Gå til innhold

Har akkurat fått jobb et sted der jeg har tilgang til treningsstudio! Har tre timer å boltre meg der, hver dag... Hva gjør jeg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Arbeidsdagen min har fem timer kjernetid, men ettersom jeg leverer minstemann på skolen klokka åtte, gir det ikke mening å dra hjem igjen - så da drar jeg på jobb i åttetiden. Etter skole har han fritidsskole, så da henter jeg ham mellom 16 og 17. Før gikk det akkurat rundt, tidsmessig - nå har jeg landet drømmejobben i et firma der man kun forventes å jobbe fem timer daglig (!), og i kjelleren er det et lite treningsstudio med alt man trenger. Det er gratis, men det er ingen PT der man kan spørre om råd. Jeg tenkte jeg skulle gripe anledningen og rett og slett bli fit as fuck. 

Jeg har trent før, selvsagt - men bare én time her og én time der, når det var tid. Høyst tre ganger i uka. Jeg vet jo at folk trener tre timer daglig, at for enkelte er dette tilogmed vanlig. Jeg vet ikke om jeg faktisk kommer til å få det til, men jeg har lyst til å prøve. Så, jeg har noen spørsmål:

1: Jeg er 39 år, men har ingen helseplager annet enn litt vondt rygg etter en dag foran PCen. Er det noen grunn til at jeg IKKE bør trene opptil 3 timer daglig i hverdagene?

2: Hvordan trene bærekraftig så lenge og ofte? Jeg skjønner at man må alternere mellom leg days og arm days, utover dette har jeg ikke peiling. Har dere forslag til hvordan jeg kan dele opp treningsøktene? De må ikke være tre timer lange, men det klaffer best slik. Bruker dere noen apper/sider for å holde orden på treninga? 

3: Noe mer jeg bør vite, som jeg tydeligvis ikke vet?

Takk for alle svar :)

Anonymkode: ab422...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være lurt å fordele på intervalltrening og styrketrening. Og så variere hvilke muskelgrupper du trener når du trener styrke. Du må ikke trene alle tre timene hver dag.

Anonymkode: 92690...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle jobber jeg har hatt er kjernetid en tiden man skal være på jobb, men man skal fortsatt levere 37.5 timer iløpet av en uke (i gjennomsnitt). Er det ikke slik lenger? 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, du vet at kjernetid ikke er det samme som arbeidstid? Vi har kjernetid fra 9 til 14, men arbeidstid fra 8-15.30. Dvs at vi må avspasere det vi ikke jobber innenfor ARBEIDSTIDEN. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (Akkurat nå):

I alle jobber jeg har hatt er kjernetid en tiden man skal være på jobb, men man skal fortsatt levere 37.5 timer iløpet av en uke (i gjennomsnitt). Er det ikke slik lenger? 

Jeg er svært overrasket selv. Har  spurt kollegaer om det egentlig er en underforstått forventning om å jobbe mer enn disse 5 timene daglig, men nei. Et par har sagt at dersom de ikke blir ferdige med ting i løpet av ei uke/måned, tar de "overtid" for å komme i mål, men utover dette er det ikke noen forventninger. 

Synes dette er helmaks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heeeelt sikker på at du har forstått hva kjernetid betyr, TS?

Anonymkode: 4b17d...c9f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan ikke folk svare på det jeg spør om, da. Om jeg tilfeldigvis jobber for lite, er det vel ikke deres problem? Jeg spør om trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er svært overrasket selv. Har  spurt kollegaer om det egentlig er en underforstått forventning om å jobbe mer enn disse 5 timene daglig, men nei. Et par har sagt at dersom de ikke blir ferdige med ting i løpet av ei uke/måned, tar de "overtid" for å komme i mål, men utover dette er det ikke noen forventninger. 

Synes dette er helmaks!

3 timer daglig er mye. Legg inn mye (lavintensitet) kondisjonstrening og en time med tøying pr dag. 

PS: Det høres ut som at HR avdelingen i den bedriften røyker både sine egne og andres sokker, så ta med et ekstra par til etter trening. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (Akkurat nå):

3 timer daglig er mye. Legg inn mye (lavintensitet) kondisjonstrening og en time med tøying pr dag. 

PS: Det høres ut som at HR avdelingen i den bedriften røyker både sine egne og andres sokker, så ta med et ekstra par til etter trening. 

Jeg kan avsløre at jeg jobber i tech-bransjen, og at bedriften jeg jobber i er veldig opptatte av at folk ikke skal brenne ut, at de skal være sunne og motiverte. Veldig Silicon Valley-opplegg, det her. Jeg vet at det er mye grums i tech-bransjen, og jeg håper og tror at de folka her er legit (og det virker sånn). Jeg gleder meg til å jobbe her, og skulle alt gå i dass har jeg kanskje rukket å bli godt trent innen den tid :P

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange private PTer kommer gjerne til deg der du trenger for å ta timer, så jeg hadde vurdert å snakke med hr om du kan få inn en gjest, og så ta pttimer hvert fall de første gangene slik at fu ikke ødelegger kroppen. :)

Anonymkode: dc6b7...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (3 minutter siden):

Men ja, tenker at lavintensitets-trening er veien å (bokstavelig talt) gå. Om jeg går meg en totimers tur på tredemølla hver dag, antar jeg det bare er sunt, i motsetning til tre timer styrke. Hadde jeg gått til jobb hadde det jo blitt omtrent like mye gåing - men i allslags vær og uten YouTube/Netflix, hehe. Begynner å tenke at 1 t styrke, 1,5 t gåing og 30 min uttøying/yoga kanskje er lurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal begynne med 3 timers treningsøkter daglig så er du utbrent før dag 2 er ferdig. 1 time aktivitet daglig er mer enn nok. 

Anonymkode: cef44...f96

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange private PTer kommer gjerne til deg der du trenger for å ta timer, så jeg hadde vurdert å snakke med hr om du kan få inn en gjest, og så ta pttimer hvert fall de første gangene slik at fu ikke ødelegger kroppen. :)

Anonymkode: dc6b7...297

Det kan jeg! Lurt. Selv om jeg ikke tør å stikke hodet frem slik, sånn med én gang. Er litt sjenert av meg.
...Men vil likevel lære meg så mye som mulig sjøl, er litt sånn jeg har gjort alt her i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0

Jeg syns det er rart de kaller det kjernetid hvis det egentlig er arbeidstid.

Jeg har kjernetid 5,5 timer, men arbeidstiden er 7,5 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men ja, tenker at lavintensitets-trening er veien å (bokstavelig talt) gå. Om jeg går meg en totimers tur på tredemølla hver dag, antar jeg det bare er sunt, i motsetning til tre timer styrke. Hadde jeg gått til jobb hadde det jo blitt omtrent like mye gåing - men i allslags vær og uten YouTube/Netflix, hehe. Begynner å tenke at 1 t styrke, 1,5 t gåing og 30 min uttøying/yoga kanskje er lurt

Hvis du ønsker bedre kondisjon så vil intervalltrening være mer effektivt enn 1,5 t gåing. Du får som regel ikke så mye bedre kondisjon av å bare gå, i tillegg vil det å gå så lenge på tredemølle hver dag etterhvert bli temmelig ensformig og kjedelig.

Jeg ville satset på en kombo av intervalltrening, langkjøring og styrketrening, fordelt på de ulike dagene. Ikke start med tre timer trening hver dag, bygg deg heller gradvis opp.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

... også ville jeg dobbelsjekket om kjernetid er det samme som reell arbeidstid. Er det 100% stilling du har fått?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

... også ville jeg dobbelsjekket om kjernetid er det samme som reell arbeidstid. Er det 100% stilling du har fått?

I kontrakten er det kun spesifisert kjernetid på 5t, pluss lønn - og grunnen til at de kaller det kjernetid, er at man skal kunne jobbe når som helst på døgnet, så lenge det er 5t daglig og alt som skal gjøres blir gjort. Mange jobber også hjemmefra, men jeg klarer ikke helt organisere meg for jobb hjemme (sleit litt under pandemien, ja). Mange i bedriften jobber utelukkende hjemmefra, og ofte midt på natta. Spesialtilpasset nerder, dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I kontrakten er det kun spesifisert kjernetid på 5t, pluss lønn - og grunnen til at de kaller det kjernetid, er at man skal kunne jobbe når som helst på døgnet, så lenge det er 5t daglig og alt som skal gjøres blir gjort. Mange jobber også hjemmefra, men jeg klarer ikke helt organisere meg for jobb hjemme (sleit litt under pandemien, ja). Mange i bedriften jobber utelukkende hjemmefra, og ofte midt på natta. Spesialtilpasset nerder, dette ;)

De kjenner vel sine ansatte godt nok til å vite at de er svært forskjellige, og at talentene deres blomstrer med frihet under ansvar. Jeg liker sånt, jeg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt opp følgende program:

Mandag: Lower body

Tirsdag: Upper body

Onsdag: Cardio/Intervall/HIIT

Torsdag: Lower body

Fredag: Upper body

Lørdag eller søndag: Lavintensitetstrening (feks en times gåtur, svømming eller yoga)

Gode tips er å bruke god tid på oppvarming og å strekke litt på musklene du skal bruke den spesifikke økta. Deretter alltid styrke før cardio, de tyngste øvelsene først. Siden du har så god tid, ville jeg også lagt inn øvelser til failure på slutten av hver styrkeøkt. Og jeg ville ha gjort enten yoga eller pilates etter hver økt for å øke fleksibilitet og styrke i støttemusklatur, samt at det er godt for hjernen og sjela. Eventuelt bare gå på tredemølle etter styrkeøktene. Personlig ville jeg ha spist en banan, et par egg eller en hjemmelaget proteinpudding etter styrkeøktene hvis jeg ville legge inn en time eller mer etterpå. 

Anonymkode: 3b82b...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...