Gå til innhold

Mye press på og ha bursdagen ute, synes det er kjempe vanskelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn går nå i 4 klasse og vi har ikke feiret siden 1 klasse pga Corona, sist gang vi faktisk skulle feire i 3 klasse fikk begge Corona, så da ble det ikke noe.

Jeg føler at alle ber utenom hjemmet, og veldig få har barnebursdag nå, jeg har ingen mulighet og gi barnet mitt det og er dessverre bare hn som har bursdag i November, og de andre av samme kjønn har Juli, August,Mars,April og Mai, så er ingen vi kan feire/dele med heller, da hadde det jo gått an.

Hn vil jo gjerne på bowling eller på svev, har ingen mulighet til det, da jeg er alenemor og ikke all verden med penger. det er 13 av samme kjønn, synd det ikke er av det andre kjønn akkurat her, for de er bare 5. Jeg kan evt bare be 3-4 av barnas nærmeste venner og feire ute,men føler at det er feil.

Er hjemme bursdag virkelig så ille? jeg kan la de se på film og få pizza, brus, godis og potetgull, ellers så har jeg også mulighet til og ha det ute i skogen i nærheten,men er redd for det kan bli litt for kaldt eller at det regner, mye regn i November

Anonymkode: c0ee2...5de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjemmebursdag er fint det. Stå støtt i avgjørelsen! Fjerde klasse? Da er det fortsatt gøy med leker, de trenger ikke film! Komme inn, spise mat, åpne pakker, spise kake, godterijakt, danselek der du stopper musikken, mimelek i grupper, mye du kan finne på. Husker diskolampe fra lekebutikken, med «disko» på rommet til egna spilleliste var toppers på den tida! 

Anonymkode: 431f8...47c

• Liker 12
  • Nyttig 4
Gjest theTitanic
Skrevet

Ha bursdag hjemme. "Ute" bursdag er så vanlig at det ikke er en ekstraordinær opplevelse lenger, bare en av mange. Utebursdager har blitt svært dyrt også. Tipper mange av vennene vil syntes hjemmebursdag er flott. 

Skrevet

Nå etter korona så har de vært få bursdager hjemme hos noen, det har helst vært på noe utenfor huset. Når det er sagt så må man ikke invitere alle, i vår klasse så har flere hatt bare venner fra 4. klasse av og så lenge det er under halvparten av det kjønnet så er det greit tenker jeg. Barnet må jo få ha en bursdag som han ønsker seg og innenfor de rammene dere har, det må nesten være førsteprioritet. Mitt barn har vært i flere bursdager der de bare har vært under halvparten av guttene i klassen og det er ingen som har sagt noe på det. 

Men dere kan nok fint få en fin bursdag hjemme og altså hvis bursdagsbarnet er med på det og vil det. :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

har bursdag i November

Alle fjerdeklassinger har varmt yttertøy slik at fint kan kose ute i 2–3 timer. Aking, kakao på termos og massevis med boller, så blir det en kjempemorsom bursdag. 

Anonymkode: 8e560...e19

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Ingen problem å ha det hjemme!

Vi har fortsatt barnehagebarn da, og har råd til å ha det ute. Men når flere og flere går på Leos eller leier hoppeslott og popkornmaskin og det ene og det andre så har vi "kun" pølser, langpannekake og fiskedam, nesten litt på trass. Vi vil ikke være med på at foreldre føler på presset som du føler på nå

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Kanskje skolen har en gymsal dere kan låne/leie også? Mine barn elsker når bursdagene er i gymsalen. 

Hos oss har noen få hatt bursdag på bowling, mens resten har valgt hjemmebursdag. Ingen sure miner som jeg har hørt i hvertfall, ungene virker veldig fornøyde uansett. 

Anonymkode: d392c...a62

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Alle fjerdeklassinger har varmt yttertøy slik at fint kan kose ute i 2–3 timer. Aking, kakao på termos og massevis med boller, så blir det en kjempemorsom bursdag. 

Anonymkode: 8e560...e19

Er vel knapt akeføre i november nå om

dagen. Har bare vært en frostnatt her jeg bor i hvert fall.

Anonymkode: e9412...95f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (10 timer siden):

[...]man ikke invitere alle, i vår klasse så har flere hatt bare venner fra 4. klasse av og så lenge det er under halvparten av det kjønnet så er det greit tenker jeg. Barnet må jo få ha en bursdag som han ønsker seg og innenfor de rammene dere har, det må nesten være førsteprioritet. Mitt barn har vært i flere bursdager der de bare har vært under halvparten av guttene i klassen og det er ingen som har sagt noe på det. 

Men dere kan nok fint få en fin bursdag hjemme og altså hvis bursdagsbarnet er med på det og vil det. :) 

Bare en liten kommentar til dette. Jeg er i utgangspunktet ikke uenig, men det greit å tenke over at det fort er noen som aldri er i den lille halvparten som blir invitert. Eller som ender opp med å bli invitert i én bursdag i løpet av et år, mens de andre blir invitert i veldig mange. 

Så lenge nesten alle inviterer alle (av samme kjønn), går det jo greit med en bursdag med bare noen få. Men blir det vanlig å bare ha noen få, er det fort at noen aldri blir invitert uten at noen bevisst ønsker å ekskludere barnet. Og det er jo ikke akkurat noe man roper ut om heller.

----------------------------------------------------

TS, jeg synes du skal ha hjemmebursdag. Hjemmebursdag er topp, og det er jo eksotisk og spennende når alle andre har utebursdag! Jeg tror jeg ville hatt noe annet enn film. Legg opp til noen felles leker for å holde litt regi. Om du har hage/fine fellesarealer eller skogen er veldig nærme, kan du lage skattejakt eller en rebus der barna skal finne bilder/bokstaver/andre hint som sammen skal danne et løsningsord. Du kan også lage adjektivhistorie. Det finnes sikkert mange andre gode tips om du søker på nettet.

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Går selvfølgelig kjempefint å ha en slik hjemmebursdag som du beskriver. Film bursdag hjemme er tusen ganger bedre enn kino bursdag.

Barna vil kose seg. Deres foreldrer slipper lettere unna enn utebursdag, eller på et eller annet leke- trampoline- bad- kino- bowling bursdag.

Kjør på uten dårlig samvittighet.

• Liker 2
Skrevet

Vi får låne skolekjøkkenet og ekstra rom på skolen gratis. Har du undersøkt det?

Da kunne vi steke enkle, rimelige pizzaer som de spiste før de fikk godteri og popcorn til «kino» i det andre rommet. Der lånte vi en film på biblioteket som barnet likte. Alle klasserom har projektor her så det var veldig enkelt, rimelig, og barna har snakket om det i lang tid etterpå😊

Anonymkode: cf988...0e7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mitt barn går nå i 4 klasse og vi har ikke feiret siden 1 klasse pga Corona, sist gang vi faktisk skulle feire i 3 klasse fikk begge Corona, så da ble det ikke noe.

Jeg føler at alle ber utenom hjemmet, og veldig få har barnebursdag nå, jeg har ingen mulighet og gi barnet mitt det og er dessverre bare hn som har bursdag i November, og de andre av samme kjønn har Juli, August,Mars,April og Mai, så er ingen vi kan feire/dele med heller, da hadde det jo gått an.

Hn vil jo gjerne på bowling eller på svev, har ingen mulighet til det, da jeg er alenemor og ikke all verden med penger. det er 13 av samme kjønn, synd det ikke er av det andre kjønn akkurat her, for de er bare 5. Jeg kan evt bare be 3-4 av barnas nærmeste venner og feire ute,men føler at det er feil.

Er hjemme bursdag virkelig så ille? jeg kan la de se på film og få pizza, brus, godis og potetgull, ellers så har jeg også mulighet til og ha det ute i skogen i nærheten,men er redd for det kan bli litt for kaldt eller at det regner, mye regn i November

Anonymkode: c0ee2...5de

4.klasse og kun 13 stk ha det hjemme. Her er de 27stk og en del ville gutter.. Kan ikke ha det hjemme pga mange og blir dyrt ute. Må leie lokale og det har vært noen dyre bursdager og mye aktivisering og drama. Mye gøy og. Men ikke på samme måte som i bhg. Der var de 10stk og alle lekte med leker og lekte fint sammen. Koslige bursdager. Hjemme. Skolen legger opp til store klasser og mange måtte bare slutte å invitere alle det ble for mye kaos og altfor dyrt.

I tilegg til flere barn som ble flere bursdager på kort tid. Og alt måneden etter jul. Er for å inkludere og for å ha koslig hjemmebesøk men ikke alltid det går. Har du plass til 13stk så er det greit å ha det hjemme. De leker vel enda og det blir en gøy dag :)

Vi har hatt det ute på ting vi og noen ganger men forventer ikke det samme av andre. Det var greit i forhold til mange barn og aktivisering der alle hadde det gøy og med sykdom som gjorde det lettere for meg å ha det ute enn å styre med det hjemme. Mange har det ute her og men da når de er større og mindre grupper. Du må ingenting. Forstår at barnet syns det er gøy å ha det ute når andre har det men ikke alle har det vel? Mange har dårlig råd og tviler på at de kan ha det ute hver gang i disse tider?

Anonymkode: 2f47e...709

Skrevet

Ha det hjemme! 👍 Det er gull med hjemmefester!

Filmkveld, "fest" med musikk og leker eller et sosialt tv spill. Spør sønnen din hva han vil :)

Anonymkode: ab57a...62f

• Liker 1
Skrevet

Det er helt fint med hjemmebursdag ❤️
Du har fått mange gode tips i tråden!

• Liker 1
Skrevet

Hjemmebursdag eller leie gymsalen, er det som er in her. Det har ikke vært en eneste lekelandbursdag, kun en bowlingbursdag i trinnet til frøkna.

Gjør som det passer dere best. 

• Nyttig 1
Skrevet

Folk har jo utebursdag fordi de ikke orker å organisere hjemme, og heller ikke ønsker å risikere interiør med mer. 

Men ingen har noe i mot hjemmebursdager. All ære til de som gidder det :)

Anonymkode: 9ea57...e18

• Liker 6
Skrevet

Her er ungene lei av «ute»bursdagene som det har gått inflasjon i. Både Rusk Jumpyard og andre er litt oppbrukt. Mye støy og stress. Og de synes det er mye mer stas med hjemmebursdag. Samme alder. 
Så kjør på med hjemmebursdag. Blir nok bra😊

Anonymkode: 7f1f6...b3f

Skrevet

Mine har alltid syntes hjemmebursdag er gøyest. Og leking er gøyere enn film, i alle fall hvis de er flere enn fem og ut barneskolen. Så små barn har liksom ikke tålmodighet til å sitte stille så lenge når det er lekekamerater der, så noen forstyrrer og noen går et annet sted og leker (i alle fall det mine har fortalt om). Men det kan jo være greit å ha i bakhånd. Men her er det heldigvis relativt vanlig å feire hjemme.

Anonymkode: fbd02...d95

• Nyttig 2
Skrevet

Vi har kjørt hjemmebursdager tidligere, men gått over til utebursdager. Koster ca det samme har vi kommet frem til, med alt vi har kjøpt inn da. Syns ikke vi har kjøpt inn noe voldsomt, bare basics. Også slipper vi å rydde etterpå😌 Sjekk hva det vil koste hjemme?

Anonymkode: d105d...654

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har kjørt hjemmebursdager tidligere, men gått over til utebursdager. Koster ca det samme har vi kommet frem til, med alt vi har kjøpt inn da. Syns ikke vi har kjøpt inn noe voldsomt, bare basics. Også slipper vi å rydde etterpå😌 Sjekk hva det vil koste hjemme?

Anonymkode: d105d...654

Ja vi brukte 3000kr pr barn sin bursdag for å inkludere alle. Leide lokale da de var nesten 30stk. Har flere barn som har tette bursdager. Og bruke 9000kr måneden etter jul for å inkludere alle har vært tungt. Godt vi er ferdig med det og kan velge de nærmeste. Ha det hjemme eller ute. Mindre klasser hadde gjort det lettere for folk å ha det hjemme. Mye kosligere.

Anonymkode: 2f47e...709

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...