykiatrien" så er det avslag. Privatpraktiserende skal begrunne avslaget, men de skriver bare at de ikke har kapasitet. Da tenker jeg at det like godt kan bety at de ikke har kapasitet til meg, men kapasitet til andre som er friskere. Er det noen her som har fått avslag med annen begrunnelse? En psykolog som nylig hadde fått tilskudd fikk søknad og henvisning datert samme dag som hun etter info på helseNorge startet opp. Etter fire uker fikk jeg avslag med begrunnelse at hun hadde full liste og ikke kunne prioritere meg🤔 Så hvordan er det meningen at de skal prioritere pasienter? Den som er tidligst uke? Etter problematikk? Anonymkode: 0eb6b...231 Dette minner meg om mine avslag på fysikalsk med.avd, et spesialistsenter og ett rehab.senter, alle med begrunnelsen: »Pasienten er for kronisk syk». Hva faen skjer med helsevesenet i dette jævla landet🥲Og til de som eeeelsker å betale skatt som finansierer dette vidunderlige off.helsevesenet; fuck you. Og våkn opp. Visse personer på Løvebakken fikk psykolog kort tid etter skattesnyteriet var oppdaget. Lenge leve molbolandet😄🇳🇴 Og nei, jeg er for syk til å flytte utenlands. Anonymkode: c520b...f4c 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #14 Skrevet 23. oktober 2022 Hva skjer med de som ikke er i den såkalte målgruppen, og ev er på AAP og trenger dokumentasjon fra psykolog på arbeidsevne for å kunne søke på ufør? Anonymkode: 2e721...56f 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #15 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): De mest stabile tilbudene gis av avtalespesialister utenfor DPS. For å komme inn der lønner det seg nå ha middels krevende problematikk, ingen av de slitsomme personlighetsforstyrrelsene og å være etnisk norsk middelklasse med godt språk. Anonymkode: f0500...415 Jeg fatter ikke at de får lov til å fortsette som dette lenger. Det har vært snakk om at det skulle opprettes et utvalg fra Dps som skal bestemme hvilke pasienter de privatpraktiserende skal ha. Med andre ord er det en dårlig ide at de skal stå fritt til å velge selv, bruke så lang svartid som de vil, og ikke begrunne avslagene på annet grunnlag en kapasitet. Nå blir det jo en slags audition når man skal søke psykolog. Anonymkode: 0eb6b...231
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #16 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva skjer med de som ikke er i den såkalte målgruppen, og ev er på AAP og trenger dokumentasjon fra psykolog på arbeidsevne for å kunne søke på ufør? Anonymkode: 2e721...56f De sliter! Anonymkode: 0eb6b...231
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #17 Skrevet 23. oktober 2022 Det må du nesten spør dps om. Ingen her som vet det. Jeg tenker uansett at de som mottar hjelp må jobbe hardt i terapien og gjøre en innsats selv for å få det bedre. Mange som bare går i årevis og synes det er godt å ha en samtalepartner. Og det skjønner jeg, men det er sløsing av ressurser da det bør være mer avgrenset. Men hva vet jeg? Mange har mindre til moderate vansker, mens andre er alvorlig syke Anonymkode: 9d61d...944
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #18 Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 23.10.2022 den 18.33): De sliter! Anonymkode: 0eb6b...231 Uff, høres ikke bra ut Jeg har akkurat blitt tatt inn på runde 2 på DPS, Mellom 1 og 2 runde der, fikk jeg hjelp hos kommunens lavterskel tilbud. Første gang på DPS var for 2 1/2 år siden. Lege og tiltaksarrangør mener at det går mot ufør for min del, så håper jeg får den dokumentasjonen nå hos DPS. Anonymkode: 2e721...56f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå