AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #1 Skrevet 22. oktober 2022 Har i flere år vært perioder der jeg har følt at alt ikke stemmer helt til med magen. Alt fra milde smerter, til mer sterke, luft, gass. diverse lyder osv. Har ikke tenkt noe særlig på det, og har spist forholdsvis greit siden. Eneste problemer er at jeg har opplevd blod i avføringen i over et år. Tok dette opp med min fastlege, og han mente at så lenge blodet var ferskt, var det ikke noe å bekymre seg for. Han mente at det kunne være alt fra hard avføring og hemorroider som kunne være årsaken da ueg er såpass ung. Likevel stusset jeg på dette. I går våknet jeg opp til ar acføringen min var helt kull svart, og så klart ble jeg skikkelig skremt og redd. Ble bedt om å komme ned til legevakten, hvor jeg ble i et døgn. Tok alt av blodprøver før jeg ble flytter til gastromedisin avdelingen. Fikk vite ar jeg har betennelse i både spiserøret og tarmen, men at det ikke er noe «farlig»???? Skjønner ikke helt hvordan jeg kan bli fortalt slik informasjon, og ikke tro at det kan være noe alvorlig når de likevel setter opp en koloskopi time til meg på mandag. Føler bare hele livet mitt er over, og at jeg er knust. Hva om det er kronisk IBD? Hva om jeg må fjerne deler av tarmen og leve med begrensninger for resten av livet? De sa at de tok biopsi av cellene mine i tillegg, og dette får jeg heller ikke vite noe om før de har fått svar. Jeg er kun 20 år. Har ikke sagt ifra til foreldrene mine da de har sine egne problemer selv, og vil ikke være til bry for noen akkurat nå. Jeg er bare veldig lei meg. Anonymkode: a4107...be5
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #2 Skrevet 22. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har ikke sagt ifra til foreldrene mine da de har sine egne problemer selv, og vil ikke være til bry for noen akkurat nå. Jeg er bare veldig lei meg. Anonymkode: a4107...be5 Hvis de er så elendige foreldre at de setter sine egne problemer fremfor barnet sitt, så er de virkelig ikke verdt å ha kontakt med. Da bør du i så fall finne deg andre støttepersoner, det være seg venner, psykolog eller familievenner. Men dersom foreldrene dine er tilnærmet normale så klarer de å legge problemene sine til side og støtte deg nå som du har det vanskelig. Så ring dem og fortell at du stresser veldig over dette, så skal du nok se at de hjelper deg. Anonymkode: 91240...c3f 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #3 Skrevet 22. oktober 2022 Dette går helt fint, skal du se😊 Jeg kjenner mange betennelse i tarm, og har selv betennelse i spiserør og en kronisk magekatarr. Jeg tar bare en nexium- pille hver dag for å beskytte magen, det er det. Det finnes gode medisiner, og mange lever helt fint med disse betennelsene. Koloskopi og biopsier tar man for å finne ut om det f.eks er crohns eller ulcerøs kolitt, eller også avkrefte at det ikke er noe sånt. Det er også vanlig praksis å ta biopsi for å utelukke kreft, men tarmkreft er svært svært sjelden i din alder, så det skal du ikke bekymre deg om❤️ snart er du ferdig utredet og har mest sannsynlig fått gode forklaringer på alt du lurer på, og kan reise hjem igjen lettet😊 Hvis du ikke vil si dette til foreldrene dine, har du noen andre du kan si det til? Som kan støtte deg og besøke deg? Et søsken, en bestevenn, en tante eller noe sånt? Masse lykke til, ts! Dette går bra❤️ Anonymkode: 15241...9cd
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2022 #4 Skrevet 22. oktober 2022 Dette går bra! Du må ha litt tålmodighet, og vente på flere svar. Snakk med en god venn eller slektning. Klem ❤ Anonymkode: 7336e...167
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå