Gå til innhold

Søke jobb hos samme som tidligere har gitt deg avslag.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er arbeidsledig og søker derfor på mange jobber. Var nylig på jobbintervju, hvor jeg fikk vite at jeg ikke gikk videre til andregangsintervjuet. Da fikk jeg også vite at jeg er velkommen til å søke igjen på nye stillinger som blir lyst ut. Hvor reelt er slike "velkommen til å søke igjen" når man allerede har vært på intervju? Er det kun noe de sier for være høflige. Eller er det fordi man faktisk har en reell sjanse på jobben neste gang. 

Føler også at det kan være flere grunner til at man ikke går videre til intervju. Man kan ha vært for nervøs, man kan ha vært for dårlig forberedt og man kan jo også ikke passe inn i stillingen. 

Anonymkode: d6846...c76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søk igjen, du. Om arbeidsgiver eksplisitt har invitert deg til å søke på andre stillinger, så er det absolutt innafor å sende ny søknad. Det er også innafor å ringe dem opp og spørre hvorfor du ikke kom lengre i prosessen forrige gang.

Anonymkode: f28a8...fcc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fikk sånn automatisk mail så pleier det stort sett alltid å stå at man er "velkommen igjen som søker ved en senere anledning". Har hørt ulike varianter av den setningen veldig, veldig mange ganger, så jeg tror ikke det betyr at man er i en særstilling for eksempel.

Uavhengig av det så taper du ingenting på å søke igjen. Det ville jeg gjort hvis alt virket ålreit med arbeidsplassen.

Anonymkode: 117ab...e66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Letharia

Jeg søkte på en butikkjobb rett etter vgs, fikk gruppeintervju også andregangs intervju alene, de ville ikke ha meg da men ba meg søke på nytt ved en senere anledning, det gikk noen mnd, jeg søkte på nytt og fikk jobben, 2 år senere ble jeg daglig leder. Så det er bare å søke på nytt, som det står over her har du jo ingenting å tape! Lykke til med jobbsøkingen! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setningen om at man er velkommen til å søke på andre stillinger senere er en standardfradrag som i alle fall har blitt langt inn i rekrutteringssystemet alle steder jeg har jobbet. :P

Så det betyr i grunn verken det ene eller det andre, men i og med at du er arbeidsledig så har du jo ingenting å tape på å søke igjen. 🤷‍♀️ Det at du ble innkalt på intervju betyr jo at CV’en din så interessant ut, så det bør absolutt være muligheter. :) 

Anonymkode: 3e81f...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis du fikk sånn automatisk mail så pleier det stort sett alltid å stå at man er "velkommen igjen som søker ved en senere anledning". Har hørt ulike varianter av den setningen veldig, veldig mange ganger, så jeg tror ikke det betyr at man er i en særstilling for eksempel.

Uavhengig av det så taper du ingenting på å søke igjen. Det ville jeg gjort hvis alt virket ålreit med arbeidsplassen.

Anonymkode: 117ab...e66

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Setningen om at man er velkommen til å søke på andre stillinger senere er en standardfradrag som i alle fall har blitt langt inn i rekrutteringssystemet alle steder jeg har jobbet. :P

Så det betyr i grunn verken det ene eller det andre, men i og med at du er arbeidsledig så har du jo ingenting å tape på å søke igjen. 🤷‍♀️ Det at du ble innkalt på intervju betyr jo at CV’en din så interessant ut, så det bør absolutt være muligheter. :) 

Anonymkode: 3e81f...a16

Jeg tenker ikke på disse standardmailene som mange arbeidsgiverne sender ut. Jeg tenker på telefonsamtaler med arbeidsgiveren hvor jeg får avslaget og beskjed om at jeg er velkommen til å søke igjen. 

Nei, jeg taper ikke noe på å søke på nytt. Men vanskeligere å motivere seg til å skrive en god søknad når motivasjonen kun er "har ikke noe å tape på å søke" enn når man tror man har en god mulighet for å bli innkalt til intervju. 

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker ikke på disse standardmailene som mange arbeidsgiverne sender ut. Jeg tenker på telefonsamtaler med arbeidsgiveren hvor jeg får avslaget og beskjed om at jeg er velkommen til å søke igjen. 

Nei, jeg taper ikke noe på å søke på nytt. Men vanskeligere å motivere seg til å skrive en god søknad når motivasjonen kun er "har ikke noe å tape på å søke" enn når man tror man har en god mulighet for å bli innkalt til intervju. 

TS

Edit: Alternativet til å søke hos samme arbeidsgiver jeg tidligere har fått avslag hos er jo å bruke tiden til å skrive en god søknad til en annen arbeidsgiver. Har en utdannelse meg svært mange ledige jobber. Så det er ikke slik at jeg sliter med å finne ledige stillinger. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (11 timer siden):

Jeg landet "drømmejobben" på tredje forsøk. 

Søk igjen du om det er en jobb du vil ha.

Så kult! Kom du inn på intervju de to første gangene?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega av meg fikk avslag to ganger før hun fikk fast jobb hos oss. Hun er rå i jobben sin. 

Anonymkode: 76896...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En kollega av meg fikk avslag to ganger før hun fikk fast jobb hos oss. Hun er rå i jobben sin. 

Anonymkode: 76896...bec

Takk, kom hun til intervju de to første gangene?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så kult! Kom du inn på intervju de to første gangene?

TS

Nei 🙂

Andre gang jeg søkte fikk jeg skriftlig og personlig svar om at mine kvalifikasjoner var relevante og interessante, men at det var for mange andre med mer erfaring. Etter ett år til med erfaring så søkte jeg på ny stilling, og ble innstilt som nummer én. Var faktisk på daværende tidspunkt i en forhandlingssituasjon med daværende arbeidsgiver og var litt usikker på om jeg skulle bytte. Jeg ble ringt opp, og ble forhørt om det var noende kunne gjøre for å gjøre det mer fristende for meg å bytte. 

Lønnstilbudet de ga meg var allerede svært godt, men fikk mulighet til å jobbe med mine hjertesaker og nyte godt av mye autonomi og ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

c_buk skrev (31 minutter siden):

Nei 🙂

Andre gang jeg søkte fikk jeg skriftlig og personlig svar om at mine kvalifikasjoner var relevante og interessante, men at det var for mange andre med mer erfaring. Etter ett år til med erfaring så søkte jeg på ny stilling, og ble innstilt som nummer én. Var faktisk på daværende tidspunkt i en forhandlingssituasjon med daværende arbeidsgiver og var litt usikker på om jeg skulle bytte. Jeg ble ringt opp, og ble forhørt om det var noende kunne gjøre for å gjøre det mer fristende for meg å bytte. 

Lønnstilbudet de ga meg var allerede svært godt, men fikk mulighet til å jobbe med mine hjertesaker og nyte godt av mye autonomi og ansvar. 

Tusen takk!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

TS

Er du kvalifisert til stillingen har du en sjanse om du søker på nytt. Du vet ikke hvordan du stiller i forhold til de andre som søker. Det er vanlig å søke på de jobbene du kan. Forstår ikke helt behovet for å overtenke det de sa? 

Anonymkode: 2cafd...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker på nytt ser de at du virkelig ønsker å jobbe for dem, det kan telle positivt. La meg også dele en historie fra min arbeidsplass. Jeg var delaktig i å velge kandidat i en intervjurunde. Min favoritt var den mest motiverte blant de med ellers like kvalifikasjoner. Men flertallet valgte en annen. Vedkommende sluttet i jobben igjen etter noen måneder da han fant grønnere jaktmarker. Min favoritt fikk jobben på andre forsøk, og har gjort god karriere hos oss siden. :) 

Anonymkode: f1227...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det ofte er sånn man sier til alle som ikke får jobben, så jeg tenker at det hverken betyr det ene eller det andre - men det er mange som får jobb på andre, tredje og fjerde forsøk! Så jeg ville forsøkt igjen. Du kom jo til intervju første gang, så de har jo ansett deg som en interessant kandidat.

Man blir jo alltid målt opp mot de andre som søker. Kanskje var det en ekstra sterk bunke med søknader sist, så det var vanskelig å nå opp. En annen gang er man kanskje den beste søkeren. 

Anonymkode: 91d99...461

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så ville ikke jeg søkt på nytt, man skal legge stoltheten til side men også kjenne sin verdi.

Anonymkode: 05ae4...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere sier at dette er et standardsvar som man gir til alle som ikke får jobben. Og de fleste får sikkert slike svar, men jeg har fått beskjed etter intervjuet at de trodde jeg ikke passet i rollen de så etter. I slike tilfeller så ser jeg ingen grunn til å søke på nytt. Det ville vært noe annet om de sa at grunnen til at jeg ikke fikk jobben var at en annen var litt mer kvalifisert og at det var et hårfint valg. Da har man jo en realistisk sjanse neste gang. 

Anonymkode: 1673e...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...